• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia wróci do rozmów z Kosakowem o wiadukcie na Płk. Dąbka

Patryk Szczerba
12 sierpnia 2024, godz. 16:30 
Opinie (133)
Stary wiadukt na ul. Dąbka to obecnie najbardziej uciążliwe dla kierowców "wąskie gardło" na północy Gdyni. Stary wiadukt na ul. Dąbka to obecnie najbardziej uciążliwe dla kierowców "wąskie gardło" na północy Gdyni.

Władze Gdyni zapowiadają powrót do rozmów z Kosakowem na temat rozbudowy wiaduktu na Płk. DąbkaMapka. Forsowana przez poprzedników koncepcja zakładała stworzenie dwóch pasów, w tym jednego buspasa. Wójt Kosakowa finansować takiej koncepcji nie chciał, tłumacząc, że nie poprawi to sytuacji na zakorkowanej drodze. Po zmianach władz samorządowych w Gdyni i Kosakowie jest szansa na to, że inwestycja będzie realizowana wspólnie.




Czy liczysz na zmiany koncepcji wiaduktu na płk Dąbka?

Historia niedoszłej przebudowy wiaduktu nad torami kolejowymi w ciągu ul. Płk. Dąbka:


  • Stary wiadukt drogowy nad torami w ciągu ul. Płk. Dąbka to jedno z najbardziej uciążliwych miejsc dla kierowców z północnych części Gdyni.
  • Spotykają się tam z kierowcami dojeżdżającymi do i z sąsiednich gmin, zwłaszcza Kosakowa.
  • W 2019 r. Gdynia i Kosakowo wstępnie porozumiały się w sprawie realizacji tej inwestycji.
  • Realizację zapowiadano wówczas na rok 2022.
  • Rozmowy pomiędzy gminami toczyły się w zaciszu gabinetów, ale nie przyniosły efektów.
  • Kością niezgody okazała się liczba pasów jezdni oraz buspas.




Przedstawiciele Kosakowa uważali, że wybrany przez Gdynię wariant inwestycji - zakładający stworzenie na nowym wiadukcie dwóch pasów, w tym jednego buspasa - nie poprawi sytuacji na drodze.

Forsowali zaprojektowanie wiaduktu o takiej szerokości, by docelowo można go było poszerzyć do trzech pasów. Byli skłonni też przystać na drugie rozwiązanie: pozostawienie dwóch pasów ruchu do komunikacji ogólnej na odcinku od skrzyżowania z ul. Derdowskiego do skrzyżowania z ul. Kwiatkowskiego.

Pomysł Kosakowa odrzucono, przeszedł projekt według koncepcji Gdyni



Rozmów nie kontynuowano. Projekt został przygotowany według propozycji Gdyni, która zdecydowała się na realizację inwestycji samodzielnie. Na biurkach urzędników decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.

Inwestycja na Płk. Dąbka według władz Gdyni:


  • budowa dodatkowej nitki ul. Płk. Dąbka wraz z nowym, dodatkowym wiaduktem,
  • stworzenie buspasa na nowym wiadukcie,
  • stworzenie nowego przystanku przed wiaduktem (od strony Kosakowa),
  • budowa lewo- i prawoskrętów na skrzyżowaniu ulic Płk. Dąbka i Derdowskiego
  • stworzenie nowego chodnika i drogi rowerowej po południowej stronie ul. Płk. Dąbka,
  • rezerwacja miejsca pod mogący powstać w przyszłości przystanek kolejowy.

Po wyborach zmieniły sie władze w Kosakowie i w Gdyni



Zmieniły się jednak okoliczności. Zarówno w Gdyni, jak i w Kosakowie doszło do zmiany władzy. Bartłomiej Austen, wiceprezydent Gdyni zapowiada, że jeszcze w sierpniu nastąpi spotkanie dotyczące przyszłości projektu.

- Będziemy analizować z władzami gminy oraz w grupach roboczych rozwiązania sytuacji, by przeprowadzić inwestycję możliwie w jak najbardziej korzystny sposób dla mieszkańców. Chcemy myśleć perspektywicznie, patrząc też na inne inwestycje jak Droga Czerwona, która wraz z Portem Zewnętrznym może pozwolić na rozwój nie tylko Gdyni, ale całego regonu - wskazuje wiceprezydent Gdyni.
Niewykluczony jest powrót do koncepcji zwiększonej liczby pasów, ale odpowiedzi mają pojawić się we wrześniu. Przeprojektowanie inwestycji może spowodować trudności w staraniach o środki finansowe z zewnątrz. Być może opóźnić inwestycję, która, jak deklaruje wiceprezydent w odpowiedzi na interpelację, przy otrzymaniu wsparcia z zewnątrz mogłaby się rozpocząć w przyszłym roku.



Wiadukt czeka na dofinansowanie unijne



Obecnie zadanie znajduje się wśród zadań rozważanych do aplikowania o dofinansowanie ich
realizacji z projektu dotyczącego gospodarowania wodami opadowymi na terenie Gdyni, ze środków Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021-2027 (FEnIKS) w wypadku ogłoszenia naboru w II połowie 2024 r.

- Gmina jest też w trakcie aplikowania o dofinansowanie ze środków Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021-2027 (FEnIKS) w programie pn.: "Infrastruktura Zrównoważonej Mobilności Miejskiej w Gdyni" - mówi Austen.

Opinie (133) 3 zablokowane

Wszystkie opinie

  • (6)

    Może w końcu się dogadają i skończy się to jakże wonskie gardło.Wielu Gdynian wyprowadziło się do Kosakowa bo tańsze życie.Choć sytuacja z dojazdami szczególnie z dzielnic północnych Gdyni to dramat i marna spuścizna Woyciecha.

    • 18 18

    • Tańsze życie?? (2)

      Nie wiem czy się śmiać z tęgo komentarza czy ignorować idote jak zawszę

      • 8 4

      • szczególnie jak się zacznie liczyć cenę benzyny na stanie w korkach

        • 0 1

      • Tańsze mieszkania? Czemu obrażasz?

        • 0 0

    • a to jest droga dojazdowa do dzielnic północnych, czy do Kosakowa? Hm?

      • 5 0

    • tańsze życie , buhahaha (1)

      • 3 2

      • Na pewno się wszyscy mieszczą w tej jednej przychodni

        I nie trzeba prywatnie chodzić :)

        • 1 0

  • Po co? (11)

    Po to żeby wtłaczać ruch samochodowy z Kosakowa do Gdyni? To jest ta zrównoważona mobilność i adaptacja do zmian klimatycznych?

    • 18 45

    • może Austen ma drugi etat w Kosakowie (6)

      Bo Gdynia to na tym nic nie skorzysta

      • 8 12

      • To jest... (5)

        To jest jawne działanie na szkodę mieszkańców Gdyni.

        • 7 14

        • kto to minusuje, przecież to prawda, to jest budowanie drogi dojazdowej mieszkańcom Kosakowa (4)

          • 4 7

          • Pomyśl (3)

            Mieszkańcy Kosakowa i tak będą tam mieszkać, nawet coraz liczniej (ceny mieszkań). I będą tamtędy dojeżdżać do pracy i domów. Tą samą drogą, co mieszkańcy Pogórza. Więc jeśli zlikwiduje się wąskie gardło na tej drodze i mieszkańcy Kosakowa będą powodować mniejsze korki, to i mieszkańcy Pogórza zyskają.

            • 4 4

            • Mogą jeździć zbiorkomem (2)

              A przepraszam, nie mogą bo ich wójt ma gdzieś rozbudowę komunikacji bo wie że nowa władza Gdyni przyklepie mu wiadukt jak most Lazienkowki w Warszawie i nie będzie musiała się gimnastykować. A że wszystko się skisi 500m za wiaduktem... no cóż, to już Gdynia, co ja mogę...

              • 4 4

              • Ach ta zawiść... (1)

                Jak ktoś mieszka po drugiej stronie ulicy, to jest gorszy. Ale do Szperka to chętnie, praca w Gdańsku, na imprezę do Sopotu, a do Pucka przez Mosty.

                • 1 0

              • Żadna zawiść

                Po prostu nie można się godzić na to, że wójt Kosakowa rozwiązuje swoje problemy wpychając je gdzie indziej.

                Latami żerował na komunikacji organizowanej przez Gdynię, szantażując że zamknie cmentarz. Dopiero jak Gdynia przystąpiła do planu cmentarza pod górą Donas to odpuścił.
                Po co płacić na autobusy, jak można bajać o pociągu przez łąki, w końcu to PKP miało by budować, nie jego kasa
                Ile lat cała gmina bujała się z jednym wiejskim ośrodkiem zdrowia z trzema lekarzami? A po co się męczyć jak sobie "do miasta" pojadą
                Teraz dojazd - można złożyć to w sensowny projekt dorabiając buspas na Derdowskiego, ale po co jak można po prostu wyszarpać szerszy wiadukt i niech to się wszystko ze....a na Kwiatkowskiego

                • 1 1

    • (1)

      Dziwnym trafem co drugi pojazd ma rejestrację GA.

      • 7 3

      • I co z tego

        Podatki gdzie płacą?

        • 3 2

    • Trzeba bylo nie robic patowarunkow do mieszkania w Gdyni (1)

      to by ludzie stad nie uciekali. W Gdyni mieszkac nie chca ale niestety musza tu pracowac.

      • 7 3

      • Te kibuce w Kosakowie to godne warunki?

        Jakoś dziwnym trafem do szkoły czy lekarza to już do Gdyni

        • 4 4

  • Bartek sam nie wie w co się pcha (1)

    Kosakowo praktycznie nie uruchamia żadnej rozsądnej komunikacji na swoim terenie, tak więc ma gdzieś buspasy.
    W ten sposób przeleją swoje korki na ulice Gdyni i to Gdynia będzie ta zła, zakorkowana a Kosakowo lodzio-miodzio bo tam się wszystko odkorkuje.

    Ruchów prosamochodowych po Austenie można się było spodziewać, tylko że nie pomyślał że sobie teraz strzela w stopę nie wymuszając po stronie Kosakowa konkretnych działań w kierunku komunikacji miejskiej, bo za korki z Koskakowa rozlane na terenie Gdyni będzie odpowiadał już on i na nikogo winy za to nie zrzuci

    • 24 28

    • Dla Kosakowa potrzebne jest wydłużenie np. linii 134 z Maciejewicza pod Urząd Gminy

      Plus budowa buspasa (może być wahadłowy) do Dąbka, budowa parkingu transferowego pod urzędem oraz zagęszczenie kursów.



      No ale za to trzeba zapłacić piniunżki i jeszcze się tłumaczyć mieszkańcom czemu piniunżki nie idą na brumbrumki. Za to można dorzucić grosze do wiaduktu, sprzedać mieszkańcom że się inwestuje w komunikację i niech się Gdynia martwi o korki sama.

      • 3 1

  • Jaka bida w Polsce podatki gitantyczne a szkół, czy mostek 5metrow nie stac Państwa???

    bida

    • 14 0

  • Opinia wyróżniona

    Super decyzja, a co z kładką?! (3)

    Byłoby wspaniale, ponieważ koncepcja, która nie zakładała abosultnie żadnej poprawy przeszła, lekceważąc zarówno mieszkańców Gdyni jak również gminy Kosakowo.
    Fajnie, aby Gdynia mogła wreszcie naprawić kładkę przy wiadukcie, bo od 3 lat jest niedostępna! Wybudował się Lidl, przy której to budowie kładka została zamknięta dla ruchu i nadal urząd nie chce z nią nic zrobić tłumacząc tym, że czeka nas inwestycja, która zacznie się MOŻE za rok i potrwa kolejny ROK.

    • 53 11

    • A bo to łatwo... (1)

      ...zakupić desek 50m x 2m x 2cm i wymienić deskowanie na tym pomoście? Piniendzy nie ma i nie będzie, prościej zamknąć, c'nie misie z ZDiZtu?

      • 2 1

      • Typowy Mirek z RODOS

        To się zateguje...

        • 1 1

    • Musi być buspas i ścieżki rowerowe po dwóch stronach

      Reszta może nie istnieć. Albo gnijesz w korkach albo jedziesz swobodnie rowerem!

      • 1 7

  • Kosakowo musi zrzec się części swojego terytorium (1)

    Wtedy most będzie

    • 21 9

    • I zapłacić reparacje

      • 6 0

  • (14)

    Genialne rozwiazania drogowe poprzednich wladz Gdyni najlepiej charakteryzuje pas zjazdowy i bus pas przy skrzyzowaniu Wielkopolskiej z Sopocka. Takiego absurdu jak tam nie znajdziecie nigdzie indziej.

    • 28 8

    • Co dzień to jest frajda obserwować jak cwaniaki sie tam wciskają przed autobusy, udają ze nie widzą buspasa

      nie mówiąc już o tym że dla połowy polskich kierowców jazda na zamek to wciąż enigma...

      • 8 3

    • Jak zrobią wiadukt nad torami to bedzie zrobione jak powinno (5)

      Teraz kierowcy niech nie jeżdżą na pamięć i patrzą na znaki drogowe.

      • 4 8

      • oni je widza, tylko nie respektują (4)

        na całej długości buspasa stoją obecnie samochody i co, i nic.

        • 2 1

        • (3)

          Aż tak źle nie jest. Stoją od miejsca znaku końca buspasa, który jest postawiony za wcześnie

          • 0 1

          • he he , a czy mają prawo tam już stać? (2)

            • 0 0

            • (1)

              Tak, właśnie od tego znaku mogą stać

              • 1 0

              • problem w tym, że stoją nie od tego znaku, a od miejsca, gdy go widzą na horyzoncie ;)

                • 0 2

    • (6)

      Oddaj prawko jeśli nie potrafisz się poruszać Wielkopolską

      • 3 11

      • tak, bo to wina kierowców, że wszystko się tam korkuje w godzinach szczytu, włacznie z buspasem (4)

        co ciekawe, w drugą strone bus pasa nie ma (pomimo planów) i jakoś nic sie rano nie korkuje!

        • 7 4

        • (3)

          Ale żeś minie rozbawił :))))))

          • 3 6

          • Marek, to ty? (2)

            • 6 0

            • Austen, to ty? (1)

              Wy w Dialogu takie bzdury napisaliście odnośnie tego węzła że do dziś w pale się nie mieści

              • 0 1

              • Jakiego węzła?

                Nie zbudowano żadnego węzła

                • 0 0

      • Pieski się zleciały

        • 2 2

  • Wszystko fajnie, ale po co tam bus pas? Na Wielkopolskiej zrobili i co z tego? Notorycznie zakorkowany przez samochody. (9)

    Nigdy żadnej kontroli tam nie widziałem. W 3mieście nikt nie egzekwuje zakazu jazdy po bus pasie, więc malowanie ich to bezsens. Na to samo wyjdzie, jak zostawią tam normalną jezdnię.

    • 15 11

    • Bzdura (8)

      Urząd miasta nie jest od pilnowania ruchu drogowego. Kto ci takich głupot naopowiadał?
      Buspas w tym miejscu działa bardzo dobrze, a same korki mocno się zmniejszyły, w porównaniu go tego co było jeszcze kilka lat temu. Pamięć jak widzę wszystkich zawodzi.

      • 7 7

      • To dopiero bzdura. Korki sa tam obecnie nawet w wakacje, idz - zobacz co sie dzieje o tej godzinie. (7)

        Poza wakacjami co dzień powszedni, a nawet w niektóre weekendy stoi sie na podjeżdzie (po 15) do godziny!. Przed remontem nie było takich korków, każdy mieszkaniec dzielnic ci to powie. Były znacznie mniejsze. I buspas stale stoi zakorkowany przez fatalne rozwiazanie z łaczeniem pasów, nie spełnia wcale swojej funkcji, to czyja to jest wina, jeśli nie tego, kto projektował?

        • 5 6

        • G.. prawda! (6)

          Korki były notoryczne aż od Łowickiej, aż do godziny 18tej! Gdzie ty biedaku byłeś przez poprzednie 10 lat? Bo na pewno nie tutaj. Pamięć zawodzi lub celowo wprowadzasz dezinformacje! W tym korku stały autobusy, teraz przejeżdżają na jednej zmianie świateł. Ślepy jesteś??

          • 6 4

          • W sezonie letnim, czy poza sezonem? (5)

            • 2 1

            • Codziennie (4)

              Bez względu na sezon.

              Dziś korków praktycznie w ogóle nie ma, tyle co jedna maksymalńie dwie zmiany świateł i jedziesz dalej. O dowolnej porze. Na Sopockiej też kolejka znacznie mniejsza.

              • 2 3

              • Mamy wakacje.... W wakacje nigdy na podjeździe nie było korków, nawet podczas remontu. (3)

                • 2 2

              • (1)

                Buahaha. Austen, to ty? Już szukasz wymówek, czemu w mieście jest tak źle? Że niczego nie potrafisz?

                • 2 0

              • ale do kogo ten komentarz?

                • 0 0

              • Masz bardzo bardzo duże problemy z pamięcią

                Udaj się do lekarza

                • 1 2

  • Opinia wyróżniona

    Perspektywa (22)

    Ta trasa o której mowa jest uczęszczanym skrótem z Rumi i ościennych miejscowości nie tylko obsługuje mieszkańców Kosakowa. Zupełnie nie rozumiem dlaczego projektując i budując drogi nie można uwzględnić ich obłożenia w perspektywie 30 lat ( a nie 5) uwzględniając rozwój gmin ościennych co jest typowym trendem.
    Czy Gdynia i Kosakowo nie mogą skorzystać z usług planisty.

    • 69 12

    • Plany

      Kiedyś tak planowano i później budowano drogi z myślą o takiej perspektywie, gdzie się to zapodziało teraz? Nie wiadomo.

      • 4 1

    • To jest też trasa objazdowa na półwysep, także powodzenia z tym remontem.....

      • 3 2

    • do Rumi przez Kosakowo??? (2)

      • 5 1

      • A dlaczego nie?

        Można przez Kielce do Szczecina.

        • 5 1

      • W sezonie wakacyjnym zanim oddano S6

        To była sensowna alternatywa.

        • 0 0

    • (6)

      Oni patrzą i w perspektywie 30 lat ruch samochodów prywatnych ma być znikomy, na jakim świecie ty żyjesz? Przecież faszystowskie UE ma za cel ograniczanie ruchu samochodów a nie rozwój. Ograniczanie wszelkimi sposobami.

      Oczywiście o usuwaniu zatok autobusowych w celu zwiększenia korków a co za tym idzie frustracji kierowców, zmusić ludzi do poruszania się autobusem.

      Za 30 lat to będziesz mógł mieć rower co najwyżej.

      • 8 8

      • Jaka likwidacja zatok!?

        Spójrz na ul. Waszyngtona w Gdyni
        Zatoki w Gdyni mają się idealnie

        • 2 4

      • Naprawdę wzrost liczby samochodów jest miarą rozwoju? (3)

        • 6 9

        • (2)

          Swoboda przemieszczania się jest miarą wolności. Komunistyczna UE chce nam tego zakazać. Masz siedzieć w jednym miejscu i być szczesliwy.

          • 11 4

          • Tu nie chodzi o wolność przemieszczania, bo możesz to robić wszystkim (1)

            Tu chodzi o to że jak pojedziesz do rodziny żony na wioskę to jedyne czym możesz im zaimponowac6to fura, na którą wywracasz sobie flaki na lewą stronę.

            Bez tego jesteś skazany na opowiastki jak to Mariusz co to do niej smolił cholewki 15 lat temu teraz gospodarzy na 50ciu hektarach i kombajn nowy ma

            • 2 3

            • Stary, ale to ty dzwonisz

              Raktywiszcza strasznie fetyszyzują samochody, tymczasem dla normalnych ludzi to jest po prostu szybki i wygodny środek przejazdu z miejsca A do miejsca B.

              • 3 0

      • do widzenia

        Nie podoba się unia jedź do ruskich tam takich baranów przyjmują

        • 4 2

    • Gdynia nie powinna planować swojej infrastruktury pod wjazd samochodem z gmin podmiejskich (2)

      To byłaby niegospodarność

      • 9 6

      • Czyli ma robić im pod górę, żeby szantażować własnych mieszkańców? (1)

        • 1 0

        • No nie pewnie

          Jeszcze najlepiej jakby Gdynia zapłaciła całość dla wygody wieśniaków.

          • 0 0

    • Krótkowzrocznośc (1)

      Robić drogi tylko po to by mieszkańcy wyprowadzali się do Pogórza, Suchego Dworu, Kosakowa i Mostów.... Panie Austen - wiadukt - tak, ale pod warunkiem że Gdynia włączy w swoje granice obszar zwartej zabudowy w gminie Kosakowo i będzie pobierac podatki mieszkańców przedmieśc.

      • 6 10

      • A to niby dlaczego?

        Gdyńskie pelikany przez ponad dwie dekady akceptowały politykę sztucznego napędzania cen gruntów w Gdyni - rankingi, imprezy, spektakularne zwycięstwa w wyborach, "dizajnerskie" projekty w centrum. Tysiące gdynian zostało "wypędzonych" nie tylko z dzielnic dolnego tarasu (na jakieś Wiczlina, Kacze Buki), ale nawet z własnego miasta - ucieczki do tańszych mieszkań w Rumi, Redzie, Pogórzu, działki w Bojanie i w Koleczkowie. To, że we wsi Pogórze powstało wielkie osiedle, to wina szczurkowej "polityki sukcesu", a nie spisek Gminy Kosakowo. Trudno. Tysiące ludzi straconych dla Gdyni na zawsze.

        • 3 0

    • kasa kasa kasa

      • 1 0

    • Tam potrzebna jest ścieżka rowerowa a nie 6 pasów (2)

      • 2 8

      • Sciezka tez bedzie

        W czym problem?

        • 7 1

      • Rowerem porusza się 2% gdyńskich podróżnych.

        • 2 0

    • 30 lat temu

      Na przeciwko bloków po drugiej stronie Dąbka pasły się krowy i nic, NIC nie wskazywało na to, że ten teren będzie się tak rozwijał. Dookoła tereny wojskowe, strategiczne (lotnisko, baza paliw), więc na tych blokach kończył się właściwie świat.

      • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane