• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: pierścień parkingów wokół centrum miasta

Michał Sielski
5 marca 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Nowy parking powstanie m.in. przy ul. Władysława IV. Nowy parking powstanie m.in. przy ul. Władysława IV.

Władze Gdyni chcą zbudować pierścień parkingów, okalający ścisłe centrum miasta. Jak to się ma do wprowadzenia strefy płatnego parkowania, która ma zniechęcać do przyjeżdżania do Śródmieścia samochodem?



Tak parkowało się w Gdyni przed wprowadzeniem SPP. Jeśli nowe parkingi szybko nie powstaną, będziemy mieli powtórkę z - wątpliwej - rozrywki.

W Gdyni jest obecnie zarejestrowanych ok. 130 tys. samochodów. Jeszcze kilka lat temu w Śródmieściu praktycznie nie dało się zaparkować. Po wprowadzeniu strefy płatnego parkowania, jest lepiej. Mimo tego parkingów jest wciąż za mało, często niełatwo znaleźć miejsce, choć wiele osób do pracy w centrum dojeżdża komunikacją publiczną. Takie były założenia wprowadzania opłat za parkowanie, które miały zniechęcić do przyjeżdżania do Śródmieścia samochodem.

- Wprowadzenie strefy miało zachęcić do korzystania z komunikacji publicznej - precyzuje wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.

Bez wątpienia efekt został częściowo osiągnięty, ale ze względu na rosnącą liczbę samochodów nowe parkingi będą potrzebne.

- Już teraz nie da się zaparkować np. w okolicach ul. Świętojańskiej, jeśli nie przyjedzie się rano. Większość miejsc zajmują mieszkańcy i właściciele firm, którzy wykupili abonament. Jeśli dodamy do tego klientów firm, sklepów, a latem turystów, to wiadomo, że strefa strefą, ale nowe parkingi są niezbędne już teraz - podkreśla Mederd Formella, mieszkający przy ul. Świętojańskiej zobacz na mapie Gdyni.

Miasto przewidziało w planach zagospodarowania przestrzennego parkingi w Śródmieściu Gdyni, ale większość z nich nie powstanie w ścisłym centrum.

- Stworzymy pierścień parkingów wokół Śródmieścia, by można było zostawić tam samochód, a dalej podróżować komunikacją zbiorową lub na piechotę - mówi Marek Stępa.

W budżecie miasta na 2012 rok nie przewidziano jednak ani złotówki na budowę nowych parkingów. Sytuacja zmieni się więc najwcześniej w połowie 2013 roku.

Planowane parkingi w Gdyni:

1. Liczba miejsc parkingowych: min. 150. Właścicielem terenu jest gmina.

2. Liczba miejsc parkingowych: min. 150, max. 450. Część terenów jest prywatnych, pozostałe gminne. Na wszystkich może powstać wyłącznie parking. Miasto chce skoordynować jego budowę z właścicielem przyległych działek. Ten nie zapowiedział jeszcze kiedy chce rozpocząć inwestycję.

3. Liczba miejsc parkingowych: 500-1500. Miasto prowadzi spór administracyjny ze spadkobiercami tych terenów. Nie wiadomo kiedy on się skończy. Warunkiem wykonania podziemnych parkingów jest uporządkowanie spraw własnościowych i początek budowy Forum Kultury.

4. Liczba miejsc parkingowych: 100-450. Teren jest prywatny.

5. Liczba miejsc parkingowych: min. 100. Liczba miejsc zależy od tempa powstania nowej zabudowy, którą dopuszcza uchwalony niedawno plan zagospodarowania przestrzennego.

6. Liczba miejsc parkingowych 700-800. Podziemny parking powstanie pod nowym gmachem Urzędu Miasta, którego budowę na razie odłożono.

7. Liczba miejsc parkingowych: ok. 1200. Plan zagospodarowania dopiero powstaje. W tym rejonie powstanie wielki węzeł integracyjny, na którym będzie można przesiąść się z samochodu do pociągu, autobusu czy trolejbusu. Planowany jest parking całodobowy oraz krótkoterminowy "całuj i jedź", który będzie darmowy przy krótkim postoju.

Opinie (175) 2 zablokowane

  • ten pierścien to się pewie zacznie na Obłużu czy Oksywiu a dalej to komunikacją :)

    • 3 0

  • chyba pierścień ognia...czyli wojna urzędowych gangów

    • 0 0

  • szkoda miejsca. zbudujcie parkingi pietrowe!!! (1)

    podziemno-naziemne! jest XXI wiek....

    • 7 2

    • po co inwestować, jak kasa i tak wpadnie,

      rzecz jasna za płatne parkingi.

      • 1 1

  • na zdrowy rozum parking to złoty interes

    skoro przyjmiemy, że miejsce parkingowe kosztuje ok. 40 tys. zł ( tak liczą deweloperzy ) i funkcjonuje 40 lat ( jak budynek ) to wychodzi 1 tys./rok.
    Obsługa ? Automatyczny szlaban. Miasto powinno budować na potęgę, bo wygląda na złoty interes - nawet jeśli pomyliłem się o 100% to i tak chyba to nic nie zmienia. No niech mnie ktoś skoryguje....
    Zresztą parę lat temu przeniosłem się do Gdyni z hm, większego miasta i zaręczam, że tu jest póki co luzik : )

    • 3 1

  • "Europejskie" 250-tys. miasto i brak parkingu piętrowego (2)

    to jest jakaś kpina. W niemczech w każdej małej dziurze w centrum jest piętrowy parking, po co marnować 10 placów?? Przecież lepiej zbudować jeden piętrowy, który da powierzchnię 5-ciu parkingów, a kilka kolejnych przeznaczyć pod zabudowę. No, ale u nas nikt nie myśli, więc lepiej zmarnować cenną ziemię w centrum miasta.

    • 11 1

    • w Mediolanie za metr kwadratowy parkingu (1)

      płaci się więcej niż za metr kwadratowy mieszkania - czy o takie rozwiązania Ci chodzi? miasto powinno być dla ludzi a nie dla samochodów

      • 0 1

      • minusy są, gdzie argumenty?

        • 0 0

  • Gdzie jest Straż Miejska ????? (3)

    Może matoły zjęli by się bandą meneli na parlkingu pod Batorym ?

    • 5 0

    • PRAWDA

      to prawda, do roboty by sie zabrali uczciwej, pełno takiej jak sie chce to sie znajdzie nawet łopata i do pracy, sprzątanie ulic, terenów zielonych. Ale nie! Lepiej na łatwizne stać na parkingu wymuszać pieniądze za wskazywanie miejsc parkingowych, które i tak by się samemu znalazło. A nie daj takiemu złotówy, to masz ryse na drzwiach.

      • 1 0

    • Straż Miejska nie ruszy nawet palcem, bo to jest teren prywatny. (1)

      Przecież parkometrów tam nie ma, więc im to wisi.

      • 1 1

      • Nie dawajcie im pieniędzy.

        boicie się tych zapijaczonych meneli jak ognia. To rysowanie aut jak 'nie dasz złotówki' to już prawie urban legend. Ja często tam parkuję, podchodzi zapijaczona menda, mówię sorry nie mam pieniędzy i odchodzę. Jeszcze mi się nie zdarzyło,żeby mi auto porysowali. Oni jadą na waszym strachu i legendzie rysowaczy aut.

        • 1 1

  • Pierścień ...

    wokól centrum -czyli zaczynamy od Kolibek ,Wielki Kack ,Dąbrowa ,Wiczlino ,Marszewo ,Rumia , Dębogórze , Mechelinki ..- no i tak by mogło być !, no bo bliżej centrum nie na swoich terenach sie nieda szarogęsić !- chyba ,że sie je w przódy wykupi !!!.

    • 5 0

  • Należy wybudować parkingi wielopoziomowe,chociaż dzięki polityce władz Gdyni pewnie do centrum nikt nie będzie niedługo sie wybierał bo rozbudowuje się nieopodal wielki blaszany moloch który ostatecznie wymiecie ludzi z Świętojańskiej i mozemy zmienić nazwe ulicy na "Bankową" lub jeszcze lepiej "Martwą".Jedyny ratunek wyłączenie jej z ruchu i utworzenie deptaku z ławeczkami,fontannami,kwietnikami by podnieść jej atrakcyjność i przyciągnąć restauracje,puby,kluby itp

    • 3 1

  • (1)

    Od czasu do czasu jeżdżę do Gdyni samochodem w weekend-y ale ostatnio w ferie pojechałem z dzieckiem do akwarium w dzień powszedni. Postanowiłem zaparkować poza strefą parkowania i ostatecznie znalazłem odpowiadające mi miejsce ale muszę przyznać że jestem pod wrażeniem pazerności gdyńskich urzędników. Dawne miasto gdzie można było zaparkować wszędzie bez opłat aktualnie wypada blado np. na tle Gdańska. W Gdańsku strefa jest zdecydowanie mniejsza i do 17.00. W Gdyni do 18.00 i obowiązuje nawet pod blokami.
    Nie zachęca to do kolejnych wizyt.

    • 12 3

    • Zgadza się. Ta krótkowzroczna pazerność rozlewa się po miastach jak zaraza. Im się wydaje, że jak oskubią przyjezdnego, to nie zniechęcą go do następnej wizyty i ten, według nich, znów chętnie zatrzyma się w ich mieście na zapłacenie haraczu. W ten sposób, z wolnego kraju zamykamy się w enklawach, jak w średniowieczu, kiedy każdy właściciel pobierał myto za przejazd przez jego ziemię.

      • 3 1

  • sensacja

    co za odkrycie,za malo parkingow, radni sa genialni

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane