• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk testuje nowego "elektryka". Sprawdzi się?

Ewelina Oleksy
29 grudnia 2023, godz. 20:00 
Opinie (217)
Tak wygląda nowy autobus elektryczny, który jest właśnie testowany na ulicach Gdańska. Tak wygląda nowy autobus elektryczny, który jest właśnie testowany na ulicach Gdańska.

Do 9 stycznia na gdańskich ulicach kursował będzie nowy, elektryczny autobus marki Solaris. Wszystko w ramach testów. Przejechać się nim będzie można na różnych liniach, bo pojazd będzie je zmieniał, by sprawdzić go na różnych trasach.



Jechałe(a)ś kiedyś elektrycznym autobusem?

Po niezbyt udanym początku wprowadzenia ostatnio do użytku nowych elektrycznych autobusów marki MAN, Gdańsk rozpoczął testy kolejnego tego typu pojazdu.

Tym razem w ruch poszedł autobus elektryczny Solaris Urbino 12 electric, który od 28 grudnia kursuje po mieście.

Będzie jeździł na różnych liniach, by się sprawdzić



Testy potrwają przez blisko dwa tygodnie - do 9 stycznia. 28 grudnia autobus kursował na linii 123, a 29 grudnia na linii 289. W kolejnych dniach pojawi się na innych gdańskich trasach, by sprawdzić go w różnych warunkach drogowych.

tu znajdziesz zawsze aktualny rozkład jazdy ZTM Gdańsk



- Wprowadzenie nowych autobusów do naszej floty komunikacyjnej jest krokiem w stronę zrównoważonego transportu i dbałości o środowisko. Dlatego testujemy kolejne pojazdy, to krok w przyszłość, ale także dowód naszego zaangażowania w rozwój ekologicznych rozwiązań transportowych - mówi Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu. - Chcemy, aby mieszkańcy Gdańska mieli dostęp do nowoczesnych, ekologicznych środków transportu, co przyczynia się do poprawy jakości życia w naszym mieście.
Tak wygląda nowy autobus elektryczny, który jest właśnie testowany na ulicach Gdańska. Tak wygląda nowy autobus elektryczny, który jest właśnie testowany na ulicach Gdańska.
Autobus Urbino 12 electric wyposażony jest w baterie Solaris High Energy o pojemności ponad 500 kWh. Jak zapewnia producent, takie parametry baterii zapewniają swobodną operacyjność w miejskich warunkach i całodzienny zasięg. Autobus posiada wydajny silnik elektryczny o mocy 240 kW, a napęd pojazdu wykonano w technologii energooszczędnej.

Kierowca o autobusach elektrycznych: zamiast jednego pojazdu potrzeba dwóch Kierowca o autobusach elektrycznych: zamiast jednego pojazdu potrzeba dwóch

Autobus jest klimatyzowany poprzez pompę ciepła CO2, na pokładzie dostępny jest monitoring, autorski system informacji pasażerskiej producenta OneLine oraz praktyczne ładowarki USB dla pasażerów. Bezpieczeństwo zapewni asystencki system wsparcia kierowcy MobileyeShield+, który poprzez system kamer i czujników monitoruje martwe pola i otoczenie wokół autobusu, informując kierowcę o obiektach znajdujących się blisko pojazdu.



- Testowany autobus Solaris Urbino 12 electric, podobnie jak posiadane przez nas autobusy MAN Lion's City E, przeznaczony jest do obsługi całodziennych linii przy ładowaniu nocnym na terenie zajezdni. To rozwiązanie zgodne ze światowym trendem, które dobrze sprawdza się w Gdańsku - mówi Jerzy Wiatr, wiceprezes ds. operacyjnych Gdańskich Autobusów i Tramwajów.

Te elektryczne autobusy Gdańsk już zakupił:

Nowe elektryki wystartowały z problemami



Przypomnijmy: Nowe autobusy MAN na ulice Gdańska wyjechały w połowie października. Jest ich osiemnaście (dziesięć standardowych i osiem przegubowych). Gdańsk zapłacił za nie 62 mln zł.

Ale początki ich kursowania nie były najlepsze. Okazało się, że pojazdy nie są tak wydajne, jak zapowiadano.

Spółka GAiT nałożyła na dostawcę nowych autobusów elektrycznych 95 kar na łączną kwotę 237 tys. zł. Powodem było m.in. "niedotrzymanie poziomu gwarantowanego zasięgu minimalnego". Stwierdzono 17 takich przypadków, a średni niedobór przejechanych kilometrów wyniósł 19 km.

Pierwsze kary za nowe autobusy elektryczne Pierwsze kary za nowe autobusy elektryczne

W połowie grudnia miejscy urzędnicy odpowiedzialni za komunikację miejską poinformowali, że wszystkie problemy udało się rozwiązać, a po zmianie konfiguracji w autobusach ich baterie osiągają wymagane w umowie minima.

Autobusy elektryczne działają lepiej po zmianach Autobusy elektryczne działają lepiej po zmianach

Gdańsk chce kupić kolejne autobusy elektryczne



Gdańsk planuje zakup kolejnych pojazdów elektrycznych i złożyło wniosek o dofinansowanie zakupu kolejnych 30 autobusów bateryjnych. Środki na ich zakup mają pochodzić z Krajowego Planu Odbudowy. Jeśli Solaris sprawdzi się podczas obecnych testów, niewykluczone, że to właśnie te pojazdy zostaną zakupione.

Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 63%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Testowy autobus zimny (16 opinii)

Masakra. Jechałam właśnie testowym, krótkim autobusem na linii 115. Niestety w nim też jest zimno, nie słychać jakiś grzejników - cisza totalna. W dodatku, jeszcze dziwny kierowca ochrzania osoby, które przekraczają barierkę chcąc wyjść I drzwiami. Elektryczne autobusy nie, a tacy kierowcy nie zachęcają do korzystania z komunikacji miejskiej. Szkoda...
Masakra. Jechałam właśnie testowym, krótkim autobusem na linii 115. Niestety w nim też jest zimno, nie słychać jakiś grzejników - cisza totalna. W dodatku, jeszcze dziwny kierowca ochrzania osoby, które przekraczają barierkę chcąc wyjść I drzwiami. Elektryczne autobusy nie, a tacy kierowcy nie zachęcają do korzystania z komunikacji miejskiej. Szkoda... Zobacz więcej

Miejsca

Opinie (217) ponad 10 zablokowanych

  • Czy ktoś jeszcze wierzy w to, że elektryki są "eko" i że są przyszłością motoryzacji?

    • 26 1

  • a taki ładny był, amerykanski (1)

    • 11 2

    • Niemiecki raczej.

      • 0 0

  • Elektryczne autobusy?

    A gdzie logotyp najpopularniejszego elektryka na świecie?
    Autobusy powinny mieć umieszczony wizerunek pana prezydenta Lecha Wałęsy z narzędziami w rękach i jako symbol jego światłego umysłu rozświetlona żarówka nad jego głową.
    Naturalnie za użycie zaszczytnego wizerunku prezydenta otrzymałby on wynagrodzenie jako wsparcie jego skromnej emerytury na podratowanie zdrowia naszego czcigodnego Noblisty.

    • 12 2

  • Ciekawe jak daleko pojedzie

    A energia do ładowania z tarcia kapciami o piec

    • 14 1

  • Mam takie pytanko, w kwestii technicznej (2)

    Czy już wiadomo w jaki sposób będą utylizowane zużyte ogniwa tych wszystkich "eko" wynalazków?
    Nie rozumiem, jak można szczycić się ekologicznym pojazdem, do którego energia jest wytwarzana z węgla... Prąd podobno drogi, a tu takie elektryczne pojazdy. Czyżby czasy się zmieniały i teraz lobby energetyczne będzie rządzić tak jak kiedyś lobby paliwowe?

    • 24 3

    • Oczywiście że tak zaraz powiedzą że mają mały zasięg więc zlikwidują długie i bezpośrednie linie autobusowe i zrobią takie które się kręcą wokół komina na tym polega 15 minutowe miasto że ludzie niczym chłopstwo pańszczyźniane ma być znowu przywiązane do ziemi nie mieć własności i mieć ograniczenia w poruszaniu się poza obrębem swojego zamieszkania po to na każdym rogu stawia się paczkomaty różnych firm kurierskich np

      • 2 1

    • W Gdańsku mniej spalin kosztem większego smogu w Bełchatowie

      • 1 0

  • Ciekawie będzie, jak taki autobus się zapali pełen pasażerów. W przypadku pożaru pasażerowie mają tylko kilka sekund (10)

    na ewakuację.

    • 72 28

    • Tak ci sie tylko wydaje

      • 9 6

    • Tak pisali w nagłówku superexpressu! (1)

      • 12 5

      • Nie mogę spać

        bo gaszę pożar solarisa

        • 1 1

    • A drzwi elektrycznie otwierane, z blokada aby nie otworzyc podczas jazdy, bedzie ciekawie jak sie zapali.

      • 2 11

    • news z tvp info? (3)

      czy tv trwam?

      • 10 12

      • (2)

        Polecam zakochanym w elektrycznym g..wnie id .tom zobaczyć jak to się pali

        • 11 9

        • (1)

          A widziałeś jak palą śię benzynowe i diesle? To dopiero widowisko.

          • 2 2

          • Normalnie sie pala. Elektryki co kilkanascie sekund wybuchaja

            • 2 1

    • Nie kilka sekund

      A kilka mikrosekund!

      • 8 2

    • Człowieku co Ty palisz, żeby takie brednie pisać?

      Widziałeś kiedy zapłon takiej baterii ? Bardzo długo się zapala i długo gasi. Pod względem bezpieczeństwa pasażerów jest nieporównywalnie lepiej niż pojazd na paliwo płynne.

      • 5 1

  • Gdzie i przez kogo jest produkowany ten autobus ? (1)

    Kto zgranie kase za produkcję ?

    • 10 3

    • Hiszpanie

      • 1 1

  • Tylko na gaz skroplony a nie elektryczne

    Ewentualnie hybrydy. Po co się zachwycać ekologią jak do ogrzania trzeba spalinowe Webasto a do schłodzenia latem to już tylko otwarte okna :-)

    • 14 0

  • To dobry rozsądny wybór (1)

    Solaris wiele lat temu już produkował autobusy elektryczne ma w tej dziedzinie doświadczenie, dlatego w innych krajach kupóją Solarisa a nie MAN który dopiero zaczoł iwestować w produkcję elektryków i nie ma w tym polu wielkiego doświadczenia, Zobaczcie jakie kraje kupója Solarisa a jakie MAN. Solaris Niemcy,Włosi,Skandynawia, Szwajcaria, Hiszpania,Portugalia,Grecja,Izrael, kraje bałtyckie, w setkach sztuk, MAN pojedyńcze sztuki w Polsce , Romunia,Bułgaria,Niemcy, MAN był najgorszym wyborem jaki mógł dokonać GAiT, to poprostu Chińska składanka w Polsce. Życzę Gaitowi w nowym roku dobrego wyboru i zakupu autobusu od firmy która ma dopracowaną technologie jest ceniona na europejskim rynku . A nie takiej która próbuje dopiero swoich sił w elektrykach, jak ma być już elektryczny to niech będzie coś co jest dopracowane. Man to robił dobre autobusy w ale 20 lat temu został w tyle. Pozostaje Solaris i Mercedes, W Danii jechałem Solarisem w wersji Metropolis to to jest bajer a nie te kłócę MAN ani to praktyczne ani wygodne,nie dopracowane nowe a trzeszczy w nim wszystko jak by miał 20 lat

    • 8 5

    • Kupuja te kto wygra przetarg

      • 1 1

  • W Gdańsku powinny byc tylko autobusy wodorowe najlepsze obecnie do miasta !Ale unas jak zawsze wprowadzaja najstarsze

    Chodzi oto ze działaja po omacku na zasadzie kaprysów urzedników bo nielicza sie z kasa miasta !!

    • 14 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane