• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk testuje nowego "elektryka". Sprawdzi się?

Ewelina Oleksy
29 grudnia 2023, godz. 20:00 
Opinie (217)
Tak wygląda nowy autobus elektryczny, który jest właśnie testowany na ulicach Gdańska. Tak wygląda nowy autobus elektryczny, który jest właśnie testowany na ulicach Gdańska.

Do 9 stycznia na gdańskich ulicach kursował będzie nowy, elektryczny autobus marki Solaris. Wszystko w ramach testów. Przejechać się nim będzie można na różnych liniach, bo pojazd będzie je zmieniał, by sprawdzić go na różnych trasach.



Jechałe(a)ś kiedyś elektrycznym autobusem?

Po niezbyt udanym początku wprowadzenia ostatnio do użytku nowych elektrycznych autobusów marki MAN, Gdańsk rozpoczął testy kolejnego tego typu pojazdu.

Tym razem w ruch poszedł autobus elektryczny Solaris Urbino 12 electric, który od 28 grudnia kursuje po mieście.

Będzie jeździł na różnych liniach, by się sprawdzić



Testy potrwają przez blisko dwa tygodnie - do 9 stycznia. 28 grudnia autobus kursował na linii 123, a 29 grudnia na linii 289. W kolejnych dniach pojawi się na innych gdańskich trasach, by sprawdzić go w różnych warunkach drogowych.

tu znajdziesz zawsze aktualny rozkład jazdy ZTM Gdańsk



- Wprowadzenie nowych autobusów do naszej floty komunikacyjnej jest krokiem w stronę zrównoważonego transportu i dbałości o środowisko. Dlatego testujemy kolejne pojazdy, to krok w przyszłość, ale także dowód naszego zaangażowania w rozwój ekologicznych rozwiązań transportowych - mówi Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu. - Chcemy, aby mieszkańcy Gdańska mieli dostęp do nowoczesnych, ekologicznych środków transportu, co przyczynia się do poprawy jakości życia w naszym mieście.
Tak wygląda nowy autobus elektryczny, który jest właśnie testowany na ulicach Gdańska. Tak wygląda nowy autobus elektryczny, który jest właśnie testowany na ulicach Gdańska.
Autobus Urbino 12 electric wyposażony jest w baterie Solaris High Energy o pojemności ponad 500 kWh. Jak zapewnia producent, takie parametry baterii zapewniają swobodną operacyjność w miejskich warunkach i całodzienny zasięg. Autobus posiada wydajny silnik elektryczny o mocy 240 kW, a napęd pojazdu wykonano w technologii energooszczędnej.

Kierowca o autobusach elektrycznych: zamiast jednego pojazdu potrzeba dwóch Kierowca o autobusach elektrycznych: zamiast jednego pojazdu potrzeba dwóch

Autobus jest klimatyzowany poprzez pompę ciepła CO2, na pokładzie dostępny jest monitoring, autorski system informacji pasażerskiej producenta OneLine oraz praktyczne ładowarki USB dla pasażerów. Bezpieczeństwo zapewni asystencki system wsparcia kierowcy MobileyeShield+, który poprzez system kamer i czujników monitoruje martwe pola i otoczenie wokół autobusu, informując kierowcę o obiektach znajdujących się blisko pojazdu.



- Testowany autobus Solaris Urbino 12 electric, podobnie jak posiadane przez nas autobusy MAN Lion's City E, przeznaczony jest do obsługi całodziennych linii przy ładowaniu nocnym na terenie zajezdni. To rozwiązanie zgodne ze światowym trendem, które dobrze sprawdza się w Gdańsku - mówi Jerzy Wiatr, wiceprezes ds. operacyjnych Gdańskich Autobusów i Tramwajów.

Te elektryczne autobusy Gdańsk już zakupił:

Nowe elektryki wystartowały z problemami



Przypomnijmy: Nowe autobusy MAN na ulice Gdańska wyjechały w połowie października. Jest ich osiemnaście (dziesięć standardowych i osiem przegubowych). Gdańsk zapłacił za nie 62 mln zł.

Ale początki ich kursowania nie były najlepsze. Okazało się, że pojazdy nie są tak wydajne, jak zapowiadano.

Spółka GAiT nałożyła na dostawcę nowych autobusów elektrycznych 95 kar na łączną kwotę 237 tys. zł. Powodem było m.in. "niedotrzymanie poziomu gwarantowanego zasięgu minimalnego". Stwierdzono 17 takich przypadków, a średni niedobór przejechanych kilometrów wyniósł 19 km.

Pierwsze kary za nowe autobusy elektryczne Pierwsze kary za nowe autobusy elektryczne

W połowie grudnia miejscy urzędnicy odpowiedzialni za komunikację miejską poinformowali, że wszystkie problemy udało się rozwiązać, a po zmianie konfiguracji w autobusach ich baterie osiągają wymagane w umowie minima.

Autobusy elektryczne działają lepiej po zmianach Autobusy elektryczne działają lepiej po zmianach

Gdańsk chce kupić kolejne autobusy elektryczne



Gdańsk planuje zakup kolejnych pojazdów elektrycznych i złożyło wniosek o dofinansowanie zakupu kolejnych 30 autobusów bateryjnych. Środki na ich zakup mają pochodzić z Krajowego Planu Odbudowy. Jeśli Solaris sprawdzi się podczas obecnych testów, niewykluczone, że to właśnie te pojazdy zostaną zakupione.

Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 63%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Testowy autobus zimny (16 opinii)

Masakra. Jechałam właśnie testowym, krótkim autobusem na linii 115. Niestety w nim też jest zimno, nie słychać jakiś grzejników - cisza totalna. W dodatku, jeszcze dziwny kierowca ochrzania osoby, które przekraczają barierkę chcąc wyjść I drzwiami. Elektryczne autobusy nie, a tacy kierowcy nie zachęcają do korzystania z komunikacji miejskiej. Szkoda...
Masakra. Jechałam właśnie testowym, krótkim autobusem na linii 115. Niestety w nim też jest zimno, nie słychać jakiś grzejników - cisza totalna. W dodatku, jeszcze dziwny kierowca ochrzania osoby, które przekraczają barierkę chcąc wyjść I drzwiami. Elektryczne autobusy nie, a tacy kierowcy nie zachęcają do korzystania z komunikacji miejskiej. Szkoda... Zobacz więcej

Miejsca

Opinie (217) ponad 10 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    I tylko takie powinny być kupowane. (31)

    Często lepsze od zagranicznych, tańsze i bardziej dostosowane do polskich realiów. Tańszy serwis. Wspierajmy to co polskie!

    • 208 59

    • (5)

      Ale Solaris w przetargu byl duzo drozszy

      • 19 11

      • Bo ma lepszy zasięg i się nie psuje z byle powodu..

        • 29 5

      • no jasne że był droższy, lepszy nie może być w tej samej cenie

        to przetarg trzeba tak napisać żeby wygrała jakość

        • 22 4

      • Solaris 1.5 mil. Niemiecki badziew 4 mil. (1)

        Kto wam takie info daje ?

        • 7 2

        • to sprawdź wyniki przetargu mądralo

          • 1 6

      • Szwaby zrobily dumping

        I mala doplaty rfn. Dlatego nizsza cena za zlom

        • 5 1

    • Ale Solaris nie jest już polski (9)

      Kupiła go hiszpańska firma CAF.

      • 58 4

      • I co z tego. Produkują w Polsce i na polskie warunki. (8)

        Solaris Bus & Coach polski producent autobusów miejskich, międzymiastowych i trolejbusów z główną siedzibą w Bolechowie-Osiedlu pod Poznaniem. Dawniej w ofercie znajdowały się również autokary turystyczne oraz tramwaje.

        • 22 5

        • "i co z tego"? (2)

          I to wszystko na co cię stać?
          Jakieś wyjaśnienie ekonomiczne?

          • 7 16

          • Wyjaśnienie ekonomiczne? Praca dla naszych obywateli

            i podatki w Polsce. Budowanie polskiego PKB powinno być podstawa polityki samorządów.

            • 19 2

          • Miałeś trochę euro oszczędności

            to trzeba było sobie kupić solarisa.

            • 2 0

        • (1)

          Many co kupił Gdańsk również są wyprodukowane w Polsce jak co.

          • 10 5

          • bzdura kompletna

            • 4 2

        • i co z tego, czy rzeczywiscie produkują w Polsce, czy tylko składają?

          bo w innej branży produkt polski czyli czesci robione i wysyłane z chin, a skladane w Polsce XD

          • 2 1

        • (1)

          Mana też produkują w Polsce

          • 3 2

          • Gdzie?

            • 0 0

    • to jest hiszpański (1)

      firma sprzedana

      • 8 5

      • hiszpanska muche proponujesz, czy hiszpana?

        • 1 5

    • taaak zapytajcie się w Gdyni gdzie "eko" przewoźnik ma flotę tylko opartą o pojazdy z Bolechowa. (1)

      Nie wierchuszkę a tych co je serwisują lub wożą ludzi. Nie będzie to pianie z zachwytu.

      • 0 5

      • Kierowcy to akurat marudzą na każdy pojazd

        • 6 1

    • elektryki to przestarzała technologia

      • 9 2

    • tak tak, mam poloneza i mam super tani serwis u stacha w stodole

      • 6 0

    • Szczerze

      Paranoja baterie . Będzie mieć 5 lat pojedzie na morenę i nie wróci bateryjki się skończą

      • 4 0

    • Tańszy serwis jak u Newaga?

      • 3 1

    • Nieprawda powinny byc tylko autobusy wodorowe zadne inne!!

      • 5 1

    • Gdańsk zawsze kolaborował z niemcami

      Dlatego kupili MAN, a niemcy mają ich w czterech literach

      • 7 4

    • Solaris

      Nie jest polską fimą. Został sprzedana hiszpanom

      • 2 2

    • Solaris juz kilka lat temu zostal przejety przez Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles z Hiszpanii. MANy, ktore Gdansk zakupil rowniez byly wyprodukowane w Polsce.

      • 3 1

    • Wspierajac elektryki nie wspierasz ekologii a nawet jej szkodzisz !!!!!

      • 5 0

    • Solaris już nie jest Polski

      • 0 0

    • ale Solaris już od jakiegoś czasu niestety nie jest polski

      • 0 0

  • Gait sam kazal ograniczyc w manach wydajnosc baterii

    A potem mieli pretensje ze nie dają rady. Oni nigdy się nie nauczą i zawsze będą kombinować. Dopóki pare osób będzie nadal tam pracować to z następnymi elektrykami będzie tak samo jak z manami

    • 16 3

  • Po co? (2)

    Przecież już mamy kilkanaście elektryków i wiadomo że się nie sprawdzają...

    • 37 3

    • Wazne, ze Prezesi za biurkiem zadowoleni bo nie docieraja do nich zadne informacje

      • 9 1

    • pytanie do pani Dulskiej

      • 11 0

  • A jak bardzo ekologiczne będzie ładowanie tych meleksów?

    I kto i ile za to będzie płacił?

    • 25 2

  • Bez ladowania na petlach to nie ma sensu. A Prezes Wiatr sie uparl na ladowanie na bazie i mamy klops.

    • 20 1

  • Dalej walki lisickiego kiedy ten koleś pójdzie siedziec

    • 20 1

  • jeszcze Wam mało

    tego badziewia?

    • 32 1

  • Weźcie na testy dwa!

    I puścicie je ul. Bażyńskiego na siebie.

    • 21 1

  • A kogo obchodzą autobusy kursujące 1 lub 2 razy na godzinę, którymi nie dojedziesz nigdzie bez przesiadek? Co oznacza, że podróż (zawsze z przesiadkami - Gdańsk to kocha) kilka km trwa godzinę lub dłużej? Mogą być na wodę, wodór, hel, uran, argon czy paliwo rakietowe - sami sobie nimi jeździjcie, szanowni pomysłodawcy.

    • 24 1

  • Przeminęło z Wiatrem (1)

    Dobra komunikacja w Gdańsku to tylko senne marzenie

    • 28 0

    • chyba ...

      z Tarnowa wieje,czym łusickiemu zimponował,,,gdzię pisali,ze w Krakowie trawaje widzial.....

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane