- 1 Solorz otworzył stację wodoru w Gdańsku (89 opinii)
- 2 Bursztynowy Ołtarz z nowymi elementami (72 opinie)
- 3 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (426 opinii)
- 4 Nurkowie odkryli wrak z szampanem (38 opinii)
- 5 Rajska znowu deptakiem, ale tylko na chwilę (67 opinii)
- 6 Pili, zażywali narkotyki i wsiadali za kółko (84 opinie)
Gdańskie ulice: jest ciaśniej i wolniej, ale też bezpieczniej
W ciągu trzech lat na gdańskich ulicach zrobiło się ciaśniej, spadły średnie prędkości i przede wszystkich maleje liczba wypadków śmiertelnych - wynika z danych przekazanych przez miasto i policję. Ale jest też druga strona medalu: gwałtownie wzrasta liczba aut na liczbę mieszkańców. Od 2009 r. wzrosła aż o 40 proc.
To m.in. zwężanie dróg, wprowadzanie ruchu jednokierunkowego, tworzenie naziemnych przejść dla pieszych, doświetlanie przejść już istniejących, wprowadzenie stref tempo 30 czy ograniczanie maksymalnej dopuszczalnej prędkości - tak jak w 2021 r. na al. Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa. Wszystko po to, by - wzorem Szwecji - roczna liczba śmiertelnych wypadków na drogach wynosiła zero.
I choć do osiągnięcia tego celu jeszcze sporo brakuje, to w ostatnich latach te niechlubne statystyki udało się znacznie poprawić.
Jak wynika z danych policji na gdańskich drogach, od 2009 r. jest:
- 47 proc. mniej wypadków drogowych
- 62 proc. mniej wypadków z udziałem pieszych
- 76 proc. mniej ofiar śmiertelnych wypadków drogowych
- 0 wypadków śmiertelnych z udziałem rowerzystów
- Wizja zero to nasze założenie jeszcze z kampanii wyborczej z 2018 r. - przypomniała w czwartek na konferencji prasowej prezydent Aleksandra Dulkiewicz. - Chcemy dbać o osoby mniej uprzywilejowane na drogach: o pieszych, o rowerzystów, o dzieci zmierzające do szkoły. Dzięki naszym działaniom statystyki wypadków zmalały prawie o połowę. Zdaję sobie sprawę, że zmiany takie jak redukcja prędkości na Grunwaldzkiej budzą dyskusje i emocje, ale chcę podkreślić, że dla mnie i moich współpracowników największą wartością jest życie i zdrowie innych ludzi.
Mniej zdarzeń na al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa
Na efekty ograniczania prędkości czy zwężania dróg zwrócił uwagę także Piotr Kryszewski, wiceprezydent Gdańska. Jak przyznał, już 600 km ulic w Gdańsku jest objętych strefą tempo 30.
Ponadto spadają też średnie prędkości na pozostałych trasach. W skali całego miasta udało się je zbić o 17 proc. (do 56 km/h). O prawie 80 proc. spadły też statystyki obejmujące kierowców jeżdżących z prędkością 70 km/h i więcej.
- W efekcie odnotowujemy mniej zdarzeń drogowych. Tylko na al. Zwycięstwa ich liczba od 2019 r. spadła o 34 proc. (ze 152 do 100), a na al. Grunwaldzkiej o 28 proc. (z 750 do 536) - wylicza Kryszewski.
Na kierowców zadziałały wyższe mandaty i wzrost liczby samochodów
Na mniejszą liczbę wypadków i ofiar śmiertelnych mają też wpływ dwa inne czynniki.
Pierwszy to radykalne podniesienie stawek za mandaty. Od czasu ich wprowadzenia w styczniu ubiegłego roku liczba kierowców łamiących przepisy znacząco i regularnie spada.
![Mandaty ostro w górę](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3072/150x100/3072343__c_47_7_593_428__kr.webp)
Po drugie: na drogach jest zdecydowanie ciaśniej niż kilka czy kilkanaście lat temu. Statystyki aut przypadających na liczbę mieszkańców od lat systematycznie rosną, co miastu nastawionemu na zrównoważony rozwój chluby nie przynosi. W 2009 r. na 1 tys. mieszkańców przypadały 584 samochody. W ubiegłym roku ten wskaźnik wyniósł już 815 pojazdów, co stanowi wzrost o 40 proc.!
Jest też trzeci aspekt przedstawionych statystyk. Choć liczbę wypadków śmiertelnych udało się już mocno "zbić", to kolejne zmiany tak wyraźnych efektów mogą nie dać.
- Tak było w Szwecji, która jako pierwsza wprowadziła podobną koncepcję. Gdy schodzi się z wysokiego pułapu wypadków do niskiego, co właśnie nam się udało, kolejne działania takich efektów już nie dają. Wcześniej każda zmiana przynosiła efekt, teraz może być o to trudniej - tłumaczy Agata Lewandowska, miejski inżynier ruchu.
Na początku programu "wizja zero" na gdańskich drogach zginęły w ciągu roku 33 osoby. W ubiegłym roku było ich 8. W tym - 6.
Miejsca
Opinie (404) 7 zablokowanych
-
2023-11-24 11:08
(2)
I dłużej stoimy w korkach.
- 4 1
-
2023-11-24 12:50
w wyniku utrzymującego się nadmiaru samochodów (1)
na to nie wpadłeś?
- 0 1
-
2023-11-24 12:55
Przecież UM sam mówi, że to przez ich działania.
- 0 0
-
2023-11-24 11:11
Zamknijcie przyqupy, cały Gdańśk!
Otoczcie murem i nie wpuśćcie żadnego samochodu osobowego, autobusu, ciężarówki, tramwaju, pociągu ani nawet faceta z taczką!!! Na pewno będzie zero wypadków. Niestety, ofiary (losu) pozostaną!
- 5 2
-
2023-11-24 11:13
Ta pani jest totalnie zakręcona!! A statystyki są takie jakie ktoś napisze!!Jak zwykle,wszystko gra!!
- 4 1
-
2023-11-24 11:25
Jawna manipulacja opinią
Ile jest mniej wypadków po zmianie prędkości na Grunwaldzkiej? Za to wpływ z mandatów wystawianych przy czołgu i za wiaduktem na strzyży jest spory.
- 6 1
-
2023-11-24 11:53
(1)
Komunikacja miejska jest na takim dnie, że nikt mnie nie namówi na przesiadkę z samochodu. Ciągle wypadające kursy, opóźnienia już na starcie, nawet gdy nie ma korków...
- 3 2
-
2023-11-24 12:52
to jest już Twój problem
zastanów się, kiedy ostatnio jechałeś rowerem? Na odległość do 7 km w mieście jest on szybszy niż samochód.
- 0 1
-
2023-11-24 12:05
W tym rozrachunku powinni być uwzględnieni chorzy i umarli z powodu chorób dróg oddechowych !!!!!!!!!!!!!!!!!! (1)
Gdańsk jest miastem smrodu i pyłów !!!!! Powodem takiego stanu sa powiększajace się z roku na rok korki ,spowalniacze ruchu i coraz więcej przejść naziemnych ( niektóre z nich sa bardzo niebezpieczne !!!!!!!!!!!!
- 6 1
-
2023-11-24 12:52
trudno o większą bzdurę
korki generuje nadmiar samochodów i skłonności do korzystania z nich nawet na krótkie odległości.
- 0 0
-
2023-11-24 12:17
Ulice w miastach można porównać do krwiobiegu człowieka !!!!!! (1)
Każde zwężenie czy spowolnienie powoduje na poczatku zatory izastoje ,ale systematycznie prowadzi do zawału -- iwłaśnie przed takim zawałem jest Gdańsk !!!!!!!
- 6 1
-
2023-11-24 12:54
cholesterolem powodującym zatory w układzie krążenia są samochody
najbardziej terenochłonne pojazdy służące poruszaniu się po mieście. Samochód jest przyczyną wielu groźnych chorób i zatorów drogowych.
- 1 1
-
2023-11-24 12:18
Aby polepszyc transport i bezpieczenstwo na drogach w Gdańsku trzeba : (2)
zlikwidować frag i zależność władz miasta od niego
Pozwolic inzynierom na kierowanie i budowe dróg zgodnie z logiką a nie wymysłami kilku oszołomów z fundacji z ulicy Ogarnej. którzy w jakis tajemniczy sposób wpływaja na władze miasta . spowolnienia ruchu poprzez zwezanie ulic , budowe niebezpiecznych przejsc naziemnych nad bezpiecznymi podziemnymi , próby wyburzania estakad itd.
robia wszystko aby spowolnić komunikacje miejska i zakorkować drogi dla aut indywidualnych.- 5 1
-
2023-11-24 12:26
Tych wpływowych zatrudnić do noszenia towarów do sklepów , to szybko im przejdzie
- 1 1
-
2023-11-24 12:55
zacznij korzystać z aut zbiorowych, to poprawi Twoje relacje z innymi ludźmi.
- 1 0
-
2023-11-24 12:22
Jak nic nie robic i sie pochwalic
Samochody w korku to więcej smogu, przez przyspieszanie, hamowanie, ścieranie się klocków i opon.
Ta polityka jest tylko sztuczką aby nie inwestować rozsądnie w infrastrukturę.
Nie wiem na kogo będę głosował ale wiem na kogo nie będę. W Gdańsku by się przydała zmiana władzy i wizji dla miasta- 7 0
-
2023-11-24 12:23
Na razie sa korki potem będa zatory a na końcu zawał !!!!!!!!! (1)
- 3 1
-
2023-11-24 12:56
Zawały i inne skutki chorób układu krążenia powstają w wyniku nadmiernego uzależnienia od siedzącego trybu życia
często w samochodach, nawet na krótkie odległości. Poznaj pojęcie "niepotrzebnych przejazdów samochodem" to naprawdę będziesz zdrowszy.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.