- 1 Przyjdź zobaczyć wodowanie z historycznej pochylni (68 opinii)
- 2 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (65 opinii)
- 3 Rusza wyczekiwana inwestycja na Witominie (15 opinii)
- 4 Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni (216 opinii)
- 5 Próbowali "odbić" przemyconą kokainę (79 opinii)
- 6 Barszcz Sosnowskiego kwitnie. Gdzie zgłosić? (85 opinii)
Jak poruszamy się po mieście, a jak chcielibyśmy to robić
Do pracy czy na zakupy, rano czy po południu, tramwajem czy rowerem - jak podróżują mieszkańcy Gdańska? Odpowiedź na te pytania mają dać Gdańskie Badania Ruchu, które rozpoczynają się 5 kwietnia.
To ważne z punktu widzenia przyszłej Gdańskiej Strategii 2030.
- Chcemy budować taki model transportu, który będzie modelem zrównoważonym i pozwoli wykorzystać wszystkie środki transportu. Ostatnie tego typu analizy były prowadzone w 2016 r. Aktualnie wiele elementów, które mogły mieć wpływ na nasze zachowanie ruchowe, uległo zmianie. Rozpoczynamy w kwietniu, kiedy będą prowadzone pomiary i ankiety oraz opracowany będzie skrócony raport. Na koniec listopada 2022 r. chcemy mieć już wstępny raport Gdańskich Badań Ruchu, a w marcu 2023 r. planujemy publikację pełnego - mówi wiceprezydent Grzelak.
Jak wyglądają badania?
Urzędnicy zapowiadają, że badania skupią się na:
- wywiadach przeprowadzanych w gospodarstwach domowych,
- badaniach ankietowych na dworcach, stacjach kolejowych i węzłach integracyjnych,
- pomiarach natężenia ruchu kołowego i rowerowego.
Policzeni zostaną także pasażerowie w środkach transportu zbiorowego, zbadany będzie ruch pojazdów ciężarowych oraz ruch tranzytowy.
- Badania przeprowadzane będą na terenie Gdańska, a także miasta i gminy Pruszcz Gdański, miasta i gminy Żukowo oraz gminy Kolbudy. Poszerzenie obszaru badań o sąsiednie gminy, skąd wiele osób codziennie dojeżdża do Gdańska do pracy, szkoły i na uczelnie, pozwoli opisać wzajemne zależności transportowe. Ostatnie tego typu analizy, na zlecenie Biura Rozwoju Gdańska, prowadzone były w 2016 r. - mówi Izabela Kozicka-Prus z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Kiedy, jak, dokąd?
Wykonaniem badań ruchu zajmie się konsorcjum PBS Sp. z o.o., VIA VISTULA Sp. z o.o. oraz Fundacja Rozwoju Inżynierii Lądowej.
- W pierwszej kolejności zostaną wykonane badania ankietowe w gospodarstwach domowych, na stacjach i dworcach oraz węzłach integracyjnych. Jednocześnie mierzony będzie ruch pojazdów, rowerów i UTO oraz napełnienie w transporcie zbiorowym - tłumaczy Izabela Kozicka-Prus.
Jesienią 2022 r. wykonane mają być badania uzupełniające, obejmujące m.in. ankiety w porcie lotniczym, centrach handlowych oraz parkach biurowych, jak również badania pojazdów dostawczych i ciężarowych.
- Szczegółowy raport podsumowujący całość zaprezentowany zostanie w pierwszej połowie 2023 r. Terminarz jest zatem rozciągnięty w czasie - dlaczego? W przypadku tak dużego miasta jak Gdańsk skala badania jest naprawdę ogromna. Główną jego częścią będą ankiety przeprowadzane w gospodarstwach domowych - wyjaśnia urzędniczka.
Badania ruchu: 10 tys. wywiadów w Gdańsku, 5 tys. w gminach ościennych
By badanie było wiarygodne, w samym Gdańsku musi wziąć w nim udział minimum 10 tys. osób, w pozostałych gminach (Pruszcz Gdański, Żukowo, Kolbudy) - w sumie 5 tys.
- Badaniami będzie objęty Gdańsk, miasto i gmina Pruszcz Gdański, miasto i gmina Żukowo oraz gmina Kolbudy. To poszerzenie obszaru badań o gminy ościenne, z których niemal codziennie mieszkańcy dojeżdżają do pracy, szkoły, na uczelnie, pozwoli nam zaobserwować, jakie są wzajemne zależności transportowe między tymi obszarami - wyjaśnia Aneta Kostelecka, kierownik zespołu badawczego z PBS Spółka z o.o. - W pierwszej kolejności będziemy przeprowadzać badania ankietowe wśród mieszkańców Gdańska i gmin ościennych, a także badania na dworcach i przystankach kolejowych. Jednocześnie prowadzony będzie pomiar natężenia ruchu samochodów, rowerów, UTO oraz pomiary napełnień w środkach transportu zbiorowego.
Mieszkańcy - już w wieku sześciu lat i starsi - będą odpowiadali m.in. na pytania dotyczące liczby podróży wykonywanych w ciągu typowego tygodnia, motywacji podróży, przyczyn wyboru określonego środka transportu.
Co ciekawe, badaniem objęci będą także studenci mieszkający w akademikach.
Liczenie aut na skrzyżowaniach i pasażerów na przystankach
Oprócz tego wykonane będą pomiary natężenia ruchu drogowego na 261 skrzyżowaniach.
Pasażerowie autobusów i tramwajów zostaną policzeni w 132 punktach, a korzystający z pociągów (w tym PKM i SKM) w 35 punktach.
Transportowy model symulacyjny Gdańska
W oparciu o dane zgromadzone podczas przeprowadzonych badań opracowany zostanie transportowy model symulacyjny Gdańska i jego otoczenia. Aktualizacja obecnego modelu ruchu, sporządzonego w 2016 r., jest konieczna ze względu na zmiany w podróżach mieszkańców, rozwój przestrzenny Gdańska i ciągłą rozbudowę systemu transportowego miasta.
Model będzie narzędziem do wykonywania analiz transportowych i prognoz.
Co ważne, mieszkańcy biorący udział w badaniu ruchu będą mogli wyrazić swoje oczekiwania względem rozwoju systemu transportowego w Gdańsku - rozbudowy ulic, tras rowerowych, linii tramwajowych.
- Model jest specyficznym narzędziem do wykonywania szeregu rodzaju analiz transportowych, prognoz ruchu, służy także do zarządzania systemem transportowym, aby kreować nowe trasy tak, by sprawnie poruszało się po mieście - podkreślił Tomasz Budziszewski, kierownik Zespołu Analiz Transportowych w Biurze Rozwoju Gdańska. - Mieszkańcy w ramach naszego badania będą mogli również wypowiedzieć się, ocenić i wskazać, jakie kierunki dalszych działań powinny być prowadzone w zakresie rozwoju systemu transportowego. Wiedza z tych badań pozwala nam rozsądnie i efektywnie rozwijać system transportowy.
Czym są badania ruchu?
Przede wszystkim pozwalają odpowiedzieć na pytanie, dlaczego ludzie się przemieszczają i jaki środek transportu do tego wykorzystują. Są jednym z ważniejszych narzędzi wspomagających nowoczesne zarządzanie rozwojem miasta i prowadzenie prac planistycznych dotyczących transportu. Jednym z efektów badań jest model symulacyjny, który pozwala zweryfikować otrzymane wyniki i odwzorowuje procesy zachodzące w systemie transportowym.
Miasto, chcąc rozwijać system transportowy, musi przeprowadzić analizy i symulacje jego rozwoju - diagnoza stanu aktualnego pozwala na opracowanie prognoz i określenie, jak mieszkańcy będą podróżowali za 5, 10, 15 lat i co będzie wpływało na podejmowanie przez nich takich, a nie innych decyzji transportowych.
Badania ruchu pozwalają uzyskać pełny obraz funkcjonowania całego systemu transportowego w mieście oraz określić najkorzystniejsze lokalizacje i parametry planowanych inwestycji.
Środki na inwestycje transportowe
Dlaczego to tak ważne? Wiedza ta pozwala rozsądnie i efektywnie inwestować w nowe ulice, trasy tramwajowe, drogi rowerowe, a także planować remonty i utrzymanie obecnej infrastruktury transportowej.
Ustalenie kosztów planowanej rozbudowy systemu transportowego oraz korzyści z niej wynikających, przygotowanych w oparciu o rzetelne analizy symulacyjne, jest wymagane przez Komisję Europejską w przypadku starania się miasta o środki unijne na inwestycje transportowe.
Harmonogram Gdańskich Badań Ruchu 2022
- kwiecień - czerwiec 2022 roku
- wykonanie badań i pomiarów ruchu oraz opracowanie skróconego raportu
- koniec listopada 2022 roku
- opracowanie raportu z Gdańskich Badań Ruchu
- koniec marca 2023 roku
- opracowanie transportowego modelu symulacyjnego Gdańska
- koniec kwietnia 2023 roku
- opracowanie końcowego raportu z Gdańskich Badań Ruchu
Miejsca
Opinie (270) 5 zablokowanych
-
2022-04-05 09:33
Na co mi nowe Mercedesy (1)
Jak komunikacją jade ponad godzinę a samochodem 30 min
- 6 1
-
2022-04-05 13:13
Witaj w klubie
Cykliści straszą korkami. No to jak są korki wychodzi samochodem 40 minut, a komunikacją 70.
- 2 0
-
2022-04-05 09:36
Transport publiczny męczy ludzi bezkarnie. (2)
Za ciągłe pranie mózgu powinni ponieść karę . Ciągłe powtarzanie komunikatu w " kółko Macieju" to było chore, jak w czasie okupacji . Nikt nie poczuwa się do odpowiedzialności - jak w dowcipie- Pan jest chińczykiem, w kółko powtarzanym, i pasażer nie wytrzymuje i psychicznie wykończony mówi -tak jestem chińczykiem , na to słysząc - a nie podobny ! Niedopuszczalne męczenie ludzi - Skandal !!!
- 5 4
-
2022-04-05 11:41
tworzenie korków w wyniku realizacji niepotrzebnych przejazdów samochodem na małe odległości (1)
męczy ludzi bezkarnie
- 2 2
-
2022-04-05 13:14
Nie ty decydujesz co komu potrzebne
Skup się na własnych potrzebach, poproś mamę, żeby lekcje ci przejrzała.
- 0 1
-
2022-04-05 09:39
Chciałbym podróżować (1)
ulicą Nowa świętokrzyska.
- 6 1
-
2022-04-05 11:38
poprzyj ideę budowy drogi dla rowerzystów i pieszych od Kampinoskiej do zbiornika Augustowska
jazda rowerem wzdłuż dna doliny potoku oruńskiego jest bardzo przyjemna
- 2 3
-
2022-04-05 09:42
A to tristar nie miał takich informacji na bierżaco zbierać...? (1)
- 7 0
-
2022-04-05 09:50
Czego to on nie miał robić...
- 2 1
-
2022-04-05 09:51
Oni nie robią badan by cos poprawić tylko by udowodnić ze niby cos robią!Bo takie badania są co roku!
I efekt jest taki ze jest tylko gorzej.
- 4 1
-
2022-04-05 09:52
Dziwne. Nie przypominam sobie żeby piekarnie prowadziły tego typu badania a ludzie póki co żyją,
pieczywa jest pod dostatkiem, do wyboru do koloru. Włodarze miasteczka wywalają w błoto pieniądze podatników, robią z was durniów. Gdańszczanie obudźcie się!
- 7 1
-
2022-04-05 09:56
Ja bym jeździł jak bym nie musiał się przesiadać na tych super węzłach przesiadkowych.
Konkretnie z okolic Świętokrzyskiej do Gdańska. Do Wrzeszcza można, do Gdańska trzeba się przesiadać. Polecam wieczorem w zimie widok z tramwaju na odjeżdżający właśnie z pętli autobus, a następny za 20 minut.
- 7 1
-
2022-04-05 09:56
Brakuje opcji w ankiecie: większa punktualność.
- 2 1
-
2022-04-05 09:59
Co mnie by zachęciło ?
Odebranie monopolu a następnie całkowita likwidacja obecnie istniejącego transportu miejskiego na rzecz prywatnej firmy która będzie ponosić odpowiedzialność np. za spóźnienie autobusu...ztm to banda złodziei i muchy w kiblu bym z nimi nie ubił. Rezygnuje póki co z ich usług gdyż mogę sobie na to pozwolić i póki się nic nie zmieni nie zamierzam korzystać w jakiejkolwiek formie z ich "usług"...
- 6 1
-
2022-04-05 10:12
Mieszkałam chwilę w 80 tys. mieście w Niemczech i faktycznie rower się super sprawdzał, a to m.in. dlatego, że można go było wszędzie zostawić na cały dzień i noc, poza tym wszędzie były wydzielone pasy ruchu po obu stronach jezdni. U nas w takim dużym mieście to dla mnie tylko rekreacja, ewentualnie przejechanie się do sklepu na osiedlu, z duszą na ramieniu czy ktoś nie ukradnie a potem za każdym razem targanie po schodach na balkon. U nas nie rozwiązuje się problemów tylko wciska ciemnoty, jakie to wszystko piękne, a rzeczywistość i tak to weryfikuje.
- 8 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.