• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk testuje nowego "elektryka". Sprawdzi się?

Ewelina Oleksy
29 grudnia 2023, godz. 20:00 
Opinie (217)
Tak wygląda nowy autobus elektryczny, który jest właśnie testowany na ulicach Gdańska. Tak wygląda nowy autobus elektryczny, który jest właśnie testowany na ulicach Gdańska.

Do 9 stycznia na gdańskich ulicach kursował będzie nowy, elektryczny autobus marki Solaris. Wszystko w ramach testów. Przejechać się nim będzie można na różnych liniach, bo pojazd będzie je zmieniał, by sprawdzić go na różnych trasach.



Jechałe(a)ś kiedyś elektrycznym autobusem?

Po niezbyt udanym początku wprowadzenia ostatnio do użytku nowych elektrycznych autobusów marki MAN, Gdańsk rozpoczął testy kolejnego tego typu pojazdu.

Tym razem w ruch poszedł autobus elektryczny Solaris Urbino 12 electric, który od 28 grudnia kursuje po mieście.

Będzie jeździł na różnych liniach, by się sprawdzić



Testy potrwają przez blisko dwa tygodnie - do 9 stycznia. 28 grudnia autobus kursował na linii 123, a 29 grudnia na linii 289. W kolejnych dniach pojawi się na innych gdańskich trasach, by sprawdzić go w różnych warunkach drogowych.

tu znajdziesz zawsze aktualny rozkład jazdy ZTM Gdańsk



- Wprowadzenie nowych autobusów do naszej floty komunikacyjnej jest krokiem w stronę zrównoważonego transportu i dbałości o środowisko. Dlatego testujemy kolejne pojazdy, to krok w przyszłość, ale także dowód naszego zaangażowania w rozwój ekologicznych rozwiązań transportowych - mówi Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu. - Chcemy, aby mieszkańcy Gdańska mieli dostęp do nowoczesnych, ekologicznych środków transportu, co przyczynia się do poprawy jakości życia w naszym mieście.
Tak wygląda nowy autobus elektryczny, który jest właśnie testowany na ulicach Gdańska. Tak wygląda nowy autobus elektryczny, który jest właśnie testowany na ulicach Gdańska.
Autobus Urbino 12 electric wyposażony jest w baterie Solaris High Energy o pojemności ponad 500 kWh. Jak zapewnia producent, takie parametry baterii zapewniają swobodną operacyjność w miejskich warunkach i całodzienny zasięg. Autobus posiada wydajny silnik elektryczny o mocy 240 kW, a napęd pojazdu wykonano w technologii energooszczędnej.

Kierowca o autobusach elektrycznych: zamiast jednego pojazdu potrzeba dwóch Kierowca o autobusach elektrycznych: zamiast jednego pojazdu potrzeba dwóch

Autobus jest klimatyzowany poprzez pompę ciepła CO2, na pokładzie dostępny jest monitoring, autorski system informacji pasażerskiej producenta OneLine oraz praktyczne ładowarki USB dla pasażerów. Bezpieczeństwo zapewni asystencki system wsparcia kierowcy MobileyeShield+, który poprzez system kamer i czujników monitoruje martwe pola i otoczenie wokół autobusu, informując kierowcę o obiektach znajdujących się blisko pojazdu.



- Testowany autobus Solaris Urbino 12 electric, podobnie jak posiadane przez nas autobusy MAN Lion's City E, przeznaczony jest do obsługi całodziennych linii przy ładowaniu nocnym na terenie zajezdni. To rozwiązanie zgodne ze światowym trendem, które dobrze sprawdza się w Gdańsku - mówi Jerzy Wiatr, wiceprezes ds. operacyjnych Gdańskich Autobusów i Tramwajów.

Te elektryczne autobusy Gdańsk już zakupił:

Nowe elektryki wystartowały z problemami



Przypomnijmy: Nowe autobusy MAN na ulice Gdańska wyjechały w połowie października. Jest ich osiemnaście (dziesięć standardowych i osiem przegubowych). Gdańsk zapłacił za nie 62 mln zł.

Ale początki ich kursowania nie były najlepsze. Okazało się, że pojazdy nie są tak wydajne, jak zapowiadano.

Spółka GAiT nałożyła na dostawcę nowych autobusów elektrycznych 95 kar na łączną kwotę 237 tys. zł. Powodem było m.in. "niedotrzymanie poziomu gwarantowanego zasięgu minimalnego". Stwierdzono 17 takich przypadków, a średni niedobór przejechanych kilometrów wyniósł 19 km.

Pierwsze kary za nowe autobusy elektryczne Pierwsze kary za nowe autobusy elektryczne

W połowie grudnia miejscy urzędnicy odpowiedzialni za komunikację miejską poinformowali, że wszystkie problemy udało się rozwiązać, a po zmianie konfiguracji w autobusach ich baterie osiągają wymagane w umowie minima.

Autobusy elektryczne działają lepiej po zmianach Autobusy elektryczne działają lepiej po zmianach

Gdańsk chce kupić kolejne autobusy elektryczne



Gdańsk planuje zakup kolejnych pojazdów elektrycznych i złożyło wniosek o dofinansowanie zakupu kolejnych 30 autobusów bateryjnych. Środki na ich zakup mają pochodzić z Krajowego Planu Odbudowy. Jeśli Solaris sprawdzi się podczas obecnych testów, niewykluczone, że to właśnie te pojazdy zostaną zakupione.

Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 63%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Testowy autobus zimny (16 opinii)

Masakra. Jechałam właśnie testowym, krótkim autobusem na linii 115. Niestety w nim też jest zimno, nie słychać jakiś grzejników - cisza totalna. W dodatku, jeszcze dziwny kierowca ochrzania osoby, które przekraczają barierkę chcąc wyjść I drzwiami. Elektryczne autobusy nie, a tacy kierowcy nie zachęcają do korzystania z komunikacji miejskiej. Szkoda...
Masakra. Jechałam właśnie testowym, krótkim autobusem na linii 115. Niestety w nim też jest zimno, nie słychać jakiś grzejników - cisza totalna. W dodatku, jeszcze dziwny kierowca ochrzania osoby, które przekraczają barierkę chcąc wyjść I drzwiami. Elektryczne autobusy nie, a tacy kierowcy nie zachęcają do korzystania z komunikacji miejskiej. Szkoda... Zobacz więcej

Miejsca

Opinie (217) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (7)

    I znowu te elektryki..UE zajmująca 8% powierzchni świata chce na siłę zbawić resztę...niekonomiczne, niefunkcjonalne,drogie...można by wymieniać.

    • 80 13

    • (1)

      Dokładnie! Chiny robią co chcą, gwiżdża na jakieś tam eko, Puszcza Amazońska (tzw. zielone płuca planety) jest wycinana codziennie w pień, a oni myślą że sama UE zbawi cały świat. Jaki i czyim kosztem?!

      • 22 2

      • Chiny w elektromobilności są dużo dalej niż Europa

        • 0 2

    • a ty w jakiejś piwnicy siedzisz ? (1)

      może warto zapoznać się z ustawą o elektromobilności ?
      Ustawa tych twoich (z 2018 roku)...

      • 2 18

      • Wow deb..lu właśnie się dowiedziałeś że PiS i PO grają do jednej bramki?

        • 4 2

    • Setki milionów złotych przy rekordowym zadłużeniu. Ktoś ma fantazję, ale za publiczne można szaleć.

      • 13 1

    • tu nie chodzi o ekologię

      tylko o to żeby napędzać niemiecką gospodarkę

      • 9 1

    • To ktora trasa dzis zjezdzasz Sven? hahahahahaha

      • 3 2

  • Na ul. Bażyńskiego niech go przetestują (3)

    Gorąco polecam!!!

    • 56 1

    • Proszę o uzupełenienie artykułu (2)

      O ile jest droższe przejechanie jednego kilometra przez autobus elektryczny?

      O ile jest droższy zakup takiego autobusu?

      O ile jest mniejszy zasięg tekiego autobusu?

      • 14 0

      • 2x
        2x
        Zasieg 3x mniejszy

        • 9 2

      • pytanie do urzędników UM

        • 5 0

  • Sprawdzi się - wystarczy - jak w Katowicach - zamontować webasto na ekoterm (1)

    i jeszcze dołożyć generator diesla na pętli, do tego nie musi nie wiadomo ile jeździć - połowa mieszkańców jest i tak poza zasięgiem zbiorkomu a świetnie sobie radzą. Do autobusu można bez problemu dojechać autem.

    • 35 4

    • Padłem ze śmiechu hahahahha

      Straszne to

      • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    Za późno (18)

    Testy powinny być w ekstremalnych jak na Gdańsk warunkach, śnieg i minusowe temperatury. Teraz wyjdzie wynik a zimą znowu będzie lipa.

    • 256 32

    • (1)

      Zima jeszcze się nie rozpoczęła...

      • 18 6

      • Mróz i śnieg dopiero w styczniu będzie.

        • 18 1

    • za późno...

      powinny być w maju, bo później kwiaty przekwitają

      • 11 4

    • kiedyś testowałem jednego elektryka ze stoczni i dał rade

      • 4 6

    • co za późno? (5)

      idą mrozy i śnieg. Cudów nie będzie, ale przynajmniej nie będzie kopcił jadąc na Morenę.
      Mamy nadzieję, że nie dojcie do samospalenia.

      • 9 3

      • A wiesz ze to kopcenie to... (4)

        Zaledwie 10% zanieczyszczenia powodowanego przez pojazdy spalinowe ? I akurat w polsce żeby był prąd to kopci się węgiel... więc ekologia w tym przypadku jest żadna wyrzucamy stare kupujemy nowe co już jest ciosem w środowisko i jeszcze te nowe są zasilane węglem... brakuje nam elektrowni atomowej żeby być eko :)

        • 16 5

        • A wiesz że... (2)

          ...elektrownie opalane węglem kopca znacznie mniej, niż pojazdy spalinowe?
          W elektrowniach są cokolwiek skuteczniejsze filtry, do tego emisja jest daleko i wysoko, w przeciwieństwie do tysięcy rur wydechowych w pobliżu.

          • 3 3

          • Jan z Kolna (1)

            Nie kopcą mniej. Też tak myślałem, bo tak rzecze propaganda, ale dobrze poszukałem i Tobie też to radzę. Bez trudu znajdziesz porządne badania, które mówią zupełnie co innego. Niestety zanieczyszczenia z pojazdów spalinowych są w praktyce znacznie niższe niż z naszych krajowych elektrowni (dla wyprodukowania prądu dla jednego takiego pojazdu). To w połączeniu ze znacznie krótszym prognozowanym żywotem elektryka i jego baterii oraz śladem węglowym jaki tworzy produkcja elektryka sprawia, że lepiej dla planety jeździć po prostu zadbanym, niekopcącym dieslem. Przynajmniej w Polsce. Tam gdzie prądu z OZE czy energetyki jądrowej jest dużo sytuacja jest inna.

            • 8 0

            • Potwierdzam opinie

              Wiele badań światowych stwierdziło że największym trucicielem jest lotnictwo potem floty statków i okrętów,dalej przemysł,później gospodarstwa domowe opalane węglem a na końcu jest motoryzacja czyli samochody spalinowe.Naduzyciem jest opisywanie autobusów i aut zeroemisyjne,ponieważ są ładowanie po kilkanaście godzin na dobę przez elektrownie węglowe.Dodam jeszcze że Toyota opracowała silnik diesla nowej generacji 6 suwowy,który ma wyniki zdecydowanie lepsze od elektryków.To co nam wciskają lobbyści elektryków to tylko chodzi o kasę.

              • 2 0

        • O czym ty dziecko gadasz ?

          Każdy wie że elektryki 20xbardziej trują planetę ,może nie na ulicy ale w elektrowniach w Afryce ,Chinach i.t.d. za długi temat

          • 6 1

    • ile tej zimy u nas w roku?? tydzień, dwa? a będzie jeszcze mniej...

      • 5 4

    • Nie powinno być żadnych testów.

      I te elektryczne autobusy jak i wiatraki powinno się zakopać tak jak to robi teraz zachód ,w Polsce coś chcą robić co likwidują na zachodzie ,cyrk

      • 12 4

    • ostatnio takim jechalem

      i mimo dodatniej temp. na zewnątrzw środku było zimno, zimą będzie jak w starych ikarusach - szron na szybach i minus 10 stopni

      • 9 1

    • i tak sie zjara

      • 2 1

    • Czy będą jeździć po płaskim terenie czy znowu puszczą na wzgórza morenowe?

      • 3 0

    • 0 elektryków

      Mamy bardziej ekologiczne pojazdy na olej napędowy.

      • 3 1

    • Nie ma czegoś takiego, jak minusowe temperatury!

      Są za to ujemne

      • 2 0

    • A jednak

      Pochodzę z przyszłości - te testy już mają sens

      • 0 0

  • Po Bażyńskiego niech sobie pojeździ...

    • 43 1

  • Kolejny złom i bełkot ekologiczny (4)

    Po pierwsze prąd w Polsce jest wytwarzany głównie z elektrowni węglowych gdzie nie ma mowy o ekologii.
    Po drugie baterie są toksyczne dla środowiska i po upływie gwarancji wymiana i utylizacja kosztuje majątek.
    Po trzecie jak już usilnie chcemy elektryki to na petlach muszą być ładowarki.
    Po czwarte elektryki nie jeżdżą na krótkich liniach np 131 lub 178 gdzie powinny latać same elektryki.
    Po piąte jak dojdzie katastrofy z infrastruktura energetyczna to żaden elektryk nie będzie jeździł i transport stanie

    • 86 9

    • za to elektryki mają jedną zasadniczą zaletę: palą się do jazdy!

      • 13 3

    • Elektryk to kupa rzadkich zasobów

      By te zasoby wydobyć i przerobić potrzeba od wuja paliw kopalnych - nie da się odejść od paliw kopalnych, bo wtedy trzeba by zrezygnować choćby ze stali czy cementu, to jest kompletna utopia, więc podejmuje się działania fasadowe w wyniku których emisje i sterty śmieci tylko rosną - podobnie jak zyski korporacji.

      • 12 1

    • (1)

      1) nieracjonalny argument, wytworzenie benzyny/on z ropy naftowej tez powoduje zużycie tej samej, brudnej energii, w większej ilości, oprócz ich samego spalenia, wiec mniejsze zatrucie jest z elektryków (nie, żeby mnie to szczególnie obchodziło)
      2)akurat większość baterii jest przerabiana na inne:) a nawet taka nienadająca się do samochodu bateria jest doskonałym akumulatorem domowym na wiele lat
      3) zgadzam się, do tego ładujące prądem stałym..
      4)zgadzam się, choć obecnie jest ich za mało chyba, by obstawić wszystkie liniea może te, które są dostępne sa za duże na te linie?
      5)jak dojdzie do tego typu katastrofy, to po pierwsze komunikacja miejska będzie niepotrzebna, bo ludzie nie będą mieli potrzeby przemieszczania się wewnątrz miasta, bo nic nie będzie działać, po drugie i tak będzie sparaliżowana- pociągi, tramwaje, trolejbusy będą stały, po trzecie dostępne paliwa będą od razu zatrzymane na potrzeby państwa i nie będą dostępne na takie cele..

      • 4 6

      • Dodam, że paliwa kopalne nie są dane na zawsze

        Słońce i wiatr, przynajmniej w teorii będą długo dostępne ;)
        Acha bardzo proszę o info gdzie mogę kupić taką baterię ze złomowiska elektryków, bardzo chętnie wykorzystam. Pytałem w Norwegii i też nie mają.

        • 3 1

  • Ekonielogiczne

    Sprawdza sie na zlomowcu, bedzie taniej i koszty sie zwroca.

    • 35 4

  • Pseudo ekologia

    Znowu próbuje się nam narzucić pseudo ekologię. Jaki jest koszt wyprodukowania i utylizacji takich pojazdów?
    Azja, Ameryka, Afryka, oni to mają w du... ie, a nas próbuje uszczęśliwić się na siłę. Solaris-własność hiszpańska.

    • 68 5

  • (5)

    Co ma się nie sprawdzić, przecież pokładów ropy naftowej na wieki nie wystarczy, trzeba tworzyć alternatywne napędy, elektryczne, wodorowe może jeszcze inne ktoś opracuje. A z silnikami spalinowymi powoli czas się żegnać, tak jak w historii komunikacji i transportu pożegnaliśmy na dobre silniki parowe czy jeszcze nie tak bardzo dawno temu dość popularne u nas silniki dwusuwowe (syrena, trabant, wartburg) i nikt nie płacze z tego powodu.

    • 22 57

    • wodór (4)

      Tylko dlaczego koszt cysterny z transportem wodoru z Francji jest tańszy niż z Orlenu?

      • 6 2

      • Dwusuwowe są w motocyklach więc jakie pożegnanie ?? (1)

        • 4 3

        • I w kosiarkach.

          • 1 0

      • może dlatego że orlen nie robi ekologicznego wodoru tylko wodór z ropy

        wodór z orlenu jest tak samo nieekologiczny jak autobus elektryczny jeżdżący na prąd zrobiony z węgla

        • 1 1

      • Nie jest

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane