• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia kupi 24 elektryczne autobusy i zbuduje siedem stacji ładowania

Michał Sielski
25 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa nowe trolejbusy na Gwiazdkę
Elektryczne autobusy były już w tym roku testowane na ulicach Gdyni. Elektryczne autobusy były już w tym roku testowane na ulicach Gdyni.

Niemal 70 mln zł unijnej dotacji pozwoli Gdyni na zakup 24 całkowicie elektrycznych autobusów. Będzie to 16 standardowych i osiem przegubowych pojazdów. Powstaną też stacje do ich ładowania - głównie na pętlach autobusowych i w zajezdni. Nowe pojazdy zastąpią najbardziej wysłużone, napędzane olejem napędowym.



Rozkład jazdy ZKM Gdynia



Autobusy elektryczne będą mogły jeździć tam, gdzie nie ma trakcji trolejbusowej. Pojadą na starannie wyselekcjonowanych trasach, by pasażerów i kierowców nie spotkała przykra niespodzianka - czyli rozładowane baterie. Będą obsługiwać linie nr 128, 133, 150, 190 i 282 oraz nocne N40 i N94.

- Zasięg autobusów limitowany jest pojemnością baterii trakcyjnej, stąd też dokładna i precyzyjna selekcja linii, na których te pojazdy będą funkcjonować - wyjaśnia Marcin Wołek, ekspert ds. transportu i wiceprzewodniczący Rady Miasta Gdyni.
Gdynia będzie mogła zakupić 24 elektryczne autobusy: osiem przegubowych i 16 o standardowej długości.

Stacje ładowania w siedmiu miejscach na terenie Gdyni



W projekcie znalazło się też dofinansowanie siedmiu stacji pantografowych szybkiego doładowywania ze stacjami transformatorowymi. Staną one przy pięciu pętlach autobusowych i na przystankach końcowych. Dwie przy przystanku Dom Marynarza, dwie przy przystanku końcowym na ul. II Morskiego Pułku Strzelców na Witominie i po jednej przy Dworcu Morskim, przy przystanku końcowym na ul. Godebskiego na Oksywiu oraz przy przystanku końcowym na ul. Wójta Radtkego przy placu Kaszubskim.

Inwestycja będzie kosztowała 81 mln 34 tys. zł, a unijna dotacja pokryje 68 mln 649 tys. 400 zł.

Miejsca

Opinie (247) ponad 10 zablokowanych

  • Elektryczne autobusy nie truja ludzi, nie wdycha się spalin. (6)

    Super, w Gdyni można coś dobrego ekologicznego zrobić dla mieszkańców. w gdańsku nie da się, nie można, nie potrafią, Dulczessa tylko propaganda się zajmuje.

    • 13 14

    • (2)

      Oj głupiutki jesteś dzieciaku!

      • 5 7

      • PO obraża ludzi. (1)

        POwcy hejtem się zajmują, nic konstruktywnego nie potrafią!

        • 4 4

        • Fabryka trolli pisowskich, mówi Ci to coś? Dzieciaku!

          • 5 4

    • A elektrownie co emitują? Zapach lasu i fiołków? (2)

      • 8 3

      • Łatwiej postawić filtry w jednym miejscu, niż sprawdzać wydechy.

        • 4 5

      • Ale w przeciętnej elektrowni np. masz odsiarczanie i odpylanie gazów odlotowych. Masz stosunkowo dużą sprawność. Nie masz takiej emisji (w przeliczeniu na kilometr przejechany) tlenków azotu, co w dieslu. Pomijam już, że ta emisja jest zlokalizowana poza miastem, co w przypadku wielu zanieczyszczeń ma znaczenie. Pozostaje dwutlenek węgla, tu rzeczywiście nie ma zysku.

        • 5 0

  • Niestety w gdańsku ma wyłacznosc Mietek wiec niekupuja elektrycznych bo Niemieckie sa 5 razy drozsze niz Polskie (1)

    Jak by się władza zmieniła to i zakupy tez

    • 8 8

    • Ktore polskie? Ursus cz Autosan co wygraly przetargi i nie dali rady?

      • 3 3

  • (4)

    Jaki zasieg? 300km przejedzie?

    • 5 8

    • Chyba żartujesz! Dobrze jak 100 km przejedzie (3)

      • 3 0

      • (2)

        Gora 80 czyli bezuzyteczny. Ranna zmiana zrobi 150km, zmiennik wsiada na miescie i robi kolejne tyle. Woz zjezdza na baze i za godzine wyjezdza na nocke.

        • 1 1

        • Bzdura, poczytaj artykuł - ładowarki na pętlach (1)

          A nie piszesz, że zjedzie na bazę.

          • 1 1

          • Ustawisz rozklad tak aby kazdy woz stal na petli godzine? Czasami jest tak, ze autobus jezdzi 8-10 godzin bez przerwy

            • 1 1

  • (8)

    Ok. Pytam więc po co w Gdyni trolejbusy. Budowa i utrzymywanie trakcji to dodatkowe (niemałe) koszty! Można się w Polsce czymś innym wyróżniać a nie na siłę ponosić wysokie koszty!!!!! W dobie hybryd i innych alternatywnych zasilań utrzymywanie trolejbusów mija się z celem!

    • 7 16

    • (5)

      Wrecz przeciwnie, uwazam, ze trolejbusy sa znacznie lepsze niz autobusy elektryczne czy hybrydowe.

      • 7 3

      • Trolejbus wozi pasażerów, a nie tony akumulatorów - gratis. (3)

        • 5 3

        • (1)

          Nowe trolejbusy mogą jeździć bez "szelek". Jak myślisz co mają zamontowane!

          • 1 2

          • Akumulatory, ale nie o takiej pojemności jak elektryczne autobusy.

            • 1 0

        • Ilu pasażerów przewozi trajtek a ile przegubowy autobus. Kolejny argument za likwidacją nkeekonomicznych trolejbusów!

          • 2 8

      • Mo, e jakiś sensowny argument?

        • 1 6

    • Ładowanie akumulatorów to dodatkowa operacja, w czasie której powstają straty. O skrajnie toksycznych śmieciach akumulatorowych

      wspomnę.

      • 3 2

    • Likwidacja sieci

      Najprawdopodobniej nastąpi, ale w perspektywie kilkunastu lat. Na dziś sieć jest, całkiem nowoczesna, i zakup trolejbusu jest znacznie tańszy niż zakup autobusu elektrycznego podobne wielkości

      • 1 1

  • Elektryczne autobusy + karnety 5 przejazdowe (1)

    W Gdyni będzie nowoczesny tabor w którym dalej będzie obowiązywał archaiczny sposób sprzedaży biletów - karnetów 5 przejazdowych :-) po co biletomaty, tak uważał dyrektor ZKM Gdynia, i jego następca też tak widać sądzi. Pamiętacie jak rzecznik prasowy Pan Marcin Gromadzki zachwala karnety bo dzięki nim następuje więź pomiędzy pasażerem a kierowcą.

    • 13 4

    • Możesz kupić w kiosku

      • 0 1

  • na Oksywie

    A co z planowanym odtworzeniem polaczenia kolejowego na Oksywie ?

    • 17 1

  • Czy te elektrobusy

    będą dostępne w carsheringu albo na apki na które można wypożyczać hulajnogi?

    • 4 7

  • ja się pytam za co?

    • 4 5

  • (3)

    To jest dopiero absurd! Gdzie potem lądują zużyte akumulatory? No pytam się gdzie?

    • 9 7

    • jak chcesz to u ciebie na balkonie :)

      • 4 0

    • A w jaki sposób powstają?

      To tylko przeniesienie ciężaru emisji z miast na obrzeża. To nie zmienia poziomu zanieczyszczenia, tylko przenosi do fabryk... A tam może uda się jakoś lokalnie zadziałać nad emisją.
      Tak czy siak na razie to jest tak, że zanieczyszczenie jest większe, tak samo jak koszty produkcji, a docelowo może przy jeszcze większych kosztach uda się zmniejszyć emisje.

      • 3 1

    • Akumulatory z nowoczesnych samochodów podlegaja w 100% recyklingowi.

      • 3 2

  • Opinia wyróżniona

    Ja się znam lepiej na komunikacji bo jeżdże codziennie autobusem. Tak jak Bolec od trzech lat codziennie ogląda MTV. A na serio: calkowicie elekryczny autobus jest droższy od trolejbusu o większą baterię. No i jedno drugiego nie dubluje bo nowe autobusy są puszczane na trasy bez trakcji. Do tego dochodzi kwestia dotacji która może zdecydować o zakupie. Dane rozwiązanie może być mniej opłacalne bez dotacji ale z dotacja już najlepsze. Zabawne, że jak spadnie samolot to malo osób się rwie do twierdzenia że oni za steramk by sobie poradzili a przy rozwoju komunikacji zbiorowej nie mają takich wątpliwości.

    • 33 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane