- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (430 opinii)
- 2 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (125 opinii)
- 3 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (57 opinii)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (168 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (270 opinii)
- 6 Piłeś? Nie włamuj się do auta (56 opinii)
Gdańsk testuje nowego "elektryka". Sprawdzi się?
Do 9 stycznia na gdańskich ulicach kursował będzie nowy, elektryczny autobus marki Solaris. Wszystko w ramach testów. Przejechać się nim będzie można na różnych liniach, bo pojazd będzie je zmieniał, by sprawdzić go na różnych trasach.
Tym razem w ruch poszedł autobus elektryczny Solaris Urbino 12 electric, który od 28 grudnia kursuje po mieście.
Będzie jeździł na różnych liniach, by się sprawdzić
Testy potrwają przez blisko dwa tygodnie - do 9 stycznia. 28 grudnia autobus kursował na linii 123, a 29 grudnia na linii 289. W kolejnych dniach pojawi się na innych gdańskich trasach, by sprawdzić go w różnych warunkach drogowych.
tu znajdziesz zawsze aktualny rozkład jazdy ZTM Gdańsk
- Wprowadzenie nowych autobusów do naszej floty komunikacyjnej jest krokiem w stronę zrównoważonego transportu i dbałości o środowisko. Dlatego testujemy kolejne pojazdy, to krok w przyszłość, ale także dowód naszego zaangażowania w rozwój ekologicznych rozwiązań transportowych - mówi Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu. - Chcemy, aby mieszkańcy Gdańska mieli dostęp do nowoczesnych, ekologicznych środków transportu, co przyczynia się do poprawy jakości życia w naszym mieście.
Autobus Urbino 12 electric wyposażony jest w baterie Solaris High Energy o pojemności ponad 500 kWh. Jak zapewnia producent, takie parametry baterii zapewniają swobodną operacyjność w miejskich warunkach i całodzienny zasięg. Autobus posiada wydajny silnik elektryczny o mocy 240 kW, a napęd pojazdu wykonano w technologii energooszczędnej.
![Kierowca o autobusach elektrycznych: zamiast jednego pojazdu potrzeba dwóch](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3593/150x100/3593967__c_91_215_2749_1924__kr.webp)
Autobus jest klimatyzowany poprzez pompę ciepła CO2, na pokładzie dostępny jest monitoring, autorski system informacji pasażerskiej producenta OneLine oraz praktyczne ładowarki USB dla pasażerów. Bezpieczeństwo zapewni asystencki system wsparcia kierowcy MobileyeShield+, który poprzez system kamer i czujników monitoruje martwe pola i otoczenie wokół autobusu, informując kierowcę o obiektach znajdujących się blisko pojazdu.
- Testowany autobus Solaris Urbino 12 electric, podobnie jak posiadane przez nas autobusy MAN Lion's City E, przeznaczony jest do obsługi całodziennych linii przy ładowaniu nocnym na terenie zajezdni. To rozwiązanie zgodne ze światowym trendem, które dobrze sprawdza się w Gdańsku - mówi Jerzy Wiatr, wiceprezes ds. operacyjnych Gdańskich Autobusów i Tramwajów.
Te elektryczne autobusy Gdańsk już zakupił:
Nowe elektryki wystartowały z problemami
Przypomnijmy: Nowe autobusy MAN na ulice Gdańska wyjechały w połowie października. Jest ich osiemnaście (dziesięć standardowych i osiem przegubowych). Gdańsk zapłacił za nie 62 mln zł.
Ale początki ich kursowania nie były najlepsze. Okazało się, że pojazdy nie są tak wydajne, jak zapowiadano.
Spółka GAiT nałożyła na dostawcę nowych autobusów elektrycznych 95 kar na łączną kwotę 237 tys. zł. Powodem było m.in. "niedotrzymanie poziomu gwarantowanego zasięgu minimalnego". Stwierdzono 17 takich przypadków, a średni niedobór przejechanych kilometrów wyniósł 19 km.
![Pierwsze kary za nowe autobusy elektryczne](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3584/150x100/3584991__c_0_85_4237_2966__kr.webp)
W połowie grudnia miejscy urzędnicy odpowiedzialni za komunikację miejską poinformowali, że wszystkie problemy udało się rozwiązać, a po zmianie konfiguracji w autobusach ich baterie osiągają wymagane w umowie minima.
![Autobusy elektryczne działają lepiej po zmianach](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3609/150x100/3609115__kr.webp)
Gdańsk chce kupić kolejne autobusy elektryczne
Gdańsk planuje zakup kolejnych pojazdów elektrycznych i złożyło wniosek o dofinansowanie zakupu kolejnych 30 autobusów bateryjnych. Środki na ich zakup mają pochodzić z Krajowego Planu Odbudowy. Jeśli Solaris sprawdzi się podczas obecnych testów, niewykluczone, że to właśnie te pojazdy zostaną zakupione.
![Komunikacja w Trójmieście](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/69/2765/405x405/2765524__kr.webp)
Komunikacja w Trójmieście
Rozpocznij quizTestowy autobus zimny (16 opinii)
Miejsca
Opinie (217) ponad 10 zablokowanych
-
2023-12-29 21:50
Dlaczego (2)
Gdańsk z uporem uczepił się elektryków a nie rozważa wodorowych? Kto będzie w przyszłości wcale nie tak dalekiej utylixowal baterie i gdzie oraz za ile?
- 16 2
-
2023-12-29 22:29
(1)
Toc kupili 10 wodorowych za 177 baniek pd nieistniejacej firmy
- 3 0
-
2023-12-30 06:50
Wydzierżawili.
- 0 0
-
2023-12-29 22:06
Czego urzednicy nie rozumieja.
- 12 2
-
2023-12-29 22:07
solaris ma wiekszą baterię od niemca
a gwarantowany przebieg podają 250 km. A nasi uwierzyli w niemieckie bajki.
- 15 0
-
2023-12-29 22:07
dajcie już spokój (1)
Marnowanie naszych pieniędzy. To całe KPO zostanie zmarnotrawione, ale ktoś zarobi. My - mieszkańcy Gdańska stracimy.
- 17 2
-
2023-12-29 23:14
Kpo ma isc na ratowanie firmy siemens.
U nich tą kasę mamy wydać.
- 6 0
-
2023-12-29 23:17
ekolog (1)
Jak dobrze że w Chinach w USA, indiach i Azji nikt nie wie o istnieniu wpływu CO2 na środowsisko
- 18 1
-
2023-12-31 16:18
To jest
Podejrzane podejrzewam
- 0 0
-
2023-12-29 23:26
Abcd
Jest w nich zimno i byle jakie przyspieszenie. Zanim się bujnie na zielonym to już czerwone przy dużej ilości pasażerów
- 16 1
-
2023-12-29 23:38
Dalej się na błędach nie nauczyli (1)
- 14 1
-
2023-12-29 23:48
Nie ich forsa przecież...
- 6 0
-
2023-12-30 00:23
Temat ktory mnie zastanawia (2)
Bardzo mnie śmieszą komentarze że napęd elektryczny to nowość, to technologia itd.. Dla przypomnienia to napęd elektryczny był pierwszy, jest starszy niż spalinowy. Spalina teraz to poważna technologia, sterowniki ecu działające na podstawie momentu obrotowego, czujniki nox, adblue, vanos itd... to spalina jest innowacyjna i technologicznie wyprzedza elektryka. Teraz to można w md1 sterownikach nos do rury wydechowej wkładać i nic nie czuć. Znam się na tym i mogę śmiało stwierdzić że spaliny już są tak mało emisyjne i innowacyjne że przestarzałe napędy elektryczne są bardziej uciążliwe dla atmosfery. Czas narzucany na zmianę taboru też jest bardzo zadziwiający. Myślę że ktoś wyciągnął rękę w Europie tak jak kiedyś z odzieżówka i efekt mamy taki że Łódź i cały przemysl odzieżowy padł, ale kto na tym zarobił to zarobił. Obawiam się że żadnego wpływu na to nie mamy, ale nie myślcie że o ekologię tu chodzi :)
- 15 1
-
2023-12-30 01:36
Racja
Też teraz pracuję przy elektrnice w samochodówce i powiem ze masz rację. Najgorsze jest to że ekofaszyści możliwości do takiej wiedzy nie mają i biorą co im mówią. Generalnie to oni biedni są, jak Niemcy za czasów propagandy ale do czasu kiedy Amerykanie nie kazali im oglądać obozów zagłady. Tutaj jest to samo, szkoda tylko że będzie już za pozno bo rynek pozamykają chińskie firmy które w chwilę zrobią porządek z produkcją aut Europejską. Na dobrą sprawę już się to dzieje dzięki np. Byd autach
- 2 0
-
2023-12-31 02:02
A dajcie spokoj
Znajomy w Holandii już robil byda i mówi że tam uzwojenia na dne są zrobione, nawet dnee nie ma te silniki drutu. Weź teraz trochę zagrzej go i zaraz zwarcie miedzyzwojowe. Sporo juz tego wymieniali nie tylko w bydach. Wrócimy do czasów lat 80tych :))))
- 0 0
-
2023-12-30 00:54
testy na bazynskiego niech zrobia
jeden bubel przetestuje inwestycje bubel. Dodatkowo niech jeszcze kolejny bubel fale przetestuja w tym autobusie.
- 14 0
-
2023-12-30 01:40
Czy koszty tych testów pokrywa producent (który chce wcisnąć miastu swój produkt) co wydawałoby się naturalne
Czy też tradycyjnie i serdecznie miasto pokrywa koszty testów przy okazji fundując producentowi swego rodzaju poligon doświadczalny, z którego obserwacje i pomiary niewątpliwie mu się przydadzą
- 8 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.