• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk zmodernizuje 15-letnie tramwaje. Bombardiery przejdą gruntowny remont

Krzysztof Koprowski
28 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Remont 3 tramwajów za ponad 11,5 mln zł
Gdańsk eksploatuje trzy tramwaje Bombardier NGT6-2. Wszystkie zostaną poddane modernizacji. Gdańsk eksploatuje trzy tramwaje Bombardier NGT6-2. Wszystkie zostaną poddane modernizacji.

Gdańsk ponownie poszukuje wykonawcy, który podejmie się modernizacji trzech ok. 15-letnich tramwajów Bombardier. Zakres prac obejmuje niemal wszystkie podstawowe elementy tramwaju. Dodatkowo zamontowane zostaną urządzenia klimatyzacyjno-grzewcze oraz porty USB do ładowania urządzeń mobilnych.



Jak oceniasz dotychczasową politykę zakupu i modernizacji taboru tramwajowego?

To już drugie podejście do modernizacji trzech tramwajów Bombardier NGT6-2, które zostały zakupione 15 lat temu z myślą o obsłudze nowej wówczas trasy tramwajowej na Chełm.

Pierwszy przetarg miejska spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje ogłosiła w maju 2019 r. Mimo zapytań od potencjalnych wykonawców i przedłużenia terminu składania ofert ostatecznie postępowanie zostało unieważnione ze względu na brak ofert.

Kolejnej próby wyłonienia wykonawcy nie podejmowano aż do teraz. Wpływ na taką decyzję w dużej mierze miała pandemia koronawirusa oraz zapotrzebowanie na tabor w związku z uszkodzeniami kilku tramwajów po ulewie w czerwcu 2019 r.

Czytaj też artykuł z 2019 r.:

5 Swingów do remontu, 9 tramwajów unieruchomiła ulewa



  • Bombardiery zakupiono z myślą o obsłudze trasy tramwajowej na Chełm, którą otwarto w grudniu 2007 r.
  • We wnętrzu bombardierów pojawi się m.in. nowy system informacji pasażerskiej oraz porty ładowania USB.

Kompleksowa modernizacja tramwajów w dziewięć miesięcy



Bombardiery wciąż uchodzą za dobre i mało awaryjne konstrukcje, ale upływ czasu sprawia, że wymagają modernizacji celem - jak to określono w przetargu - przywrócenia pełnej zdolności eksploatacyjnej.

W ramach planowanych prac we wszystkich tramwajach przewiduje się m.in.:
  • modernizację układu ogrzewania poprzez montaż urządzeń klimatyzacyjno-grzewczych,
  • modernizację układów napędowych i sterowania,
  • modernizację systemu informacji pasażerskiej,
  • montaż odkładanej rampy dla osób niepełnosprawnych,
  • naprawę nadwozia zewnętrznego tramwajów oraz elementów podwozia tramwaju łącznie z wózkami jezdnymi i tocznymi,
  • wymianę skrzyń z aparatami na dachu tramwaju łącznie z odbierakiem trakcyjnym,
  • naprawę wnętrza tramwajów - przedziału pasażerskiego i kabiny motorniczego,
  • montaż portów USB w przestrzeni pasażerskiej.

O wyborze wykonawcy w przetargu zdecydują kryteria: najniższej ceny (80 proc.) oraz przedłużenia minimalnego trzyletniego okresu gwarancji na wykonane prace (20 proc.).

Na modernizację wszystkich tramwajów przewidziano dziewięć miesięcy, przy czym pierwszy tramwaj gotowy do przekazania spółce GAiT musi być w ciągu czterech miesięcy od dnia podpisania umowy, drugi - siedmiu miesięcy, a trzeci i zarazem ostatni - dziewięciu miesięcy.

Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 51%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (90) 1 zablokowana

  • ecyzje samorządu głupie i żałosne jak cały UM

    • 3 2

  • Jeszcze trochę złomu helmuty się z chęcią pozbędą a dulkiewicz będzie miała punkty u swoich przyjaciol

    • 6 1

  • Przerobią je na prąd? (1)

    • 2 2

    • na węgiel

      teraz w modzie

      • 0 0

  • Wolałbym mieć w Gdańsku bezpłatną komunikację miejską nawet tramwajami z PRL-u. (1)

    • 5 1

    • Komunikacja miejska w Gdańsku a niepełnosprawni

      W Gdańsku,mieście wolności i solidarności,niepełnosprawni w stopniu umiarkowanym nie mają bezpłatnych przejazdów ani ulg w komunikacji miejskiej.Może pora to zmienić?

      • 1 0

  • na żyletki

    • 0 4

  • (1)

    Czy nie można kupić nowych taborów? Ciągle tylko te stare śmietniki. Mamy 2022 rok, a wciąż cofamy się do tylu. Tyle osób jeździ komunikacją miejską, może miasto dałoby kasę na kilka nowych taborów?

    • 5 5

    • a można się cofać do przodu?

      • 3 0

  • Dlaczego obsługują linie na Stogi skoro zostały kupione na Chełm?

    Mamy dość traktowania mieszkancow Stogow a także mieszkancow Śródmieścia jako ludzi gorszego gatunku. Tramwaj 9 w dni powszednie co 20 min, tramwaj 8 - co 15 min. Jeszcze w zeszłym roku linia 8 była obsługiwana starym Konstalem z 3- ma składami - aż strach do tego wsiadać. Tylko inwestycje deweloperów na Długich Ogrodach i na Stogach a komunikacja jak na wsi. Turyści nie jeżdżą tramwajami na Łostowice tylko do hoteli w Centrum. Podobno Gdańsk jest przyjazny mieszkańcom i turystom. Pytam którym? Z pewnoscia nie tym którzy żyją tu od dzięsiątków lat w dobrych, starych dzielnicach.

    • 2 2

  • Nowy Port

    Czy będą miały wysuwane schodki,jak w nr 5 z Nowego Portu,przy Przychodni Zdrowia na ul.Oliwskiej nie da się wsiąść.Za wysoko.

    • 1 0

  • aha

    • 2 1

  • Swingi chyba najlepiej sie sprawdzaja w Gdansku, zwlaszcza w godzinach najwiekszego tloku (1)

    Bombardiery niby tez są dobre ale ich największym minusem są podwójne siedzenia.

    • 3 2

    • najbardziej denerwujące jest pisanie, że tramwaj N8C Konstal jest nazywany niskopodłogowym. Używane tramwaje kupione z Niemiec z wstawionym po środku niższym modułem, gdzie zmieści się jeden wózek i cztery osoby starsze nazywany niskopodłogowym? Chyba jakaś pomyłka.

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane