- 1 Przyjdź zobaczyć wodowanie z historycznej pochylni (61 opinii)
- 2 Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni (207 opinii)
- 3 Próbowali "odbić" przemyconą kokainę (88 opinii)
- 4 Barszcz Sosnowskiego kwitnie. Gdzie zgłosić? (81 opinii)
- 5 Chciał dać 700 zł łapówki drogówce (78 opinii)
- 6 Kumulacja prac na Jasieniu utrudni życie (79 opinii)
Jak poruszamy się po mieście, a jak chcielibyśmy to robić
Do pracy czy na zakupy, rano czy po południu, tramwajem czy rowerem - jak podróżują mieszkańcy Gdańska? Odpowiedź na te pytania mają dać Gdańskie Badania Ruchu, które rozpoczynają się 5 kwietnia.
To ważne z punktu widzenia przyszłej Gdańskiej Strategii 2030.
- Chcemy budować taki model transportu, który będzie modelem zrównoważonym i pozwoli wykorzystać wszystkie środki transportu. Ostatnie tego typu analizy były prowadzone w 2016 r. Aktualnie wiele elementów, które mogły mieć wpływ na nasze zachowanie ruchowe, uległo zmianie. Rozpoczynamy w kwietniu, kiedy będą prowadzone pomiary i ankiety oraz opracowany będzie skrócony raport. Na koniec listopada 2022 r. chcemy mieć już wstępny raport Gdańskich Badań Ruchu, a w marcu 2023 r. planujemy publikację pełnego - mówi wiceprezydent Grzelak.
Jak wyglądają badania?
Urzędnicy zapowiadają, że badania skupią się na:
- wywiadach przeprowadzanych w gospodarstwach domowych,
- badaniach ankietowych na dworcach, stacjach kolejowych i węzłach integracyjnych,
- pomiarach natężenia ruchu kołowego i rowerowego.
Policzeni zostaną także pasażerowie w środkach transportu zbiorowego, zbadany będzie ruch pojazdów ciężarowych oraz ruch tranzytowy.
- Badania przeprowadzane będą na terenie Gdańska, a także miasta i gminy Pruszcz Gdański, miasta i gminy Żukowo oraz gminy Kolbudy. Poszerzenie obszaru badań o sąsiednie gminy, skąd wiele osób codziennie dojeżdża do Gdańska do pracy, szkoły i na uczelnie, pozwoli opisać wzajemne zależności transportowe. Ostatnie tego typu analizy, na zlecenie Biura Rozwoju Gdańska, prowadzone były w 2016 r. - mówi Izabela Kozicka-Prus z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Kiedy, jak, dokąd?
Wykonaniem badań ruchu zajmie się konsorcjum PBS Sp. z o.o., VIA VISTULA Sp. z o.o. oraz Fundacja Rozwoju Inżynierii Lądowej.
- W pierwszej kolejności zostaną wykonane badania ankietowe w gospodarstwach domowych, na stacjach i dworcach oraz węzłach integracyjnych. Jednocześnie mierzony będzie ruch pojazdów, rowerów i UTO oraz napełnienie w transporcie zbiorowym - tłumaczy Izabela Kozicka-Prus.
Jesienią 2022 r. wykonane mają być badania uzupełniające, obejmujące m.in. ankiety w porcie lotniczym, centrach handlowych oraz parkach biurowych, jak również badania pojazdów dostawczych i ciężarowych.
- Szczegółowy raport podsumowujący całość zaprezentowany zostanie w pierwszej połowie 2023 r. Terminarz jest zatem rozciągnięty w czasie - dlaczego? W przypadku tak dużego miasta jak Gdańsk skala badania jest naprawdę ogromna. Główną jego częścią będą ankiety przeprowadzane w gospodarstwach domowych - wyjaśnia urzędniczka.
Badania ruchu: 10 tys. wywiadów w Gdańsku, 5 tys. w gminach ościennych
By badanie było wiarygodne, w samym Gdańsku musi wziąć w nim udział minimum 10 tys. osób, w pozostałych gminach (Pruszcz Gdański, Żukowo, Kolbudy) - w sumie 5 tys.
- Badaniami będzie objęty Gdańsk, miasto i gmina Pruszcz Gdański, miasto i gmina Żukowo oraz gmina Kolbudy. To poszerzenie obszaru badań o gminy ościenne, z których niemal codziennie mieszkańcy dojeżdżają do pracy, szkoły, na uczelnie, pozwoli nam zaobserwować, jakie są wzajemne zależności transportowe między tymi obszarami - wyjaśnia Aneta Kostelecka, kierownik zespołu badawczego z PBS Spółka z o.o. - W pierwszej kolejności będziemy przeprowadzać badania ankietowe wśród mieszkańców Gdańska i gmin ościennych, a także badania na dworcach i przystankach kolejowych. Jednocześnie prowadzony będzie pomiar natężenia ruchu samochodów, rowerów, UTO oraz pomiary napełnień w środkach transportu zbiorowego.
Mieszkańcy - już w wieku sześciu lat i starsi - będą odpowiadali m.in. na pytania dotyczące liczby podróży wykonywanych w ciągu typowego tygodnia, motywacji podróży, przyczyn wyboru określonego środka transportu.
Co ciekawe, badaniem objęci będą także studenci mieszkający w akademikach.
Liczenie aut na skrzyżowaniach i pasażerów na przystankach
Oprócz tego wykonane będą pomiary natężenia ruchu drogowego na 261 skrzyżowaniach.
Pasażerowie autobusów i tramwajów zostaną policzeni w 132 punktach, a korzystający z pociągów (w tym PKM i SKM) w 35 punktach.
Transportowy model symulacyjny Gdańska
W oparciu o dane zgromadzone podczas przeprowadzonych badań opracowany zostanie transportowy model symulacyjny Gdańska i jego otoczenia. Aktualizacja obecnego modelu ruchu, sporządzonego w 2016 r., jest konieczna ze względu na zmiany w podróżach mieszkańców, rozwój przestrzenny Gdańska i ciągłą rozbudowę systemu transportowego miasta.
Model będzie narzędziem do wykonywania analiz transportowych i prognoz.
Co ważne, mieszkańcy biorący udział w badaniu ruchu będą mogli wyrazić swoje oczekiwania względem rozwoju systemu transportowego w Gdańsku - rozbudowy ulic, tras rowerowych, linii tramwajowych.
- Model jest specyficznym narzędziem do wykonywania szeregu rodzaju analiz transportowych, prognoz ruchu, służy także do zarządzania systemem transportowym, aby kreować nowe trasy tak, by sprawnie poruszało się po mieście - podkreślił Tomasz Budziszewski, kierownik Zespołu Analiz Transportowych w Biurze Rozwoju Gdańska. - Mieszkańcy w ramach naszego badania będą mogli również wypowiedzieć się, ocenić i wskazać, jakie kierunki dalszych działań powinny być prowadzone w zakresie rozwoju systemu transportowego. Wiedza z tych badań pozwala nam rozsądnie i efektywnie rozwijać system transportowy.
Czym są badania ruchu?
Przede wszystkim pozwalają odpowiedzieć na pytanie, dlaczego ludzie się przemieszczają i jaki środek transportu do tego wykorzystują. Są jednym z ważniejszych narzędzi wspomagających nowoczesne zarządzanie rozwojem miasta i prowadzenie prac planistycznych dotyczących transportu. Jednym z efektów badań jest model symulacyjny, który pozwala zweryfikować otrzymane wyniki i odwzorowuje procesy zachodzące w systemie transportowym.
Miasto, chcąc rozwijać system transportowy, musi przeprowadzić analizy i symulacje jego rozwoju - diagnoza stanu aktualnego pozwala na opracowanie prognoz i określenie, jak mieszkańcy będą podróżowali za 5, 10, 15 lat i co będzie wpływało na podejmowanie przez nich takich, a nie innych decyzji transportowych.
Badania ruchu pozwalają uzyskać pełny obraz funkcjonowania całego systemu transportowego w mieście oraz określić najkorzystniejsze lokalizacje i parametry planowanych inwestycji.
Środki na inwestycje transportowe
Dlaczego to tak ważne? Wiedza ta pozwala rozsądnie i efektywnie inwestować w nowe ulice, trasy tramwajowe, drogi rowerowe, a także planować remonty i utrzymanie obecnej infrastruktury transportowej.
Ustalenie kosztów planowanej rozbudowy systemu transportowego oraz korzyści z niej wynikających, przygotowanych w oparciu o rzetelne analizy symulacyjne, jest wymagane przez Komisję Europejską w przypadku starania się miasta o środki unijne na inwestycje transportowe.
Harmonogram Gdańskich Badań Ruchu 2022
- kwiecień - czerwiec 2022 roku
- wykonanie badań i pomiarów ruchu oraz opracowanie skróconego raportu
- koniec listopada 2022 roku
- opracowanie raportu z Gdańskich Badań Ruchu
- koniec marca 2023 roku
- opracowanie transportowego modelu symulacyjnego Gdańska
- koniec kwietnia 2023 roku
- opracowanie końcowego raportu z Gdańskich Badań Ruchu
Miejsca
Opinie (270) 5 zablokowanych
-
2022-04-04 19:37
Robia badania kosztowne, kase wyciagają a wyniki wywalaja do kosza! Podnoszą ceny biletów i smieja sie nam w twarz!!
To ten sam schemat od lat dla bezmyślnych biedaków! Okradamy was i robimy podwyżki dla waszego dobra!
I bedzie tak jak pdwyzke usprawiedliwiają podadzą ze mieszkancy Gdańska są bardzo zadowoleni z komunikacji miejskiej tylko ze rośnie liczba aut w Gdańsku i korki coraz większe!- 10 1
-
2022-04-04 19:39
Do transportu publicznego... (1)
mógłbym się przekonać gdyby:
był punktualny,
był niezawodny,
był szybki (szybszy niż prywatne autko),
a przede wszystkim, gdyby był regularnie patrolowany i oczyszczany z meneli i ludzi, którzy nie potrafią się w nim zachować.- 20 2
-
2022-04-04 19:43
brawo
- 3 1
-
2022-04-04 19:45
Ja mam wrażenie że w pewnych godzinach ruch jest mniejszy niż jakiś czas temu.
- 4 0
-
2022-04-04 19:52
(3)
Miasta zamkniete dla ruchu prywatnego. Dojazd do wezlow, dalej autobus/rower/hulajnoga/skm. Auta sluzbowe w odpowiednich godzinach, ale nie presesik, a dostawcy, kurierzy, itd.
Skonczymy z czystymi, cichymi, zielonymi miastami, wieksza iloscia komunikacji miejskiej, spokojem, zdrowiem. Same plusy- 12 18
-
2022-04-04 22:02
Powinieneś dodać że z miastami... (1)
...wyludnionymi.
- 4 4
-
2022-04-05 10:12
miasta samochodowe = miasta wyludnione
miasta z centrum składającego się z ulic uwolnionych od jeżdżących i parkujących samochodów = miasta pełne ludzi cieszących się wysoką jakością życia, atrakcyjne dla mieszkańców, przyjezdnych i inwestorów.
- 1 4
-
2022-04-05 18:47
Ciekawe te twoje mokre sny
- 0 0
-
2022-04-04 20:02
Ruch w miescie (3)
Oby rowerzystów szlak trafił mają ścieżki a jeżdżą jak wariaci po chodniku
- 16 14
-
2022-04-04 21:45
Zgłos sie najlepiej na leczenie psychiatryczne :)
- 2 4
-
2022-04-04 22:57
Oby kierowców szlag trafił. Mają parkingi, a parkują jak wariaci na chodnikach
- 7 3
-
2022-04-05 07:17
Ja ta głównie samochody na chodnijach widze
- 3 2
-
2022-04-04 20:05
Rower i but.
Juz teraz po miescie poruszam sie rowerem lub na piechote. SKM na dluzsze odleglosci. A auto biore na godziny.
Samochod stoi na podworku bo jak wyjade to juz miejsca nie znajde po powrocie, nie mowiac o mega korkach wszedzie.- 8 1
-
2022-04-04 20:09
podnieśmy ceny biletow widzac odplyw pasazerow, (6)
podniesmy cene biletow, bo malo wplywow a na koniec wywalmy kase by zapytac ludzi dlaczego nie korzystaja z komunikacji miejskiej. Ola juz przekroczyla wszystkie granice absurdu, przy urnach podziekuja ci gdanszczanie i gdanszczanki
- 25 4
-
2022-04-05 07:18
Ale kierowcom to obniżyli paliwo o wartość vat i czesciowo akcyzy (4)
Taki to zrównoważony transport
- 1 3
-
2022-04-05 07:37
(1)
Obniżyli, ponieważ koszt transportu jest we wszystkim, co się kupuje i to wielokrotnie. Transport komponentów do produkcji, pracowników, towaru do hurtowni, sklepu. Tak samo jest z energią. Jest potrzebna na każdym etapie. Za to wszystko płaci klient końcowy.
- 2 3
-
2022-04-05 08:33
bzdura. przedsiębiorcy vatu nie płacą!!!!! więc to dla nich bez znaczenia jaka jest jego wartość i nie ma to wpływu na ceny produktów. na tej obniżce korzystają głownie prywatni kierowcy kosztem oczywiście innych.
- 3 1
-
2022-04-05 07:40
(1)
Wolisz podwyżkę cen biletów? Paliwo to istotny składnik kosztu komunikacji miejskiej.
- 1 3
-
2022-04-05 08:35
niby jak jak komunikacja publiczna podatku nie płaci? wszystko sobie odliczają!
- 1 2
-
2022-04-05 08:03
Tacy jak ty szcekają, a i tak nic się nie zmienia. Dalej miastem zarzadzają specjaliści a miasto się rozwija.
- 1 2
-
2022-04-04 20:23
np mieszkańcy 7 Dworu (5)
bez auta nie da rady , przystanek tramwajowy bardzo daleko, jeżdzi jakiś busik ale tylko co godzine no rano co pół a i do niego np.z ul Michałowskiego czy Abrahama pod lasem jest daleko Nawet przystanku Pkm nie zrobili blisko wiedząc że mieszkańsy jesli chodzi o komunikacje mają pod górkę.
- 15 4
-
2022-04-04 21:31
(1)
są też elektryczne hulajnogi lub opcja przeprowadzki spod lasu do centrum
- 2 10
-
2022-04-05 05:14
Na hulajnodze
To zjeżdżaj stąd i to szybko jak nie potrafisz z innymi dyskutować o sprawach ważnych ci co mieszkają pod lasem też są mieszkańcami tego miasta też odprowadzają podatki i też mają prawo do komunikacji
- 5 1
-
2022-04-04 22:00
Dokładnie tak to tam wygląda (2)
A jeszcze jak się chce jechać tramwajem, to zwykle przyjeżdżają kilka jeden po drugim, zamiast w regularnych odstępach czasu i potem jest dziura. To samo na Dolnym Mieście.
Za to najlepszy jest dojazd z Niedźwiednika do Wrzeszcza. Można tylko autobusem, który i tak stoi w korku, więc auto wychodzi szybciej i taniej. Nawet mimo zapowiadanych buspasów. Niby można też jechać PKM, ale zanim się tam dotrze na piechotę, to już autem jest się w połowie drogi i znów taniej. Tramwaj byłby super, ale oczywiście zrobili przystanek pod Matemblewem i jazdą przez całe miasto.
Zanim jakiś mądry powie, że rower najlepszy na wszystko, to tym sprawnym geniuszom przypominam, że na tym świecie żyją nie tylko młodzi i sprawni, ale też osoby starsze, z niepełnosprawnością, z malutkimi dziećmi itd.- 10 1
-
2022-04-05 10:14
dzieci uwielbiają jazdę w skrzyniach rowerów cargo (1)
Holandia krajem najszczęśliwszych dzieci na świecie: większość z nich może samodzielnie docierać do szkoły lub na spotkanie z kolegami rowerem lub pieszo z pełnym poczuciem bezpieczeństwa.
- 1 4
-
2022-04-05 18:49
Tak wiemy że cię mama w betoniarce kołysała
Ale to się przepracowuje na terapii a nie na forum.
- 1 0
-
2022-04-04 20:29
jak się mam przesiąść na autobus
gdy na Olszynkę jeżdżą dwie linie co godzinę i czas odjazdu prawie się pokrywa ( różnica 4 minuty), a po godz. 17.00 tylko jedna linia co godzinę i na dodatek jedzie na około całej dzielnicy ??
Ludzie nie przesiądą się na autobus którym dojazd zajmuje ponad godzinę, bo to strata czasu, a jak spóźnisz się na przystanek to godzina czekania. Jeżdżę często z Zaspy na Olszynkę i z powrotem. Samochodem zajmuje mi to 15 minut podczas gdy komunikacją miejską może to potrwać nawet 1,5 godziny w jedną stronę. Jakie argumenty mają mnie przekonać do takiej straty czasu ??
Włodarzom Gdańska proponuję aby popatrzyli na komunikację w innych dużych miastach np. Warszawie - autobusy kursują co kilka minut. Najpierw musi być dobra szybka komunikacja miejska, a dopiero potem mieszkańcy przesiądą się z samochodów do komunikacji zbiorowej. Wszelkie namawianie teraz na taką przesiadkę nie ma sensu. Teraz można co najwyżej jechać z Wrzeszcza lub Przymorza do Śródmieścia, inne poboczne dzielnice to dramat.- 20 2
-
2022-04-04 20:31
(4)
Ankieta: krótszy czas przejazdu. Autem 20 minut, tramwajem godzina.
- 15 1
-
2022-04-04 21:46
Bo tramwaj to relikt PRLu za czasów gdy miasto było 10razy mniejsze (3)
- 0 3
-
2022-04-05 08:18
(2)
Na przystanek trzeba dojść - 5-10 minut. Tak samo u celu. Na tramwaj trzeba poczekać, nie jeżdżą zgodnie z rozkładem. Tramwaj jedzie wolniej, ponieważ zatrzymuje się na przystankach. I zamiast 20 minut samochodem robi jest godzina. Do tego czasem kilka siatek z zakupami.
- 6 1
-
2022-04-05 10:16
szukaj rozwiązań do problemów a nie problemów do rozwiązania (1)
Mieszkam w pobliżu przystanku 2 linii tramwajowych - nigdy nie czekam na tramwaj dłużej niż 10 minut.
- 1 3
-
2022-04-05 10:36
A ja mam do przystanku 10 minut, a jedynym tramwajem jest 5. Nie wiem, jak teraz, ale kiedyś w ciągu dnia jeździł co kilkanaście minut. Do Śródmieścia przesiadka. Łączny czas ok. godziny.
Jakie rozwiązanie mógłbym znaleźć?- 3 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.