• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: jest tunel, chcą przejścia dla pieszych

Patryk Szczerba
8 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Przejście dla pieszych może zostać wyznaczone na wysokości ulicy Denhoffa. Przejście dla pieszych może zostać wyznaczone na wysokości ulicy Denhoffa.

O stworzenie przejścia naziemnego na ul. Morskiej na wysokości Denhoffa zobacz na mapie Gdyni obok tunelu podziemnego w Gdyni wnioskują działacze Miasta Wspólnego. - W okolicy jest szkoła, będzie lodowisko, a Grabówek zamieszkuje dużo osób starszych, więc warto spróbować - przekonują. ZDiZ odpowiada, że analizy w tej sprawie trwają, a rozwiązanie może pojawić się najwcześniej w 2018 roku.



Czy powinno przybywać naziemnych przejść na głownych arteriach?

Obecnie dwie strony ul. Morskiej w tym miejscu łączy tunel. Znajduje się przy kładce łączącej ulicę z przystankiem SKM Stocznia zobacz na mapie Gdyni. W okolicy jest przystanek komunikacji miejskiej. Teoretycznie, wszystko jest na swoim miejscu, ale społecznicy z Miasta Wspólnego przekonują, że może być lepiej, bezpieczniej i wygodniej zwłaszcza dla pieszych, o których powinno myśleć się w pierwszej kolejności.

Alternatywa dla tunelu

Do Zarządu Dróg i Zieleni trafił wniosek, by na wysokości ulicy Denhoffa wyznaczyć przejście naziemne przez ulicę Morską, które byłoby alternatywą dla tunelu.

- Nie wymyślamy niczego nowego. We Wrocławiu czy Warszawie i innych miastach trend jest wyraźny. Nawet na najbardziej obciążonych odcinkach dróg, na obszarach najsilniej zurbanizowanych, priorytet zdobywa pieszy. W stolicy naziemne przejścia powstały obok podziemnych na Targowej czy al. Jerozolimskich poprawiając komfort życia mieszkańców - podkreśla Łukasz Piesiewicz ze stowarzyszenia Miasto Wspólne.
Zaznacza, że przykłady z innych miast wskazują, że w czasie szczytu korki i prędkość komunikacyjna jest taka sama, a poza szczytem straty w czasie przejazdu są znikome. Ci, którzy nie chcieliby czekać na zmianę świateł, mogliby dalej korzystać z tunelu.

W przyszłości dojście do lodowiska

Poważnym argumentem za wyznaczeniem przejścia są znajdujące się w okolicy placówki szkolne oraz planowane lodowisko. Dodatkowa "zebra" byłaby ułatwieniem dla młodych, ale także dla starszych w dużej części zamieszkujących Grabówek. Dziś, by przedostać się na drugą stronę ulicy muszą schodzić schodami. O montażu windy nikt z urzędników nie wspomina.

Wnioskodawcy szansy na zmiany upatrują też w dokumentach przyjętych przez radnych miasta.

- Niedawno rada miasta przyjęła strategię rozwoju do roku 2030, która zakłada m.in. dostosowywanie przestrzeni miejskiej Gdyni dla potrzeb pieszych, w tym rodzin z dziećmi, osób starszych i niepełnosprawnych, jak również likwidowanie barier transportowych i przestrzennych - podkreśla Kajetan Lewandowski, działający w stowarzyszeniu Miasto Wspólne i Rowerowa Gdynia.
Tunel nie zmieniłby swojej roli. Tunel nie zmieniłby swojej roli.
Urzędnicy: widzimy sens, trwają analizy

Urzędnicy z Zarządu Dróg i Zieleni odpowiadają, że analizy w tej sprawie już trwają, a  wnioskodawcy powinni być dobrej myśli. Przejście mogłoby się pojawić w 2018 roku, choć nic nie zostało jeszcze przesądzone.

- Sprawa była omawiana na ostatnim kolegium prezydenckim. Rzeczywiście, wydaje się, że jest potrzebne, zwłaszcza w związku z planami inwestycyjnymi miasta. Na pewno potrzebna byłaby sygnalizacja świetlna oraz połączenie kładki z nowym przejściem. Analizujemy to rozwiązanie, biorąc je pod uwagę - opowiada Bogusław Moniuszko, kierownik działu dróg z Zarządu Dróg i Zieleni.
O podobnych staraniach coraz częściej słychać w Gdańsku. W ostatnich dniach ośmioro radnych miasto powtórnie zaapelowało do władz miasta w sprawie utworzenia przejścia naziemnego przy Bramie Wyżynnej zobacz na mapie Gdańska w ramach inwestycji Forum Gdańsk.

Przekonują, że rozwiązanie to nie sparaliżuje ruchu w centrum miasta, a jednocześnie ułatwi życie pieszym - w tym osobom niepełnosprawnym, dla których niemożliwa jest budowa wind prowadzących na perony tramwajowe.

Czytaj więcej o apelu radnych Gdańska.

Miejsca

Opinie (272) 4 zablokowane

  • Windy zrobić

    • 1 1

  • Apel

    Według mnie przejście się sprawdzi ale na skrzyżowaniu, a nie na prostej drodze. Miasto jest coraz bardziej zakorkowane, a nie długo będziemy musieli płacić za zanieczyszczone powietrze. Samochód stojąc w korku też spala paliwo. Przejścia dla pieszych są trochę dalej ,więc jeśli ktoś czuje potrzebę korzystania z przejścia naziemnego to niech korzysta w tamtych rejonach.
    Jeżeli chodzi o ludzi starszych, to oni często wskakują na ulice na czerwonym świetle lub w miejscu nie dozwolonym. Rozcięcie barierek i zrobienie przejścia dla pieszych nie wróży nic dobrego. Powinno się zrobić kładkę przedłużającą z windą.
    Dla dzieci również takie przejście będzie traumą. Ile razy widziałem, jak dziecko bało się przejść i czekało na kogoś starszego.
    Żyjemy w cywilizowanym świecie XXI wieku i według mnie powinno się dążyć do rozwiązywania krzyżówek i jak najmniejszej ilości sygnalizatorów. Krzyżówkę możemy porównać do supła zrobionego na sznurku, który jest dla nas utrapieniem. Zawsze dążymy do rozwiązywania ich, a nie do wiązania kolejnych. Niektórych supłów jest ciężko się pozbyć więc dajemy nowy sznurek lub skracamy go przez odcięcie zaplątanego sznura (w naszym przypadku drogę), a to generuje dodatkowe koszty.
    Zgadzam się z tym, że w nocy taki tunel może być niebezpieczny (narkomani, bezdomni i inne stwory). Po stronie miasta leży dbanie o istniejące już konstrukcje. Jeśli z niewiadomych przyczyn nie można w tunelu zainstalować windy, kamer, oświetlenia czy nawet postawić tam stróża, to niech wybudują kładkę nad jezdnią z windą dla osób starszych i matek z wózkami. A młodzież powinna jak najwięcej korzystać z ruchu. W końcu w telewizji tyle mówi się o otyłości wśród ludzi młodych.

    Nie dajmy się zwariować. Na osiedlu, na którym mieszkam niepełnosprawna osoba wystąpiła z wnioskiem o miejsce parkingowe dla osób niepełnosprawnych. Oczywiście popieram to, taka osoba mająca problem z poruszaniem się nie ma szans z nami "rywalizować" o miejsce na parkingu. Napisałem rywalizować ponieważ samochodów jest więcej niż dostępnych miejsc i mieszkańcy muszą między sobą rywalizować o miejsce parkingowe. Ale gdy jemu postawili inni też złożyli wniosek i otrzymali pozytywnie rozpatrzony wniosek, zabierając innym mieszkańcom miejsce. Co gorsza oni zaczęli uznawać, że to są ich prywatne miejsca, gdyż to oni starali się o nie i to oni chodzili po urzędach. Autobusem już nie pojedzie bo przecież jestem osobą niepełnosprawną, tylko przed tym jak nie mieli samochodu to tylko jeździli komunikacją miejską, a pamiętam były wtedy autobusy czy tramwaje ze schodkami na wejściu. Teraz w miastach zobaczymy takie autobusy tylko na świętach, wszystkie są niskopodłogowe, wyposażone w przyklęk autobusu i wiele innych udogodnień dla osób mających upośledzenie fizyczne. Moim zdaniem miasto źle jest zarządzane, brak jest logicznych analiz. Osoby niepełnosprawne również powinny rywalizować ale między sobą, tam gdzie mają godnego ich przeciwnika. Natomiast miasto każdy wniosek rozpatruje pozytywnie, szkodząc przy tym nam, obywatelom.

    • 8 0

  • I beda jeszcze większe korki

    • 1 1

  • Brakuje nam w tym miejscu korków i śmiertelnych wypadków. Wszyscy za tym tęsknimy. Trzeba odzyskać miasto dla pieszych! Bo zrobili tak w Warszawie! A że to głupie i niebezpieczne, to nie ma znaczenia. Ważne żeby piesi wygrali!

    • 2 1

  • Mają rozmach sk.....

    Moze jeszcze kładkę za jednym zamachem

    • 1 1

  • Dbajmy o młodzież z okolicznych szkół.

    Po całodniowej bezczynności z połączeniem śmieciowego jadłospisu i dodatkiem chińskich e-używek rzeczywiście schody mogą być niebezpieczne.

    • 1 1

  • Niech Piesiewicz z Lewandowskim wyprowadzą się do Dubrownika na stare miasto.

    Tam jest całkowity zakaz ruchu kołowego. Byli by szczęsliwi widząc wszędzie deptaki i brak samochodów.

    • 4 1

  • Po prostu

    należy przenieść ten tunel w inne miejsce...

    • 2 0

  • samochody do tuneli (1)

    Tunele są dla szczurów i ewentualnie samochodów a nie dla ludzi!

    • 1 3

    • a jak się dostać na peron PKP skoro nie można przejść przez tory?

      • 1 0

  • trzeba uważać

    Pamiętajmy, że cokolwiek twierdzi Piesiewicz, jest poronione

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane