• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak poruszamy się po mieście, a jak chcielibyśmy to robić

szym
4 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Samochodem, rowerem czy tramwajem? Rozpoczynające się 5 kwietnia badania ruchu w Gdańsku mają odpowiedzieć na pytanie, jak poruszają się po mieście jego mieszkańcy. Samochodem, rowerem czy tramwajem? Rozpoczynające się 5 kwietnia badania ruchu w Gdańsku mają odpowiedzieć na pytanie, jak poruszają się po mieście jego mieszkańcy.

Do pracy czy na zakupy, rano czy po południu, tramwajem czy rowerem - jak podróżują mieszkańcy Gdańska? Odpowiedź na te pytania mają dać Gdańskie Badania Ruchu, które rozpoczynają się 5 kwietnia.



Co zachęciłoby cię do korzystania z komunikacji miejskiej?

Te dane - jak tłumaczy wiceprezydent Gdańska Piotr Grzelak - odpowiedzą na pytania, dlaczego ludzie się przemieszczają i jaki środek transportu do tego wykorzystują.

To ważne z punktu widzenia przyszłej Gdańskiej Strategii 2030.

- Chcemy budować taki model transportu, który będzie modelem zrównoważonym i pozwoli wykorzystać wszystkie środki transportu. Ostatnie tego typu analizy były prowadzone w 2016 r. Aktualnie wiele elementów, które mogły mieć wpływ na nasze zachowanie ruchowe, uległo zmianie. Rozpoczynamy w kwietniu, kiedy będą prowadzone pomiary i ankiety oraz opracowany będzie skrócony raport. Na koniec listopada 2022 r. chcemy mieć już wstępny raport Gdańskich Badań Ruchu, a w marcu 2023 r. planujemy publikację pełnego - mówi wiceprezydent Grzelak.

Jak wyglądają badania?



Urzędnicy zapowiadają, że badania skupią się na:

  • wywiadach przeprowadzanych w gospodarstwach domowych,
  • badaniach ankietowych na dworcach, stacjach kolejowych i węzłach integracyjnych,
  • pomiarach natężenia ruchu kołowego i rowerowego.

Policzeni zostaną także pasażerowie w środkach transportu zbiorowego, zbadany będzie ruch pojazdów ciężarowych oraz ruch tranzytowy.

- Badania przeprowadzane będą na terenie Gdańska, a także miasta i gminy Pruszcz Gdański, miasta i gminy Żukowo oraz gminy Kolbudy. Poszerzenie obszaru badań o sąsiednie gminy, skąd wiele osób codziennie dojeżdża do Gdańska do pracy, szkoły i na uczelnie, pozwoli opisać wzajemne zależności transportowe. Ostatnie tego typu analizy, na zlecenie Biura Rozwoju Gdańska, prowadzone były w 2016 r. - mówi Izabela Kozicka-Prus z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Kiedy, jak, dokąd?



Wykonaniem badań ruchu zajmie się konsorcjum PBS Sp. z o.o., VIA VISTULA Sp. z o.o. oraz Fundacja Rozwoju Inżynierii Lądowej.

- W pierwszej kolejności zostaną wykonane badania ankietowe w gospodarstwach domowych, na stacjach i dworcach oraz węzłach integracyjnych. Jednocześnie mierzony będzie ruch pojazdów, rowerów i UTO oraz napełnienie w transporcie zbiorowym - tłumaczy Izabela Kozicka-Prus.
Jesienią 2022 r. wykonane mają być badania uzupełniające, obejmujące m.in. ankiety w porcie lotniczym, centrach handlowych oraz parkach biurowych, jak również badania pojazdów dostawczych i ciężarowych.

- Szczegółowy raport podsumowujący całość zaprezentowany zostanie w pierwszej połowie 2023 r. Terminarz jest zatem rozciągnięty w czasie - dlaczego? W przypadku tak dużego miasta jak Gdańsk skala badania jest naprawdę ogromna. Główną jego częścią będą ankiety przeprowadzane w gospodarstwach domowych - wyjaśnia urzędniczka.

Badania ruchu: 10 tys. wywiadów w Gdańsku, 5 tys. w gminach ościennych



By badanie było wiarygodne, w samym Gdańsku musi wziąć w nim udział minimum 10 tys. osób, w pozostałych gminach (Pruszcz Gdański, Żukowo, Kolbudy) - w sumie 5 tys.

- Badaniami będzie objęty Gdańsk, miasto i gmina Pruszcz Gdański, miasto i gmina Żukowo oraz gmina Kolbudy. To poszerzenie obszaru badań o gminy ościenne, z których niemal codziennie mieszkańcy dojeżdżają do pracy, szkoły, na uczelnie, pozwoli nam zaobserwować, jakie są wzajemne zależności transportowe między tymi obszarami - wyjaśnia Aneta Kostelecka, kierownik zespołu badawczego z PBS Spółka z o.o. - W pierwszej kolejności będziemy przeprowadzać badania ankietowe wśród mieszkańców Gdańska i gmin ościennych, a także badania na dworcach i przystankach kolejowych. Jednocześnie prowadzony będzie pomiar natężenia ruchu samochodów, rowerów, UTO oraz pomiary napełnień w środkach transportu zbiorowego.
Mieszkańcy - już w wieku sześciu lat i starsi - będą odpowiadali m.in. na pytania dotyczące liczby podróży wykonywanych w ciągu typowego tygodnia, motywacji podróży, przyczyn wyboru określonego środka transportu.

Co ciekawe, badaniem objęci będą także studenci mieszkający w akademikach.

Liczenie aut na skrzyżowaniach i pasażerów na przystankach



Wykonane będą również pomiary natężenia ruchu kołowego, m.in. aż na 261 skrzyżowaniach. Wykonane będą również pomiary natężenia ruchu kołowego, m.in. aż na 261 skrzyżowaniach.
Oprócz tego wykonane będą pomiary natężenia ruchu drogowego na 261 skrzyżowaniach.

Pasażerowie autobusów i tramwajów zostaną policzeni w 132 punktach, a korzystający z pociągów (w tym PKM i SKM) w 35 punktach.

Transportowy model symulacyjny Gdańska



W oparciu o dane zgromadzone podczas przeprowadzonych badań opracowany zostanie transportowy model symulacyjny Gdańska i jego otoczenia. Aktualizacja obecnego modelu ruchu, sporządzonego w 2016 r., jest konieczna ze względu na zmiany w podróżach mieszkańców, rozwój przestrzenny Gdańska i ciągłą rozbudowę systemu transportowego miasta.

Model będzie narzędziem do wykonywania analiz transportowych i prognoz.

Co ważne, mieszkańcy biorący udział w badaniu ruchu będą mogli wyrazić swoje oczekiwania względem rozwoju systemu transportowego w Gdańsku - rozbudowy ulic, tras rowerowych, linii tramwajowych.

- Model jest specyficznym narzędziem do wykonywania szeregu rodzaju analiz transportowych, prognoz ruchu, służy także do zarządzania systemem transportowym, aby kreować nowe trasy tak, by sprawnie poruszało się po mieście - podkreślił Tomasz Budziszewski, kierownik Zespołu Analiz Transportowych w Biurze Rozwoju Gdańska. - Mieszkańcy w ramach naszego badania będą mogli również wypowiedzieć się, ocenić i wskazać, jakie kierunki dalszych działań powinny być prowadzone w zakresie rozwoju systemu transportowego. Wiedza z tych badań pozwala nam rozsądnie i efektywnie rozwijać system transportowy.

Czym są badania ruchu?



Przede wszystkim pozwalają odpowiedzieć na pytanie, dlaczego ludzie się przemieszczają i jaki środek transportu do tego wykorzystują. Są jednym z ważniejszych narzędzi wspomagających nowoczesne zarządzanie rozwojem miasta i prowadzenie prac planistycznych dotyczących transportu. Jednym z efektów badań jest model symulacyjny, który pozwala zweryfikować otrzymane wyniki i odwzorowuje procesy zachodzące w systemie transportowym.

 Jednym z efektów badań jest model symulacyjny, który pozwala zweryfikować otrzymane wyniki i odwzorowuje procesy zachodzące w systemie transportowym.  Jednym z efektów badań jest model symulacyjny, który pozwala zweryfikować otrzymane wyniki i odwzorowuje procesy zachodzące w systemie transportowym.
Miasto, chcąc rozwijać system transportowy, musi przeprowadzić analizy i symulacje jego rozwoju - diagnoza stanu aktualnego pozwala na opracowanie prognoz i określenie, jak mieszkańcy będą podróżowali za 5, 10, 15 lat i co będzie wpływało na podejmowanie przez nich takich, a nie innych decyzji transportowych.

Badania ruchu pozwalają uzyskać pełny obraz funkcjonowania całego systemu transportowego w mieście oraz określić najkorzystniejsze lokalizacje i parametry planowanych inwestycji.

Środki na inwestycje transportowe



Dlaczego to tak ważne? Wiedza ta pozwala rozsądnie i efektywnie inwestować w nowe ulice, trasy tramwajowe, drogi rowerowe, a także planować remonty i utrzymanie obecnej infrastruktury transportowej.

Ustalenie kosztów planowanej rozbudowy systemu transportowego oraz korzyści z niej wynikających, przygotowanych w oparciu o rzetelne analizy symulacyjne, jest wymagane przez Komisję Europejską w przypadku starania się miasta o środki unijne na inwestycje transportowe.

Harmonogram Gdańskich Badań Ruchu 2022


  • kwiecień - czerwiec 2022 roku
  • wykonanie badań i pomiarów ruchu oraz opracowanie skróconego raportu
  • koniec listopada 2022 roku
  • opracowanie raportu z Gdańskich Badań Ruchu
  • koniec marca 2023 roku
  • opracowanie transportowego modelu symulacyjnego Gdańska
  • koniec kwietnia 2023 roku
  • opracowanie końcowego raportu z Gdańskich Badań Ruchu
szym

Miejsca

  • PBS Sopot, Junaków 2
  • FRIL Gdańsk, Gabriela Narutowicza 11

Opinie (270) 5 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    (5)

    Mieszkamy na Chełmie. Codzień jeździmy autem. Praca, dzieci do przedszkola. Jednak do centrum Gdańska na spacer, zakupy, czy obiad zawsze jeździmy tramwajem. Gdybyśmy mieli klimat ciut cieplejszy to większość roku jeździłbym do pracy rowerem/hulajnoga.

    • 53 11

    • Lepsze ciuchy

      Jak się odpowiednio ubrać ,to większość roku można rowerem cisnąć. Akurat chełm jest super lokalizacją i można sobie formę zrobić na podjazdach :)

      • 5 8

    • Tramwaj, autobus, metro i znowu. (1)

      • 1 1

      • Jak się poruszać po mieście?

        • 0 0

    • a ja na zakupy właśnie wolę autem niż taszczyć siaty tramwajem

      • 5 5

    • Z Chełmu do centrum jest niecałe pół godziny spacerem i jeździsz tramwajem?
      A potem robisz spacer?

      Przejazd tramwajem łącznie z oczekiwaniem na przystanku zajmuje ponad pół godziny.

      Dziwne mają niektórzy pomysły na spędzanie wolnego czasu.

      • 2 2

  • Komunikacja (2)

    Sobota, przystanek autobusowy blisko, postanawiamy że jedziemy do znajomych komunikacją zamiast autem, rodzina 2+2 więc raczej podróż nie będzie tańsza. Kursy co pół godziny więc trochę czekamy. Autobus nie przyjechał. Kolejny za pół godziny. Cóż za zachęta!

    • 44 4

    • Jest mapa z rzeczywistym położeniem autobusów (1)

      Nie trzeba czekać na przystanku. Wychodzisz tuż przed przyjazdem.

      • 3 9

      • Co to za pociecha, że będę wcześniej wiedział, że autobus nie przyjedzie, skoro bez niego spóźnie się do pracy? Komunikacja ma jeździć zgodnie z rozkładem.

        • 6 1

  • To za trudne dla ZTM. Oni od roku nie potrafia zmienic rozkladu linii 130 aby autobus sie nie spoznial na 3 przystankach po 10minut

    • 19 3

  • Jeżeli za coś sie bierze Grzelak to niestety spodziewam się kiepskich rezultatów przedsięwzięcia (3)

    Obraz funkcjonowania transportu miejskeigo wykaże pewnie że jest bardzo dobrze a bedzie jeszcze lepiej i serdeczniej.

    • 33 1

    • To prawda

      • 3 1

    • Ale on co robi to własnie z wykresami pokazuje ze mieszkancy sa zachwyceni komunikacją miejską w szczególności najbardziej (1)

      • 6 1

      • bo robią tylko badania zadowolenia, gdyby zrobili badnia niezadowolenia to by dopiero wyszło

        • 1 1

  • Zawsze olewam każde wyciąganie że mnie

    informacji.

    • 11 6

  • Opinia wyróżniona

    Pomysł bardzo dobry i należy przyklasnąć, a co z tego wyjdzie - to się okaże (13)

    bo to już niekoniecznie musi być coś, co nam wszystkim będzie pasowało. Nie ma tak, że nagle przesiądziemy się na zbiorkom czy rowery, bo nie wszyscy mogą. Chyba najważniejsze w tym wszystkim jest to, aby zmiany odbywały się za pomocą marchewki i zmiany świadomości, a nie kija. No i ważne - przemyślanej marchewki. Przykłady można mnożyć, tylko trzeba się chcieć wsłuchać w ludzi. Na razie to wygląda tak, że mamy kij i rózne odstraszacze. Przykładowa marchewka na dzień dobry to punktualna częsta komunikacja, jakaś (!! jakakolwiek) pula darmowych minut parkingowych dla aut na podstawie dowodów rejestracyjnych (GD) oraz darmowych minut jazdy ZKMem dla osób zamieszkałych w Gda. Na dobry start. I żadnych durnych zwolnień prędkości i robienia parkingów na głownej osi komunikacyjnej miasta.

    • 41 11

    • proponujesz więc dalsze wspieranie prywatnych aut (3)

      bo tym jest pomysł niezmieniania niczego i dawanie darmowych parkingów

      • 5 7

      • Przez takich jak Ty są problemy (2)

        Zawsze albo-albo. Otóż nie, da się te rzeczy połączyć. Zwiększenie atrakcyjności komunikacji publicznej nie musi ograniczać ruchu samochodowego. Głównym błędem gdańskiej komunikacj jest mała ilość połączeń i pakowanie ludzi jak sardynki w godzinach szczytu. Tramwaje powinny jeździć co 2 min i ma być szybki .- to jest czynnik zachęcający, a nie utrudnianie jazdy samochodem, bo do słabej komunikacji miejskiej większość ludzi noe przesiądzie się choćby miała dwie godziny w samochodzie spędzić - skoro tyle samo ich czeka na przystanku i w tramwaju

        • 8 2

        • na wielu odcinkach sieci tramwajowej Gdańska tramwaje jeżdżą co 2-3 minuty (1)

          po prostu jest wiele odcinków sieci, na których jeżdżą tramwaje wielu linii. Z Moreny mam teraz tramwaj co 5 minut, bo są dwie linie.

          • 1 1

          • Ale już z Jasienia co 10 minut i do Wrzeszcza naokoło przez Kartuską

            • 3 0

    • W polityce kształtowania systemu transportowego miast w Holandii (7)

      stosuje się określenie miód i ocet a nie marchewka i kij. Sądząc z wpisów na tym portalu jakakolwiek próba zmiany kierunku przesuwania granicy niezbędnego kompromisu na rzecz pieszych i rowerzystów nie ma sensu. Bez spokojnego zakwestionowania dotychczasowej roli samochodów w życiu mieszkańców Gdyni jakość życia w tym pięknym skądinąd mieście będzie się stopniowo obniżać.

      • 1 8

      • Wiesz, (4)

        problem w tym, że w miastach na zachodzie (w tym w Holandii) zaczęto od dostosowania infrastruktury i ulepszenia komunikacji, a gdy ludzie zaczęli z komunikacji i rowerów korzystać, zaczęto ograniczać ruch samochodowy.

        • 5 2

        • typowy wpis kierofczyka odpornego na argumenty (3)

          nie rozumiejącego prostej prawdy: to nadmiar samochodów jest główną przyczyną trudności poruszania się i parkowania samochodów. W Holandii nigdy nie kwestionowano prawa rowerzystów do poruszania się po jezdni, choć wielu mieszkańców tego kraju tak jak u nas uważało, że to ich zachowania stwarzają jakoby zagrożenie dla kierowców. Transport miejski tylko w niektórych miastach Holandii jest wysokiej jakości: podstawą polityki transportowej jest dbanie o dobrą jakość połączeń kolejowych oraz o komfort i bezpieczeństwo osób docierających do stacji pieszo lub rowerem.

          • 3 7

          • Trzy szybkie pytania kontrolne

            Ile jest miejsc na parkingach P+R w Amsterdamie, jak zorganizowany jest dojazd z nich do centrum miasta i ile kosztuje doba postoju?

            • 4 1

          • typowy wpis pedalczyka odpornego na argumenty

            jak cię kalesony w d...pe gryzą to je po prosu zmień a nie tu p...lisz farmazony ;)

            • 3 2

          • Kierowczyk? weź się chłopie za coś pożytecznego i przestań ciągle pisać te same bzdury bo to już nudne

            • 0 0

      • Tymczasem możemy spokojnie zakwestionować twoją poczytalność.

        • 2 0

      • Jak tak Ci źle i tak cierpisz z powodu obniżania standardu życia to nie musisz tu mieszkać nie układaj życia innym zmuszając ich do rezygnacji z ich sposobu życia tylko dlatego że tobie coś się wydaje. Chcesz jeździć rowerem bardzo dobrze jeździj chcesz korzystać z tramwaju korzystaj a mnie pozwól używać samochodu bo jest mi niezbędny do szybkiego przemieszczania się chociażby z jednej pracy go drugiej

        • 0 0

    • Pula darmowych minut parkingowych to zachęta do jazdy samochodem i zwiększenie korków. Zmniejszenie prędkości maksymalnej na kilku fragmentach Grunwaldzkiej (tam gdzie było 70) ma się praktycznie nijak do prędkości średniej na całej trasie, a poprawia bezpieczeństwo, czyli zmniejsza ilość wypadków i korków.

      • 3 5

  • Komunikacja w Gdańsku

    Wieczne spóźnienia, awarie i kolizję samochodów z autobusami tramwajami. Po tygodniu jeżdżenia na miesiecznym trochę to męczy...

    • 18 4

  • Dzis jest idealna przyjemna pogoda na rower (3)

    Widać też na rowerach trojmiejskich prezydentow, radnych i społeczników którzy uważają że mają prawo mówić innym czym mają jezdzić do i w pracy. Pozdrawiam:))

    • 21 8

    • narracja w stylu trolli vladimira v.p. (2)

      wielu użytkowników samochodów ma trudności z odróżnieniem proponowania zmian zachowań komunikacyjnych od zmuszania do rezygnacji z samochodu. To się leczy.

      • 0 7

      • Trzeba dawać przykład

        A nie służbowym samochodem do pracy.

        • 1 0

      • Akurat w komunie lud cisnal skladakami

        A partia autkiem. Wiec jakby twoj koment to kula w płot

        • 0 0

  • inaczej zima inaczej latem (1)

    dajcie zlecenie prywatnej nie powiązanej firmie z urzędem a zrobią takie badanie w tydzień. Oczywiście te przygłupy i tak wniosków nie wyciągną i dalek będą budować ścieżki dla nikogo

    • 27 3

    • Najlepsza metoda na ustalenie gdzie ma być ścieżka to wyrównać ziemię i zasiać wszędzie trawę - tam gdzie ludzie będą chodzić tam sami wydepczą ścieżkę.

      I wtedy można im te ścieżki jakoś utwardzić albo nawet wybetonować aby nie robiło się błoto po deszczu.

      • 1 0

  • Właśnie widać. Rowerowy szeryf na ulicy, a obok sciezka (2)

    Tak nie chcemy , żeby jeździli.

    • 22 12

    • Kolejny kierofczyk, który ostatni raz pieszo był dalej niż garaż w podstawówce. Tam jest pas rowerowy i rowerzysta ma pełne prawo tak pokonać Hucisko.

      • 8 6

    • w tym miejscu jest pas rowerowy

      W tym miejscu jest pas rowerowy w jezdni. Narysowana obok "droga rowerowa" jest bardzo niebezpieczna, bo nie można z niej zjechać na wprost, w kierunku Targu Drzewnego. Rowerzysta stoi w prawidłowy sposób, bo jest widoczny dla samochodów i nie stwarza niebezpieczeństwa. Niestety, kierowcy bardzo często tego nie rozumieją i trąbią jak głupki, jak chcesz tam sobie uratować życie, a im sumienie.

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane