• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia może sama zbudować OPAT. Ale nie chce

Michał Sielski
8 grudnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 

Wizualizacja przebiegu Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej.


Przy uzyskaniu maksymalnego unijnego dofinansowania Gdynia mogłaby sama udźwignąć finansowy ciężar budowy przedłużenia Obwodnicy Trójmiasta. Ale nie chce, bo droga kończyłaby się na granicy miasta, a praktycznie wszystkie inne inwestycje musiałby zostać wstrzymane na 2-3 lata. - Teraz cała nadzieja w Sejmiku Województwa Pomorskiego - podkreśla wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.



Czy Gdynia powinna zacząć samodzielnie budować OPAT?

Walka o pozyskanie finansowania na budowę przedłużenia trójmiejskiej obwodnicy trwa już ponad 10 lat. Koszt budowy 14-kilometrowej drogi szacuje się na 1,586-1,66 mld zł. Ma zaczynać się ona na końcu trójmiejskiej obwodnicy w Chyloni, ominąć (zakorkowane nie tylko w sezonie letnim) Rumię oraz Redę i połączyć się z drogą w stronę Helu.

Na razie wydano 1 mln zł na studium ekonomiczno-środowiskowe, podczas którego przedstawiono mieszkańcom warianty i poddano je konsultacjom. Zapłaciło za to 13 gmin - od Jastarni, przez Wejherowo, Rumię i Redę po Gdynię - oraz samorząd województwa. To miał być ukłon w kierunku strony rządowej, która miała sfinansować dalszą budowę. Ale kolejne próby kończyły się fiaskiem. Nie pomagały naciski pomorskich posłów, próby negocjacji prowadzone w Warszawie przez gdyńskich polityków, ani akcje promocyjne.

A może zbudować OPAT z miejskiego budżetu?

Tymczasem Gdynia mogłaby sama udźwignąć finansowy ciężar budowy OPAT. Biorąc pod uwagę, że ostateczne ceny przetargowe są w tej branży zawsze niższe od kosztorysu, można spokojnie założyć, że koszt samej budowy nie przekroczyłby 1,2 mld zł.

- Przy założeniu uzyskania maksymalnego dofinansowania i tak zostaje jeszcze 300 mln zł. Zakładając rozłożenie tej kwoty na kilka lat inwestycji, oznaczałoby to obcięcie praktycznie wszystkich nakładów inwestycyjnych w innych rejonach miasta. Nie byłoby np. zmian w drogach dzielnicowych, na które teraz chcemy położyć duży nacisk - mówi Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni odpowiadający m.in. za inwestycje infrastrukturalne.

Obecnie na infrastrukturę drogową Gdynia wydaje ok. 100-120 mln zł rocznie. W tej kwocie zawierają się też jednak doraźne remonty, wymiana nawierzchni czy budowa dróg rowerowych. 300 mln zł to więc trzyletni budżet, ale tylko pozornie. Gdynia zgodnie z prawem może zbudować tylko ten fragment, który leży na jej terenie. A to zmniejszyłoby koszt kilkakrotnie.

- Tyle że nie rozwiązałoby to problemu ominięcia najbardziej zakorkowanych Rumi i Redy. Miałoby to lokalny sens, gdyby przedłużona i połączona z OPAT-em została ul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni, ale to kolejne setki milionów, więc znowu wracamy do punktu wyjścia. Nie sądzę, by gdynianie zaakceptowali tak wielki wydatek, poniesiony kosztem wielu innych inwestycji, które także są dla nas wszystkich istotne - przekonuje Marek Stępa.

Droga Gdyńska też miała być wspólna

Już raz jednak Gdynia wykonała inwestycję, która miała być częścią szerszego, trójmiejskiego projektu. To Droga Gdyńska zobacz na mapie Gdyni, która kończy się na wysokości ul. Wielkopolskiej zobacz na mapie Gdyni. Sopocka część drogi nigdy nie powstała, choć Gdynia na swoją część wydała ok. 140 mln zł. Na szczęście droga szybko stała się alternatywą dla zatłoczonej al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdyni i - nawet lokalnie - spełnia swoją rolę.

Urzędnicy liczą, że budowę OPAT przeforsuje sejmik województwa. Droga jest ujęta w strategii rozwoju województwa pomorskiego. O podziale części środków unijnych na budowę dróg oraz priorytetach ich realizacji będą bowiem decydować władze województwa. Negocjacje jeszcze trwają, ale można się spodziewać, że tym razem uda się pozyskać zewnętrzne finansowanie na budowę całej trasy. Jej koszt podnoszą bowiem jeszcze niezbędne wykupy gruntów, z którym z pewnością nie poradziłyby sobie mniejsze gminy. W Gdyni trzeba wykupić ok. 50 ha, tyle samo w Rumi i Kosakowie, a w Redzie aż 120 ha.

Opinie (263) 3 zablokowane

  • Brawo Stępa! Nie bierzmy sie za to, to nie jest teraz najwazniejsze dla Gdyni.

    • 15 5

  • ZObaczcie ile buduje sięw Gdańśku! (12)

    Czy Gdańsk narzeka na to czy tamto? Nie. W Gdańsku się buduje! Na 1 inwestycje gdyńską przypada chyba z 10 gdanskch!

    • 45 24

    • Adamowicz?? (5)

      Co z tego, że Gdańsk jest 2x większy od Gdyni?
      co z tego, że 80% wartości inwestycji drogowych pokrywa budżet centralny?

      Lepiej potrollować na necie....

      • 20 15

      • (3)

        a nie lepiej było by się dogadać i inwestycje prowadzić jako trójmiejskie ?
        tylko w Gdyni muszą zawsze na siłę pokazać że: "a co my nie damy rady ?"
        Owszem Gdynia jest dobrze rozwijającym się miastem i na pewno sporo spraw może udźwignąć sama, ale gdyby trójmiasto potrafiło się na szczeblu władz dogadać , mogli by znacznie więcej.

        • 19 14

        • (1)

          W Gdyni?? A może to Gdańsk nie chce z Gdynią?? Bo Pan Adamowicz jest obrażony o lotnisko....

          • 10 19

          • A może Gdynia ze Szczurem jest obrażona za Port Północny.

            • 14 5

        • W przedmiocie czego się dogadać?

          Drogi miejskie buduje/utrzymuje miasto
          Drogi poza miastami GDDKiA

          • 10 4

      • miejskich nie pokrywa wcale!!! coś Ci się pomyliło

        • 1 0

    • (1)

      przez tyle lat "nicnierobienia" gdańsk w końcu zaczął budować, no i to teraz widać, a poza tym Gdynia nie potrzebuje już tyle dróg, a opat akurat pomoże miastu, jeśli je ominie...

      • 8 12

      • No to jak nie potrzebuje, to o co ten krzyk w artykule?

        • 8 0

    • Oddziel wydatki od inwestycji (2)

      Muzea, teatry, stadiony, encyklopedie, herby z kwiatów itp itd to nie są inwestycje
      to są wydatki

      • 7 9

      • infoboksy, zdublowane estakady rowerowe, nieczynne lotniska, kolejki linowe...

        • 13 3

      • Ale nikt takich inwestycji nie liczy

        A tylko drogowe.

        • 2 3

    • Adamowicz tak buduje że Słowackiego zamknął i objazd zrobił po jednopasmowej

      szczerbatej Budowlanych... Każda wzmianka o tej kompromitacji jest kwitowana przez Budyniaków opowieściami że za tę drogę to odpowiada sołtys z Banina

      No to Budyniaki: za opat odpowiada sołtys Dębogórza

      • 7 15

  • OPAT (4)

    Trzeba było budować drogę zamiast lotniska

    • 40 22

    • jak sie ma 100 mln do 1,66 mld zl (2)

      Pomysl czleku, zanim cos napiszesz................. :(

      • 14 17

      • Szczekacze od Budynia nie myślą

        • 13 13

      • czyli zamiast dozbierać do półtora miliarda,

        lepiej jest roztrwonić 100 mln.?

        • 14 6

    • A nie!

      Bo ja chcę latać a nie ciągle ałtem, jak hołota!

      • 8 2

  • Korki na ul,Chylońskiej (4)

    Dlaczego miasto nie wybuduje tylko odcinka od końca obwodnicy do ul.Hutniczej?? To byłby koszt do wytrzymania a rozwiązany został by problem przejazdów kolejowych i wiecznych korków.

    • 43 7

    • (2)

      Hutnicza już się korkuje, doprowadzenie do niej obwodnicy zatkało by ją całkowicie, to tylko przesunięcie problemu o kilkaset metrów dalej , należało by jeszcze zrobić coś z hutniczą i dalej...

      • 13 4

      • Miasto wyburzyć a cały uzyskany teren wylać asfaltem. Tyle miejsca do jazdy i parkowania!

        • 8 2

      • Igrzyska albo chleb

        Przedłużenie obwodnicy w założeniu ma przechodzić przez Hutniczą i łączyć się z projektowaną ul. Czerwoną i to rozwiąże wiele korków. Ale jak buduje się zamki na piasku czyli Infoboxy , lotniska, Forum Kultury, Sylwestra z Polsatem to nie ma na budowę infrastruktury.

        • 9 0

    • Taaa na pewno

      korek byłby dłuższy o te kilkaset metrów. To się nazywa rozwiązanie problemu?
      Może w BudyńLandzie

      • 3 9

  • Gdynia wybuduje OPAT ... (1)

    a państwo postawi bramki viatoll i będzie kasować
    :)

    • 26 6

    • By żyło się lepiej

      • 7 1

  • Tymczasem Gdynia mogłaby sama udźwignąć finansowy ciężar budowy OPAT (11)

    Ale byłaby to rażąca niegospodarność.
    Przecież to nie jest droga miejska. Wybudować to jedno a potem płacić
    za ekspoloatację to drugie.
    Jedyny głupi który wszedł w coś takiego to oczywiście BUDYŃ ze swoim
    tunelem -- potrzebnym nie mieszkańcom ale portowi w Gdańsku

    • 32 24

    • Mieszkańcom też! (5)

      Skraca wylot na wschód z dzielnic nadmorskich. Nie trzeba tkwić w korkach tworzących się w godzinach szczytu w centrum miasta. Sporo osób korzystało z promu koło Wisłoujścia.

      • 12 5

      • Ha ha ha (3)

        Dzielnica Nadomorska Budyńlandu: Nowy Port, Letnica

        Teraz mieszkańcy ww dzielnic nie muszą się tłuc swoimi SUVami przez centrum
        jadąc co sobotę do Zakopca na weekend

        • 7 12

        • (1)

          płyty yomb to wystarczająca infrastruktura drogowa, a zaoszczędzone pieniądze można wydać na Sylwestra z Marylą albo inną potrzebną inwestycję

          • 10 2

          • Maryli nie będzie w tym roku, z Kulyczkiem po Kraibach będzie pływać, wiem bo czytałem na pudelku ;)))

            • 5 0

        • Hahaha! Są jeszcze takie dzielnice jak Stogi Górki wschód i zachód Wyspa Sobieszewska miejscowości Mikoszewo i dalej w strone Krynicy a ty nie znasz i nie jesteś z Gdanska i piszesz głupoty.

          • 5 2

      • Jak słusznie zauważasz, port jest w Gdańsku

        • 2 0

    • Dlaczego mówisz, że głupi ?

      Mądry, bo jako przewodniczący Rady Nadzorczej Portu dostanie więcej kasiory, a na miasto spadną koszty ( a miasto to kto?)

      Tak to jest jak włodarze spółkują w firmach :))

      • 6 4

    • sam jesteś głupi twierdząc, że tunel pod Martwą Wisła jest niepotrzebny

      a poza tym Budyń na ten tunel potrafił wyciągnąć kasę unijną czego Szczurek nie umie robić.

      • 9 5

    • tunel jest potrzebny

      Bardzo dużo ludzi z PGD,NDG,ELB dojeżdża codziennie do stoczni remontowej. Jadąc "przez miasto " tracimy czas i pieniądze. Tunel jest bardzo dobrym rozwiązaniem.

      • 7 2

    • (1)

      A to, że cały ciężki tabor nie będzie musiał się tłuc przez centrum miasta to nie jest korzyść dla mieszkańców?

      • 5 2

      • Każdemu jeszcze powinni dać po mercedesie

        to nie jest korzyść dla mieszkańców?

        • 1 5

  • Może najpierw se Gdynia (6)

    zrobi wizualizacje stanu nawierzchni ul.Morskiej. Ale zawsze można do Polsatu dołożyć parę groszy. Co tam nasza codzienność.

    • 34 11

    • Zrób sobie wizualizację Traktu albo Elbląskiej. (3)

      Że pominę ulice na dolnym mieście

      • 2 9

      • przestałes sie (2)

        marionetko ośmieszać o pseudolotnisku na skyscraperscity to zaczynasz tutaj.

        • 7 3

        • zjedz snickersa (1)

          • 2 4

          • sam zjedz wytresowany antygdański

            szczurzy móżdżku.

            • 8 6

    • morska wygąda bardzo dobrze teraz (1)

      nie wiem po co robisz niepotrzebny szum

      • 0 5

      • No szkoda że nie bywasz na odcinku Gd.Główna - Estakada
        Na prawdę nie wiem po co niepotrzebnie szumisz?

        • 3 0

  • bla bla bla

    Można zaklinać rzeczywistość na rożne sposoby. Prawda jest jednak jedna. Jest to jedyne tak duże miasto w Polsce bez zbudowanej obwodnicy, w budowie czy chociażby w planach budowy. Wiadomo dlaczego.........przecież musimy budować obwodnicę metropolitalną ...........

    • 14 5

  • gdyby w Gdyni rządzili ludzie z po to droga dawno by była (9)

    Ale niestety, kara za niezależność. Niech Gdańsk wykupi Obwodnicę Południową, która była budowana przez GDDKIA. Droga o podobnym znaczeniu, długości i kosztach jak OPAT. Do tego prawie kilometr trasy Sucharskiego (machniety "z rozpędu")

    • 22 16

    • Faktacznie

      fantastyczny POmysł !!!

      • 5 3

    • BK z was

      Jak deweloper pierw buduje osiedla, a nie drogi to narzekacie , że pierw powinno się robić drogi a później budować osiedla, a jak wybudowano trasę Sucharskiego przed rozbudową portu to problem bo po co ta droga most itp itd.

      • 8 2

    • (6)

      spisek jest usprawiedliwieniem wszystkiego
      można leżeć i bawić się na sylwestrach z Marylką a potem zwalić na PO lub PiS lub NP lub cokolwiek innego

      • 12 7

      • Sylwester + Red Bull to 12 mln zł (5)

        grubo poniżej 1% wartości OPAT. Przestańcie siać populizm bo mi się niedobrze robi. 30 Red Bulli i można dopiero myśleć o wkładzie własnym

        • 4 8

        • Ale lotniskot to już 100 milionów:) (4)

          • 7 0

          • Dalej brakuje 1,5 mld (3)

            albo 200 mln do "wkładu własnego"

            • 1 6

            • To dodaj jeszcze policealną szkołe filmową, kolejną niepotrzebną rozbudowę PPNT, Muzeum emigracji i przy założeniu, że całość (1)

              • 6 1

              • Był taki kandydat na prezydenta miasta, który obiecywał podobne rzeczy

                Pod jego rządami Gdynia stałaby się drugim Radomiem. Zakładam, że jeśli jesteś mieszkańcem Gdyni, to zapewne byś tego nie chciał

                • 2 5

            • No i co, chcesz powiedzieć, że te 200 mln jest nie do udźwignięcia przez de facto 3 samorządy? Gdańsk jakoś potrafił sfinansować tunel za 1,5 mld zł i kilka innych inwestycji drogowych (jak Słowackiego czy trasa W-Z) ze środków własnych przy dopłatach unijnych.

              • 6 2

  • (4)

    czego kto chce łatwo wywnioskować z rzeczywistości nas otaczającej i wydatków
    wiec uważam ze
    urzędnicy samorządności OPAT nie chcą
    tak samo jak i tunelu/wiaduktu hutnicza-obwodnica
    OPAT oraz tego "przejazdu" nie chcą też Gdynianie którzy gremialnie tych urzędników wsparli w wyborach
    Gdynia chce sylwestrów z Marylką
    lotnisk, filmówek, muzeów emigracji, infoboxów, wiaduktów rowerowych, milionów na arkę
    oraz codziennych dziurawych jezdni i chodników (np na Morskiej czy Hutniczej)

    ps. kosztorys OPAT jest zdaje się na drogę ekspresową a można by zbudować drogę normalną ale nikt tej trasy nie chce co wyżej udowodniłem

    • 32 11

    • Nie chcą sami budować drogi o znaczeniu krajowym (3)

      Gdyby chcieli, to można by ich oskarżyć o niegospodarność a na to są zdaje się paragrafy

      • 5 9

      • (1)

        u was na wszystko są paragrafy byle nic nie robić
        na budowę niezbędnej "obwodnicy" Chwaszczyna (w najtańszym wariancie 4 ronda i parę km zwykłej drogi) też zapewne są
        a gdynianie gdańszczanie sopocianie i mieszkańcy kaszub stoją w korkach a mieszkańcy Chwaszczyna to wręcz w korku żyją...

        • 7 0

        • z Żukowem to samo

          • 3 0

      • a na zbędne lotnisko w innej gminie paragrafów nie ma?

        • 10 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane