• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk testuje nowego "elektryka". Sprawdzi się?

Ewelina Oleksy
29 grudnia 2023, godz. 20:00 
Opinie (217)
Tak wygląda nowy autobus elektryczny, który jest właśnie testowany na ulicach Gdańska. Tak wygląda nowy autobus elektryczny, który jest właśnie testowany na ulicach Gdańska.

Do 9 stycznia na gdańskich ulicach kursował będzie nowy, elektryczny autobus marki Solaris. Wszystko w ramach testów. Przejechać się nim będzie można na różnych liniach, bo pojazd będzie je zmieniał, by sprawdzić go na różnych trasach.



Jechałe(a)ś kiedyś elektrycznym autobusem?

Po niezbyt udanym początku wprowadzenia ostatnio do użytku nowych elektrycznych autobusów marki MAN, Gdańsk rozpoczął testy kolejnego tego typu pojazdu.

Tym razem w ruch poszedł autobus elektryczny Solaris Urbino 12 electric, który od 28 grudnia kursuje po mieście.

Będzie jeździł na różnych liniach, by się sprawdzić



Testy potrwają przez blisko dwa tygodnie - do 9 stycznia. 28 grudnia autobus kursował na linii 123, a 29 grudnia na linii 289. W kolejnych dniach pojawi się na innych gdańskich trasach, by sprawdzić go w różnych warunkach drogowych.

tu znajdziesz zawsze aktualny rozkład jazdy ZTM Gdańsk



- Wprowadzenie nowych autobusów do naszej floty komunikacyjnej jest krokiem w stronę zrównoważonego transportu i dbałości o środowisko. Dlatego testujemy kolejne pojazdy, to krok w przyszłość, ale także dowód naszego zaangażowania w rozwój ekologicznych rozwiązań transportowych - mówi Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu. - Chcemy, aby mieszkańcy Gdańska mieli dostęp do nowoczesnych, ekologicznych środków transportu, co przyczynia się do poprawy jakości życia w naszym mieście.
Tak wygląda nowy autobus elektryczny, który jest właśnie testowany na ulicach Gdańska. Tak wygląda nowy autobus elektryczny, który jest właśnie testowany na ulicach Gdańska.
Autobus Urbino 12 electric wyposażony jest w baterie Solaris High Energy o pojemności ponad 500 kWh. Jak zapewnia producent, takie parametry baterii zapewniają swobodną operacyjność w miejskich warunkach i całodzienny zasięg. Autobus posiada wydajny silnik elektryczny o mocy 240 kW, a napęd pojazdu wykonano w technologii energooszczędnej.

Kierowca o autobusach elektrycznych: zamiast jednego pojazdu potrzeba dwóch Kierowca o autobusach elektrycznych: zamiast jednego pojazdu potrzeba dwóch

Autobus jest klimatyzowany poprzez pompę ciepła CO2, na pokładzie dostępny jest monitoring, autorski system informacji pasażerskiej producenta OneLine oraz praktyczne ładowarki USB dla pasażerów. Bezpieczeństwo zapewni asystencki system wsparcia kierowcy MobileyeShield+, który poprzez system kamer i czujników monitoruje martwe pola i otoczenie wokół autobusu, informując kierowcę o obiektach znajdujących się blisko pojazdu.



- Testowany autobus Solaris Urbino 12 electric, podobnie jak posiadane przez nas autobusy MAN Lion's City E, przeznaczony jest do obsługi całodziennych linii przy ładowaniu nocnym na terenie zajezdni. To rozwiązanie zgodne ze światowym trendem, które dobrze sprawdza się w Gdańsku - mówi Jerzy Wiatr, wiceprezes ds. operacyjnych Gdańskich Autobusów i Tramwajów.

Te elektryczne autobusy Gdańsk już zakupił:

Nowe elektryki wystartowały z problemami



Przypomnijmy: Nowe autobusy MAN na ulice Gdańska wyjechały w połowie października. Jest ich osiemnaście (dziesięć standardowych i osiem przegubowych). Gdańsk zapłacił za nie 62 mln zł.

Ale początki ich kursowania nie były najlepsze. Okazało się, że pojazdy nie są tak wydajne, jak zapowiadano.

Spółka GAiT nałożyła na dostawcę nowych autobusów elektrycznych 95 kar na łączną kwotę 237 tys. zł. Powodem było m.in. "niedotrzymanie poziomu gwarantowanego zasięgu minimalnego". Stwierdzono 17 takich przypadków, a średni niedobór przejechanych kilometrów wyniósł 19 km.

Pierwsze kary za nowe autobusy elektryczne Pierwsze kary za nowe autobusy elektryczne

W połowie grudnia miejscy urzędnicy odpowiedzialni za komunikację miejską poinformowali, że wszystkie problemy udało się rozwiązać, a po zmianie konfiguracji w autobusach ich baterie osiągają wymagane w umowie minima.

Autobusy elektryczne działają lepiej po zmianach Autobusy elektryczne działają lepiej po zmianach

Gdańsk chce kupić kolejne autobusy elektryczne



Gdańsk planuje zakup kolejnych pojazdów elektrycznych i złożyło wniosek o dofinansowanie zakupu kolejnych 30 autobusów bateryjnych. Środki na ich zakup mają pochodzić z Krajowego Planu Odbudowy. Jeśli Solaris sprawdzi się podczas obecnych testów, niewykluczone, że to właśnie te pojazdy zostaną zakupione.

Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 63%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Testowy autobus zimny (16 opinii)

Masakra. Jechałam właśnie testowym, krótkim autobusem na linii 115. Niestety w nim też jest zimno, nie słychać jakiś grzejników - cisza totalna. W dodatku, jeszcze dziwny kierowca ochrzania osoby, które przekraczają barierkę chcąc wyjść I drzwiami. Elektryczne autobusy nie, a tacy kierowcy nie zachęcają do korzystania z komunikacji miejskiej. Szkoda...
Masakra. Jechałam właśnie testowym, krótkim autobusem na linii 115. Niestety w nim też jest zimno, nie słychać jakiś grzejników - cisza totalna. W dodatku, jeszcze dziwny kierowca ochrzania osoby, które przekraczają barierkę chcąc wyjść I drzwiami. Elektryczne autobusy nie, a tacy kierowcy nie zachęcają do korzystania z komunikacji miejskiej. Szkoda... Zobacz więcej

Miejsca

Opinie (217) ponad 10 zablokowanych

  • My kupujemy tylko niemieckie elektryki (1)

    Może i droższe ale za to są dużo gorsze

    • 10 4

    • Bo tak przykazano w Brukseli?

      • 1 0

  • nazwy tych autobusów biorą chyba z amerykańskich komedii.

    a co z tamtymi ,kasa poszła nie wiadomo w czyje ręce,temat ucichł,prawdy się długo nie dowiecie.

    • 5 0

  • Tylko elekrtyki,blachosmrody precz z ulic.Unia przyszłością narodu. (4)

    Każdy kto ma ochotę może wypożyczyć rower elektryczny i przemieszczać się dowolnie kiedy i jak chce.Bruksela bardzo dobrze że bierze sprawy w swoje ręce,będzie porzadek i każdy będzie znał swoje miejsce.Elektryczne samochody to przyszość europy.

    • 2 9

    • Oj Gabrysia, Ty dalej zbierasz na waciki?

      • 1 1

    • Oj gabrysia co ty palisz?....

      • 0 1

    • Oj Gabrysia co ty palisz???

      • 0 1

    • Zgadza się, oni to wiedzą ale chcą byśmy dalej byli uzależnieni od rus ropy

      • 0 0

  • Szok co wyczynia Ryże i pułkownik Sienkiewicz (3)

    Prezes TVP Michał Adamczyk wzywa Bartłomieja Sienkiewicza do zapłaty 45 milionów złotych! "Szkody wywołane bezprawnym działaniem"

    • 6 2

    • Szok to jest zarobić od kwietnia do grudnia 2 bańki w państwowej firmie przy 2 miliardach długu firmy. (2)

      • 1 3

      • Nie wierz TVN to stacja zakładana przez donosicieli (1)

        • 2 1

        • Nie wierz pis oni kłamią od pierwszego dnia istnienia

          • 0 0

  • Chwali sie, chwali, bo ladnie sie pali

    "Tora, tora, tora" i bez akumulatora. (benzyniaki z tego slynely)

    • 3 0

  • A nie można zrobić autobusów elektrycznych (16)

    Z wymiennymi bateriami? Co za problem postawić kilka stacji, pod które by dojeżdżał autobus, automatycznie byłaby wymieniana i po kilku minutach można jechać dalej z pełnym zasięgiem.

    • 34 19

    • A zapoznaj się z technologiczną strona takich rozwiązań (3)

      Może za 10-15 lat będzie to już możliwe teraz technika nie pozwala na to

      • 3 5

      • (2)

        Zapraszam do Chin - tam nawet takie auta mają z wymiennymi akumulatorami.

        • 9 2

        • (1)

          Osobowe, nie autobusy, gdzie waga bat x10

          • 2 2

          • Ludzie

            Myślisz, że ludzie to wymieniają? Auto wjeżdża do czegoś jak myjnia i wyjeżdża po chwili z nową baterią. Człowiek, jeszcze musi być w aucie ale zaraz pewnie nie będzie potrzebny

            • 2 2

    • Autobus to nie wkrętarka akumulatorowa

      Ogniwa w autobusach są wielkie, ciężkie, przeważnie na dachu, trudno byłoby wymieniać je w 200 autobusach każdej nocy w sensownym czasie. A tak podłączasz go jak telefon na noc i rano jest gotowy do drogi.

      • 7 4

    • (4)

      jak chcesz wymienić 6-7ton baterii?

      • 5 4

      • (3)

        Normalnie. Podnośnik dedykowany do tego służy.

        • 3 3

        • (2)

          Nie robi się tego. Natomiast można doładowywać na pętli

          • 3 1

          • Biorąc pod uwagę, że Chińczycy (Nio) wprowadzają ten patent w Europie (u siebie maja) (1)

            w samochodach osobowych (i to niemałych), dość odważnym jest twierdzenie nie robi się i nie da się. Podnośnik dedykowany bez problemu sprawę by załatwił
            Aczkolwiek faktycznie prostsze i chyba tańsze byłoby instalowanie stacji szybkiego ładowania prądem stałym (które tez są strasznie drogie) na pętlach i doladowywanie w ciągu dnia bateria w autobusie ma jakieś 500kwh, w samochodzie z normalnym zasięgiem 70-100 i do 80% ładuje poniżej 20 min. Doladowywanie kilka razy w ciągu dnia po kwadrans powinno załatwić sprawę

            • 3 1

            • Również chiński Yutong jest największym na świecie producentem autobusów w ogóle, produkuje wyłącznie autobusy elektryczne, i nie ma żadnego systemu zmiany baterii. To i**otyzm. W osobówce z baterią pod podłogą, i to jadącą w trasę, to może mieć jakiś sens. Ale nie w autobusie, gdzie pakiet nie jest jeden, a jest ich sześć czy siedem i to w różnych częściach nadwozia.

              • 0 0

    • (5)

      To za proste. Lepiej komplikować życie uzytkowników na każdym kroku bo koncerny by nie zarobiły!

      • 4 3

      • Witamy znawcę internetowego (4)

        Wymiana kilkutonowej baterii to przecież jak zmienić baterie w pilocie do telewizora, co nie?

        • 3 3

        • (3)

          Bateria składa się z segmentów. Nawet dzisiaj zwykły podnośnik samochodowy z łatwością podnosi te 1,5 - 2 tony. Żaden wyczyn jeśli podzieli się na segmenty z odpowiednimi uchwytami.

          • 1 1

          • (2)

            A 6 ton? Bateria ma sekcje, ale działa jako całość i poza serwisem się nie rusza. Nie jest to bezpiezczne.

            • 1 0

            • Chińczycy maja stacje wymiany w samochodach:) (1)

              Wpisz nio wymiana baterii:)
              I są już w Europie

              • 1 0

              • Ale w autobusach nie mają.

                • 1 0

  • Jedna zbłąkana ruska rakieta w krytyczny element infrastruktury elektrycznej...

    I odechce się tym wszystkim maniakom elektromobilności forsowania na siłę meleksów, bo staną się po prostu bezużyteczne.
    Już nie mówiąc o tym, jakby wyglądali ich właściciele w przypadku konieczności masowej ewakuacji z jednego czy więcej krajów UE.
    Jednak wojna na Ukrainie nikogo i niczego nie nauczyła, ani nawet kryzys gazowy, którego w DE chyba nikt nie brał na poważnie, a tu...

    • 3 2

  • Tylko żeby miał co najmniej 350 km zasięgu na jednym ładowaniu. (1)

    • 4 0

    • many mają w katalogu nawet ponad 400, a po 200 brak prądu

      • 1 0

  • No w końcu Polski producent. Na pewno będzie lepszy niż te obecne szroty

    • 4 1

  • KPO (2)

    "Środki na ich zakup mają pochodzić z Krajowego Planu Odbudowy." Z jednej strony fajnie że w ogóle są... z drugiej może ktoś pokusiłby się o analizę ile tych dofinansowań zostaje w kraju a ile wraca na zachód do firm które dostarczają te rozwiązania. Dużo się mówi o wiatrakach i ostatnio odblokowanych funduszach a ile z tej "technologii wiatrakowej" pochodzi z Polski? Nawet jeżeli podwykonawca w takiej czy innej dziedzinie pochodzi z Polski to raczej główny producent zarabia najwięcej.

    • 1 0

    • (1)

      No i co? Korzyść zostaje w PL

      • 0 1

      • Nie do końca jak te środki są do zwrotu.

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane