• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdański port bardziej dostępny

(boj)
19 stycznia 2006 (artykuł sprzed 18 lat) 
Wejście do gdańskiego portu w końcu będzie dostępne dla dużych, nawet 250-metrowych statków. Lada dzień ruszą prace nad przebudową tego wejścia, które zostanie poszerzone niemal dziesięciokrotnie. Najpierw trzeba będzie jednak zburzyć istniejący falochron.

Zachodni falochron od lat zawęża wejście do gdańskiego portu, ponieważ jest zbudowany pod niewłaściwym kątem. Za nim są głazy. Teraz cały zostanie rozebrany.

- Będzie nabrzeże zamykające i falochron równoległy, który spowoduje poszerzenie tego wejścia do 95 m - mówi Anna Stelmaszyk - Świerczyńska, zastępca dyrektora ds. technicznych w Urzędzie Morskim w Gdyni. - Obecnie manewr wchodzenia do tego portu jest bardzo trudny. Nie jestem nawigatorem, ale wiem, że dzisiaj, po to by statki mogły tam wejść, trzeba wykonywać skomplikowane zwroty i musi być dobra pogoda. Prace, które rozpoczynamy - mówiąc językiem laika - ten tor wyprostują.

Zbudowany zostanie nowy falochron, co poszerzy wejście. Przy okazji dno zostanie zabezpieczone i pogłębione. Słowem - zaplanowano pełen zakres robót. Prace te współgrają z inwestycjami, które robi zarząd portu. Początkowo poszerzeniem wejścia zajmował się właśnie on. Jednak ostatecznie to nie port, ale Urząd Morski zajmuje się infrastrukturą zapewniającą wejście do portu.

- To ważna inwestycja - dodaje Anna Stelmaszyk - Świerczyńska. - Głębokość wejścia do portu nie będzie dużo większa. Najbardziej zwiększy się szerokość, ale spowoduje to, że bez problemu będą mogły wchodzić większe statki, nawet o długości 250 m. Dotąd było to niemożliwe - to wejście było za trudne.

Jest już podpisana umowa na dofinansowanie inwestycji z funduszy europejskich, które dadzą aż 75 procent potrzebnej kwoty. Resztę, czyli 25 procent, dołoży budżet państwa. W całości wartość inwestycji to 27 mln zł. Podpisana została też umowa z firmami, które ją zrealizują. Prace ruszą w najbliższych dwóch tygodniach. Zakończą się w pierwszym kwartale 2008 r.
(boj)

Opinie (64) 2 zablokowane

  • Co tam,

    miliard szesćset milionów w kolejnym tysiącleciu. Grunt, to żeby pływały po morzach, oceanach, jeziorach, stawach i sadzawkach.

    • 0 0

  • Port Gdański

    Dlaczego o poważnych sprawach nie wypowiadają się fachowcy, ludzie mądrzy, tylko sami kretyni którzy jak zwykle mają najwięcej do powiedzenia.

    • 0 0

  • Och wy laicy...

    Sami nie wiecie co piszecie, zapytajcie sie nawigatorow co mysla o tym i powiedza wam ze to bardzo dobry pomysl, mniej skomplikowanych manewrow, mniejsze szanse na kolizje i wypadek, chyba nie chcielibyscie zeby 250 metrowy gazowiec wybuchl na wejsciu, wtedy by waszego ukochanego gdanska nie bylo. I prawde rzadzi tym Urzad Morski w GDYNI.

    • 0 0

  • Gazowce są i będą rozładowywane w Porcie Północnym, o WUŻ bym się nie martwił, bo przy tak dużych statkach napewno znajdzie zatrudnienie, natomiast co do portów Gdańsk i Gdynia to proponowałbym wkońcu zastanowienie się odpowiednich władzom nad tym aby te porty wkońcu przestały z sobą konkurować a zdecydowały się na specjalizację w danych ładunkach.

    • 0 0

  • Do Nawigatora

    Racja kiedyś był podobny problem a lotniskiem w Rębiechowie . Pas startowy jest żle wyprofilowany i duże samoloty miały problem z lądowaniem przez wzniesienie na końcu pasa . Dzięki Bogu dzisiejsze samoloty mają krótszą drogę lądowania i są mniejsze w związku z tym problem sam się rozwiązał .

    • 1 0

  • Mój mąż będzie miał bezpieczniej w pracy.

    • 0 0

  • po co nam wejście do portu dla statków 250cio metrowych?

    Po Bałtyku pływają statki o wyporności rzędu 20-30 tysięcy ton, a statek tej długości ma wyporność kilkaktornie większą. Takie statki poprostu do nas nie przypływają,bo sązbyt duże,żęby zmieścić się w cieśninach duńskich i w kanale kilońskim...

    Zamierzenia dobre,ale przesadzone

    • 0 0

  • poszerzenie ok. 10 razy wejscia .....hm to bedzie ok 1,5 km jak zacznie sie na wschodniej glowce na Westerplatte to skończy w Brzeznie na molo , po drodze sa ... umocnienia wojskowe z okresu I i II WŚ a i znaki nawigacyjne o budynkach mieszkalnych nie wspomnę . Co do kąta sie zgadza problem nie w szerokości a glebokości i ..... toru wodnego ktory zaraz po wyjściu z portu/ jak kto woli na wejściu / wymaga zwrotu ok 90 stopni na pławę Hel do ktorej jest 22 mile i statek o masie powyżej 55 tyś BRT np / Manifest Lipcowy/ tą odległość pokonuje iniercją Do portu wchodzily juz takie jednostki dla ktorych podnoszono helikopterami linię wysokiego napiecia na "wiślanym"

    Bardziej bym uwierzył ze "sznelboty" Formozy przy pelnej predkości wychodząc z basenu nie wyrabiaja na wejściu i sie wywracają .

    a tak widze że wczoraj była nieco inna treść /10 krotnie/ a dzisiaj tez napisana jest bzdura do 95 m Obecnie wejscie ma szerokość z przymrozeniem oka ca 200 m

    inwestorem jest Urzad Morski w Gdyni a wiec władze miasta Gdańska nic do tego nie mają poza morze ubytkiem poierzchni lądowej-

    mam nadzieje że zrobiono porzadne badania i nie bedzie zamulania jak baseny jachtowe przy molo pomiedzy Brzeznem a Przymorzem

    • 0 0

  • trzeba się jeszcze zastanowić gdzie miałyby być te towary składowane bo dobry duży port to nie tylko ludzie, dźwigi i keje ale też potężne składy i magazyny a na taką powierzchnię wokół Portu Gdańsk nie ma co liczyć.

    • 0 0

  • Eksperci:-)))))

    Tia... ciekawe, ciekawe:-) Niejaki kpt. ż. w. pisze:
    " Limit zanurzenia dla statków na bałtyku wynosi 14,5 metra "
    Błąd, w Porcie Północnym można ładować statki do zanurzenia 15 m przy stanie wody 500.
    Ale tu mamy lepszy kwiatek:-)))):
    "Po Bałtyku pływają statki o wyporności rzędu 20-30 tysięcy ton, a statek tej długości ma wyporność kilkaktornie większą. Takie statki poprostu do nas nie przypływają,bo sązbyt duże,żęby zmieścić się w cieśninach duńskich i w kanale kilońskim..."
    Temu Panu proponje spacerek na Westerplatte, od wczoraj przy pirsie węglowym stoi m/v CLIO długość dwieściepięćdziesiąt parę metrów szerokość 32,2 m i bierze przeszło 70 tyś ton węgla. I jest to standartowa wielkość statków które przychodzą po węgiel. Tia... i zaręczam one naprawdę przypływają a nie lądują z kosmosu:-)))).
    Powiem więcej na Bazę Paliw PP przypływają zbiornikowce o długości > 300 m
    Eksperci:-)))))))))))

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane