• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia kupuje używane autobusy, chce też elektryczne pojazdy

Patryk Szczerba
29 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa nowe trolejbusy na Gwiazdkę
Autobusy w Gdyni pojawią się prawdopodobnie latem. Autobusy w Gdyni pojawią się prawdopodobnie latem.

5 używanych autobusów dotrze w najbliższym czasie do Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Gdyni. Miasto oficjalnie deklaruje też chęć zakupu autobusów elektrycznych, które miałyby być współfinansowane przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska.



Czy zakup starszych autobusów to dobry pomysł?

Mimo nieudanego pierwszego podejścia do współfinansowanego przez UE zakupu nowych 55 autobusów z powodu zbyt wysokiej oferty, jak na możliwości miasta, Gdynia nie zamierza rezygnować z dalszej wymiany taboru.

Kolejny przetarg, prawdopodobnie z dłuższym czasem dostawy, zostanie ogłoszony w najbliższym czasie. W pierwszym oferowana kwota była wyższa od zakładanej o blisko 16 mln zł.

Czytaj więcej: Gdynia kupi trolejbusy, a na autobusy poczeka

- Chcemy mieć najlepsze autobusy w Polsce, ale też chcemy powalczyć o lepszą cenę. Mamy nadzieję, że to się uda, bo jest dość czasu, by bezpiecznie powtórzyć procedury, nie tracąc dotacji - zapowiadała Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.

Nowsze autobusy w Gdyni wiosną



W tym czasie Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej chce kupić pięć używanych pojedynczych pojazdów, które zastąpią najstarsze autobusy. Jeden został już kupiony. To MAN Lions City A21, który do tej pory był użytkowany przez firmę Transport Ciężarowy i Osobowy Rychert z Somonina. W warunkach przetargu określono, że autobus może być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2006 roku. Jedyna złożona oferta opiewała na blisko 170 tys. zł brutto.

Kolejnych pięć autobusów w ramach następnego przetargu zostanie kupionych w najbliższych tygodniach.

Według specyfikacji przetargowej, nie mogą być wyprodukowane wcześniej niż w 2011 roku. Przewiozą 85 pasażerów, w tym 31 na miejscach siedzących. Tapicerka ma być w jednolitym kolorze podobnie jak siedzenia. W pojeździe musi też się znaleźć m.in. rozkładana rampa ułatwiająca wjeżdżanie wózkom o nośności co najmniej 350 kg.

Autobusy mają być napędzane silnikami diesla, które spełniają przynajmniej normę Euro 5. Jednostka ma mieć minimum 220 kW mocy oraz pojemność skokową powyżej 10 l. Pojazdy będą klimatyzowane. Muszą pojawić się minimum cztery okna boczne oraz dwa luki dachowe.

Rozstrzygnięcie przetargu zaplanowano na 9 lutego. O wyborze zdecyduje jedynie cena. Po miesiącu analizy oferty, w marcu powinny pojawić się w zajezdni Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej.

Autobusy elektryczne w Gdyni w kolejnym roku



W Gdyni w 2019 roku na ulice wyjadą też autobusy elektryczne, które jeszcze do niedawna były przez władze oceniane jako niepotrzebna konkurencja dla nowoczesnych trolejbusów. Ta inwestycja ma zrekompensować fiasko programu Gazela, zakładającego zakup 10 pojazdów gazowo-elektrycznych, których jednak nikt nie chciał Gdyni dostarczyć. Jak pokazał przykład Częstochowy, gdzie są z nimi notoryczne problemy, brak chętnych wyszedł miastu na dobre.

Czytaj też: Gdynia chce nowe autobusy, ale już nie gazowo-elektryczne

Miasto po falstarcie liczy, że uda się kupić sześć elektrycznych 12-metrowych autobusów z innego programu unijnego pilotowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska pod nazwą Gepard.

Dotacja ma wynieść do 40 proc. wartości zakupów z możliwością preferencyjnej pożyczki zwrotnej. Koszt jednego pojazdu to ok. 2,5 mln zł. Autobusami są też zainteresowane m.in. Szczecin, Poznań, Inowrocław. Rozstrzygnięcie w marcu, a pierwsze pojazdy mogłyby się pojawić na ulicach w następnym roku. Zostaną przekazane Przedsiębiorstwu Komunikacji Trolejbusowej.

Miejsca

Opinie (193) 10 zablokowanych

  • szczurek żegnamy cie bez sentymentów!!!

    • 11 2

  • kupowanie używanych pojazdów przez miasta w kraju w którym pozostał jeszcze niedobity przemysł autobusowy powinno być zabronione i karane
    no ale nie tu, to nasze realia - dziwaczne wymagania, brak kontraktów, kosmiczne ceny, gadki o najlepszych autobusach i kupowanie używek
    następnym razem kupcie od razu gondole - nie będzie problemu

    • 11 1

  • autobusy

    Panie Szczurek-to już tak źle ,że Gdynia musi kupować autobusy ze wsi.Uważam to za skandal.Już prezydentowi nie wystarcza puszka farby i pędzel to dokłada kupno zużytego taboru ze wsi.Czas na Pana panie Prezydencie-wybory nie długo.

    • 17 1

  • Znowu zlom????

    Ile mozna?!? I dalej bedzie...”co autobus trzyma? - g”wno, glina i pastelina”. Zlomowisko robia na PKMie z tymi uzywanymi Po 10latach i prawie milionie km to sie nadaje na “przeszczepy” a do wozenia ludzi. Potem zdziwko ze kazdy woli autem. Lepiej w korku w aucie wygodnie siedziec niz sie cisnac w takich busach

    • 5 1

  • w prywatnej komunikacji nie było by takich problemów

    • 4 5

  • Dobra dezyzja

    Dobrze ze cos kupia bo Firma Man produkuje wygodne i dobre autobusy podobnie jak volvo czy mercedes dla mnie obojetnie zeby sluzyly bo obecne mercedesy sa wyeksploatowane

    • 2 4

  • Po co wam tu elektryki

    Cała sieć komunikacji miejskiej w Trójmieście nadaje się do zaorania i ponownego zaplanowania. Stare autobusy i tramwaje, dziwaczne szlaki komunikacyjne, autobusy odjeżdżające 2 razy w ciągu godziny, niesamowity bałagan z biletami, dziwaczny zwyczaj w skm kasowania biletów na peronie i wieczne spóźnienia.
    Najpierw podstawy, potem jakieś cuda w stylu elektryków. Zero wizji i planów na przyszłość.

    • 7 1

  • Gdynia jak widac chce sie cofac w rozwoju bo diesle są wycofywane z kazdego miasta tylko hybryda i lelektryczne sie lieczą!

    • 5 1

  • Gdyński rozkład jazdy do hit

    Gdyński rozkład jazdy jest hitem. Zastanawiam się szczególnie rano dlaczego autobusy linii X jadą jeden za drugim w kierunku Oksywia? Jeden z Kaczych Buków startuje o 5:59 , a drugi o 6:04-co komplikuje dojazdy gdyż na przystanku Estakada Kwiatkowskiego/ul.Morska 04 autobusy są odpowiednio o 6:19 i 6:24. Dla kogo tak naprawdę jest ta linia X ???? Jak ktoś jedzie z przesiadkami to nie ma szans złapać jednego albo drugiego-tak są skorygowane z innymi liniami PKT...Pozostaje jamnik 197 o 6:29,-nawalony ludżmi do maxa i muł jadący Kontenerową.

    • 9 1

  • w Gdansku to chociaż nowe kupują :)

    ale lakier nowy i nowe siedziska to dla niektórych jak nowy wóz

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane