• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia kupuje używane autobusy, chce też elektryczne pojazdy

Patryk Szczerba
29 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa nowe trolejbusy na Gwiazdkę
Autobusy w Gdyni pojawią się prawdopodobnie latem. Autobusy w Gdyni pojawią się prawdopodobnie latem.

5 używanych autobusów dotrze w najbliższym czasie do Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Gdyni. Miasto oficjalnie deklaruje też chęć zakupu autobusów elektrycznych, które miałyby być współfinansowane przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska.



Czy zakup starszych autobusów to dobry pomysł?

Mimo nieudanego pierwszego podejścia do współfinansowanego przez UE zakupu nowych 55 autobusów z powodu zbyt wysokiej oferty, jak na możliwości miasta, Gdynia nie zamierza rezygnować z dalszej wymiany taboru.

Kolejny przetarg, prawdopodobnie z dłuższym czasem dostawy, zostanie ogłoszony w najbliższym czasie. W pierwszym oferowana kwota była wyższa od zakładanej o blisko 16 mln zł.

Czytaj więcej: Gdynia kupi trolejbusy, a na autobusy poczeka

- Chcemy mieć najlepsze autobusy w Polsce, ale też chcemy powalczyć o lepszą cenę. Mamy nadzieję, że to się uda, bo jest dość czasu, by bezpiecznie powtórzyć procedury, nie tracąc dotacji - zapowiadała Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.

Nowsze autobusy w Gdyni wiosną



W tym czasie Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej chce kupić pięć używanych pojedynczych pojazdów, które zastąpią najstarsze autobusy. Jeden został już kupiony. To MAN Lions City A21, który do tej pory był użytkowany przez firmę Transport Ciężarowy i Osobowy Rychert z Somonina. W warunkach przetargu określono, że autobus może być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2006 roku. Jedyna złożona oferta opiewała na blisko 170 tys. zł brutto.

Kolejnych pięć autobusów w ramach następnego przetargu zostanie kupionych w najbliższych tygodniach.

Według specyfikacji przetargowej, nie mogą być wyprodukowane wcześniej niż w 2011 roku. Przewiozą 85 pasażerów, w tym 31 na miejscach siedzących. Tapicerka ma być w jednolitym kolorze podobnie jak siedzenia. W pojeździe musi też się znaleźć m.in. rozkładana rampa ułatwiająca wjeżdżanie wózkom o nośności co najmniej 350 kg.

Autobusy mają być napędzane silnikami diesla, które spełniają przynajmniej normę Euro 5. Jednostka ma mieć minimum 220 kW mocy oraz pojemność skokową powyżej 10 l. Pojazdy będą klimatyzowane. Muszą pojawić się minimum cztery okna boczne oraz dwa luki dachowe.

Rozstrzygnięcie przetargu zaplanowano na 9 lutego. O wyborze zdecyduje jedynie cena. Po miesiącu analizy oferty, w marcu powinny pojawić się w zajezdni Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej.

Autobusy elektryczne w Gdyni w kolejnym roku



W Gdyni w 2019 roku na ulice wyjadą też autobusy elektryczne, które jeszcze do niedawna były przez władze oceniane jako niepotrzebna konkurencja dla nowoczesnych trolejbusów. Ta inwestycja ma zrekompensować fiasko programu Gazela, zakładającego zakup 10 pojazdów gazowo-elektrycznych, których jednak nikt nie chciał Gdyni dostarczyć. Jak pokazał przykład Częstochowy, gdzie są z nimi notoryczne problemy, brak chętnych wyszedł miastu na dobre.

Czytaj też: Gdynia chce nowe autobusy, ale już nie gazowo-elektryczne

Miasto po falstarcie liczy, że uda się kupić sześć elektrycznych 12-metrowych autobusów z innego programu unijnego pilotowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska pod nazwą Gepard.

Dotacja ma wynieść do 40 proc. wartości zakupów z możliwością preferencyjnej pożyczki zwrotnej. Koszt jednego pojazdu to ok. 2,5 mln zł. Autobusami są też zainteresowane m.in. Szczecin, Poznań, Inowrocław. Rozstrzygnięcie w marcu, a pierwsze pojazdy mogłyby się pojawić na ulicach w następnym roku. Zostaną przekazane Przedsiębiorstwu Komunikacji Trolejbusowej.

Miejsca

Opinie (193) 10 zablokowanych

  • Nie na temat

    Kiedy bilety kwartalne bo nie chce mi się kupować biletów co miesiąc
    Ogarnijcie wkoncu te bilety
    Kiedyś był artykuł ile jest rodzai biletow w całym trujmiascie i wyszło że ponad 110

    • 4 1

  • no to jedziemy

    ciekawe czy prezydent i vice i ich kolesie kupuja se uzywane auta????

    • 10 0

  • I tak się rozwalą na gdyńskich drogach.

    • 6 0

  • Polak to używane wszystko kupi

    nawet używaną prezerwatywę, tylko trzeba ją dobrze zareklamować

    • 2 1

  • Zamiast na te autobusy wydawać kase to może inwestycja w dziurawe drogi....

    • 1 1

  • Jest rozwiązanie. (1)

    Zanim urzędnicy miasta Gdyni zaczęli motać się czy kupić używane autobusy, to należy się zastanowić czy to się aby opłaca ? Uważam, że ekonomiczniej było by zlecenie obsługi poszczególnych linii innym przewożnikom tak jak to ma cały czas miejsce. Dogadać się np. z P.A. GRYFEM-na jakieś rozsądne tzw.wozokilometry" czy z tą spółką ze Śląska nie pamiętam czy METEOR lub IREX co obsługują linię S. Taka Warszawa posiłkuje się innymi przewożnikami od lat i oprócz pojazdów własnego ZTM-u to dużo jest pojazdów i to dobrych z PKS Grodziska Mazowieckiego i firmy ITS MICHALCZEWSKI. Tam to jakoś działa. A sam ZTM Warszawa ma przy okazji wgląd jak spisują się autobusy innych marek niż SOLARIS czy M.A.N. Widziałem też jakieś SCANIE i SOLBUSY.

    • 0 2

    • Znajdż jeszcze frajerów którzy będą chcieli tam za pół darmo pracować.

      • 0 0

  • 55 nowych autobusów = 5 używanych

    Jeżeli zabrakło kasy na zakup 55 nowych autobusów to kupić tylko 50 i po kłopocie. Jak mnie na coś nie stać to kupuję albo mniej, albo taniej. Ale kupuję jak potrzebuję. Ten zakład PKM na Kaczych Bukach który ma otrzymać nowe-stare autobusy to jest faktycznie baza techniczna która na brak pracy nie może narzekać. Teraz dostaną jeszcze kilka wozów do częstej reanimacji... Nie tak dawno ZKM Gdynia chyba sam sprzedawał autobusy w podobnym wieku i przebiegu.. .,a teraz chęć zakupu??? Dziwne?

    • 0 1

  • Wymienić 18 letnie na 12 letnie? Po co, nie lepiej dotychczasowe naprawić

    Tylko to zwiększy koszty ZKM, a zakup używek przez miasto - nie. Innego wytłumaczenia dla takich działań nie ma.
    Nie wspominam, że za tyle, co płaci ZKM mechanikom nie da się autobusów remontować, bo kto tam pójdzie pracować, a praca zmianowa i ciężka. Zatrudnienie mechaników i zakup części też podniesie koszty ZKM.

    • 3 0

  • Panie Prezydencie Szczurek Panu juz Dziekujemy

    Panie Prezydencie w Gdyni mieszkam od 2002r i nigdy na Pana nie glosowalem. Mam nadzieje ze mieszkancy w koncu obudza sie i Panu podziekuja w wyborach. Gdynia pod Pana rzadami upada.
    Pozdrawiam mieszkancow Gdyni i zycze wiary ze moze byc nasze miasto lepiej rzadzone.

    • 4 0

  • Najlepiej aby przetarg dla Gdyni przeprowadzila CBA

    bo sie moze okazac, ze tylko jeden autobus nie starszy niz 2006 i nie mlodszy niz 2007 , koniecznie zielony z popielatymi siedzeniami spełnia warunki przetargu ale kosztuje 10 mil. PLN.
    Nie mamy za grosz zaufania do urzednikow i prezydenta Gdyni!!!!!
    Przeciez Gdynia juz chciala przeplacic 16 milionow w poprzednim ale dziennikarze wywlekli, ze Gliwice kupuja to samo ale duzo taniej ( chyba o 16 mil) Zawsze jakies gorki musza powstac w Gdyni mozna sie domyslac dlaczego .

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane