• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdański port bardziej dostępny

(boj)
19 stycznia 2006 (artykuł sprzed 18 lat) 
Wejście do gdańskiego portu w końcu będzie dostępne dla dużych, nawet 250-metrowych statków. Lada dzień ruszą prace nad przebudową tego wejścia, które zostanie poszerzone niemal dziesięciokrotnie. Najpierw trzeba będzie jednak zburzyć istniejący falochron.

Zachodni falochron od lat zawęża wejście do gdańskiego portu, ponieważ jest zbudowany pod niewłaściwym kątem. Za nim są głazy. Teraz cały zostanie rozebrany.

- Będzie nabrzeże zamykające i falochron równoległy, który spowoduje poszerzenie tego wejścia do 95 m - mówi Anna Stelmaszyk - Świerczyńska, zastępca dyrektora ds. technicznych w Urzędzie Morskim w Gdyni. - Obecnie manewr wchodzenia do tego portu jest bardzo trudny. Nie jestem nawigatorem, ale wiem, że dzisiaj, po to by statki mogły tam wejść, trzeba wykonywać skomplikowane zwroty i musi być dobra pogoda. Prace, które rozpoczynamy - mówiąc językiem laika - ten tor wyprostują.

Zbudowany zostanie nowy falochron, co poszerzy wejście. Przy okazji dno zostanie zabezpieczone i pogłębione. Słowem - zaplanowano pełen zakres robót. Prace te współgrają z inwestycjami, które robi zarząd portu. Początkowo poszerzeniem wejścia zajmował się właśnie on. Jednak ostatecznie to nie port, ale Urząd Morski zajmuje się infrastrukturą zapewniającą wejście do portu.

- To ważna inwestycja - dodaje Anna Stelmaszyk - Świerczyńska. - Głębokość wejścia do portu nie będzie dużo większa. Najbardziej zwiększy się szerokość, ale spowoduje to, że bez problemu będą mogły wchodzić większe statki, nawet o długości 250 m. Dotąd było to niemożliwe - to wejście było za trudne.

Jest już podpisana umowa na dofinansowanie inwestycji z funduszy europejskich, które dadzą aż 75 procent potrzebnej kwoty. Resztę, czyli 25 procent, dołoży budżet państwa. W całości wartość inwestycji to 27 mln zł. Podpisana została też umowa z firmami, które ją zrealizują. Prace ruszą w najbliższych dwóch tygodniach. Zakończą się w pierwszym kwartale 2008 r.
(boj)

Opinie (64) 2 zablokowane

  • Jan Wielgan

    z rozmów niedokończonych buduje port w Toruniu
    he he

    • 0 0

  • proponuje autorowi tekstu napisać go od nowa

    Błędów merytorycznych całe mnóstwo, aż się śmiać odechciewa

    • 0 0

  • albo co gorzej rufą zahaczy o żmijowisko....

    • 0 0

  • W tej chwili szerokość wejścia do portu ma 70 metrów, po przebudowie będzie miała 90 metrów. Jednak najwiekszym problemem dla manewrujacych statków był do tej pory źle ustawiony wobec toru wodnego, wybudowany w 1907 roku falochron zachodni.

    • 0 0

  • Hurrraaaa!!!!

    Ta wiadomosc zmienila moje podejscie do zycia - Lepsze niz Radio Maryja :) Chyba sie przeprowadze do portu bo tam bedzie takie fajne duuuze wejscie i beda tamtedy wywozic Polske :))

    • 0 0

  • Jedno pytanko!

    czy 250-metrowy stateczek przejdzie przez zakręt "Pięciu gwizdków"?
    Bo chyba to limituje wielkość statków wchodzących do gdańskiego portu.
    Nie wiem - może się mylę.

    • 0 0

  • Jak dojechać do portów w Gdynia I Gdańsku?

    "Odpowiedzialny za marketing w porcie Hamburg Dr Jurgen Sorgenfrei uważa, iż w niemieckim porcie corocznie obrót kontenerowy będzie wzrastał o około 9,4%. Taki stan według wstępnych założeń ma się utrzymać do roku 2015" ( około 8 mln kontenerów przeładowano z 2005) (źródło: www.portalmorski.pl) - Co się dzieje w naszych potrach? Kiedy będzie można do nich dojechać autostradą z Polski? (nie wspominam Czech,Słowacji, Ukrainy, Austrii)? WSPIERAJMY WSZELKIE INICJATYWY ZWIĄZANE Z BUDOWĄ AUTOSTARD, KTÓRE PRZYCZYNIA SIĘ DO ROZWOJU NASZEGO REGIONU.

    • 0 0

  • To bardzo dziwne.Do portu od lat wchodzą statki o rozmiarach powyżej 250m.

    • 0 0

  • do &&&

    Przydałoby się trochę rozeznania i wiedzy zanim się skomentuję jakiś artykuł! Rozumiem, że &&& jest fanem Prezydenta Pawła Adamowicza, ale modernizację wejścia do portu głównego w Gdańsku realizuje Urząd Morski w Gdyni w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego - Transport, a nie gmina Gdańsk.

    • 0 0

  • Strata kasy!!!

    Lepiej za te pieniądze zbudować maszt radiowy radia MaRyja na fale średnie. Cegiełki stoczniowe już poszły do Ojca Dyrcia i słusznie.
    Pora też by cały świat się dowiedział, iż nieważne czy Polska będzie biedna, ważne by była katolicka.
    ŚWIAT NIE PIENIĄDZEM STOI A KRZYŻEM!!! AMEN

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane