• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk zmodernizuje 15-letnie tramwaje. Bombardiery przejdą gruntowny remont

Krzysztof Koprowski
28 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Remont 3 tramwajów za ponad 11,5 mln zł
Gdańsk eksploatuje trzy tramwaje Bombardier NGT6-2. Wszystkie zostaną poddane modernizacji. Gdańsk eksploatuje trzy tramwaje Bombardier NGT6-2. Wszystkie zostaną poddane modernizacji.

Gdańsk ponownie poszukuje wykonawcy, który podejmie się modernizacji trzech ok. 15-letnich tramwajów Bombardier. Zakres prac obejmuje niemal wszystkie podstawowe elementy tramwaju. Dodatkowo zamontowane zostaną urządzenia klimatyzacyjno-grzewcze oraz porty USB do ładowania urządzeń mobilnych.



Jak oceniasz dotychczasową politykę zakupu i modernizacji taboru tramwajowego?

To już drugie podejście do modernizacji trzech tramwajów Bombardier NGT6-2, które zostały zakupione 15 lat temu z myślą o obsłudze nowej wówczas trasy tramwajowej na Chełm.

Pierwszy przetarg miejska spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje ogłosiła w maju 2019 r. Mimo zapytań od potencjalnych wykonawców i przedłużenia terminu składania ofert ostatecznie postępowanie zostało unieważnione ze względu na brak ofert.

Kolejnej próby wyłonienia wykonawcy nie podejmowano aż do teraz. Wpływ na taką decyzję w dużej mierze miała pandemia koronawirusa oraz zapotrzebowanie na tabor w związku z uszkodzeniami kilku tramwajów po ulewie w czerwcu 2019 r.

Czytaj też artykuł z 2019 r.:

5 Swingów do remontu, 9 tramwajów unieruchomiła ulewa



  • Bombardiery zakupiono z myślą o obsłudze trasy tramwajowej na Chełm, którą otwarto w grudniu 2007 r.
  • We wnętrzu bombardierów pojawi się m.in. nowy system informacji pasażerskiej oraz porty ładowania USB.

Kompleksowa modernizacja tramwajów w dziewięć miesięcy



Bombardiery wciąż uchodzą za dobre i mało awaryjne konstrukcje, ale upływ czasu sprawia, że wymagają modernizacji celem - jak to określono w przetargu - przywrócenia pełnej zdolności eksploatacyjnej.

W ramach planowanych prac we wszystkich tramwajach przewiduje się m.in.:
  • modernizację układu ogrzewania poprzez montaż urządzeń klimatyzacyjno-grzewczych,
  • modernizację układów napędowych i sterowania,
  • modernizację systemu informacji pasażerskiej,
  • montaż odkładanej rampy dla osób niepełnosprawnych,
  • naprawę nadwozia zewnętrznego tramwajów oraz elementów podwozia tramwaju łącznie z wózkami jezdnymi i tocznymi,
  • wymianę skrzyń z aparatami na dachu tramwaju łącznie z odbierakiem trakcyjnym,
  • naprawę wnętrza tramwajów - przedziału pasażerskiego i kabiny motorniczego,
  • montaż portów USB w przestrzeni pasażerskiej.

O wyborze wykonawcy w przetargu zdecydują kryteria: najniższej ceny (80 proc.) oraz przedłużenia minimalnego trzyletniego okresu gwarancji na wykonane prace (20 proc.).

Na modernizację wszystkich tramwajów przewidziano dziewięć miesięcy, przy czym pierwszy tramwaj gotowy do przekazania spółce GAiT musi być w ciągu czterech miesięcy od dnia podpisania umowy, drugi - siedmiu miesięcy, a trzeci i zarazem ostatni - dziewięciu miesięcy.

Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 51%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (90) 1 zablokowana

  • Przeczytałem, że Gdańsk zamorduje 15-letnie tramwaje

    • 5 2

  • Najlepsze i bezawaryjne tramwaje

    • 7 2

  • i trochę wyciszyć te dźwięki

    przy zamykaniu drzwi

    • 5 3

  • SS (1)

    Ale to Niemcy nie sprzedają znowu złomu za cenę nowych ?

    • 6 6

    • Gdańsk swego czasu

      Zakupił kilkadziesiąt używanych Dortmundów N8C w cenie jednej(!) nowej Pesy... Ale najlepiej to popisać sobie i**otyzmy nie mając żadnego pojęcia o temacie. Albo się nudzisz, albo jesteś frustratem, i tyle :)

      • 1 1

  • 99%

    Taką pewność że wygra 4iB

    • 2 0

  • Wywalanie kasy. Pesa 2 gorsza od Pesy 1. Czy nie można siedzeń normalnie zamontować

    • 4 0

  • Najmniej psujące się tramwaje

    Wg. oceny motorniczych. Szkoda że nie ma ich więcej.

    • 10 0

  • Bombardiery kupili do obsługi linii na Chełm OK ! (2)

    A jak otwarto linię na Morenę kupili pessa jazz duo z myślą o tej linii miały obsługiwać tą linię później dobudowano pętlę i nową linię z Moreny na południe Gdańska i też niby miały ją obsługiwać pessa jazz duo a jak jest w rzeczywistości ? Linię tę obsługują stare 40 letnie Dortmundy a na Chełm skierowano nowe pessy jazz duo na Stogi zresztą też tam gdzie z powodzeniem mogły jeździć składy jednokierunkowe ! Całkowicie nie rozumiem polityki ZTM Gdańsk Najdłuższa linia w Gdańsku nr. 12 obsługiwana jest w większości przez stare krótkie Dortmundy zamiast z racji długości trasy i obłożenia pasażerskiego skierować na tę linię długie nowe składy ! W ZTM chyba ktoś nie lubi Moreny i nowych osiedli południa Gdańska !!!!! i celowo robi właśnie układa tak tramwaje by te nowe omijały tę część miasta !

    • 5 2

    • Dywersja !

      • 0 0

    • w 12 jest taki ścisk zawsze że szok, ta linia nie wyrabia z obsługą pasażerów, powinni zrobić jakąś drugą linię np. do samych Siedlec albo częściej puszczać 12

      • 2 0

  • Dramat remontowanie niemieckiego złomu

    Ktoś ma w Gdańsku sentyment do niemców

    • 5 9

  • Najlepsze tramwaje w Gdańsku

    • 8 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane