• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia może sama zbudować OPAT. Ale nie chce

Michał Sielski
8 grudnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 

Wizualizacja przebiegu Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej.


Przy uzyskaniu maksymalnego unijnego dofinansowania Gdynia mogłaby sama udźwignąć finansowy ciężar budowy przedłużenia Obwodnicy Trójmiasta. Ale nie chce, bo droga kończyłaby się na granicy miasta, a praktycznie wszystkie inne inwestycje musiałby zostać wstrzymane na 2-3 lata. - Teraz cała nadzieja w Sejmiku Województwa Pomorskiego - podkreśla wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.



Czy Gdynia powinna zacząć samodzielnie budować OPAT?

Walka o pozyskanie finansowania na budowę przedłużenia trójmiejskiej obwodnicy trwa już ponad 10 lat. Koszt budowy 14-kilometrowej drogi szacuje się na 1,586-1,66 mld zł. Ma zaczynać się ona na końcu trójmiejskiej obwodnicy w Chyloni, ominąć (zakorkowane nie tylko w sezonie letnim) Rumię oraz Redę i połączyć się z drogą w stronę Helu.

Na razie wydano 1 mln zł na studium ekonomiczno-środowiskowe, podczas którego przedstawiono mieszkańcom warianty i poddano je konsultacjom. Zapłaciło za to 13 gmin - od Jastarni, przez Wejherowo, Rumię i Redę po Gdynię - oraz samorząd województwa. To miał być ukłon w kierunku strony rządowej, która miała sfinansować dalszą budowę. Ale kolejne próby kończyły się fiaskiem. Nie pomagały naciski pomorskich posłów, próby negocjacji prowadzone w Warszawie przez gdyńskich polityków, ani akcje promocyjne.

A może zbudować OPAT z miejskiego budżetu?

Tymczasem Gdynia mogłaby sama udźwignąć finansowy ciężar budowy OPAT. Biorąc pod uwagę, że ostateczne ceny przetargowe są w tej branży zawsze niższe od kosztorysu, można spokojnie założyć, że koszt samej budowy nie przekroczyłby 1,2 mld zł.

- Przy założeniu uzyskania maksymalnego dofinansowania i tak zostaje jeszcze 300 mln zł. Zakładając rozłożenie tej kwoty na kilka lat inwestycji, oznaczałoby to obcięcie praktycznie wszystkich nakładów inwestycyjnych w innych rejonach miasta. Nie byłoby np. zmian w drogach dzielnicowych, na które teraz chcemy położyć duży nacisk - mówi Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni odpowiadający m.in. za inwestycje infrastrukturalne.

Obecnie na infrastrukturę drogową Gdynia wydaje ok. 100-120 mln zł rocznie. W tej kwocie zawierają się też jednak doraźne remonty, wymiana nawierzchni czy budowa dróg rowerowych. 300 mln zł to więc trzyletni budżet, ale tylko pozornie. Gdynia zgodnie z prawem może zbudować tylko ten fragment, który leży na jej terenie. A to zmniejszyłoby koszt kilkakrotnie.

- Tyle że nie rozwiązałoby to problemu ominięcia najbardziej zakorkowanych Rumi i Redy. Miałoby to lokalny sens, gdyby przedłużona i połączona z OPAT-em została ul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni, ale to kolejne setki milionów, więc znowu wracamy do punktu wyjścia. Nie sądzę, by gdynianie zaakceptowali tak wielki wydatek, poniesiony kosztem wielu innych inwestycji, które także są dla nas wszystkich istotne - przekonuje Marek Stępa.

Droga Gdyńska też miała być wspólna

Już raz jednak Gdynia wykonała inwestycję, która miała być częścią szerszego, trójmiejskiego projektu. To Droga Gdyńska zobacz na mapie Gdyni, która kończy się na wysokości ul. Wielkopolskiej zobacz na mapie Gdyni. Sopocka część drogi nigdy nie powstała, choć Gdynia na swoją część wydała ok. 140 mln zł. Na szczęście droga szybko stała się alternatywą dla zatłoczonej al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdyni i - nawet lokalnie - spełnia swoją rolę.

Urzędnicy liczą, że budowę OPAT przeforsuje sejmik województwa. Droga jest ujęta w strategii rozwoju województwa pomorskiego. O podziale części środków unijnych na budowę dróg oraz priorytetach ich realizacji będą bowiem decydować władze województwa. Negocjacje jeszcze trwają, ale można się spodziewać, że tym razem uda się pozyskać zewnętrzne finansowanie na budowę całej trasy. Jej koszt podnoszą bowiem jeszcze niezbędne wykupy gruntów, z którym z pewnością nie poradziłyby sobie mniejsze gminy. W Gdyni trzeba wykupić ok. 50 ha, tyle samo w Rumi i Kosakowie, a w Redzie aż 120 ha.

Opinie (263) 3 zablokowane

  • żeby tylko nie skończyło się na gadce (2)

    Do OPATU-u powinny się dołożyć wszystkie gminy przez które będzie on przebiegać -Stępa z Wojtkiem powinny o tym pogadać z radnymi tych gmin
    (przedstawiciele PIS dokonali już symbolicznego wbicia łopaty)

    • 10 3

    • Przeciez pozostale gminy wyrazily chec udzialu w kosztach, to o co Tobie jeszcze chodzi ? (1)

      Idz pytaj Gdansk i Pomorskie, tam znajdziesz odpowiedzi na temat tzw. "NIEMOZNOSCI"

      • 8 5

      • a co ma Gdańsk wspólnego z OPAT
        znów spisek?

        • 5 4

  • Szczurek powinien iść na szkolenie do Adamowicza jak pozyskiwać fundusze na drogi szybkiego ruchu (2)

    • 32 13

    • Szczurek stawia na przyszłość (1)

      czyli na rozwój transportu lotniczego, a nie na transport drogowy.

      • 9 1

      • to sobie przeleć transportem lotniczym z Chyloni na Hel w lecie

        a jakie są efekty stawiania na transport lotniczy, wszyscy wiemy.

        • 5 0

  • ZAPOMNIJCIE !!! (4)

    W Gdansku i w Pomorskim znow rzadzi PO,
    wiec pogodzcie sie wreszcie z faktem, ze OPAT ta droga nie powstanie.
    PO ma wylane na gdynska Samorzadnosc, wiec.......sami sobie odpowiedzcie i przestancie walkowac skazany na przegrana temat.

    • 26 9

    • (2)

      skończcie już propagandziści z tym PO PiS i NP i pohulać na sylwku z Marylką za kilkadziesiąt baniek
      jak się przewietrzycie to ockniecie się może z teorii spiskowych

      • 9 8

      • To nie są teorie spiskowe, misiu (1)

        Tylko fakty...

        • 7 8

        • misia to sobie wśród znajomych poszukaj

          • 9 2

    • gryzoń nie potrafi się z nikim

      dogadać to takie są skutki.

      • 13 6

  • Ja też mogę sam wybudować OPAT, ale nie chcę .... (1)

    W ten sposób ogarnialiśmy problemy, ale w przedszkolu. Rozumiem, że dla niektórych zabrakło miejsc w przedszkolach, w Gdyni i nie wyrobili w sobie odpowiednich mechanizmów.

    • 11 1

    • ;) ;)

      trafne

      • 0 0

  • Tylko zmiana statusu drogi, na "Zakopiankę" znalazła się kasa - podobna sytuacja

    Konwersja na drogę krajową w pierwszej kolejności.

    • 7 3

  • Ujadacz

    I znowu ten ujadacz Sielski, który nienawidzi Gdyni. Sam tytuł, który wprowadza w bład. Panie Sielski ma pan typową skazę taka samą jak urzędnicy: czyli łatwo sie wydaje nie swoje pieniądze

    • 9 12

  • Tak jak Gdańsk zbudował stadion dla śr. 10 tys kibiców za 700 mln

    Tak Gdynia mogłaby zbudować opat dla gdynian którzy mają interes na północy....czyli jakieś 10 tys...

    • 2 9

  • To jest głowna potrzeba

    Zamiast OPAT dla warszawiaków niech Gdynia wybuduje drogę czerwoną i tunel pod torami na Północnej dla gdynian

    • 19 4

  • PrzejazdyKolejowe (2)

    He He He Gdynia miasto gdzie jest lotnisko, a kierowcy co chwila stoja przed rogatkami. Coś tu nie gra chyba trzeba najpierw zrobić porządek z podstawową komunikacją w miescie ( tunele, wiadukty ). A później niech nawet budują pomnik Szczurka.

    • 19 6

    • na Orunii tez stoja

      • 0 0

    • jako uczeń gimnazjum

      widać masz problem :))

      • 0 0

  • a po co Szczurek powoływał NORDĘ ? Okazuje się, że to jakaś atrapa (1)

    skoro nie potrafi samodzielnie poradzić sobie z Opat.

    • 19 8

    • To stowarzyszenie frajerów, którzy uwierzyli, że bliżej będzie do lotniska w Kosakowie.

      • 11 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane