• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia kupuje używane autobusy, chce też elektryczne pojazdy

Patryk Szczerba
29 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa nowe trolejbusy na Gwiazdkę
Autobusy w Gdyni pojawią się prawdopodobnie latem. Autobusy w Gdyni pojawią się prawdopodobnie latem.

5 używanych autobusów dotrze w najbliższym czasie do Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Gdyni. Miasto oficjalnie deklaruje też chęć zakupu autobusów elektrycznych, które miałyby być współfinansowane przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska.



Czy zakup starszych autobusów to dobry pomysł?

Mimo nieudanego pierwszego podejścia do współfinansowanego przez UE zakupu nowych 55 autobusów z powodu zbyt wysokiej oferty, jak na możliwości miasta, Gdynia nie zamierza rezygnować z dalszej wymiany taboru.

Kolejny przetarg, prawdopodobnie z dłuższym czasem dostawy, zostanie ogłoszony w najbliższym czasie. W pierwszym oferowana kwota była wyższa od zakładanej o blisko 16 mln zł.

Czytaj więcej: Gdynia kupi trolejbusy, a na autobusy poczeka

- Chcemy mieć najlepsze autobusy w Polsce, ale też chcemy powalczyć o lepszą cenę. Mamy nadzieję, że to się uda, bo jest dość czasu, by bezpiecznie powtórzyć procedury, nie tracąc dotacji - zapowiadała Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.

Nowsze autobusy w Gdyni wiosną



W tym czasie Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej chce kupić pięć używanych pojedynczych pojazdów, które zastąpią najstarsze autobusy. Jeden został już kupiony. To MAN Lions City A21, który do tej pory był użytkowany przez firmę Transport Ciężarowy i Osobowy Rychert z Somonina. W warunkach przetargu określono, że autobus może być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2006 roku. Jedyna złożona oferta opiewała na blisko 170 tys. zł brutto.

Kolejnych pięć autobusów w ramach następnego przetargu zostanie kupionych w najbliższych tygodniach.

Według specyfikacji przetargowej, nie mogą być wyprodukowane wcześniej niż w 2011 roku. Przewiozą 85 pasażerów, w tym 31 na miejscach siedzących. Tapicerka ma być w jednolitym kolorze podobnie jak siedzenia. W pojeździe musi też się znaleźć m.in. rozkładana rampa ułatwiająca wjeżdżanie wózkom o nośności co najmniej 350 kg.

Autobusy mają być napędzane silnikami diesla, które spełniają przynajmniej normę Euro 5. Jednostka ma mieć minimum 220 kW mocy oraz pojemność skokową powyżej 10 l. Pojazdy będą klimatyzowane. Muszą pojawić się minimum cztery okna boczne oraz dwa luki dachowe.

Rozstrzygnięcie przetargu zaplanowano na 9 lutego. O wyborze zdecyduje jedynie cena. Po miesiącu analizy oferty, w marcu powinny pojawić się w zajezdni Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej.

Autobusy elektryczne w Gdyni w kolejnym roku



W Gdyni w 2019 roku na ulice wyjadą też autobusy elektryczne, które jeszcze do niedawna były przez władze oceniane jako niepotrzebna konkurencja dla nowoczesnych trolejbusów. Ta inwestycja ma zrekompensować fiasko programu Gazela, zakładającego zakup 10 pojazdów gazowo-elektrycznych, których jednak nikt nie chciał Gdyni dostarczyć. Jak pokazał przykład Częstochowy, gdzie są z nimi notoryczne problemy, brak chętnych wyszedł miastu na dobre.

Czytaj też: Gdynia chce nowe autobusy, ale już nie gazowo-elektryczne

Miasto po falstarcie liczy, że uda się kupić sześć elektrycznych 12-metrowych autobusów z innego programu unijnego pilotowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska pod nazwą Gepard.

Dotacja ma wynieść do 40 proc. wartości zakupów z możliwością preferencyjnej pożyczki zwrotnej. Koszt jednego pojazdu to ok. 2,5 mln zł. Autobusami są też zainteresowane m.in. Szczecin, Poznań, Inowrocław. Rozstrzygnięcie w marcu, a pierwsze pojazdy mogłyby się pojawić na ulicach w następnym roku. Zostaną przekazane Przedsiębiorstwu Komunikacji Trolejbusowej.

Miejsca

Opinie (193) 10 zablokowanych

  • Kiełbasa przedwyborcza (2)

    • 15 1

    • - Chcemy mieć najlepsze autobusy w Polsce, ale też chcemy powalczyć o lepszą cenę. Mamy nadzieję, że to się uda, bo jest dość czasu, by bezpiecznie powtórzyć procedury, nie tracąc dotacji - zapowiadała Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni - a ja zapytam pana redaktora ile jest czasu żeby nie stracić dotacji - bo może się okazać że z "Geparda" tak jak z "Gazeli" wyjdzie zwykły "szczur"

      • 11 1

    • Raczej pasztetowa...

      • 0 0

  • Od kiedy wózki inwalidzkie " wsiadają"? Trochę więcej wysiłku intelektualnego redaktorze!!!!!;

    • 11 2

  • Fiasko programu "GAZELA"

    panie redaktorze niech pan dokładnie zbada sprawę ile miasto Gdynia straciło i jakie były warunki tego programu ta sprawa ma nieco szerszy kontekst niż tylko jeden mały akapit w artykule

    • 12 0

  • Linie zabytkowe (2)

    Gdynia

    Niedługo wszystkie linie to będą linie zabytkowe
    już miłośnicy komunikacji się cieszą bo tylko w Gdyni będzie można przejechać się zabytkowym autobusem
    ps. Mercedesy które zostały zakupione od Zasaday nie powinny jeździć na żółtych zabytkowych tablicach?

    • 19 2

    • A ty masz jakie autko po Niemcy???

      • 0 5

    • Miłośnicy komunikacji to w większości ameby smogowe i wolą trolejbusy. Miasto też na zabytkowy autobus groszem nie sypnie.

      • 0 0

  • Czas na koniec Szczura

    Ostatnio był artykul ze gryzonie się rozpanoszyly w Trojmiescie Mysle ze czas najwyższy obalic Szczurka myśli ze jest niezastąpiony won z nim i jego sitwa . Gdynia została w ostatnich latach doprowadzona do ruiny i to jest prawda niezaprzeczalna

    • 21 1

  • Każda notka o osadzie rybackiej to zawsze jakaś forma kabaretu. Gazela, fiasko, Gepard, liczą na coś, super MAN z Somonina. No fajnie, fajnie

    • 15 1

  • Jaki prezydent taki tabor.

    Niestety.

    • 17 1

  • Do czego to DOSZŁO! Kupują autobusy od Gryfu (2)

    Ten autobus opisany jako od "Rycherta..." to autobus, który od 3 lat jeździł po Gdyni m. in. na linii S. Jeździł pod numerem 7047 w Gryfie, więc nie wiem czy jest czym się szczycić przez firmę miejską, kupując autobusy od prywatnych przewoźników, którzy je wyekspoloatowali. W ogóle PKM w Gdyni to zrobil się taki "śmietnik", kupują wszystkie graty z całej Polski. Kiedyś to nasze autobusy były odsprzedawane...teraz jest odwrotnie. Niedługo będziemy wyglądali jak Śląsk ze starymi autobusami. Wstyd, wstyd, wstyd...

    • 24 1

    • widzę, że poplecznicy recyclingu autobusów już się obudzili (1)

      Nie wiem jak można tak zarządzać firma, gdzie się dostaje pieniądze z miasta, od lat kupuje stare rzęchy, od 10 lat nie dalo się podwyżki pracownikom, oszczędza się na autobusach gazowych, czerpie zyski ze stacji CNG, stacji diagnostycznej, parkingu na bazie, dostaje nowe autobusy od miasta i jeszcze brakuje ciągle pieniędzy!!! Trzeba być głupim, żeby wierzyć, że od 10 lat firma ma straty, pomimo, że wpływy rosną

      • 9 0

      • Wymienić całe kierownictwo. Kolesiostwo i układy.

        • 0 0

  • Szczurek - do dymisji!

    • 9 1

  • przed siódmą zderzyła się osobówka z ambulansem (1)

    na skrzyżowaniu Piłsudskiego/Legionów. Ambulans przewrócony.

    • 4 1

    • ok. 1,5 h minęło

      i żadnej informacji?

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane