• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: pierścień parkingów wokół centrum miasta

Michał Sielski
5 marca 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Nowy parking powstanie m.in. przy ul. Władysława IV. Nowy parking powstanie m.in. przy ul. Władysława IV.

Władze Gdyni chcą zbudować pierścień parkingów, okalający ścisłe centrum miasta. Jak to się ma do wprowadzenia strefy płatnego parkowania, która ma zniechęcać do przyjeżdżania do Śródmieścia samochodem?



Tak parkowało się w Gdyni przed wprowadzeniem SPP. Jeśli nowe parkingi szybko nie powstaną, będziemy mieli powtórkę z - wątpliwej - rozrywki.

W Gdyni jest obecnie zarejestrowanych ok. 130 tys. samochodów. Jeszcze kilka lat temu w Śródmieściu praktycznie nie dało się zaparkować. Po wprowadzeniu strefy płatnego parkowania, jest lepiej. Mimo tego parkingów jest wciąż za mało, często niełatwo znaleźć miejsce, choć wiele osób do pracy w centrum dojeżdża komunikacją publiczną. Takie były założenia wprowadzania opłat za parkowanie, które miały zniechęcić do przyjeżdżania do Śródmieścia samochodem.

- Wprowadzenie strefy miało zachęcić do korzystania z komunikacji publicznej - precyzuje wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.

Bez wątpienia efekt został częściowo osiągnięty, ale ze względu na rosnącą liczbę samochodów nowe parkingi będą potrzebne.

- Już teraz nie da się zaparkować np. w okolicach ul. Świętojańskiej, jeśli nie przyjedzie się rano. Większość miejsc zajmują mieszkańcy i właściciele firm, którzy wykupili abonament. Jeśli dodamy do tego klientów firm, sklepów, a latem turystów, to wiadomo, że strefa strefą, ale nowe parkingi są niezbędne już teraz - podkreśla Mederd Formella, mieszkający przy ul. Świętojańskiej zobacz na mapie Gdyni.

Miasto przewidziało w planach zagospodarowania przestrzennego parkingi w Śródmieściu Gdyni, ale większość z nich nie powstanie w ścisłym centrum.

- Stworzymy pierścień parkingów wokół Śródmieścia, by można było zostawić tam samochód, a dalej podróżować komunikacją zbiorową lub na piechotę - mówi Marek Stępa.

W budżecie miasta na 2012 rok nie przewidziano jednak ani złotówki na budowę nowych parkingów. Sytuacja zmieni się więc najwcześniej w połowie 2013 roku.

Planowane parkingi w Gdyni:

1. Liczba miejsc parkingowych: min. 150. Właścicielem terenu jest gmina.

2. Liczba miejsc parkingowych: min. 150, max. 450. Część terenów jest prywatnych, pozostałe gminne. Na wszystkich może powstać wyłącznie parking. Miasto chce skoordynować jego budowę z właścicielem przyległych działek. Ten nie zapowiedział jeszcze kiedy chce rozpocząć inwestycję.

3. Liczba miejsc parkingowych: 500-1500. Miasto prowadzi spór administracyjny ze spadkobiercami tych terenów. Nie wiadomo kiedy on się skończy. Warunkiem wykonania podziemnych parkingów jest uporządkowanie spraw własnościowych i początek budowy Forum Kultury.

4. Liczba miejsc parkingowych: 100-450. Teren jest prywatny.

5. Liczba miejsc parkingowych: min. 100. Liczba miejsc zależy od tempa powstania nowej zabudowy, którą dopuszcza uchwalony niedawno plan zagospodarowania przestrzennego.

6. Liczba miejsc parkingowych 700-800. Podziemny parking powstanie pod nowym gmachem Urzędu Miasta, którego budowę na razie odłożono.

7. Liczba miejsc parkingowych: ok. 1200. Plan zagospodarowania dopiero powstaje. W tym rejonie powstanie wielki węzeł integracyjny, na którym będzie można przesiąść się z samochodu do pociągu, autobusu czy trolejbusu. Planowany jest parking całodobowy oraz krótkoterminowy "całuj i jedź", który będzie darmowy przy krótkim postoju.

Opinie (175) 2 zablokowane

  • pitolĘ ŻAŁOBĘ NARODOWĄ

    • 3 11

  • Parkingi

    Niedługo sprawa sama sie rozwiąże.Powstający obiekt handlowy na wysokości stacji Gdynia Wzgórze Św Maksymiliana skutecznie wykosi wszystkich kupujących z centrum.A tam parking na miejscu,jeszcze bezpłatny,dobry dojazd i do tego zadaszony.

    • 18 0

  • płatny system parkowania nie ma znicheęcac samochody do parkowania tylko do łupienia kolejnym POdatkiem kierowców. (2)

    przestancie siac tą propagande

    • 16 8

    • tabletki odstawiłeś?

      • 2 3

    • pis by zrobił wszystko za darmo, nie?

      ?

      • 3 0

  • Kolejna ściema

    Kolejne obietnice bez pokrycia, typowe pijarowskie zagranie Ratusza. Czyżby jakieś wybory się zbliżały.

    • 18 3

  • Ilość miejsc parkingowych powinna być proporcjonalna do przyrostu ilości samochodów - to chyba logiczne? (16)

    Skoro przybywa samochodów, władze miasta zamiast ograniczać ilość miejsc parkingowych, powinny zwiększać ich ilość i tak dostosowywać miejską infrastrukturę, aby ułatwiać ludziom życie, a nie je utrudniać. Budowanie parkingów wokół centrum miasta jest poronionym pomysłem - lepiej wybudować wielopoziomowe parkingi, nie zajmują tyle miejsca i więcej samochód się zmieści.

    • 11 14

    • Miasta dla ludzi a nie dla samochodów (13)

      Ograniczenia wjeżdżania samochodami do centrum, strefy płatnego parkowania, tworzenie stref tempo 30, rozwój komunikacji publicznej, budowanie chodników i dróg rowerowych to są właśnie działania podnoszące jakość życia w mieście,a nie zalewanie wszystkiego betonem i robienie przelotówek przez środek.
      Polskie miasta muszą się jeszcze wiele nauczyć, niestety wielu ludziom samochód przyrósł do tyłka i są wielce oburzeni jak się im każe kawałek przejść piechotą albo płacić za zaśmiecanie swoją puszką przestrzeni miejskiej.

      • 10 4

      • A dlaczego Ci przeszkadza, że ludzie jeżdżą samochodami? To wygodny środek transportu. (11)

        Właśnie budowanie wielopoziomowych parkingów (również podziemnych) w centrum miasta poprawia wygodę życia. Co mają drogi rowerowe do parkingów wielopoziomowych?? Jedno wyklucza drugie, czy o co chodzi?!
        Lubię jeździć samochodem, to dla mnie duża wygoda i ułatwienie życia - w imię czego mam sobie to życie utrudniać i tłuc się zawszonym autobusem ze śmierdzącą tłuszczą? A może w imię zdrowego trybu życia?! o_O

        • 6 8

        • Hal znowu obraża (5)

          ludzi tych biednych,którzy jeżdżą autobusami, i tych wielu ,którzy zostawiają swój samochód i jeździ komunikacją.

          • 5 4

          • wejdź do autobusu w lipcu, plus 35 stopni - wtedy pogadamy. Smród nie do zniesienia. (4)

            LUDZIE ŚMIERDZĄ!!!!! NIE MYJĄ SIĘ!!! To jak tych śmierdzieli określić? Co im przeszkadza się umyć?!

            • 3 8

            • Hal teraz krzyczy (3)

              dla odmiany.

              • 2 1

              • to umyj uszy, bo woskowiną ci się zalepiły (2)

                • 1 3

              • wybitnie wstałeś (1)

                Hal dzisiaj lewą nogą,albo masz problemy emocjonalne.

                • 2 1

              • fakt, jestem od rana wkurzony, co nie zmienia faktu

                że mam swój niezmienny pogląd na parkingi i rowerzystów

                • 0 4

        • Halewicz - czegoś nie kumasz (4)

          im więcej parkingów w centrum miasta i jego pobliżu, tym większe korki na dojazdach do niego. Dlaczego chcesz, by koszty rozwoju motoryzacji były coraz większe i ponoszone nawet przez tych którzy nie chcą z niej korzystać? Miasto ma tworzyć atrakcyjne alternatywy dla dojazdów samochodami, wszyscy na tym skorzystają, nawet i tobie będzie łatwiej parkować, ale nie za darmo!!!!

          • 4 3

          • Wszystko kumam. W centrum miasta są siedziby firm, mieszkają ludzie, są sklepy-chcesz ich odciąć od możliwości dojazdu do nich? (3)

            Jak sobie wyobrażasz życie/pracę ludzi w centrum miasta - czy chociażby dowóz produktów/towarów. Napisałeś "Miasto ma tworzyć atrakcyjne alternatywy dla dojazdów samochodami, wszyscy na tym skorzystają" - i tu się z Tobą zgodzę. Nie oczekuję parkowania za darmo - chcę płacić za możliwość zaparkowania w bezpiecznym, strzeżonym i komfortowym miejscu. Opłata za parkowanie niech będzie ale za porządny parking.
            Ci którzy nie chcą korzystać z motoryzacji są dla mnie synonimem regresu w rozwoju. Nie unikniemy informatyzacji, cyfryzacji i motoryzacji naszego życia - kto tego nie rozumie lub jest w opozycji musi pogodzić się z tym, że tego nie zmieni.
            Moi ulubieni fani łańcucha i dwóch pedałów nie będą terroryzować zmotoryzowanej większości.

            • 0 6

            • nie chodzi o terroryzowanie ale stwarzanie atrakcyjnych alternatyw (2)

              motoryzacja nie tylko ułatwia życie (niektórym) ale powoduje wiele problemów - na przykład zanik wyobraźni dzieci dowożonych codziennie do szkoły samochodami rodziców. Plaga otyłości w USA nie wzięła się znikąd. Samochody generują wiele kosztów ponoszonych przez innych, dlatego korzystający z nich powinni być nimi obciążani. Akcyza za paliwo i inne podatki płacone obecnie przez korzystających z samochodów nie pokrywają nawet ułamka kosztów budowy i utrzymania dróg. Jak na razie to fani blachy i wyziewów benzyny wykazują się niską tolerancją dla pieszych i rowerzystów, którzy także korzystają z transportu publicznego zabierają dużo mniej miejsca niż zmotoryzowana pozorna większość.

              • 1 0

              • Proponowane przez ciebie alternatywy są nieatrakcyjne dla ludzi z kalifornizacją (1)

                potrzeb. Bardzo powszechne zjawisko wszędzie poza Kalifornią.

                Jeżeli tak znaczący odsetek mieszkańców chce mieć samochód, łaskawie uszanuj to. W końcu nasza danina jest wyższa. Jak śmiesz zarzucać mi nietolerancję, skoro sam nią kipisz? Masz obowiązek szanować inne niż własny styl życia. Albo jesteś socjopatą.

                Plaga tego, plaga tamtego. Pilnuj swojego nosa.

                • 1 1

              • propozycja obciążania parkujących kierowców za korzystanie z miejsc do parkowania

                nie jest przejawem nietolerancji, ale przejawem dążenia do sprawiedliwości. Dlaczego mam ponosić w podatkach koszty budowy wielopiętrowych parkingów kiedy nie zamierzam z nich korzystać? Styl życia innych niewiele mnie obchodzi dopóty, dopóki nie powoduje kosztów, których realizatorzy tego "stylu" obciążają innym hałasem, spalinami i kosztami leczenia otyłości, w którą wielu wpada. Nie ma prostych rozwiązań, są tylko inteligentne wybory. Jeżeli chcesz, by inni pilnowali swojego nosa, pilnuj swojego, nawet jeśli tracisz wrażliwość na niepotrzebne wyziewy generowane przez swoją brykę.

                • 1 0

      • z całym szacunkiem dla mojej kochanej Gdyni, ale nazywanie jej miastem to takie słowo trochę na wyrost, Gdynia jest miasteczkiem i robienie halo z ograniczania ruchu samochodowego w centrum, czyli na tych kilku ulicach na krzyż to budzi politowanie

        • 4 1

    • (1)

      jestem za tym pomysłem tzn. parkinkigiem wielopoziomowym

      • 0 1

      • za czyje pieniądze się pytam?

        • 0 0

  • na zdjęciu (1)

    ....parking z takimi dziurami, że aż strach tam parkować.

    • 7 1

    • za to darmowy

      • 0 1

  • A gdyby tak.

    W ramach opłaty za te parkingi wchodzące w skład "pierścienia" można było korzystać z środków komunikacji miejskiej wewnątrz śródmieścia to wielu turystów pozostawiło by swoje pojazdy na parkingach.
    Warunek jeden monitoring i ochrona parkingu.

    • 6 2

  • Gdyńskie paranoje (4)

    1. Osiedle budowane są 10 km od centrum-w centrum knieje place haszcze i psie kupy.
    2. Hipermarket 1 km od popularnej ulicy handlowej - kuriozum na skale całej Polski.
    3. Brak zwartej zabudowy w centrum swiadczy o tym że Miasto nie radzi sobie z projektem zagospdarowania. Zadne nowoczesne miasto na zach. nie pozwoli sobie na to aby w centrum były polanki. Taka ziemia powinna być przeznaczona na lokale i mieszkania.

    KOnkluzja ogólna.
    Gdynia jest zbyt młoda aby włodarze wiedzieli juz co to jest miasto.
    Nie obrażając wyszkli juz ze wsi- ale do miasta jeszcze nie doszli.

    • 21 13

    • konkluzja ogólna: jesteś betonem skoro zieleń w mieście ci przeszkadza (1)

      i ma świadczyć o złym zarządzaniu. Rozpędź się i walnij głową o twój ukochany beton. Może zmądrzejesz bo gorzej już być nie może

      • 3 2

      • zieleń właśnie rozjeżdżają parkujące auta, np. skwer u zbiegu Władysława IV i Armii Krajowej. To wygląda jak jakieś upadłe miasto.

        • 1 1

    • bredzisz człowieku

      twoja choroba ma nazwę zawiść

      • 0 1

    • Jak to zieleń?- kilka drzewek i alejka.

      Z tych zielonych miejsc smiedzi jak z latryny.
      Fekalie, uryna i Zule.
      Skrzyżowanie ul Swiętojański jz Lutego. Zapch śmierdzących zapiekanek miesza się z zapechem "bezdomnych"
      Przystanek na Władysawa IV vis'avis Baterogo. Zieleń to tam słuizy do parkowania.Poza tym latem okrutnie smierdzi z tych knieji.
      Park Europa to całkiem inna para klaoszy. Byle jakie alejki 0d 20 lat tam sie nic tam się nie dzieje. Miasto walczy w sądzie przedłuza sprawę choć nie ma racji.
      I cała masa innych przykładów.

      Ile kosztuje komunikacja miejska w Gdynia.
      czas dojazdów tam i nazad. KOszty utzrymania dróg, sieci energetycznych .
      To bardzo drogi i nieefektywny rozwój miasta.

      Ripostował na agresje nie będę.
      KOlego wracaj na wieś skąd przybyłeś. Poczytaj o aglomeracjach i historii rozwoju miast . Wykształć swoje dzieci i pozwól im wróćić do miasta. MOże druga próba będzie udana o ile one cos zrozumieją

      • 1 0

  • Drużyna Piersi Cienia. heheheh. Premia dla Prezesa

    Premia dla prezesa zagwarantowana

    • 3 1

  • """"W budżecie miasta na 2012 rok nie przewidziano jednak ani złotówki na budowę nowych parkingów.""-NO TO GRATULACJE DLA BIURW ZA UMIEJĘTNOŚĆ PRZEWIDYWANIA I GOSPODAROWANIA FUNDUSZAMI NA CELE PIERWSZEJ POTRZEBY...CIEKAWI MNIE DLACZEGO KŁADZIE SIE NOWE DYWANIKI ASFALTOWE NA ULICZKACH W CENTRUM GDYNI(NP.WOKÓŁ KRZYŻA NA KAMIENNEJ GÓRZE) GDZIE MIESZKA ELITA W DOMKACH-CZY TO JEST PIERWSZA POTRZEBA?????????

    • 8 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane