• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk testuje nowego "elektryka". Sprawdzi się?

Ewelina Oleksy
29 grudnia 2023, godz. 20:00 
Opinie (217)
Tak wygląda nowy autobus elektryczny, który jest właśnie testowany na ulicach Gdańska. Tak wygląda nowy autobus elektryczny, który jest właśnie testowany na ulicach Gdańska.

Do 9 stycznia na gdańskich ulicach kursował będzie nowy, elektryczny autobus marki Solaris. Wszystko w ramach testów. Przejechać się nim będzie można na różnych liniach, bo pojazd będzie je zmieniał, by sprawdzić go na różnych trasach.



Jechałe(a)ś kiedyś elektrycznym autobusem?

Po niezbyt udanym początku wprowadzenia ostatnio do użytku nowych elektrycznych autobusów marki MAN, Gdańsk rozpoczął testy kolejnego tego typu pojazdu.

Tym razem w ruch poszedł autobus elektryczny Solaris Urbino 12 electric, który od 28 grudnia kursuje po mieście.

Będzie jeździł na różnych liniach, by się sprawdzić



Testy potrwają przez blisko dwa tygodnie - do 9 stycznia. 28 grudnia autobus kursował na linii 123, a 29 grudnia na linii 289. W kolejnych dniach pojawi się na innych gdańskich trasach, by sprawdzić go w różnych warunkach drogowych.

tu znajdziesz zawsze aktualny rozkład jazdy ZTM Gdańsk



- Wprowadzenie nowych autobusów do naszej floty komunikacyjnej jest krokiem w stronę zrównoważonego transportu i dbałości o środowisko. Dlatego testujemy kolejne pojazdy, to krok w przyszłość, ale także dowód naszego zaangażowania w rozwój ekologicznych rozwiązań transportowych - mówi Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu. - Chcemy, aby mieszkańcy Gdańska mieli dostęp do nowoczesnych, ekologicznych środków transportu, co przyczynia się do poprawy jakości życia w naszym mieście.
Tak wygląda nowy autobus elektryczny, który jest właśnie testowany na ulicach Gdańska. Tak wygląda nowy autobus elektryczny, który jest właśnie testowany na ulicach Gdańska.
Autobus Urbino 12 electric wyposażony jest w baterie Solaris High Energy o pojemności ponad 500 kWh. Jak zapewnia producent, takie parametry baterii zapewniają swobodną operacyjność w miejskich warunkach i całodzienny zasięg. Autobus posiada wydajny silnik elektryczny o mocy 240 kW, a napęd pojazdu wykonano w technologii energooszczędnej.

Kierowca o autobusach elektrycznych: zamiast jednego pojazdu potrzeba dwóch Kierowca o autobusach elektrycznych: zamiast jednego pojazdu potrzeba dwóch

Autobus jest klimatyzowany poprzez pompę ciepła CO2, na pokładzie dostępny jest monitoring, autorski system informacji pasażerskiej producenta OneLine oraz praktyczne ładowarki USB dla pasażerów. Bezpieczeństwo zapewni asystencki system wsparcia kierowcy MobileyeShield+, który poprzez system kamer i czujników monitoruje martwe pola i otoczenie wokół autobusu, informując kierowcę o obiektach znajdujących się blisko pojazdu.



- Testowany autobus Solaris Urbino 12 electric, podobnie jak posiadane przez nas autobusy MAN Lion's City E, przeznaczony jest do obsługi całodziennych linii przy ładowaniu nocnym na terenie zajezdni. To rozwiązanie zgodne ze światowym trendem, które dobrze sprawdza się w Gdańsku - mówi Jerzy Wiatr, wiceprezes ds. operacyjnych Gdańskich Autobusów i Tramwajów.

Te elektryczne autobusy Gdańsk już zakupił:

Nowe elektryki wystartowały z problemami



Przypomnijmy: Nowe autobusy MAN na ulice Gdańska wyjechały w połowie października. Jest ich osiemnaście (dziesięć standardowych i osiem przegubowych). Gdańsk zapłacił za nie 62 mln zł.

Ale początki ich kursowania nie były najlepsze. Okazało się, że pojazdy nie są tak wydajne, jak zapowiadano.

Spółka GAiT nałożyła na dostawcę nowych autobusów elektrycznych 95 kar na łączną kwotę 237 tys. zł. Powodem było m.in. "niedotrzymanie poziomu gwarantowanego zasięgu minimalnego". Stwierdzono 17 takich przypadków, a średni niedobór przejechanych kilometrów wyniósł 19 km.

Pierwsze kary za nowe autobusy elektryczne Pierwsze kary za nowe autobusy elektryczne

W połowie grudnia miejscy urzędnicy odpowiedzialni za komunikację miejską poinformowali, że wszystkie problemy udało się rozwiązać, a po zmianie konfiguracji w autobusach ich baterie osiągają wymagane w umowie minima.

Autobusy elektryczne działają lepiej po zmianach Autobusy elektryczne działają lepiej po zmianach

Gdańsk chce kupić kolejne autobusy elektryczne



Gdańsk planuje zakup kolejnych pojazdów elektrycznych i złożyło wniosek o dofinansowanie zakupu kolejnych 30 autobusów bateryjnych. Środki na ich zakup mają pochodzić z Krajowego Planu Odbudowy. Jeśli Solaris sprawdzi się podczas obecnych testów, niewykluczone, że to właśnie te pojazdy zostaną zakupione.

Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 63%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Testowy autobus zimny (16 opinii)

Masakra. Jechałam właśnie testowym, krótkim autobusem na linii 115. Niestety w nim też jest zimno, nie słychać jakiś grzejników - cisza totalna. W dodatku, jeszcze dziwny kierowca ochrzania osoby, które przekraczają barierkę chcąc wyjść I drzwiami. Elektryczne autobusy nie, a tacy kierowcy nie zachęcają do korzystania z komunikacji miejskiej. Szkoda...
Masakra. Jechałam właśnie testowym, krótkim autobusem na linii 115. Niestety w nim też jest zimno, nie słychać jakiś grzejników - cisza totalna. W dodatku, jeszcze dziwny kierowca ochrzania osoby, które przekraczają barierkę chcąc wyjść I drzwiami. Elektryczne autobusy nie, a tacy kierowcy nie zachęcają do korzystania z komunikacji miejskiej. Szkoda... Zobacz więcej

Miejsca

Opinie (217) ponad 10 zablokowanych

  • Tak, Solaris powinien już dawno wrócić do Gdańska!

    Panowanie EVO Bus, mimo że lubię tę firmę, trwało za długo i było... Powiedzmy dyskusyjne ;) Co więcej obserwować możemy ruchy pozorowane.
    Do tego musimy pamiętać także że "diabeł tkwi w szczegółach. Są jeszcze specyfikacje przetargu i szczegóły zamówienia (od ładowania na postoju do nawet wykonania siedzeń pasażerów).
    Ale w większości tych szczegółów zwykle Solaris Bus and Coach potrafi dostarczyć najlepsze rozwiązania dla pasażera.
    Do tego subiektywnie dla mnie wygrywa icj design.

    • 4 1

  • Ładnie boli łeb kogoś w tym magistracie.

    • 12 0

  • Testują (biernik: Kogo? Co?) nowy elektryk. (1)

    Gdyby chodziło o testy przed pracą jakiegoś człowieka z uprawnieniami elektryka i na takie stanowisko, wtedy byłyby to "testy nowego elektryka".
    To do żałosnego niedouka w roli pismaka i niewydolnej redakcji. Walicie w nagłówkach żenujące błędy!

    • 11 0

    • Polska języka trudna.

      • 1 0

  • Kupowanie

    Elektryka to bezsens , wyobraźcie sobie stan wojny a Ukraina jest blisko, zwykłego benzyniaka czy diesla tankujesz do pełna dwa karnistry paliwa do bagażnika i uciekasz z rodziną grubo ponad 1000 km. Od wojny, a elektrykiem ile uciekniesz ? 200 km w zimie i dalej popylasz piechotą i oglądasz się za plecy czy front idzie

    • 18 1

  • Ankieta

    Dlaczego Politycy podejmują ciągle złe decyzje
    Odpowiedź: Te decyzję ich nie dotyczą i stoią za tym wielkie korporacje

    • 15 0

  • Jak dla mnie najlepszy był ikarus 280 przegubowy,to były czasy...

    • 11 0

  • a gasnice beda,czy pasazerowie beda wsiadac ze swoimi ?

    • 10 0

  • I znowu popełniają ten sam błąd

    Ludzie pracujący u nas w komunikacji miejskiej nie mają zielonego pojęcia o autobusach elektrycznych. Nawet nie daleko patrząc w Gdyni są autobusy z pantografami, dzięki czemu można ładować autobus na trasie w specjalnych miejscach. Do MZA Warszawa to wy nawet podjęcia nie macie, gdzie są paliwa alternatywne od lat. Takie jak cng, lng, elektryki i to już grubo ponad setka. A do Tych to już nie wspomnę gdzie mają najnowocześniejszą zajezdnię w kraju i prawie ON nie ma. Jak coś mogę pomóc jak macie problem.

    • 7 0

  • Znowu zabawa Prezydętki i ekipy

    Naszym kosztem.

    Z takim tempem zadłużania się nastepna kadencja Pani Prezydętki i zbankrutujemy.

    • 14 0

  • Ciekawe kiedy się zapali?

    Jak długo będzie się palił i jak bardzo skazi środowisko naturalne?

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane