- 1 Solorz otworzył stację wodoru w Gdańsku (144 opinie)
- 2 Bursztynowy Ołtarz z nowymi elementami (88 opinii)
- 3 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (449 opinii)
- 4 Ponad 20 tys. zł za kurs taksówką (257 opinii)
- 5 Pili, zażywali narkotyki i wsiadali za kółko (89 opinii)
- 6 Rajska znowu deptakiem, ale tylko na chwilę (70 opinii)
Jak poruszamy się po mieście, a jak chcielibyśmy to robić
Do pracy czy na zakupy, rano czy po południu, tramwajem czy rowerem - jak podróżują mieszkańcy Gdańska? Odpowiedź na te pytania mają dać Gdańskie Badania Ruchu, które rozpoczynają się 5 kwietnia.
To ważne z punktu widzenia przyszłej Gdańskiej Strategii 2030.
- Chcemy budować taki model transportu, który będzie modelem zrównoważonym i pozwoli wykorzystać wszystkie środki transportu. Ostatnie tego typu analizy były prowadzone w 2016 r. Aktualnie wiele elementów, które mogły mieć wpływ na nasze zachowanie ruchowe, uległo zmianie. Rozpoczynamy w kwietniu, kiedy będą prowadzone pomiary i ankiety oraz opracowany będzie skrócony raport. Na koniec listopada 2022 r. chcemy mieć już wstępny raport Gdańskich Badań Ruchu, a w marcu 2023 r. planujemy publikację pełnego - mówi wiceprezydent Grzelak.
Jak wyglądają badania?
Urzędnicy zapowiadają, że badania skupią się na:
- wywiadach przeprowadzanych w gospodarstwach domowych,
- badaniach ankietowych na dworcach, stacjach kolejowych i węzłach integracyjnych,
- pomiarach natężenia ruchu kołowego i rowerowego.
Policzeni zostaną także pasażerowie w środkach transportu zbiorowego, zbadany będzie ruch pojazdów ciężarowych oraz ruch tranzytowy.
- Badania przeprowadzane będą na terenie Gdańska, a także miasta i gminy Pruszcz Gdański, miasta i gminy Żukowo oraz gminy Kolbudy. Poszerzenie obszaru badań o sąsiednie gminy, skąd wiele osób codziennie dojeżdża do Gdańska do pracy, szkoły i na uczelnie, pozwoli opisać wzajemne zależności transportowe. Ostatnie tego typu analizy, na zlecenie Biura Rozwoju Gdańska, prowadzone były w 2016 r. - mówi Izabela Kozicka-Prus z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Kiedy, jak, dokąd?
Wykonaniem badań ruchu zajmie się konsorcjum PBS Sp. z o.o., VIA VISTULA Sp. z o.o. oraz Fundacja Rozwoju Inżynierii Lądowej.
- W pierwszej kolejności zostaną wykonane badania ankietowe w gospodarstwach domowych, na stacjach i dworcach oraz węzłach integracyjnych. Jednocześnie mierzony będzie ruch pojazdów, rowerów i UTO oraz napełnienie w transporcie zbiorowym - tłumaczy Izabela Kozicka-Prus.
Jesienią 2022 r. wykonane mają być badania uzupełniające, obejmujące m.in. ankiety w porcie lotniczym, centrach handlowych oraz parkach biurowych, jak również badania pojazdów dostawczych i ciężarowych.
- Szczegółowy raport podsumowujący całość zaprezentowany zostanie w pierwszej połowie 2023 r. Terminarz jest zatem rozciągnięty w czasie - dlaczego? W przypadku tak dużego miasta jak Gdańsk skala badania jest naprawdę ogromna. Główną jego częścią będą ankiety przeprowadzane w gospodarstwach domowych - wyjaśnia urzędniczka.
Badania ruchu: 10 tys. wywiadów w Gdańsku, 5 tys. w gminach ościennych
By badanie było wiarygodne, w samym Gdańsku musi wziąć w nim udział minimum 10 tys. osób, w pozostałych gminach (Pruszcz Gdański, Żukowo, Kolbudy) - w sumie 5 tys.
- Badaniami będzie objęty Gdańsk, miasto i gmina Pruszcz Gdański, miasto i gmina Żukowo oraz gmina Kolbudy. To poszerzenie obszaru badań o gminy ościenne, z których niemal codziennie mieszkańcy dojeżdżają do pracy, szkoły, na uczelnie, pozwoli nam zaobserwować, jakie są wzajemne zależności transportowe między tymi obszarami - wyjaśnia Aneta Kostelecka, kierownik zespołu badawczego z PBS Spółka z o.o. - W pierwszej kolejności będziemy przeprowadzać badania ankietowe wśród mieszkańców Gdańska i gmin ościennych, a także badania na dworcach i przystankach kolejowych. Jednocześnie prowadzony będzie pomiar natężenia ruchu samochodów, rowerów, UTO oraz pomiary napełnień w środkach transportu zbiorowego.
Mieszkańcy - już w wieku sześciu lat i starsi - będą odpowiadali m.in. na pytania dotyczące liczby podróży wykonywanych w ciągu typowego tygodnia, motywacji podróży, przyczyn wyboru określonego środka transportu.
Co ciekawe, badaniem objęci będą także studenci mieszkający w akademikach.
Liczenie aut na skrzyżowaniach i pasażerów na przystankach
Oprócz tego wykonane będą pomiary natężenia ruchu drogowego na 261 skrzyżowaniach.
Pasażerowie autobusów i tramwajów zostaną policzeni w 132 punktach, a korzystający z pociągów (w tym PKM i SKM) w 35 punktach.
Transportowy model symulacyjny Gdańska
W oparciu o dane zgromadzone podczas przeprowadzonych badań opracowany zostanie transportowy model symulacyjny Gdańska i jego otoczenia. Aktualizacja obecnego modelu ruchu, sporządzonego w 2016 r., jest konieczna ze względu na zmiany w podróżach mieszkańców, rozwój przestrzenny Gdańska i ciągłą rozbudowę systemu transportowego miasta.
Model będzie narzędziem do wykonywania analiz transportowych i prognoz.
Co ważne, mieszkańcy biorący udział w badaniu ruchu będą mogli wyrazić swoje oczekiwania względem rozwoju systemu transportowego w Gdańsku - rozbudowy ulic, tras rowerowych, linii tramwajowych.
- Model jest specyficznym narzędziem do wykonywania szeregu rodzaju analiz transportowych, prognoz ruchu, służy także do zarządzania systemem transportowym, aby kreować nowe trasy tak, by sprawnie poruszało się po mieście - podkreślił Tomasz Budziszewski, kierownik Zespołu Analiz Transportowych w Biurze Rozwoju Gdańska. - Mieszkańcy w ramach naszego badania będą mogli również wypowiedzieć się, ocenić i wskazać, jakie kierunki dalszych działań powinny być prowadzone w zakresie rozwoju systemu transportowego. Wiedza z tych badań pozwala nam rozsądnie i efektywnie rozwijać system transportowy.
Czym są badania ruchu?
Przede wszystkim pozwalają odpowiedzieć na pytanie, dlaczego ludzie się przemieszczają i jaki środek transportu do tego wykorzystują. Są jednym z ważniejszych narzędzi wspomagających nowoczesne zarządzanie rozwojem miasta i prowadzenie prac planistycznych dotyczących transportu. Jednym z efektów badań jest model symulacyjny, który pozwala zweryfikować otrzymane wyniki i odwzorowuje procesy zachodzące w systemie transportowym.
Miasto, chcąc rozwijać system transportowy, musi przeprowadzić analizy i symulacje jego rozwoju - diagnoza stanu aktualnego pozwala na opracowanie prognoz i określenie, jak mieszkańcy będą podróżowali za 5, 10, 15 lat i co będzie wpływało na podejmowanie przez nich takich, a nie innych decyzji transportowych.
Badania ruchu pozwalają uzyskać pełny obraz funkcjonowania całego systemu transportowego w mieście oraz określić najkorzystniejsze lokalizacje i parametry planowanych inwestycji.
Środki na inwestycje transportowe
Dlaczego to tak ważne? Wiedza ta pozwala rozsądnie i efektywnie inwestować w nowe ulice, trasy tramwajowe, drogi rowerowe, a także planować remonty i utrzymanie obecnej infrastruktury transportowej.
Ustalenie kosztów planowanej rozbudowy systemu transportowego oraz korzyści z niej wynikających, przygotowanych w oparciu o rzetelne analizy symulacyjne, jest wymagane przez Komisję Europejską w przypadku starania się miasta o środki unijne na inwestycje transportowe.
Harmonogram Gdańskich Badań Ruchu 2022
- kwiecień - czerwiec 2022 roku
- wykonanie badań i pomiarów ruchu oraz opracowanie skróconego raportu
- koniec listopada 2022 roku
- opracowanie raportu z Gdańskich Badań Ruchu
- koniec marca 2023 roku
- opracowanie transportowego modelu symulacyjnego Gdańska
- koniec kwietnia 2023 roku
- opracowanie końcowego raportu z Gdańskich Badań Ruchu
Miejsca
Opinie (270) 5 zablokowanych
-
2022-04-05 10:25
Weekendowa komunikacja
Myślę, że gdyby miasto spróbowało wprowadzić "Darmową weekendową komunikacje " to byłoby duże ułatwienie i ulga dla wielu rodzin .
- 3 3
-
2022-04-05 10:34
Ceny biletów za komunikację miejską są zbyt wysokie. Pojazdy przepełnione są pasażerami uprawnionymi do darmowych przejazdów przez co pasażerowie płacący wysoką cenę za przejady podróżują w warunkach nieadekwatnych do ceny biletów.
- 9 1
-
2022-04-05 10:34
Zamiast robic jakies przyglubie nic nie znaczace sądy to lepiej wyremontujcie zalosne czyzewskiego,budowlanych,malczewskiego!
- 3 2
-
2022-04-05 10:36
Kto normalny w deszczu albo wichurze zamieni samochod na autobus albo tym bardziej rower-buahaaa.zalosne pytanie (2)
- 6 3
-
2022-04-05 11:39
jakie kryteria normalności stosujesz? (1)
Jak jest deszcz to nie wychodzisz z domu?
- 0 7
-
2022-04-05 11:42
Jedzie samochodem?
- 7 0
-
2022-04-05 10:39
Niestety, zauważyłam, że od kilku lat nieprzemyślanymi rozwiązaniami, przepisami szczuje się na siebie pieszych, rowerzystów, kierowców, a przecież kazdy powinien wybrać co mu odpowiada, koszty, niezawodność, komfort itd. Przykładem są kolizyjne sciezki rowerowe, które zaowocowały grupą agresywnych rowerzystów, zarówno w stosunku do pieszych jak i kierowców, itd. Zresztą co kto lubi, studiowałam to się lubiło długo wracać, było z kim pogadać, a teraz wracając z pracy nie mam ochoty słuchac w tramwaju przez 40-50 minut fotografii dnia, kogos kto nadaje na cały wagon tylko dlatego, że są darmowe minuty, oj długo by pisac
- 5 1
-
2022-04-05 10:40
Trzeba byc id... aby z menelami i wydzierajacymi p.. uczniami jezdzic bydlowozem
- 3 3
-
2022-04-05 11:30
w ankiecie brakuje komunikacja darmowa
- 1 1
-
2022-04-05 11:31
Ale będzie jazgot po publikacji wyników (2)
Kalesoniarze nie czają rzeczywistości postpandemicznej. Okaże się, że większość ludzi porusza się samochodem i zonk. Ja tylko czekam na badania gdyńskie, już poprzednio wyszło im 48% dojazdów samochodem, myślę że teraz na luzie pęknie 50% i może skończy się piłowanie durnej mordy o mniejszość kierowców terroryzującą ciemiezonych cyklistów.
- 4 2
-
2022-04-05 11:40
kierowcy sami ciemiężą innych kierowców (1)
tylko brak wyobraźni przeszkadza im w dojściu do tego prostego wniosku
- 0 5
-
2022-04-05 11:57
Czyli się nie skończy
Co zrobić, głupota cyklistów jest nieuleczalna
- 3 0
-
2022-04-05 11:38
Komunikacja miejska ? Brud smród iwieczne awarie !!!!! (1)
- 4 3
-
2022-04-05 11:44
I do tego drogo.
- 5 0
-
2022-04-05 11:42
jak poruszamy się po mieście?
Wolno, zbyt wolno. I mam tu na myśli komunikację miejską, bo przeciążona, bo korki, bo tabor itp., rowery bo co chwilę babcia z pieskiem na ścieżce, chodniki bo co krok babka z wózkiem stoi i gada przez komórką. Co do aut to niestety poza korkiem wielu jeździ za prędko.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.