• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk zmodernizuje 15-letnie tramwaje. Bombardiery przejdą gruntowny remont

Krzysztof Koprowski
28 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Remont 3 tramwajów za ponad 11,5 mln zł
Gdańsk eksploatuje trzy tramwaje Bombardier NGT6-2. Wszystkie zostaną poddane modernizacji. Gdańsk eksploatuje trzy tramwaje Bombardier NGT6-2. Wszystkie zostaną poddane modernizacji.

Gdańsk ponownie poszukuje wykonawcy, który podejmie się modernizacji trzech ok. 15-letnich tramwajów Bombardier. Zakres prac obejmuje niemal wszystkie podstawowe elementy tramwaju. Dodatkowo zamontowane zostaną urządzenia klimatyzacyjno-grzewcze oraz porty USB do ładowania urządzeń mobilnych.



Jak oceniasz dotychczasową politykę zakupu i modernizacji taboru tramwajowego?

To już drugie podejście do modernizacji trzech tramwajów Bombardier NGT6-2, które zostały zakupione 15 lat temu z myślą o obsłudze nowej wówczas trasy tramwajowej na Chełm.

Pierwszy przetarg miejska spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje ogłosiła w maju 2019 r. Mimo zapytań od potencjalnych wykonawców i przedłużenia terminu składania ofert ostatecznie postępowanie zostało unieważnione ze względu na brak ofert.

Kolejnej próby wyłonienia wykonawcy nie podejmowano aż do teraz. Wpływ na taką decyzję w dużej mierze miała pandemia koronawirusa oraz zapotrzebowanie na tabor w związku z uszkodzeniami kilku tramwajów po ulewie w czerwcu 2019 r.

Czytaj też artykuł z 2019 r.:

5 Swingów do remontu, 9 tramwajów unieruchomiła ulewa



  • Bombardiery zakupiono z myślą o obsłudze trasy tramwajowej na Chełm, którą otwarto w grudniu 2007 r.
  • We wnętrzu bombardierów pojawi się m.in. nowy system informacji pasażerskiej oraz porty ładowania USB.

Kompleksowa modernizacja tramwajów w dziewięć miesięcy



Bombardiery wciąż uchodzą za dobre i mało awaryjne konstrukcje, ale upływ czasu sprawia, że wymagają modernizacji celem - jak to określono w przetargu - przywrócenia pełnej zdolności eksploatacyjnej.

W ramach planowanych prac we wszystkich tramwajach przewiduje się m.in.:
  • modernizację układu ogrzewania poprzez montaż urządzeń klimatyzacyjno-grzewczych,
  • modernizację układów napędowych i sterowania,
  • modernizację systemu informacji pasażerskiej,
  • montaż odkładanej rampy dla osób niepełnosprawnych,
  • naprawę nadwozia zewnętrznego tramwajów oraz elementów podwozia tramwaju łącznie z wózkami jezdnymi i tocznymi,
  • wymianę skrzyń z aparatami na dachu tramwaju łącznie z odbierakiem trakcyjnym,
  • naprawę wnętrza tramwajów - przedziału pasażerskiego i kabiny motorniczego,
  • montaż portów USB w przestrzeni pasażerskiej.

O wyborze wykonawcy w przetargu zdecydują kryteria: najniższej ceny (80 proc.) oraz przedłużenia minimalnego trzyletniego okresu gwarancji na wykonane prace (20 proc.).

Na modernizację wszystkich tramwajów przewidziano dziewięć miesięcy, przy czym pierwszy tramwaj gotowy do przekazania spółce GAiT musi być w ciągu czterech miesięcy od dnia podpisania umowy, drugi - siedmiu miesięcy, a trzeci i zarazem ostatni - dziewięciu miesięcy.

Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 51%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (90) 1 zablokowana

Wszystkie opinie

  • zamiast dodawać porty USB w tramwajach (3)

    to sprawcie, żeby jeździły tak szybko, że te porty nie będą potrzebne! Aktualnie wyprawa z Siedlec do Jelitkowa trwa mniej więcej tyle, co wieczność.

    • 68 3

    • Nikt nie każe ci jeździć (1)

      • 3 9

      • Zgadza się, lepiej się teleportować !

        • 1 0

    • Jedyne wyjscie by usprawnik komunikacje w miescie to likwidacja tramwajów i torowisk zastąpienie ich autobusami i buspasami

      Nie można sprawić by tramwaje były mniej awaryjne bo to stary złom stara technologia , a wydatki są 10 razy wieksze niz na autobusyy to czołgi na torach hałaśliwe

      • 0 3

  • Najlepsze tramwaje! Sensowny rozklad miejsc, mala awaryjnosc, dobra jakosc wykonania.

    • 39 2

  • (4)

    Pamiętam za szczyla, jak były one pierwszym powiem nowosci w zasobach gdańskiego Gait. W porównaniu do wówczas już leciwych Konstali 105N prezentowały się nawet nowocześnie:) Pamiętam też, że kursowały tylko na liniach od Głównego/Hełmu głównie do Oliwy. Nie wiem czy to była kwestia stanu torowisk albo czynnika ludzkiego, ale na pewno nie były puszczane na Stogi i Nowy Port:)

    • 24 8

    • (1)

      Ja bym powiedział, że kursowały tylko na liniach od Gdańska/Hełmu głównie do Oliwy

      • 3 2

      • Hełmy to z Niemiec jadą, 5000 sztuk !

        • 3 2

    • Zostały zakupione do obsługi nowej ok. 3km wybudowanej trasy na Chełm Witosa

      Ze względu na stromy profil tej trasy, większość ówczesnych tramwajów miało zakaz wjazdu na Chełm (m. in. ze względu na brak piasecznic). Do obsługi skierowano owe 3 Bombardiery, niezmodernizowane Dortmundy i wadliwe Citadisy - ze względu na tak małą liczbę pojazdów, które mogły wjechać na Chełm, trasa początkowo kursowała tylko do Huciska.

      • 13 0

    • ortografia jest na pewno czynnikiem ludzkim

      ...

      • 7 0

  • I tak sa to najlepsze z posiadanych ....

    Pozostale nie wiem dla kogo kupiono?
    Miejsc siedzących jak na lekarstwo ....

    • 25 2

  • (4)

    Mam nadzieję że po modernizacji układów napędowych nie będą tak piszczeć na zakrętach

    • 8 3

    • Fizyki nie oszukasz (2)

      A po remoncie mogą jeszcze bardziej piszczeć, gdyby dostały nowe koła. Cały świat się zmaga z głośnymi, nie do zniesienia tramwajami, ale jednocześnie cały świat woli wydawać kilka razy więcej pieniędzy na te tramwaje, zamiast ułamek tego przeznaczyć na autobusy na wydzielonych buspasach. Taka społeczna psychoza.

      • 6 3

      • Bo fizyki nie oszukasz

        Na buspas głąby w blachosmrodach wjadą. Na tory w sumie też, ale już nie zjadą.

        • 7 1

      • A akurat cały swiat woli kupowac coraz bardziej nowoczesne autobusy niz tramwaje. Odwrotnie tylko w Gdańsku

        • 1 0

    • Nadzieja matką głupich niema możliwości by czołg na torach nie hałasował!! Oni je tylko utrzymują przy zyciu

      Kazde pieniądze inwestowane w tramwaj to kasa zmarnowana!!

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    (5)

    Dobre tramwaje, choć w godzinach szczytu bardzo ciasne ze względu na siedzenia 2+2. Poza tym nie lubię siedzieć obok obcej osoby.

    • 27 60

    • Poza tym nie lubię siedzieć obok obcej osoby. (1)

      Weź ją na kolana, może się zaprzyjaźnicie.

      • 47 2

      • statystycznie wiecej bedzie polaka niz ukrainca ha ha

        • 2 7

    • Przywitaj się z sąsiadem/-ką

      Nie będziecie obcy.
      A na dłuższej trasie to i brudzia możecie rozpić

      • 21 1

    • "nie lubię siedzieć obok obcej osoby"

      To jeździj wyłącznie z narzeczoną. A jak nie masz to z mamusią.

      • 15 3

    • Bo tramwaje sa obecnie skarbonka bez dna ,niewygodne ciasne i najbardziej awaryjne w mieście

      • 0 3

  • Opinia wyróżniona

    (4)

    Najlepsze tramwaje. Sensowny układ wnętrza, dużo drzwi, wygodne i bezawaryjne. Jak znam życie to unowocześnienie pozbawi je wszystkich tych zalet. Zwłaszcza jak remontu podejmie się pewna firma z Brzydgoszczy.

    • 93 23

    • brak drzwi za kabiną motorniczego

      układ siedzeń jak w pociągu podmiejskim. Fakt, kultura jazdy nieporównywalna z bydgoskimi wyrobami tramwajopodobnymi

      • 20 6

    • Masz może jakąś propozycję co do konkurencji "tej firmy z Bydgoszczy"?

      • 0 0

    • Kolejny przykład marnowania kasy na złom ktory powinien byc na złomowisku!

      • 0 1

    • Wnętrze sensowne

      ale nie na duży potok paseżerów i częste przystanki.

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    (10)

    Wywalanie kasy w błoto. Te tramwaje mogą jeździć dziesiątki lat bez remontu przy prawidłowej obsłudze technicznej. W Elblągu jeżdżą Konstale 805Na z lat 80-ych bez remontu a co dopiero Bombardiery.

    • 81 32

    • Ale wtedy nikt nie zarobi

      • 19 5

    • Elbląg to dziura wiec nie porownow

      • 8 13

    • Z twoją głową wszystko ok? (2)

      Zapewne mieszkania też nie remontowałeś 15 lat, a segmencik i ława z lat 80-tych trzymają się dobrze,
      Buhaha, no po co to remontować ?

      • 10 13

      • (1)

        a co ma remont mieszkania do napraw pojazdów szynowych?

        • 8 7

        • Ano to, że zarówno tramwaj jak i mieszkanie trzeba na bieżąco remontować i modernizować

          Jeżeli kogoś boli, że w tramwajach będzie nowa klimatyzacja i ogrzewanie, czy też rampa dla niepełnosprawnych, to ma faktycznie problem.

          • 6 2

    • Elbląg regularnie remontuje 805Na :) także bzdury piszesz

      • 6 0

    • To ten niemiecki złom co Adamowicz że skupu złomu kupił? (1)

      • 2 10

      • nie on kupił tramwaje z 1975 roku przemalowane....

        Duwag N8C

        • 0 0

    • Zgadza sie wywalanie kasy bo powinnoi sie je złomowac i kupic bezemisyjne autobusy a torowiska zlikwidowac

      zastapic buspasami !Tak bedzie w przyszlosci ale w Gdańsku pewnie jako ostatni jak zawsze

      • 0 1

    • w Holandii śmigają tramwaje z przełomu lat 60/70

      to nie jest problem historycznych wagonów upgradować w elektronikę i wyposażenie XXIw.
      - tym bardziej, że są to jeszcze mocne masywne konstrukcje, w odróżnieniu od gnijących od pierwszego dnia nówek.

      • 0 0

  • Reanimacja trupów? Bez sensu... (3)

    • 13 23

    • Trupy to DÜWAG-i N8C

      • 3 3

    • Otóż okropna bzdura.

      Bombardiery są najmniej awaryjnym sprzętem w historii. Tzw. Dortmundy N8C też pojeżdżą jeszcze od cholery czasu. Słabym ogniwem są niestety Pesy... Dzisiaj to po prostu niskiej jakości składaki... Przykra prawda :-/

      • 7 2

    • Dokladnie tak reanimacja szrotu to unas norma tak sie marnuje pieniadze mieszkanców

      Tramwaj jest najmniej efektywnym pojazdem w komunikacji miejskiej.,jest najbardziej awaryjny .W Gdańsku własnie przez nich powstało powiedzenie dzień bez awarii tramwaju to dzień stracony,albo dzień pieszego pasażera!
      Ale najlepsze jest to ze to kosztuje nas koszmarni drogo!!

      • 0 0

  • A kolesie już się cieszą

    Ciekawe czy naprawa / remont nie przekroczy zakupu nowego .

    • 14 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane