• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: jest tunel, chcą przejścia dla pieszych

Patryk Szczerba
8 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Przejście dla pieszych może zostać wyznaczone na wysokości ulicy Denhoffa. Przejście dla pieszych może zostać wyznaczone na wysokości ulicy Denhoffa.

O stworzenie przejścia naziemnego na ul. Morskiej na wysokości Denhoffa zobacz na mapie Gdyni obok tunelu podziemnego w Gdyni wnioskują działacze Miasta Wspólnego. - W okolicy jest szkoła, będzie lodowisko, a Grabówek zamieszkuje dużo osób starszych, więc warto spróbować - przekonują. ZDiZ odpowiada, że analizy w tej sprawie trwają, a rozwiązanie może pojawić się najwcześniej w 2018 roku.



Czy powinno przybywać naziemnych przejść na głownych arteriach?

Obecnie dwie strony ul. Morskiej w tym miejscu łączy tunel. Znajduje się przy kładce łączącej ulicę z przystankiem SKM Stocznia zobacz na mapie Gdyni. W okolicy jest przystanek komunikacji miejskiej. Teoretycznie, wszystko jest na swoim miejscu, ale społecznicy z Miasta Wspólnego przekonują, że może być lepiej, bezpieczniej i wygodniej zwłaszcza dla pieszych, o których powinno myśleć się w pierwszej kolejności.

Alternatywa dla tunelu

Do Zarządu Dróg i Zieleni trafił wniosek, by na wysokości ulicy Denhoffa wyznaczyć przejście naziemne przez ulicę Morską, które byłoby alternatywą dla tunelu.

- Nie wymyślamy niczego nowego. We Wrocławiu czy Warszawie i innych miastach trend jest wyraźny. Nawet na najbardziej obciążonych odcinkach dróg, na obszarach najsilniej zurbanizowanych, priorytet zdobywa pieszy. W stolicy naziemne przejścia powstały obok podziemnych na Targowej czy al. Jerozolimskich poprawiając komfort życia mieszkańców - podkreśla Łukasz Piesiewicz ze stowarzyszenia Miasto Wspólne.
Zaznacza, że przykłady z innych miast wskazują, że w czasie szczytu korki i prędkość komunikacyjna jest taka sama, a poza szczytem straty w czasie przejazdu są znikome. Ci, którzy nie chcieliby czekać na zmianę świateł, mogliby dalej korzystać z tunelu.

W przyszłości dojście do lodowiska

Poważnym argumentem za wyznaczeniem przejścia są znajdujące się w okolicy placówki szkolne oraz planowane lodowisko. Dodatkowa "zebra" byłaby ułatwieniem dla młodych, ale także dla starszych w dużej części zamieszkujących Grabówek. Dziś, by przedostać się na drugą stronę ulicy muszą schodzić schodami. O montażu windy nikt z urzędników nie wspomina.

Wnioskodawcy szansy na zmiany upatrują też w dokumentach przyjętych przez radnych miasta.

- Niedawno rada miasta przyjęła strategię rozwoju do roku 2030, która zakłada m.in. dostosowywanie przestrzeni miejskiej Gdyni dla potrzeb pieszych, w tym rodzin z dziećmi, osób starszych i niepełnosprawnych, jak również likwidowanie barier transportowych i przestrzennych - podkreśla Kajetan Lewandowski, działający w stowarzyszeniu Miasto Wspólne i Rowerowa Gdynia.
Tunel nie zmieniłby swojej roli. Tunel nie zmieniłby swojej roli.
Urzędnicy: widzimy sens, trwają analizy

Urzędnicy z Zarządu Dróg i Zieleni odpowiadają, że analizy w tej sprawie już trwają, a  wnioskodawcy powinni być dobrej myśli. Przejście mogłoby się pojawić w 2018 roku, choć nic nie zostało jeszcze przesądzone.

- Sprawa była omawiana na ostatnim kolegium prezydenckim. Rzeczywiście, wydaje się, że jest potrzebne, zwłaszcza w związku z planami inwestycyjnymi miasta. Na pewno potrzebna byłaby sygnalizacja świetlna oraz połączenie kładki z nowym przejściem. Analizujemy to rozwiązanie, biorąc je pod uwagę - opowiada Bogusław Moniuszko, kierownik działu dróg z Zarządu Dróg i Zieleni.
O podobnych staraniach coraz częściej słychać w Gdańsku. W ostatnich dniach ośmioro radnych miasto powtórnie zaapelowało do władz miasta w sprawie utworzenia przejścia naziemnego przy Bramie Wyżynnej zobacz na mapie Gdańska w ramach inwestycji Forum Gdańsk.

Przekonują, że rozwiązanie to nie sparaliżuje ruchu w centrum miasta, a jednocześnie ułatwi życie pieszym - w tym osobom niepełnosprawnym, dla których niemożliwa jest budowa wind prowadzących na perony tramwajowe.

Czytaj więcej o apelu radnych Gdańska.

Miejsca

Opinie (272) 4 zablokowane

  • (11)

    Kierowcy, pomyślcie o niepełnosprawnych, matkach z dziećmi w wózkach, starszych... dla nich to jest bariera, dla zmylenia nazywana tunelem "dla pieszych". On nie jest dla pieszych, tylko dla wygody kierowcy siedzącego wygodnie w swoim aucie, któremu jedne światła więcej nie zaszkodzą. Wszyscy wiemy, że się spieszycie, ale nie tylko wy... Ustawienie tam świateł, to ile to czasu więcej? Kilkanaście sekund? I nie, naziemne przejścia to nie niebezpieczeństwo, niebezpieczeństwem jest jazda ulicą Morską szybko-ale-bezpiecznie 80 km/h...

    • 27 48

    • (6)

      przejscie naziemne jest jakies 350 m dalej.

      • 13 6

      • (5)

        To weź wózek z dzieckiem, najlepiej w deszczu, i pchaj go 350m * 2 + szerokość autostrady + 2 razy czekanie na wieloetapowym przejściu. A potem zrób to samo na wózku inwalidzkim. Zobaczymy jak szybko zmienisz zdanie.

        Dla samochodu to 1 minuta czekania, dla pieszego 10 minut marszu.

        • 10 11

        • Dziecko można nosić w nosidełku - tak jest wygodniej niż w wózku, natomiast wózek to do parku... widać sam nie masz dzieci, ale sie wypowiadasz...
          Co do niepełnosprawnych - wystarczy winda, albo pochylnia zamiast schodów

          • 8 8

        • (2)

          przejscie jest jednoetapowe. zdania nie zmienie bo nie uwazam zeby swiat krecil sie wokol garstki ludzi, a ten tunel to marginalny problem. teraz roszczeniowosc niektorych ludzi siega zenitu, dla matek z wozkami czy niepelnosprawnych powinno sie tam zamontowac windy i po temacie.

          • 10 3

          • powinno się zamontować windy, ale się prawi nigdzie nie montuje. Tu jest problem. (1)

            A jak już się montuje to non stop są zepsute.

            • 3 1

            • Czyli oboje macie racje, a wina leży po stronie leniwych szczurkowych urzędników.

              • 0 0

        • "Dla samochodu to 1 minuta czekania" i kolejna niepotrzebna porcja spalin a natężenie ruchu w tym miejscu ogromne, duża liczba młodzieży z kilku szkół, przystanki. Już teraz można się założyć że będą wypadki. W tym miejscu jakby nie było tunelu to należałoby go wybudować.

          • 6 3

    • a wiesz debilu że smarkacze ze szkół leżących nieopodal będą latać na czerwonym?Dla wygody kilku głupków powstanie kolejne niebezpieczne miejsce jedne światła więcej nie zaszkodzą pewnie że nie zaszkodzą zawsze był ten sam bełkot a jeździ się coraz gorzej i coraz dłużej właśnie przez debilne sygnalizacje świetlne ustawiane dosłownie co 100 m miejscami

      • 15 3

    • (1)

      A ile osób będzie z tego przejścia korzystać? Tunel barierą, ale metalowa śliska kładka kolejowa z SKM do której ten tunel prowadzi już nie. Bo ten tunel tak samo jak przejście nigdzie indziej nie prowadzi. Prawda jest taka, że gdyby nie było tego tunelu, to nikt pewnie nie zauważyłby potrzeby przejścia. Sprawa jest zgłaszana tylko dlatego, żeby powtórzyć sytuację z tunelem na Wielkopolskiej. Panowie z Miasta wspólnego nie wyliczyli, że przejście przyhamuje również komunikację miejską o jakieś 5 - 7 minut, bo przynajmniej tyle te światła zabiorą (hamowanie, światło, ruszanie).

      • 10 2

      • Co najwyżej do przystanku trolebusowego/autobusowego.

        Lub punktu ksero Słoń.

        • 0 0

    • To ciśnijcie o wygodniesze zejście/wejście do/z tunelu!!!

      Tunel najbezpieczniejszą alternatywą do pokonywania ulicy. Może jeszcze progi zwalniające zaproponujecie?

      • 0 0

  • Chyba tematy o tunelach pomylili...

    ...Tunel jest Gdyni wciąż bardzo potrzebny, ale ten na Chyloni i tym tematem powinni się zająć możliwie szybko. Ten z artykułu też jest istotny oczywiście, ale są sprawy ważne i ważniejsze.
    Wejherowo, Reda, a nawet Iława - miejscowości X razy mniejsze mają tunel i a Gdynia "miasto europejskie" nie ma - wstyd dla takiego miasta

    • 30 4

  • takie korki w tym tunelu że trzeba przejścia naziemnego?

    • 40 5

  • Gdynia XXI w.

    Tylko w Gdyni:mieszkańcy wnioskują a urzędnicy /ZDiZ/ recenzują a Samorządność się wypina.A potem dziwota ,że miasto nie jest dla mieszkańców.

    • 10 3

  • przejscie

    Zamknięcie ulice puście rowery rolkarzy i ryksze a resztę zatarcie.

    • 10 3

  • bzdura, pasy to kolejne zagrożenie, po morskiej jeżdżą jak idioci nikt nie przestrzega ograniczenia prędkości

    przejście podziemne jest ok, można przejść pod morsk szybko i bezpiecznie, wystarczy tylko doświetlić bo faktycznie wieczorami jest za ciemno

    • 19 10

  • Co robi szczur?? Bawi się tylko czy bierze czynny udział w analizach??? (3)

    • 9 9

    • Szczurzy dzień wygląda pewnie tak... (1)

      Rano na siódmą przed koreczkami, potem kawka, mejle, spotkanko jedno drugie, kawka, lunch z 1,5h i potem się zmęczy i oooo już mamy 14tą więc trzeba do domu się zawinąć by potem móc twierdzić "korki, jakie korki??? Ja normlanie wracam a wy wiesniaki sie tłoczcie o tej 16-ej"

      • 8 3

      • o 7 to szczurzyna przekłada się na drugi bok. on do "pracy" jedzie na 9:30 jak jest po korkach

        a wraca jak napisałeś przed 14 przed korkami oczywiście służbową limuzyną.

        • 9 3

    • znowu ten upierd... troll

      • 3 4

  • A ja wręcz odwrotnie: (2)

    na Morskiej więcej tuneli (ew.kładek) dla pieszych a mniej świateł !!! Od Cisowej do Śródmieścia naliczyłem 17 świateł, to mało???

    • 40 11

    • dokaldnie. Ledwo wyjade z jednych swiatel zaraz stoje na nastepnych i tak co "500m" . A potem narzekania ze sa korki. Jadac 50 ani 70km/h nie ma zielonej fali, i nawet Tristar nie pomogl..

      • 6 2

    • W sumie mało

      Od granicy z Rumią to jakieś 12 km czyli przejście co 705 metrów, Morska przebiega przez teren mocno zaludniony, 750 metrów co zdecydowanie za dużo dla pieszego.

      • 1 2

  • Co taniej wyjdzie? Każdy tunel powinnien mieć dwie windy madrzy panowie - chyba lepiej i taniej będzie zrobić te przejścia ze

    • 6 19

  • (2)

    Jest tylko jeden minus takich przejść, bezpieczeństwo pieszych

    • 20 3

    • spoko najpierw beda chcieli przejscie a pozniej strefa 30, w tym miescie juz nic mnie nie zdziwi

      • 6 1

    • Progi po montować i zaraz byłby spokój

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane