- 1 Do 5 tys. zł dotacji na rower elektryczny (222 opinie)
- 2 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (764 opinie)
- 3 Hałas stoczniowych imprezowni nieco zelżał (120 opinii)
- 4 Kultowa "Górka" i widok na morze (116 opinii)
- 5 Pamiątka z wakacji jak wyrzut sumienia (55 opinii)
- 6 Na spacer po Trójmieście z przewodnikiem (20 opinii)
Gdański port bardziej dostępny
![](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/24/300x0/24048__kr.webp)
Zachodni falochron od lat zawęża wejście do gdańskiego portu, ponieważ jest zbudowany pod niewłaściwym kątem. Za nim są głazy. Teraz cały zostanie rozebrany.
- Będzie nabrzeże zamykające i falochron równoległy, który spowoduje poszerzenie tego wejścia do 95 m - mówi Anna Stelmaszyk - Świerczyńska, zastępca dyrektora ds. technicznych w Urzędzie Morskim w Gdyni. - Obecnie manewr wchodzenia do tego portu jest bardzo trudny. Nie jestem nawigatorem, ale wiem, że dzisiaj, po to by statki mogły tam wejść, trzeba wykonywać skomplikowane zwroty i musi być dobra pogoda. Prace, które rozpoczynamy - mówiąc językiem laika - ten tor wyprostują.
Zbudowany zostanie nowy falochron, co poszerzy wejście. Przy okazji dno zostanie zabezpieczone i pogłębione. Słowem - zaplanowano pełen zakres robót. Prace te współgrają z inwestycjami, które robi zarząd portu. Początkowo poszerzeniem wejścia zajmował się właśnie on. Jednak ostatecznie to nie port, ale Urząd Morski zajmuje się infrastrukturą zapewniającą wejście do portu.
- To ważna inwestycja - dodaje Anna Stelmaszyk - Świerczyńska. - Głębokość wejścia do portu nie będzie dużo większa. Najbardziej zwiększy się szerokość, ale spowoduje to, że bez problemu będą mogły wchodzić większe statki, nawet o długości 250 m. Dotąd było to niemożliwe - to wejście było za trudne.
Jest już podpisana umowa na dofinansowanie inwestycji z funduszy europejskich, które dadzą aż 75 procent potrzebnej kwoty. Resztę, czyli 25 procent, dołoży budżet państwa. W całości wartość inwestycji to 27 mln zł. Podpisana została też umowa z firmami, które ją zrealizują. Prace ruszą w najbliższych dwóch tygodniach. Zakończą się w pierwszym kwartale 2008 r.
Opinie (64) 2 zablokowane
-
2006-01-19 20:42
Co tam,
miliard szesćset milionów w kolejnym tysiącleciu. Grunt, to żeby pływały po morzach, oceanach, jeziorach, stawach i sadzawkach.
- 0 0
-
2006-01-19 22:26
Port Gdański
Dlaczego o poważnych sprawach nie wypowiadają się fachowcy, ludzie mądrzy, tylko sami kretyni którzy jak zwykle mają najwięcej do powiedzenia.
- 0 0
-
2006-01-19 23:50
Och wy laicy...
Sami nie wiecie co piszecie, zapytajcie sie nawigatorow co mysla o tym i powiedza wam ze to bardzo dobry pomysl, mniej skomplikowanych manewrow, mniejsze szanse na kolizje i wypadek, chyba nie chcielibyscie zeby 250 metrowy gazowiec wybuchl na wejsciu, wtedy by waszego ukochanego gdanska nie bylo. I prawde rzadzi tym Urzad Morski w GDYNI.
- 0 0
-
2006-01-20 09:08
Gazowce są i będą rozładowywane w Porcie Północnym, o WUŻ bym się nie martwił, bo przy tak dużych statkach napewno znajdzie zatrudnienie, natomiast co do portów Gdańsk i Gdynia to proponowałbym wkońcu zastanowienie się odpowiednich władzom nad tym aby te porty wkońcu przestały z sobą konkurować a zdecydowały się na specjalizację w danych ładunkach.
- 0 0
-
2006-01-20 11:50
Do Nawigatora
Racja kiedyś był podobny problem a lotniskiem w Rębiechowie . Pas startowy jest żle wyprofilowany i duże samoloty miały problem z lądowaniem przez wzniesienie na końcu pasa . Dzięki Bogu dzisiejsze samoloty mają krótszą drogę lądowania i są mniejsze w związku z tym problem sam się rozwiązał .
- 1 0
-
2006-01-20 13:36
Mój mąż będzie miał bezpieczniej w pracy.
- 0 0
-
2006-01-20 16:46
po co nam wejście do portu dla statków 250cio metrowych?
Po Bałtyku pływają statki o wyporności rzędu 20-30 tysięcy ton, a statek tej długości ma wyporność kilkaktornie większą. Takie statki poprostu do nas nie przypływają,bo sązbyt duże,żęby zmieścić się w cieśninach duńskich i w kanale kilońskim...
Zamierzenia dobre,ale przesadzone- 0 0
-
2006-01-20 16:54
poszerzenie ok. 10 razy wejscia .....hm to bedzie ok 1,5 km jak zacznie sie na wschodniej glowce na Westerplatte to skończy w Brzeznie na molo , po drodze sa ... umocnienia wojskowe z okresu I i II WŚ a i znaki nawigacyjne o budynkach mieszkalnych nie wspomnę . Co do kąta sie zgadza problem nie w szerokości a glebokości i ..... toru wodnego ktory zaraz po wyjściu z portu/ jak kto woli na wejściu / wymaga zwrotu ok 90 stopni na pławę Hel do ktorej jest 22 mile i statek o masie powyżej 55 tyś BRT np / Manifest Lipcowy/ tą odległość pokonuje iniercją Do portu wchodzily juz takie jednostki dla ktorych podnoszono helikopterami linię wysokiego napiecia na "wiślanym"
Bardziej bym uwierzył ze "sznelboty" Formozy przy pelnej predkości wychodząc z basenu nie wyrabiaja na wejściu i sie wywracają .
a tak widze że wczoraj była nieco inna treść /10 krotnie/ a dzisiaj tez napisana jest bzdura do 95 m Obecnie wejscie ma szerokość z przymrozeniem oka ca 200 m
inwestorem jest Urzad Morski w Gdyni a wiec władze miasta Gdańska nic do tego nie mają poza morze ubytkiem poierzchni lądowej-
mam nadzieje że zrobiono porzadne badania i nie bedzie zamulania jak baseny jachtowe przy molo pomiedzy Brzeznem a Przymorzem- 0 0
-
2006-01-21 22:00
trzeba się jeszcze zastanowić gdzie miałyby być te towary składowane bo dobry duży port to nie tylko ludzie, dźwigi i keje ale też potężne składy i magazyny a na taką powierzchnię wokół Portu Gdańsk nie ma co liczyć.
- 0 0
-
2006-01-24 15:02
Eksperci:-)))))
Tia... ciekawe, ciekawe:-) Niejaki kpt. ż. w. pisze:
" Limit zanurzenia dla statków na bałtyku wynosi 14,5 metra "
Błąd, w Porcie Północnym można ładować statki do zanurzenia 15 m przy stanie wody 500.
Ale tu mamy lepszy kwiatek:-)))):
"Po Bałtyku pływają statki o wyporności rzędu 20-30 tysięcy ton, a statek tej długości ma wyporność kilkaktornie większą. Takie statki poprostu do nas nie przypływają,bo sązbyt duże,żęby zmieścić się w cieśninach duńskich i w kanale kilońskim..."
Temu Panu proponje spacerek na Westerplatte, od wczoraj przy pirsie węglowym stoi m/v CLIO długość dwieściepięćdziesiąt parę metrów szerokość 32,2 m i bierze przeszło 70 tyś ton węgla. I jest to standartowa wielkość statków które przychodzą po węgiel. Tia... i zaręczam one naprawdę przypływają a nie lądują z kosmosu:-)))).
Powiem więcej na Bazę Paliw PP przypływają zbiornikowce o długości > 300 m
Eksperci:-)))))))))))- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.