• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak poruszamy się po mieście, a jak chcielibyśmy to robić

szym
4 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Samochodem, rowerem czy tramwajem? Rozpoczynające się 5 kwietnia badania ruchu w Gdańsku mają odpowiedzieć na pytanie, jak poruszają się po mieście jego mieszkańcy. Samochodem, rowerem czy tramwajem? Rozpoczynające się 5 kwietnia badania ruchu w Gdańsku mają odpowiedzieć na pytanie, jak poruszają się po mieście jego mieszkańcy.

Do pracy czy na zakupy, rano czy po południu, tramwajem czy rowerem - jak podróżują mieszkańcy Gdańska? Odpowiedź na te pytania mają dać Gdańskie Badania Ruchu, które rozpoczynają się 5 kwietnia.



Co zachęciłoby cię do korzystania z komunikacji miejskiej?

Te dane - jak tłumaczy wiceprezydent Gdańska Piotr Grzelak - odpowiedzą na pytania, dlaczego ludzie się przemieszczają i jaki środek transportu do tego wykorzystują.

To ważne z punktu widzenia przyszłej Gdańskiej Strategii 2030.

- Chcemy budować taki model transportu, który będzie modelem zrównoważonym i pozwoli wykorzystać wszystkie środki transportu. Ostatnie tego typu analizy były prowadzone w 2016 r. Aktualnie wiele elementów, które mogły mieć wpływ na nasze zachowanie ruchowe, uległo zmianie. Rozpoczynamy w kwietniu, kiedy będą prowadzone pomiary i ankiety oraz opracowany będzie skrócony raport. Na koniec listopada 2022 r. chcemy mieć już wstępny raport Gdańskich Badań Ruchu, a w marcu 2023 r. planujemy publikację pełnego - mówi wiceprezydent Grzelak.

Jak wyglądają badania?



Urzędnicy zapowiadają, że badania skupią się na:

  • wywiadach przeprowadzanych w gospodarstwach domowych,
  • badaniach ankietowych na dworcach, stacjach kolejowych i węzłach integracyjnych,
  • pomiarach natężenia ruchu kołowego i rowerowego.

Policzeni zostaną także pasażerowie w środkach transportu zbiorowego, zbadany będzie ruch pojazdów ciężarowych oraz ruch tranzytowy.

- Badania przeprowadzane będą na terenie Gdańska, a także miasta i gminy Pruszcz Gdański, miasta i gminy Żukowo oraz gminy Kolbudy. Poszerzenie obszaru badań o sąsiednie gminy, skąd wiele osób codziennie dojeżdża do Gdańska do pracy, szkoły i na uczelnie, pozwoli opisać wzajemne zależności transportowe. Ostatnie tego typu analizy, na zlecenie Biura Rozwoju Gdańska, prowadzone były w 2016 r. - mówi Izabela Kozicka-Prus z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Kiedy, jak, dokąd?



Wykonaniem badań ruchu zajmie się konsorcjum PBS Sp. z o.o., VIA VISTULA Sp. z o.o. oraz Fundacja Rozwoju Inżynierii Lądowej.

- W pierwszej kolejności zostaną wykonane badania ankietowe w gospodarstwach domowych, na stacjach i dworcach oraz węzłach integracyjnych. Jednocześnie mierzony będzie ruch pojazdów, rowerów i UTO oraz napełnienie w transporcie zbiorowym - tłumaczy Izabela Kozicka-Prus.
Jesienią 2022 r. wykonane mają być badania uzupełniające, obejmujące m.in. ankiety w porcie lotniczym, centrach handlowych oraz parkach biurowych, jak również badania pojazdów dostawczych i ciężarowych.

- Szczegółowy raport podsumowujący całość zaprezentowany zostanie w pierwszej połowie 2023 r. Terminarz jest zatem rozciągnięty w czasie - dlaczego? W przypadku tak dużego miasta jak Gdańsk skala badania jest naprawdę ogromna. Główną jego częścią będą ankiety przeprowadzane w gospodarstwach domowych - wyjaśnia urzędniczka.

Badania ruchu: 10 tys. wywiadów w Gdańsku, 5 tys. w gminach ościennych



By badanie było wiarygodne, w samym Gdańsku musi wziąć w nim udział minimum 10 tys. osób, w pozostałych gminach (Pruszcz Gdański, Żukowo, Kolbudy) - w sumie 5 tys.

- Badaniami będzie objęty Gdańsk, miasto i gmina Pruszcz Gdański, miasto i gmina Żukowo oraz gmina Kolbudy. To poszerzenie obszaru badań o gminy ościenne, z których niemal codziennie mieszkańcy dojeżdżają do pracy, szkoły, na uczelnie, pozwoli nam zaobserwować, jakie są wzajemne zależności transportowe między tymi obszarami - wyjaśnia Aneta Kostelecka, kierownik zespołu badawczego z PBS Spółka z o.o. - W pierwszej kolejności będziemy przeprowadzać badania ankietowe wśród mieszkańców Gdańska i gmin ościennych, a także badania na dworcach i przystankach kolejowych. Jednocześnie prowadzony będzie pomiar natężenia ruchu samochodów, rowerów, UTO oraz pomiary napełnień w środkach transportu zbiorowego.
Mieszkańcy - już w wieku sześciu lat i starsi - będą odpowiadali m.in. na pytania dotyczące liczby podróży wykonywanych w ciągu typowego tygodnia, motywacji podróży, przyczyn wyboru określonego środka transportu.

Co ciekawe, badaniem objęci będą także studenci mieszkający w akademikach.

Liczenie aut na skrzyżowaniach i pasażerów na przystankach



Wykonane będą również pomiary natężenia ruchu kołowego, m.in. aż na 261 skrzyżowaniach. Wykonane będą również pomiary natężenia ruchu kołowego, m.in. aż na 261 skrzyżowaniach.
Oprócz tego wykonane będą pomiary natężenia ruchu drogowego na 261 skrzyżowaniach.

Pasażerowie autobusów i tramwajów zostaną policzeni w 132 punktach, a korzystający z pociągów (w tym PKM i SKM) w 35 punktach.

Transportowy model symulacyjny Gdańska



W oparciu o dane zgromadzone podczas przeprowadzonych badań opracowany zostanie transportowy model symulacyjny Gdańska i jego otoczenia. Aktualizacja obecnego modelu ruchu, sporządzonego w 2016 r., jest konieczna ze względu na zmiany w podróżach mieszkańców, rozwój przestrzenny Gdańska i ciągłą rozbudowę systemu transportowego miasta.

Model będzie narzędziem do wykonywania analiz transportowych i prognoz.

Co ważne, mieszkańcy biorący udział w badaniu ruchu będą mogli wyrazić swoje oczekiwania względem rozwoju systemu transportowego w Gdańsku - rozbudowy ulic, tras rowerowych, linii tramwajowych.

- Model jest specyficznym narzędziem do wykonywania szeregu rodzaju analiz transportowych, prognoz ruchu, służy także do zarządzania systemem transportowym, aby kreować nowe trasy tak, by sprawnie poruszało się po mieście - podkreślił Tomasz Budziszewski, kierownik Zespołu Analiz Transportowych w Biurze Rozwoju Gdańska. - Mieszkańcy w ramach naszego badania będą mogli również wypowiedzieć się, ocenić i wskazać, jakie kierunki dalszych działań powinny być prowadzone w zakresie rozwoju systemu transportowego. Wiedza z tych badań pozwala nam rozsądnie i efektywnie rozwijać system transportowy.

Czym są badania ruchu?



Przede wszystkim pozwalają odpowiedzieć na pytanie, dlaczego ludzie się przemieszczają i jaki środek transportu do tego wykorzystują. Są jednym z ważniejszych narzędzi wspomagających nowoczesne zarządzanie rozwojem miasta i prowadzenie prac planistycznych dotyczących transportu. Jednym z efektów badań jest model symulacyjny, który pozwala zweryfikować otrzymane wyniki i odwzorowuje procesy zachodzące w systemie transportowym.

 Jednym z efektów badań jest model symulacyjny, który pozwala zweryfikować otrzymane wyniki i odwzorowuje procesy zachodzące w systemie transportowym.  Jednym z efektów badań jest model symulacyjny, który pozwala zweryfikować otrzymane wyniki i odwzorowuje procesy zachodzące w systemie transportowym.
Miasto, chcąc rozwijać system transportowy, musi przeprowadzić analizy i symulacje jego rozwoju - diagnoza stanu aktualnego pozwala na opracowanie prognoz i określenie, jak mieszkańcy będą podróżowali za 5, 10, 15 lat i co będzie wpływało na podejmowanie przez nich takich, a nie innych decyzji transportowych.

Badania ruchu pozwalają uzyskać pełny obraz funkcjonowania całego systemu transportowego w mieście oraz określić najkorzystniejsze lokalizacje i parametry planowanych inwestycji.

Środki na inwestycje transportowe



Dlaczego to tak ważne? Wiedza ta pozwala rozsądnie i efektywnie inwestować w nowe ulice, trasy tramwajowe, drogi rowerowe, a także planować remonty i utrzymanie obecnej infrastruktury transportowej.

Ustalenie kosztów planowanej rozbudowy systemu transportowego oraz korzyści z niej wynikających, przygotowanych w oparciu o rzetelne analizy symulacyjne, jest wymagane przez Komisję Europejską w przypadku starania się miasta o środki unijne na inwestycje transportowe.

Harmonogram Gdańskich Badań Ruchu 2022


  • kwiecień - czerwiec 2022 roku
  • wykonanie badań i pomiarów ruchu oraz opracowanie skróconego raportu
  • koniec listopada 2022 roku
  • opracowanie raportu z Gdańskich Badań Ruchu
  • koniec marca 2023 roku
  • opracowanie transportowego modelu symulacyjnego Gdańska
  • koniec kwietnia 2023 roku
  • opracowanie końcowego raportu z Gdańskich Badań Ruchu
szym

Miejsca

  • PBS Sopot, Junaków 2
  • FRIL Gdańsk, Gabriela Narutowicza 11

Opinie (270) 5 zablokowanych

  • Taxi

    Najlepszym środkiem transportu jest taxi. Ja mam ulubioną korporacje City Taxi Gdańsk City

    • 0 3

  • pie..ol..ie kocopołów. przestańcie męczyć ludzi.

    po trójmieście sie jeżdzic nie da.

    • 3 0

  • Bo to prawda jest

    • 0 0

  • Darmowa komunikacja miejska

    Rozwiązanie jest dość proste, czyli darmowa komunikacja miejska. Napewno więcej osób będzie z niej korzystało. Dokupić więcej autobusów i tramwajów. Będzie mniej osobówek na drogach to i mniejsze korki. Oczywiście to będzie duży koszt dla miasta ale korki się zmniejszą i będzie czystsze powietrza.

    • 1 0

  • Gdańskiej Strategii 2030???

    Teraz powinno się zbierać materiał na strategię 2050

    • 0 0

  • Grzelak i Dulkiewicz Południowe dzielnice sparaliżowane przez dewelop i pozwolenia miasta na budowę, Paweł.A nas tam zakorkował

    Obudzicie się, gdzie jest naczelny architekt...

    • 2 0

  • Po Tristarze, Mevo zanosi się na kolejny niewyobrażalny sukces

    • 1 0

  • (2)

    Dojeżdzam do pracy z Jasienia do Pruszcza 20 km w jedna stronę (tak sie ułożyło, próbowałam zmienić pracę na bliższą lokalizacyjnie, ale nie tak łatwo znaleźć za podobną stawkę) Dojazd obwodnicą to loteria - zajmuje od 20 do 50 minut w zależności od pory dnia. Mimo to i tak jest szybciej niz komunikacją, gdzie najpierw musżę dojechać do Głownego, a potem przesiąśc się do Pruszcza co zajmuje od 1h 15 do 1h 30 min. Bardzo chętnie przesiadłabym się do komunukacji i marzę o autobusie jeżdżącym wzdłuż obwodnicy. Założę się, że takich osób jak ja jest więcej. Ma być pociąg, ale to za jakies 20 lat, więc nie rozumiem czemu do tego czasu nie może jeździć autobus. Na pewno odkorkowało by to obwodnicę i zmniejszyło ilośc wypadków. Wystarczyło by kilka kursów między 7 a 9 i potem między 15 a 17.

    • 2 0

    • (1)

      Patrz a ja jeżdżę na 6 i pracuję do 14-tej więc te godziny mi nie pasują

      • 0 0

      • To tylko moja propozycja. Mozna tak ustawić kursy, żeby pasowały także pracującym 6-14.
        Jednak chodzi mi o rozładowanie korków, a te sa największe w godzinach 7-8 i 16-17.

        • 0 0

  • Mam prośbę

    Czy mozna nawet nie badać tylko jakoś ograniczyć prędkość na ul.Przemian w Gdansku bo naprawdę tam dojdzie do tragedii jest ograniczenie 30km i znak piesi nie ma chodnika A jezdnia ma 2 m szer ludzie chodzą po jezdni A auta jeżdżą jak szalone bo każdy chce przelecieć jak najdalej żeby nie wjechać w dziury proszę o jakaś interwencję miasta !

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane