• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak poruszamy się po mieście, a jak chcielibyśmy to robić

szym
4 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Samochodem, rowerem czy tramwajem? Rozpoczynające się 5 kwietnia badania ruchu w Gdańsku mają odpowiedzieć na pytanie, jak poruszają się po mieście jego mieszkańcy. Samochodem, rowerem czy tramwajem? Rozpoczynające się 5 kwietnia badania ruchu w Gdańsku mają odpowiedzieć na pytanie, jak poruszają się po mieście jego mieszkańcy.

Do pracy czy na zakupy, rano czy po południu, tramwajem czy rowerem - jak podróżują mieszkańcy Gdańska? Odpowiedź na te pytania mają dać Gdańskie Badania Ruchu, które rozpoczynają się 5 kwietnia.



Co zachęciłoby cię do korzystania z komunikacji miejskiej?

Te dane - jak tłumaczy wiceprezydent Gdańska Piotr Grzelak - odpowiedzą na pytania, dlaczego ludzie się przemieszczają i jaki środek transportu do tego wykorzystują.

To ważne z punktu widzenia przyszłej Gdańskiej Strategii 2030.

- Chcemy budować taki model transportu, który będzie modelem zrównoważonym i pozwoli wykorzystać wszystkie środki transportu. Ostatnie tego typu analizy były prowadzone w 2016 r. Aktualnie wiele elementów, które mogły mieć wpływ na nasze zachowanie ruchowe, uległo zmianie. Rozpoczynamy w kwietniu, kiedy będą prowadzone pomiary i ankiety oraz opracowany będzie skrócony raport. Na koniec listopada 2022 r. chcemy mieć już wstępny raport Gdańskich Badań Ruchu, a w marcu 2023 r. planujemy publikację pełnego - mówi wiceprezydent Grzelak.

Jak wyglądają badania?



Urzędnicy zapowiadają, że badania skupią się na:

  • wywiadach przeprowadzanych w gospodarstwach domowych,
  • badaniach ankietowych na dworcach, stacjach kolejowych i węzłach integracyjnych,
  • pomiarach natężenia ruchu kołowego i rowerowego.

Policzeni zostaną także pasażerowie w środkach transportu zbiorowego, zbadany będzie ruch pojazdów ciężarowych oraz ruch tranzytowy.

- Badania przeprowadzane będą na terenie Gdańska, a także miasta i gminy Pruszcz Gdański, miasta i gminy Żukowo oraz gminy Kolbudy. Poszerzenie obszaru badań o sąsiednie gminy, skąd wiele osób codziennie dojeżdża do Gdańska do pracy, szkoły i na uczelnie, pozwoli opisać wzajemne zależności transportowe. Ostatnie tego typu analizy, na zlecenie Biura Rozwoju Gdańska, prowadzone były w 2016 r. - mówi Izabela Kozicka-Prus z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Kiedy, jak, dokąd?



Wykonaniem badań ruchu zajmie się konsorcjum PBS Sp. z o.o., VIA VISTULA Sp. z o.o. oraz Fundacja Rozwoju Inżynierii Lądowej.

- W pierwszej kolejności zostaną wykonane badania ankietowe w gospodarstwach domowych, na stacjach i dworcach oraz węzłach integracyjnych. Jednocześnie mierzony będzie ruch pojazdów, rowerów i UTO oraz napełnienie w transporcie zbiorowym - tłumaczy Izabela Kozicka-Prus.
Jesienią 2022 r. wykonane mają być badania uzupełniające, obejmujące m.in. ankiety w porcie lotniczym, centrach handlowych oraz parkach biurowych, jak również badania pojazdów dostawczych i ciężarowych.

- Szczegółowy raport podsumowujący całość zaprezentowany zostanie w pierwszej połowie 2023 r. Terminarz jest zatem rozciągnięty w czasie - dlaczego? W przypadku tak dużego miasta jak Gdańsk skala badania jest naprawdę ogromna. Główną jego częścią będą ankiety przeprowadzane w gospodarstwach domowych - wyjaśnia urzędniczka.

Badania ruchu: 10 tys. wywiadów w Gdańsku, 5 tys. w gminach ościennych



By badanie było wiarygodne, w samym Gdańsku musi wziąć w nim udział minimum 10 tys. osób, w pozostałych gminach (Pruszcz Gdański, Żukowo, Kolbudy) - w sumie 5 tys.

- Badaniami będzie objęty Gdańsk, miasto i gmina Pruszcz Gdański, miasto i gmina Żukowo oraz gmina Kolbudy. To poszerzenie obszaru badań o gminy ościenne, z których niemal codziennie mieszkańcy dojeżdżają do pracy, szkoły, na uczelnie, pozwoli nam zaobserwować, jakie są wzajemne zależności transportowe między tymi obszarami - wyjaśnia Aneta Kostelecka, kierownik zespołu badawczego z PBS Spółka z o.o. - W pierwszej kolejności będziemy przeprowadzać badania ankietowe wśród mieszkańców Gdańska i gmin ościennych, a także badania na dworcach i przystankach kolejowych. Jednocześnie prowadzony będzie pomiar natężenia ruchu samochodów, rowerów, UTO oraz pomiary napełnień w środkach transportu zbiorowego.
Mieszkańcy - już w wieku sześciu lat i starsi - będą odpowiadali m.in. na pytania dotyczące liczby podróży wykonywanych w ciągu typowego tygodnia, motywacji podróży, przyczyn wyboru określonego środka transportu.

Co ciekawe, badaniem objęci będą także studenci mieszkający w akademikach.

Liczenie aut na skrzyżowaniach i pasażerów na przystankach



Wykonane będą również pomiary natężenia ruchu kołowego, m.in. aż na 261 skrzyżowaniach. Wykonane będą również pomiary natężenia ruchu kołowego, m.in. aż na 261 skrzyżowaniach.
Oprócz tego wykonane będą pomiary natężenia ruchu drogowego na 261 skrzyżowaniach.

Pasażerowie autobusów i tramwajów zostaną policzeni w 132 punktach, a korzystający z pociągów (w tym PKM i SKM) w 35 punktach.

Transportowy model symulacyjny Gdańska



W oparciu o dane zgromadzone podczas przeprowadzonych badań opracowany zostanie transportowy model symulacyjny Gdańska i jego otoczenia. Aktualizacja obecnego modelu ruchu, sporządzonego w 2016 r., jest konieczna ze względu na zmiany w podróżach mieszkańców, rozwój przestrzenny Gdańska i ciągłą rozbudowę systemu transportowego miasta.

Model będzie narzędziem do wykonywania analiz transportowych i prognoz.

Co ważne, mieszkańcy biorący udział w badaniu ruchu będą mogli wyrazić swoje oczekiwania względem rozwoju systemu transportowego w Gdańsku - rozbudowy ulic, tras rowerowych, linii tramwajowych.

- Model jest specyficznym narzędziem do wykonywania szeregu rodzaju analiz transportowych, prognoz ruchu, służy także do zarządzania systemem transportowym, aby kreować nowe trasy tak, by sprawnie poruszało się po mieście - podkreślił Tomasz Budziszewski, kierownik Zespołu Analiz Transportowych w Biurze Rozwoju Gdańska. - Mieszkańcy w ramach naszego badania będą mogli również wypowiedzieć się, ocenić i wskazać, jakie kierunki dalszych działań powinny być prowadzone w zakresie rozwoju systemu transportowego. Wiedza z tych badań pozwala nam rozsądnie i efektywnie rozwijać system transportowy.

Czym są badania ruchu?



Przede wszystkim pozwalają odpowiedzieć na pytanie, dlaczego ludzie się przemieszczają i jaki środek transportu do tego wykorzystują. Są jednym z ważniejszych narzędzi wspomagających nowoczesne zarządzanie rozwojem miasta i prowadzenie prac planistycznych dotyczących transportu. Jednym z efektów badań jest model symulacyjny, który pozwala zweryfikować otrzymane wyniki i odwzorowuje procesy zachodzące w systemie transportowym.

 Jednym z efektów badań jest model symulacyjny, który pozwala zweryfikować otrzymane wyniki i odwzorowuje procesy zachodzące w systemie transportowym.  Jednym z efektów badań jest model symulacyjny, który pozwala zweryfikować otrzymane wyniki i odwzorowuje procesy zachodzące w systemie transportowym.
Miasto, chcąc rozwijać system transportowy, musi przeprowadzić analizy i symulacje jego rozwoju - diagnoza stanu aktualnego pozwala na opracowanie prognoz i określenie, jak mieszkańcy będą podróżowali za 5, 10, 15 lat i co będzie wpływało na podejmowanie przez nich takich, a nie innych decyzji transportowych.

Badania ruchu pozwalają uzyskać pełny obraz funkcjonowania całego systemu transportowego w mieście oraz określić najkorzystniejsze lokalizacje i parametry planowanych inwestycji.

Środki na inwestycje transportowe



Dlaczego to tak ważne? Wiedza ta pozwala rozsądnie i efektywnie inwestować w nowe ulice, trasy tramwajowe, drogi rowerowe, a także planować remonty i utrzymanie obecnej infrastruktury transportowej.

Ustalenie kosztów planowanej rozbudowy systemu transportowego oraz korzyści z niej wynikających, przygotowanych w oparciu o rzetelne analizy symulacyjne, jest wymagane przez Komisję Europejską w przypadku starania się miasta o środki unijne na inwestycje transportowe.

Harmonogram Gdańskich Badań Ruchu 2022


  • kwiecień - czerwiec 2022 roku
  • wykonanie badań i pomiarów ruchu oraz opracowanie skróconego raportu
  • koniec listopada 2022 roku
  • opracowanie raportu z Gdańskich Badań Ruchu
  • koniec marca 2023 roku
  • opracowanie transportowego modelu symulacyjnego Gdańska
  • koniec kwietnia 2023 roku
  • opracowanie końcowego raportu z Gdańskich Badań Ruchu
szym

Miejsca

  • PBS Sopot, Junaków 2
  • FRIL Gdańsk, Gabriela Narutowicza 11

Opinie (270) 5 zablokowanych

  • Miastu zależy teraz... (2)

    na ograniczeniu ruchu samochodów na mieście. Ale całkiem niedawno, jak powstawały osiedla na południu, to mieszkańcy słyszeli, że jak się mieszka na obrzeżu, to trzeba się liczyć z koniecznością korzystania z dojazdu do pracy w centrum własnym środkiem lokomocji. Drogi były wtedy puste, ludzie nie mając za dużo kasy radzili sobie różnie. Czasem musieli zmieniać pracę, czasem wracać po pracy niezły kawał do domu nieoświetloną ulicą bez chodnika. Potem samochody staniały, zrobiło się ich dużo, więc zrobiły się korki a mieszkańcy zaczęli domagać się lepszych dróg, no bo skoro oni mieli sobie radzić, więc niech miasto teraz też sobie radzi.

    • 12 1

    • miasto szuka sposobów na poprawę sytuacji (1)

      prowadząc badania ruchu

      • 1 1

      • Z których nie wyciąga żadnych wniosków

        • 2 0

  • Zrównoważony transport po gdańsku

    Dla kierowcow 8 prostych szerokich pasów... Dla reszty wspołdzielony 2m chidniczek

    • 7 2

  • krótka piłka

    jadąc do pracy samochodem mam 3 piękne pasy i zajmuje mi to 15min. Rowerem mam wertrepy i bagna (nie ma żadnej cywilizowanej trasy) i dojazd zajmuje 45min o ile jakiś doskonale wyszkolony kierowca mnie nie staranuje

    • 8 0

  • trzeba zacząc od obyczaj ow (2)

    Nie ważne czym jezdzimy, rowerzyści jadą raz chodnikiem , raz ulica , tak jak im pasuje. Na hulajnogach zasuwaja jakby dosiadali samochody wyścigowe i zrób im cos. Straż M.przejeżdża obo i zero reakcji. pew nei, ze wygodniej podejśc do zaparkowanego samochodu i wlepić mandat.

    • 6 2

    • po pierwsze sobie poszukaj co może SM , a co nie
      po drugie jazda raz chodnikiem, raz jezdnią rowerem jest w pełni legalna. patrz na znaki. doucz się przepisów. sam tak jeżdżę kartuską i żadnych przepisów nie łamie. wszystko jest zgodne z oznakowaniem!

      • 2 3

    • bo tak się traktuje rowerzystów u nas

      raz jesteś jakimś rodzajem pieszego, któy ma dzielić chodnik. Dojeżdzasz do skrzyżowania a tam oas dla rowerów w jezdni i już jesteś uczestnikiem ruchu.
      A jak masz niby legalnie zmienić takie pasy? Przepisy nic o tym nie mówią. Widzisz, jaka istnieje paranoja

      • 1 3

  • Moja historia z transportem ZTM: (1)

    Bardzo lubiłem i nadal lubię komunikacje miejską, ale... Mam 2, dosłownie 2 przystanki na SKM i kupowałem billet po 84 czy ileś tam monet i ok mogę tyle płacić. Ale jak wracałem to mój autobus zawsze się spóźniał, często trzeba było bardzo długo czekać i chodziłem pieszo. Wkurzyłem się, bo po co mam płacić jak i tak pieszo chodzę. Przestałem kupować bilet i chodzę pieszo, jak pada to samochodem pod skm.

    • 7 0

    • rozważ opcję rower + SKM

      korzystałem z niej przez wiele lat

      • 1 3

  • szarpanie kasy (1)

    W przypadku naszego Samorządu to badania są im potrzebne tylko do wyłudzenia kasy z UE bo bez badań nie dostaną kasy i tyle..Co do badań to akurat nic nie trzeba badać wystarczy postać w korkach i wszystko jasne. Ludzie wybierają własny transport bo oferta miasta na transport publiczny jest cienka...źle rozplanowane linie, słabe rozkłady leci stado potem 10 min nic...sztuczne promowanie komunikacji bez dobrego planu, awaryjny tabor, słabe torowiska, pchanie wszystkich linii na niewydolne Hucisko.. sprawia, że wybieramy transport własny. Dodajmy jeszcze politykę deweloperską cały górny taras osiedle na osiedlu coraz to nowe plany nowa zabudowa, a droga od 19-wieku ta sama wszyscy budują a drogi nikt nie zrobi...mieszka tam już ze 150 tysięcy ludzi a traktowani są jak niechciani...Wyjazd i powrót do domu to trzeba sobie dać spokojnie 2 godzinki stania w korkach a oferta autobusu nic nie zmienia bo busy też stoją w korkach... więc nie ma co tu liczyć tylko trzeba wsiąść się do roboty.. ludzie mają dobre pomysły jednak P. Borawski nie słucha się ludu swojego obstawił się nibyspecjalistami i tak trwają tu podzióbią tam coś spierdzielą, tu poprawią tam zepsują i tak kadencja leci...Więc nie ssłuchajcie ze badania są potrzebne nam wszystkim, badania są obowiązkowe żeby dostać kasę z UE i tyle i powiem więcej my mieszkańcy zapłacimy za te badania a znając życie powstaną inwestycje nikomu nie potrzebne tak dla zasady...

    • 5 1

    • budowa nowych dróg nie rozwiązuje problemów komunikacyjnych mieszkańców

      bez badań nie ma dobrej polityki transportowej w mieście

      • 1 1

  • Gdańskie Badania Ruchu

    Mieszkańcy powinni uważać na te badania , Mogą być wykorzystane przeciwko obywatelom i mieszkańcom ,Oni nie cofną się przed niczym , jak już niejednokrotnie udowodnili - patrz Zintegrowany Systemu Zarządzania Ruchem i inne decyzje ...

    • 4 1

  • Przez 15 lat pracy w it, ani razu nie pojechałem samochodem do pracy (2)

    a chyba nie jest kwestia to pieniędzy, bo średniej krajowej to na oczy nie widziałem w życiu :)
    Życie jest za krótkie, by mieszkać w polu za obwodnicą i cały czas się spieszyć, dziś to ludzie bez samochodu, którzy idą sobie spokojnie do pracy, gdzie nie mają kar za 7 minutowe spóźnienie, są naprawdę bogaci.
    Nie pan w dużym suvie, jadący 2h z pracy do swej rezydencji na końcu szutrowej drogi 15km za miastem

    • 9 4

    • Co kto lubi. Dla innego życie jest za krótkie, by gnieść się w bloku w mieście.

      • 4 1

    • Urzekła mnie twoja historia

      • 3 0

  • niezależnie od wyników

    wszedzie naziemne, by było "bezpieczniej"

    • 2 1

  • Niestety mieszkańcy mają krótka pamięć i pozwalają na działania przeciw sobie. (2)

    Jakim trzeba być człowiekiem aby pozwalać sobie ,na utrudnianie życia i obniżanie jego jakości oraz na płacenie za tego typu działania, bez ponoszenia konsekwencji i odpowiedzialności przez niby wybranych w demokratycznych wyborach , wiadomo że były sfałszowane i są znane fakty ale liczy się polityczna poprawność i imprezki wybranych urzędniczków . Taki mamy układ...

    • 5 3

    • co ty bierzesz? (1)

      nadal trudno ci zauważyć, że nadmiar samochodów a nie nieodpowiednia polityka miasta jest głównym źródłem utrudnień wszystkich poruszających się po mieście?

      • 0 4

      • Skoro nie ma alternatywy. Nie kakżdy mieszka i dojeżdża w miejsca blisko przystanków. Pracuję za obwodnicą. Dojazd KZ to jakieś 90 minut. Samochodem 25 minut.

        • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane