• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdański port bardziej dostępny

(boj)
19 stycznia 2006 (artykuł sprzed 18 lat) 
Wejście do gdańskiego portu w końcu będzie dostępne dla dużych, nawet 250-metrowych statków. Lada dzień ruszą prace nad przebudową tego wejścia, które zostanie poszerzone niemal dziesięciokrotnie. Najpierw trzeba będzie jednak zburzyć istniejący falochron.

Zachodni falochron od lat zawęża wejście do gdańskiego portu, ponieważ jest zbudowany pod niewłaściwym kątem. Za nim są głazy. Teraz cały zostanie rozebrany.

- Będzie nabrzeże zamykające i falochron równoległy, który spowoduje poszerzenie tego wejścia do 95 m - mówi Anna Stelmaszyk - Świerczyńska, zastępca dyrektora ds. technicznych w Urzędzie Morskim w Gdyni. - Obecnie manewr wchodzenia do tego portu jest bardzo trudny. Nie jestem nawigatorem, ale wiem, że dzisiaj, po to by statki mogły tam wejść, trzeba wykonywać skomplikowane zwroty i musi być dobra pogoda. Prace, które rozpoczynamy - mówiąc językiem laika - ten tor wyprostują.

Zbudowany zostanie nowy falochron, co poszerzy wejście. Przy okazji dno zostanie zabezpieczone i pogłębione. Słowem - zaplanowano pełen zakres robót. Prace te współgrają z inwestycjami, które robi zarząd portu. Początkowo poszerzeniem wejścia zajmował się właśnie on. Jednak ostatecznie to nie port, ale Urząd Morski zajmuje się infrastrukturą zapewniającą wejście do portu.

- To ważna inwestycja - dodaje Anna Stelmaszyk - Świerczyńska. - Głębokość wejścia do portu nie będzie dużo większa. Najbardziej zwiększy się szerokość, ale spowoduje to, że bez problemu będą mogły wchodzić większe statki, nawet o długości 250 m. Dotąd było to niemożliwe - to wejście było za trudne.

Jest już podpisana umowa na dofinansowanie inwestycji z funduszy europejskich, które dadzą aż 75 procent potrzebnej kwoty. Resztę, czyli 25 procent, dołoży budżet państwa. W całości wartość inwestycji to 27 mln zł. Podpisana została też umowa z firmami, które ją zrealizują. Prace ruszą w najbliższych dwóch tygodniach. Zakończą się w pierwszym kwartale 2008 r.
(boj)

Opinie (64) 2 zablokowane

  • Może ta inwestycja wreszcie rozrusza ten wymierający port! No i ten terminal kontenerowy... w tym jedyna nadzieja.

    • 0 0

  • Nie wiem co ty widzisz "umierającego" w tym porcie.Przeładunki w ostatnim czasie są porównywalne do rekordowych w latach 70,80.

    • 0 0

  • ,, WEJŚCIE"

    A CO Z ,,WUŻ" zostanie bez roboty??

    • 0 0

  • kalkulacja

    ile trzeba wprowadzić do portu statków powyżej
    200 m długości aby zarobić 27 mln na opłatach portowych?
    czy ktoś to potrafi policzyć?

    • 0 0

  • ile możana wybudować km autostrady A1 za 27 mln

    • 0 0

  • Falochron a reszta portu

    Zbliżaja się wybory trzeba się czymś pochwali.
    Co z tego że zaczynamy poszeżanie iprzebudowe falochronu zachodniego jak reszta portu jest w rozsypce!.Samo wejście imodernizacja nic nieda jak reszta nabżerz się wali - przykład nabżerze Oliwskie zaraz za baza promowa ruina zbożowe wisłoujście i tak można by wymienia po polski hak.Port stoi pusty brak jakich kolwiek
    perspektyw rozwoju szkoda włożonych i wkładanych pieniędzy na modernizace wejścia prawdąjest tylko to że wejścziejest trudne ale mamy tak wspanioałych pilotów że to można zaliczyc do atrakci turystycznych a reszta to szara żeczywistości.Poszeżenie wejścia jest robione tylko pod dyktando stoczni remontowej i ta wchodza statki ponad gagarytowe.

    • 0 0

  • Porazająca indolencja zasad ortografii. Dzięki za wyjaśnienia, teraz pora na odrobienie zadania domowego z języka polskiego. Jutro ponoć kartkówka:P

    • 0 0

  • Tylko GDAŃSK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 0 0

  • Ale dlaczego???????????????????????? I co, oznacza - tylko??????????????

    • 0 0

  • a czemu nie 3000 metrowych statkuw

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane