• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: pierścień parkingów wokół centrum miasta

Michał Sielski
5 marca 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Nowy parking powstanie m.in. przy ul. Władysława IV. Nowy parking powstanie m.in. przy ul. Władysława IV.

Władze Gdyni chcą zbudować pierścień parkingów, okalający ścisłe centrum miasta. Jak to się ma do wprowadzenia strefy płatnego parkowania, która ma zniechęcać do przyjeżdżania do Śródmieścia samochodem?



Tak parkowało się w Gdyni przed wprowadzeniem SPP. Jeśli nowe parkingi szybko nie powstaną, będziemy mieli powtórkę z - wątpliwej - rozrywki.

W Gdyni jest obecnie zarejestrowanych ok. 130 tys. samochodów. Jeszcze kilka lat temu w Śródmieściu praktycznie nie dało się zaparkować. Po wprowadzeniu strefy płatnego parkowania, jest lepiej. Mimo tego parkingów jest wciąż za mało, często niełatwo znaleźć miejsce, choć wiele osób do pracy w centrum dojeżdża komunikacją publiczną. Takie były założenia wprowadzania opłat za parkowanie, które miały zniechęcić do przyjeżdżania do Śródmieścia samochodem.

- Wprowadzenie strefy miało zachęcić do korzystania z komunikacji publicznej - precyzuje wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.

Bez wątpienia efekt został częściowo osiągnięty, ale ze względu na rosnącą liczbę samochodów nowe parkingi będą potrzebne.

- Już teraz nie da się zaparkować np. w okolicach ul. Świętojańskiej, jeśli nie przyjedzie się rano. Większość miejsc zajmują mieszkańcy i właściciele firm, którzy wykupili abonament. Jeśli dodamy do tego klientów firm, sklepów, a latem turystów, to wiadomo, że strefa strefą, ale nowe parkingi są niezbędne już teraz - podkreśla Mederd Formella, mieszkający przy ul. Świętojańskiej zobacz na mapie Gdyni.

Miasto przewidziało w planach zagospodarowania przestrzennego parkingi w Śródmieściu Gdyni, ale większość z nich nie powstanie w ścisłym centrum.

- Stworzymy pierścień parkingów wokół Śródmieścia, by można było zostawić tam samochód, a dalej podróżować komunikacją zbiorową lub na piechotę - mówi Marek Stępa.

W budżecie miasta na 2012 rok nie przewidziano jednak ani złotówki na budowę nowych parkingów. Sytuacja zmieni się więc najwcześniej w połowie 2013 roku.

Planowane parkingi w Gdyni:

1. Liczba miejsc parkingowych: min. 150. Właścicielem terenu jest gmina.

2. Liczba miejsc parkingowych: min. 150, max. 450. Część terenów jest prywatnych, pozostałe gminne. Na wszystkich może powstać wyłącznie parking. Miasto chce skoordynować jego budowę z właścicielem przyległych działek. Ten nie zapowiedział jeszcze kiedy chce rozpocząć inwestycję.

3. Liczba miejsc parkingowych: 500-1500. Miasto prowadzi spór administracyjny ze spadkobiercami tych terenów. Nie wiadomo kiedy on się skończy. Warunkiem wykonania podziemnych parkingów jest uporządkowanie spraw własnościowych i początek budowy Forum Kultury.

4. Liczba miejsc parkingowych: 100-450. Teren jest prywatny.

5. Liczba miejsc parkingowych: min. 100. Liczba miejsc zależy od tempa powstania nowej zabudowy, którą dopuszcza uchwalony niedawno plan zagospodarowania przestrzennego.

6. Liczba miejsc parkingowych 700-800. Podziemny parking powstanie pod nowym gmachem Urzędu Miasta, którego budowę na razie odłożono.

7. Liczba miejsc parkingowych: ok. 1200. Plan zagospodarowania dopiero powstaje. W tym rejonie powstanie wielki węzeł integracyjny, na którym będzie można przesiąść się z samochodu do pociągu, autobusu czy trolejbusu. Planowany jest parking całodobowy oraz krótkoterminowy "całuj i jedź", który będzie darmowy przy krótkim postoju.

Opinie (175) 2 zablokowane

  • Tęgie głowy z UM Gdynia

    zaczynają od końca.

    • 8 4

  • chcecie za darmo parkowac w centrum ? (1)

    postawcie auto na skerku Żeromskiego przy szalecie (tam gdzie ma powstać budowa z kontenerów za 6 mln). Na 100% nie dostaniecie zadnego mandatu. Taki dziski parking w sercu miasta.

    • 4 1

    • Taki dziki parking jest też przy ulicy Bema...parkują się tam urzędnicy UM Gdynia.

      Kolejny dziki parking przy Batorym i dwa parkingi przy Obrońców Wybrzeża w tym jeden w parku !!!

      Ciekawe co się stanie jeżeli zgodnie z prawem te parkingi znikną ?? A parkuje tam na prawdę dużo samochodów.
      Ciekawe czy Pan Stępa coś zrobi.

      • 9 0

  • jasne - wpierw buduje się przelotówki, a potem jeczy, że ludzie uzywaja samochodów (1)

    skoro UŁATWIA im się szybkie dotarcie samochodem do centrum, to dziwic się, że nimi jezdżą?

    gdyby tak ta nasza komunikacja miejska miała ręce i nogi, to wiele osób korzystałoby własnie z niej, bo szybko i tanio dotarliby do miasta

    ale jak dubluje się linie i SKM i nie ma wizji rozwoju zintegrowanego układu kominukacji, to jest tak jak zwykle

    z jednym zastrzezeniem - u nas i tak nie ma korków, jak ktos uważa, ze jest fatalnie, to znaczy ze nigdy nie widział prawdziwych korków ulicznych

    • 9 1

    • dni wolne od pracy a parking

      zastanawia mnie tylko sytuacja w ktorej miedzy dwoma dniami wolnymi od pracy komunikACJA MIEJSKA KURSUJE JAK W NIEDZIELE I ŚWIETA A OPLATA ZA PARKING JEST NORMALMA... UWAZAM ZE TEZ POWINNA BYC JAK W NIEDZIELE I SWIETA.... NP 2 MAJA AUTOBUSY BEDA KURSOWAC JAK W SWIETA... A PARKING PLATNY JEST JAK W ZWYKŁY DZIEN.

      • 1 0

  • Podwyżka za podwyżką (1)

    Płatne parkingi skłoniły ludzi do korzystania z autobusów, ZKM szybko się zreflektował i podniósł ceny biletów - Jaka to jest bzdura że mam zapłacić 2,50 jak chcę podjechać z ZUS'u do UM, a 5zł jak chcę jeszcze wrócić. Do domu jadę z przesiadką więc wszystko mnie wynosi 15zł. To za tyle to podjadę sobie autem i postawię na dziko przy batorym, a potem na wzgórzu :)
    Taniej szybciej i wygodniaj...

    • 9 1

    • za 10zl kupisz sobie bilet wazny cala dobe i jezdzij czym chcesz do bolu.. miesieczne tez bardzo dobrze wychodza.
      Pozdrawiam symatykow ZKM

      • 1 0

  • podstawowym przejawem braku wyobraźni animatorów tych projektów

    jest założenie, że rower nie może stać się istotnym elementem układanki: systemu zrównoważonej mobilności w mieście. Strefa płatnego parkowania powinna nie tylko zachęcać (nie zmuszać, jak niektórzy to interpretują) do korzystania z komunikacji publicznej, ale także do rozważenia dojeżdżania rowerem, chodzenia piechotą lub tworzenia systemu car sharing (korzystania z samochodu przez więcej niż jedną osobę). Rowerowa Gdynia - do roboty!

    • 5 1

  • jak mozna celowo zniechęcić ludzi by odpuścili sobie jazde ich własnym samochodem. (3)

    miasto ma z****ny obowiązek robic takl by samochody wygodnie sie po nim poruszały. a kto ma ochote to niech se jeżdzi autobusem. ja mam fajny samochód i się nim ciesze,i nikt nie będzie mi ograniczał swobód.

    • 7 7

    • swobodę ci ograniczają inni tak samo ograniczeni jak ty (2)

      jeżdżący samochodami na odległość mniejszą niż 3 km. Samochód najbardziej przestrzeniożernym zwierzęciem w mieście

      • 2 1

      • Może. Ale czyni mnie szczęśliwym. Mnie i 130 tys. innych. (1)

        • 2 1

        • takiś szczęśliwy?

          a za parkowanie jesteś gotów płacić czy nie?

          • 0 0

  • (2)

    Oby te parkingi były modernistyczne, designerskie i emanujące polskością. W końcu to Gdynia.

    • 4 1

    • spoko, na Twoje życzenie będą z logo PIS (1)

      • 3 0

      • i tylko rodowici Polacy będa mogli na nich parkować.

        Trzeba będzie drzewo genealogiczne pokazać....

        • 2 0

  • parkingi wielokondygnacyjne (4)

    jw az tak trudno na to wpasc?

    • 5 1

    • im więcej miejsc parkingowych w centrum miasta (3)

      tym więcej korków na dojeździe do niego. Rozumiesz czy chcesz jeszcze?

      • 0 1

      • najwyrazniej nie rozumiem:) (2)

        zobacz sobie jak to wyglada w innych miastach europejskich czy w stanach; parkingi wielokondygnacyjne nie sa w centrum miast tylko na ich delikatnym obrzezu przy glownych arteriach drogowych lub przy miejscach i tak odwiedzanych masowo przez uzytkownikow zmotoryzowanych; a "prostota", ktora tu prezentujesz to utopijne i imfantylne (aby nie powiedziec durne) myslenie o funkcjonowaniu miasta; oczywiscie cudnie by bylo nie wpuszac samochodow do miast - niestety latajace dywany czy teleportery sa tak samo dostepne jak wystarczajaca komunikacja miejska w naszym kraju

        • 2 0

        • jpg przestań myśleć zero-jedynkowo (1)

          nie chodzi o to, by samochody wpuszczać czy w ogóle nie wpuszczać, ale ile ich wpuszczać i jak ułatwiać poruszanie się przy pomocy atrakcyjnych alternatyw samochodów po mieście - ta opcja jest tańsza i korzystają z niej także ci, którzy sobie nie wyobrażają rezygnacji z samochodu. Darmowe parkingi wielopoziomowe to nie jest rozwiązanie dla nowoczesnego miasta. Wyznacznikiem jakości życia w nim jest możliwość poruszania się w nim wszystkich, również tym, którzy z różnych względów z samochodów korzystać nie mogą. (a takich jest więcej niż myślisz).

          • 2 0

          • jesli rozumiesz co to system binarny to dziekuje za komplement

            nie powiedzialem (napisalem) ze darmowe parkingi wielokondygnacyjne; zgadzam sie, ze sensowne alternatywne srodki komunikacji to najlepszy pomysl ale jak wczesniej napisalem nie wierze w kreatywnosc, kompetencje czy chociazby checi wlodarzy miasta (i to nie ma byc marudzenie pesymisty tylko niestety tak to wyglada); co wiecej aby to funkcjonowalo nalezycie musialby powstac plan komunikacji, który uwglednilby wspolzaleznosci miedzy rodzajami transportu miejskiego - i niestety w to tez nie wierze:/

            • 0 0

  • Szanowny Panie Michale Sielski,

    Bardzo dziękuję za cykl artykułów o komunikacji dot. centrum Gdyni. Czy mógłby Pan też przygotować i opublikować artykuł o rozwoju planowanych terenów zielonych w ŚRÓDMIEŚCIU Gdyni (Skwer Plymouth wraz z boiskiem Gosiru, Skwer przy Pomniku Harcerza, PARK Rady Europy, zielona część Placu Grunwaldzkiego, skwer przerobiony na dziki PARKING przy Władysława IV, park wzdłuż torów)?
    Proszę o poważne rozważenie mojej prośby i nie ustawanie w wysiłku. Proszę nie zważać na trudności, na które z pewnością napotka Pan w gdyńskim magistracie w związku z tym tematem.
    Pozdrawiam

    • 10 2

  • (2)

    cóż to za imię Mederd? Kaszubskie? Choć i tak lepsze niż te Tymki, Wiktorie, a ostatnio te celebryckie Stefanie, Teodory i inne Alikije Alije (czy jak się ten czort pisze)

    • 0 1

    • w artykule jest błąd, powinno być MEDARD (1)

      Medard imię męskie pochodzenia germańskiego. Powstało z członów maht "potęga, władza, moc, męstwo" oraz hart "silny, odważny, śmiały".

      • 1 0

      • oczywiście, że Medard

        dla mnie autor tego artykułu traci na wiarygodności, jak przytacza "wypowiedź" osoby, która nie żyje od jesieni 2010r.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane