• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak poruszamy się po mieście, a jak chcielibyśmy to robić

szym
4 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Samochodem, rowerem czy tramwajem? Rozpoczynające się 5 kwietnia badania ruchu w Gdańsku mają odpowiedzieć na pytanie, jak poruszają się po mieście jego mieszkańcy. Samochodem, rowerem czy tramwajem? Rozpoczynające się 5 kwietnia badania ruchu w Gdańsku mają odpowiedzieć na pytanie, jak poruszają się po mieście jego mieszkańcy.

Do pracy czy na zakupy, rano czy po południu, tramwajem czy rowerem - jak podróżują mieszkańcy Gdańska? Odpowiedź na te pytania mają dać Gdańskie Badania Ruchu, które rozpoczynają się 5 kwietnia.



Co zachęciłoby cię do korzystania z komunikacji miejskiej?

Te dane - jak tłumaczy wiceprezydent Gdańska Piotr Grzelak - odpowiedzą na pytania, dlaczego ludzie się przemieszczają i jaki środek transportu do tego wykorzystują.

To ważne z punktu widzenia przyszłej Gdańskiej Strategii 2030.

- Chcemy budować taki model transportu, który będzie modelem zrównoważonym i pozwoli wykorzystać wszystkie środki transportu. Ostatnie tego typu analizy były prowadzone w 2016 r. Aktualnie wiele elementów, które mogły mieć wpływ na nasze zachowanie ruchowe, uległo zmianie. Rozpoczynamy w kwietniu, kiedy będą prowadzone pomiary i ankiety oraz opracowany będzie skrócony raport. Na koniec listopada 2022 r. chcemy mieć już wstępny raport Gdańskich Badań Ruchu, a w marcu 2023 r. planujemy publikację pełnego - mówi wiceprezydent Grzelak.

Jak wyglądają badania?



Urzędnicy zapowiadają, że badania skupią się na:

  • wywiadach przeprowadzanych w gospodarstwach domowych,
  • badaniach ankietowych na dworcach, stacjach kolejowych i węzłach integracyjnych,
  • pomiarach natężenia ruchu kołowego i rowerowego.

Policzeni zostaną także pasażerowie w środkach transportu zbiorowego, zbadany będzie ruch pojazdów ciężarowych oraz ruch tranzytowy.

- Badania przeprowadzane będą na terenie Gdańska, a także miasta i gminy Pruszcz Gdański, miasta i gminy Żukowo oraz gminy Kolbudy. Poszerzenie obszaru badań o sąsiednie gminy, skąd wiele osób codziennie dojeżdża do Gdańska do pracy, szkoły i na uczelnie, pozwoli opisać wzajemne zależności transportowe. Ostatnie tego typu analizy, na zlecenie Biura Rozwoju Gdańska, prowadzone były w 2016 r. - mówi Izabela Kozicka-Prus z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Kiedy, jak, dokąd?



Wykonaniem badań ruchu zajmie się konsorcjum PBS Sp. z o.o., VIA VISTULA Sp. z o.o. oraz Fundacja Rozwoju Inżynierii Lądowej.

- W pierwszej kolejności zostaną wykonane badania ankietowe w gospodarstwach domowych, na stacjach i dworcach oraz węzłach integracyjnych. Jednocześnie mierzony będzie ruch pojazdów, rowerów i UTO oraz napełnienie w transporcie zbiorowym - tłumaczy Izabela Kozicka-Prus.
Jesienią 2022 r. wykonane mają być badania uzupełniające, obejmujące m.in. ankiety w porcie lotniczym, centrach handlowych oraz parkach biurowych, jak również badania pojazdów dostawczych i ciężarowych.

- Szczegółowy raport podsumowujący całość zaprezentowany zostanie w pierwszej połowie 2023 r. Terminarz jest zatem rozciągnięty w czasie - dlaczego? W przypadku tak dużego miasta jak Gdańsk skala badania jest naprawdę ogromna. Główną jego częścią będą ankiety przeprowadzane w gospodarstwach domowych - wyjaśnia urzędniczka.

Badania ruchu: 10 tys. wywiadów w Gdańsku, 5 tys. w gminach ościennych



By badanie było wiarygodne, w samym Gdańsku musi wziąć w nim udział minimum 10 tys. osób, w pozostałych gminach (Pruszcz Gdański, Żukowo, Kolbudy) - w sumie 5 tys.

- Badaniami będzie objęty Gdańsk, miasto i gmina Pruszcz Gdański, miasto i gmina Żukowo oraz gmina Kolbudy. To poszerzenie obszaru badań o gminy ościenne, z których niemal codziennie mieszkańcy dojeżdżają do pracy, szkoły, na uczelnie, pozwoli nam zaobserwować, jakie są wzajemne zależności transportowe między tymi obszarami - wyjaśnia Aneta Kostelecka, kierownik zespołu badawczego z PBS Spółka z o.o. - W pierwszej kolejności będziemy przeprowadzać badania ankietowe wśród mieszkańców Gdańska i gmin ościennych, a także badania na dworcach i przystankach kolejowych. Jednocześnie prowadzony będzie pomiar natężenia ruchu samochodów, rowerów, UTO oraz pomiary napełnień w środkach transportu zbiorowego.
Mieszkańcy - już w wieku sześciu lat i starsi - będą odpowiadali m.in. na pytania dotyczące liczby podróży wykonywanych w ciągu typowego tygodnia, motywacji podróży, przyczyn wyboru określonego środka transportu.

Co ciekawe, badaniem objęci będą także studenci mieszkający w akademikach.

Liczenie aut na skrzyżowaniach i pasażerów na przystankach



Wykonane będą również pomiary natężenia ruchu kołowego, m.in. aż na 261 skrzyżowaniach. Wykonane będą również pomiary natężenia ruchu kołowego, m.in. aż na 261 skrzyżowaniach.
Oprócz tego wykonane będą pomiary natężenia ruchu drogowego na 261 skrzyżowaniach.

Pasażerowie autobusów i tramwajów zostaną policzeni w 132 punktach, a korzystający z pociągów (w tym PKM i SKM) w 35 punktach.

Transportowy model symulacyjny Gdańska



W oparciu o dane zgromadzone podczas przeprowadzonych badań opracowany zostanie transportowy model symulacyjny Gdańska i jego otoczenia. Aktualizacja obecnego modelu ruchu, sporządzonego w 2016 r., jest konieczna ze względu na zmiany w podróżach mieszkańców, rozwój przestrzenny Gdańska i ciągłą rozbudowę systemu transportowego miasta.

Model będzie narzędziem do wykonywania analiz transportowych i prognoz.

Co ważne, mieszkańcy biorący udział w badaniu ruchu będą mogli wyrazić swoje oczekiwania względem rozwoju systemu transportowego w Gdańsku - rozbudowy ulic, tras rowerowych, linii tramwajowych.

- Model jest specyficznym narzędziem do wykonywania szeregu rodzaju analiz transportowych, prognoz ruchu, służy także do zarządzania systemem transportowym, aby kreować nowe trasy tak, by sprawnie poruszało się po mieście - podkreślił Tomasz Budziszewski, kierownik Zespołu Analiz Transportowych w Biurze Rozwoju Gdańska. - Mieszkańcy w ramach naszego badania będą mogli również wypowiedzieć się, ocenić i wskazać, jakie kierunki dalszych działań powinny być prowadzone w zakresie rozwoju systemu transportowego. Wiedza z tych badań pozwala nam rozsądnie i efektywnie rozwijać system transportowy.

Czym są badania ruchu?



Przede wszystkim pozwalają odpowiedzieć na pytanie, dlaczego ludzie się przemieszczają i jaki środek transportu do tego wykorzystują. Są jednym z ważniejszych narzędzi wspomagających nowoczesne zarządzanie rozwojem miasta i prowadzenie prac planistycznych dotyczących transportu. Jednym z efektów badań jest model symulacyjny, który pozwala zweryfikować otrzymane wyniki i odwzorowuje procesy zachodzące w systemie transportowym.

 Jednym z efektów badań jest model symulacyjny, który pozwala zweryfikować otrzymane wyniki i odwzorowuje procesy zachodzące w systemie transportowym.  Jednym z efektów badań jest model symulacyjny, który pozwala zweryfikować otrzymane wyniki i odwzorowuje procesy zachodzące w systemie transportowym.
Miasto, chcąc rozwijać system transportowy, musi przeprowadzić analizy i symulacje jego rozwoju - diagnoza stanu aktualnego pozwala na opracowanie prognoz i określenie, jak mieszkańcy będą podróżowali za 5, 10, 15 lat i co będzie wpływało na podejmowanie przez nich takich, a nie innych decyzji transportowych.

Badania ruchu pozwalają uzyskać pełny obraz funkcjonowania całego systemu transportowego w mieście oraz określić najkorzystniejsze lokalizacje i parametry planowanych inwestycji.

Środki na inwestycje transportowe



Dlaczego to tak ważne? Wiedza ta pozwala rozsądnie i efektywnie inwestować w nowe ulice, trasy tramwajowe, drogi rowerowe, a także planować remonty i utrzymanie obecnej infrastruktury transportowej.

Ustalenie kosztów planowanej rozbudowy systemu transportowego oraz korzyści z niej wynikających, przygotowanych w oparciu o rzetelne analizy symulacyjne, jest wymagane przez Komisję Europejską w przypadku starania się miasta o środki unijne na inwestycje transportowe.

Harmonogram Gdańskich Badań Ruchu 2022


  • kwiecień - czerwiec 2022 roku
  • wykonanie badań i pomiarów ruchu oraz opracowanie skróconego raportu
  • koniec listopada 2022 roku
  • opracowanie raportu z Gdańskich Badań Ruchu
  • koniec marca 2023 roku
  • opracowanie transportowego modelu symulacyjnego Gdańska
  • koniec kwietnia 2023 roku
  • opracowanie końcowego raportu z Gdańskich Badań Ruchu
szym

Miejsca

  • PBS Sopot, Junaków 2
  • FRIL Gdańsk, Gabriela Narutowicza 11

Opinie (270) 5 zablokowanych

  • Robia badania kosztowne, kase wyciagają a wyniki wywalaja do kosza! Podnoszą ceny biletów i smieja sie nam w twarz!!

    To ten sam schemat od lat dla bezmyślnych biedaków! Okradamy was i robimy podwyżki dla waszego dobra!
    I bedzie tak jak pdwyzke usprawiedliwiają podadzą ze mieszkancy Gdańska są bardzo zadowoleni z komunikacji miejskiej tylko ze rośnie liczba aut w Gdańsku i korki coraz większe!

    • 10 1

  • Do transportu publicznego... (1)

    mógłbym się przekonać gdyby:
    był punktualny,
    był niezawodny,
    był szybki (szybszy niż prywatne autko),
    a przede wszystkim, gdyby był regularnie patrolowany i oczyszczany z meneli i ludzi, którzy nie potrafią się w nim zachować.

    • 20 2

    • brawo

      • 3 1

  • Ja mam wrażenie że w pewnych godzinach ruch jest mniejszy niż jakiś czas temu.

    • 4 0

  • (3)

    Miasta zamkniete dla ruchu prywatnego. Dojazd do wezlow, dalej autobus/rower/hulajnoga/skm. Auta sluzbowe w odpowiednich godzinach, ale nie presesik, a dostawcy, kurierzy, itd.
    Skonczymy z czystymi, cichymi, zielonymi miastami, wieksza iloscia komunikacji miejskiej, spokojem, zdrowiem. Same plusy

    • 12 18

    • Powinieneś dodać że z miastami... (1)

      ...wyludnionymi.

      • 4 4

      • miasta samochodowe = miasta wyludnione

        miasta z centrum składającego się z ulic uwolnionych od jeżdżących i parkujących samochodów = miasta pełne ludzi cieszących się wysoką jakością życia, atrakcyjne dla mieszkańców, przyjezdnych i inwestorów.

        • 1 4

    • Ciekawe te twoje mokre sny

      • 0 0

  • Ruch w miescie (3)

    Oby rowerzystów szlak trafił mają ścieżki a jeżdżą jak wariaci po chodniku

    • 16 14

    • Zgłos sie najlepiej na leczenie psychiatryczne :)

      • 2 4

    • Oby kierowców szlag trafił. Mają parkingi, a parkują jak wariaci na chodnikach

      • 7 3

    • Ja ta głównie samochody na chodnijach widze

      • 3 2

  • Rower i but.

    Juz teraz po miescie poruszam sie rowerem lub na piechote. SKM na dluzsze odleglosci. A auto biore na godziny.
    Samochod stoi na podworku bo jak wyjade to juz miejsca nie znajde po powrocie, nie mowiac o mega korkach wszedzie.

    • 8 1

  • podnieśmy ceny biletow widzac odplyw pasazerow, (6)

    podniesmy cene biletow, bo malo wplywow a na koniec wywalmy kase by zapytac ludzi dlaczego nie korzystaja z komunikacji miejskiej. Ola juz przekroczyla wszystkie granice absurdu, przy urnach podziekuja ci gdanszczanie i gdanszczanki

    • 25 4

    • Ale kierowcom to obniżyli paliwo o wartość vat i czesciowo akcyzy (4)

      Taki to zrównoważony transport

      • 1 3

      • (1)

        Obniżyli, ponieważ koszt transportu jest we wszystkim, co się kupuje i to wielokrotnie. Transport komponentów do produkcji, pracowników, towaru do hurtowni, sklepu. Tak samo jest z energią. Jest potrzebna na każdym etapie. Za to wszystko płaci klient końcowy.

        • 2 3

        • bzdura. przedsiębiorcy vatu nie płacą!!!!! więc to dla nich bez znaczenia jaka jest jego wartość i nie ma to wpływu na ceny produktów. na tej obniżce korzystają głownie prywatni kierowcy kosztem oczywiście innych.

          • 3 1

      • (1)

        Wolisz podwyżkę cen biletów? Paliwo to istotny składnik kosztu komunikacji miejskiej.

        • 1 3

        • niby jak jak komunikacja publiczna podatku nie płaci? wszystko sobie odliczają!

          • 1 2

    • Tacy jak ty szcekają, a i tak nic się nie zmienia. Dalej miastem zarzadzają specjaliści a miasto się rozwija.

      • 1 2

  • np mieszkańcy 7 Dworu (5)

    bez auta nie da rady , przystanek tramwajowy bardzo daleko, jeżdzi jakiś busik ale tylko co godzine no rano co pół a i do niego np.z ul Michałowskiego czy Abrahama pod lasem jest daleko Nawet przystanku Pkm nie zrobili blisko wiedząc że mieszkańsy jesli chodzi o komunikacje mają pod górkę.

    • 15 4

    • (1)

      są też elektryczne hulajnogi lub opcja przeprowadzki spod lasu do centrum

      • 2 10

      • Na hulajnodze

        To zjeżdżaj stąd i to szybko jak nie potrafisz z innymi dyskutować o sprawach ważnych ci co mieszkają pod lasem też są mieszkańcami tego miasta też odprowadzają podatki i też mają prawo do komunikacji

        • 5 1

    • Dokładnie tak to tam wygląda (2)

      A jeszcze jak się chce jechać tramwajem, to zwykle przyjeżdżają kilka jeden po drugim, zamiast w regularnych odstępach czasu i potem jest dziura. To samo na Dolnym Mieście.

      Za to najlepszy jest dojazd z Niedźwiednika do Wrzeszcza. Można tylko autobusem, który i tak stoi w korku, więc auto wychodzi szybciej i taniej. Nawet mimo zapowiadanych buspasów. Niby można też jechać PKM, ale zanim się tam dotrze na piechotę, to już autem jest się w połowie drogi i znów taniej. Tramwaj byłby super, ale oczywiście zrobili przystanek pod Matemblewem i jazdą przez całe miasto.

      Zanim jakiś mądry powie, że rower najlepszy na wszystko, to tym sprawnym geniuszom przypominam, że na tym świecie żyją nie tylko młodzi i sprawni, ale też osoby starsze, z niepełnosprawnością, z malutkimi dziećmi itd.

      • 10 1

      • dzieci uwielbiają jazdę w skrzyniach rowerów cargo (1)

        Holandia krajem najszczęśliwszych dzieci na świecie: większość z nich może samodzielnie docierać do szkoły lub na spotkanie z kolegami rowerem lub pieszo z pełnym poczuciem bezpieczeństwa.

        • 1 4

        • Tak wiemy że cię mama w betoniarce kołysała

          Ale to się przepracowuje na terapii a nie na forum.

          • 1 0

  • jak się mam przesiąść na autobus

    gdy na Olszynkę jeżdżą dwie linie co godzinę i czas odjazdu prawie się pokrywa ( różnica 4 minuty), a po godz. 17.00 tylko jedna linia co godzinę i na dodatek jedzie na około całej dzielnicy ??
    Ludzie nie przesiądą się na autobus którym dojazd zajmuje ponad godzinę, bo to strata czasu, a jak spóźnisz się na przystanek to godzina czekania. Jeżdżę często z Zaspy na Olszynkę i z powrotem. Samochodem zajmuje mi to 15 minut podczas gdy komunikacją miejską może to potrwać nawet 1,5 godziny w jedną stronę. Jakie argumenty mają mnie przekonać do takiej straty czasu ??
    Włodarzom Gdańska proponuję aby popatrzyli na komunikację w innych dużych miastach np. Warszawie - autobusy kursują co kilka minut. Najpierw musi być dobra szybka komunikacja miejska, a dopiero potem mieszkańcy przesiądą się z samochodów do komunikacji zbiorowej. Wszelkie namawianie teraz na taką przesiadkę nie ma sensu. Teraz można co najwyżej jechać z Wrzeszcza lub Przymorza do Śródmieścia, inne poboczne dzielnice to dramat.

    • 20 2

  • (4)

    Ankieta: krótszy czas przejazdu. Autem 20 minut, tramwajem godzina.

    • 15 1

    • Bo tramwaj to relikt PRLu za czasów gdy miasto było 10razy mniejsze (3)

      • 0 3

      • (2)

        Na przystanek trzeba dojść - 5-10 minut. Tak samo u celu. Na tramwaj trzeba poczekać, nie jeżdżą zgodnie z rozkładem. Tramwaj jedzie wolniej, ponieważ zatrzymuje się na przystankach. I zamiast 20 minut samochodem robi jest godzina. Do tego czasem kilka siatek z zakupami.

        • 6 1

        • szukaj rozwiązań do problemów a nie problemów do rozwiązania (1)

          Mieszkam w pobliżu przystanku 2 linii tramwajowych - nigdy nie czekam na tramwaj dłużej niż 10 minut.

          • 1 3

          • A ja mam do przystanku 10 minut, a jedynym tramwajem jest 5. Nie wiem, jak teraz, ale kiedyś w ciągu dnia jeździł co kilkanaście minut. Do Śródmieścia przesiadka. Łączny czas ok. godziny.
            Jakie rozwiązanie mógłbym znaleźć?

            • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane