• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia wróci do rozmów z Kosakowem o wiadukcie na Płk. Dąbka

Patryk Szczerba
12 sierpnia 2024, godz. 16:30 
Opinie (141)
Stary wiadukt na ul. Dąbka to obecnie najbardziej uciążliwe dla kierowców "wąskie gardło" na północy Gdyni. Stary wiadukt na ul. Dąbka to obecnie najbardziej uciążliwe dla kierowców "wąskie gardło" na północy Gdyni.

Władze Gdyni zapowiadają powrót do rozmów z Kosakowem na temat rozbudowy wiaduktu na Płk. DąbkaMapka. Forsowana przez poprzedników koncepcja zakładała stworzenie dwóch pasów, w tym jednego buspasa. Wójt Kosakowa finansować takiej koncepcji nie chciał, tłumacząc, że nie poprawi to sytuacji na zakorkowanej drodze. Po zmianach władz samorządowych w Gdyni i Kosakowie jest szansa na to, że inwestycja będzie realizowana wspólnie.




Czy liczysz na zmiany koncepcji wiaduktu na płk Dąbka?

Historia niedoszłej przebudowy wiaduktu nad torami kolejowymi w ciągu ul. Płk. Dąbka:


  • Stary wiadukt drogowy nad torami w ciągu ul. Płk. Dąbka to jedno z najbardziej uciążliwych miejsc dla kierowców z północnych części Gdyni.
  • Spotykają się tam z kierowcami dojeżdżającymi do i z sąsiednich gmin, zwłaszcza Kosakowa.
  • W 2019 r. Gdynia i Kosakowo wstępnie porozumiały się w sprawie realizacji tej inwestycji.
  • Realizację zapowiadano wówczas na rok 2022.
  • Rozmowy pomiędzy gminami toczyły się w zaciszu gabinetów, ale nie przyniosły efektów.
  • Kością niezgody okazała się liczba pasów jezdni oraz buspas.




Przedstawiciele Kosakowa uważali, że wybrany przez Gdynię wariant inwestycji - zakładający stworzenie na nowym wiadukcie dwóch pasów, w tym jednego buspasa - nie poprawi sytuacji na drodze.

Forsowali zaprojektowanie wiaduktu o takiej szerokości, by docelowo można go było poszerzyć do trzech pasów. Byli skłonni też przystać na drugie rozwiązanie: pozostawienie dwóch pasów ruchu do komunikacji ogólnej na odcinku od skrzyżowania z ul. Derdowskiego do skrzyżowania z ul. Kwiatkowskiego.

Pomysł Kosakowa odrzucono, przeszedł projekt według koncepcji Gdyni



Rozmów nie kontynuowano. Projekt został przygotowany według propozycji Gdyni, która zdecydowała się na realizację inwestycji samodzielnie. Na biurkach urzędników decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.

Inwestycja na Płk. Dąbka według władz Gdyni:


  • budowa dodatkowej nitki ul. Płk. Dąbka wraz z nowym, dodatkowym wiaduktem,
  • stworzenie buspasa na nowym wiadukcie,
  • stworzenie nowego przystanku przed wiaduktem (od strony Kosakowa),
  • budowa lewo- i prawoskrętów na skrzyżowaniu ulic Płk. Dąbka i Derdowskiego
  • stworzenie nowego chodnika i drogi rowerowej po południowej stronie ul. Płk. Dąbka,
  • rezerwacja miejsca pod mogący powstać w przyszłości przystanek kolejowy.

Po wyborach zmieniły sie władze w Kosakowie i w Gdyni



Zmieniły się jednak okoliczności. Zarówno w Gdyni, jak i w Kosakowie doszło do zmiany władzy. Bartłomiej Austen, wiceprezydent Gdyni zapowiada, że jeszcze w sierpniu nastąpi spotkanie dotyczące przyszłości projektu.

- Będziemy analizować z władzami gminy oraz w grupach roboczych rozwiązania sytuacji, by przeprowadzić inwestycję możliwie w jak najbardziej korzystny sposób dla mieszkańców. Chcemy myśleć perspektywicznie, patrząc też na inne inwestycje jak Droga Czerwona, która wraz z Portem Zewnętrznym może pozwolić na rozwój nie tylko Gdyni, ale całego regonu - wskazuje wiceprezydent Gdyni.
Niewykluczony jest powrót do koncepcji zwiększonej liczby pasów, ale odpowiedzi mają pojawić się we wrześniu. Przeprojektowanie inwestycji może spowodować trudności w staraniach o środki finansowe z zewnątrz. Być może opóźnić inwestycję, która, jak deklaruje wiceprezydent w odpowiedzi na interpelację, przy otrzymaniu wsparcia z zewnątrz mogłaby się rozpocząć w przyszłym roku.



Wiadukt czeka na dofinansowanie unijne



Obecnie zadanie znajduje się wśród zadań rozważanych do aplikowania o dofinansowanie ich
realizacji z projektu dotyczącego gospodarowania wodami opadowymi na terenie Gdyni, ze środków Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021-2027 (FEnIKS) w wypadku ogłoszenia naboru w II połowie 2024 r.

- Gmina jest też w trakcie aplikowania o dofinansowanie ze środków Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021-2027 (FEnIKS) w programie pn.: "Infrastruktura Zrównoważonej Mobilności Miejskiej w Gdyni" - mówi Austen.

Opinie (141) 3 zablokowane

  • Niepotrzebna inwestycja, wąskim gardłem jest genialna przebudowa Kwiatkowskiego w dół, notoryczny korek, 3x kompletnie niezsynchronizowane światła. Możecie zbudować po 5 pasów w jedną stronę i ze trzy buspasy na tym wiadukcie, i tak wszyscy staną.
    Nie rozumiem co jest trudnego w tym, żeby stanąć tam 2-3 razy i zobaczyć na własne oczy.

    • 5 0

  • W naszym kraju tego typu problemy urastają do rangi podobnej do budowy elektrowni atomowej

    W krajach poważnych jest robota do zrobienia i się robi.

    • 7 0

  • Postawić szlaban na granicy Gdyni (3)

    Problem korków od razu się rozwiąże. Wójt tanio sprzedał działki, to niech znajdzie wam robotę. Na wsi mieszkają rolnicy, więc łapcie za widły i do roboty. Gdynia was nie potrzebuje z waszymi blachosmrodami, niszczącymi zieleń i generującymi korki. Zabieracie dzieciom miejsce w szkole, Gdynianom miejsce na drodze, zostaje po was brud i smród. Nawet podatków w Gdyni nie płacicie.

    • 15 11

    • Potrzebuje, potrzebuje...

      Ktoś te miastowe maszynerie w ruchu musi utrzymywać...

      A szkoły to Gdynia sama likwiduje. Nikt ich nie zabiera, poza zarządem miasta, który ma "lepsze" pomysły na wydawanie kasiory...

      • 1 1

    • Ohhhh

      Widać wypowiedziała się osoba wykształcona i o wysokim mniemaniu...
      Cóż za nieprawdopodobne chamstwo i tupet.

      • 4 2

    • Xd

      Tam mieszkają Gdynianie którzy uciekli z d**ilizmu szczurka i jego wyznawców

      • 0 1

  • Kwiatkowskiego dla rowerzystów (4)

    Czy budowa rampy wjazdowej Wiśniewskiego i zjazdowej Hutnicza jest aż takim problemem dla miasta? Kwiatkowskiego z Dabka w dół do Morskiej raptem 5 minut a ile samochodów mniej na ulicach. Podobno Gdynia wspiera rowerzystów

    • 6 4

    • Która Gdynia? Ta wtedy czy ta teraz?

      • 1 0

    • Pod nowymi władzami (1)

      Z Konfy i Nowiczesnej, wspierane będą samochody.

      • 2 0

      • Gdzie wady?

        • 0 0

    • przejechać możesz i dzisiaj

      spróbuj, a dowiedz się, gdzie tkwi problem.

      • 0 0

  • Dialog między kierowcami (7)

    Znowu spalinowy Austen utożsamia mieszkańców z kierowcami. Poszerzenie wiaduktów dla aut nic nie da. Kluczowy jest czas przejazdu 194 i ewentualnie linii które będą jechać od strony Kosakowa. Ale nie, znowu pod publiczkę ruchy, żeby lajki łapać.

    • 11 6

    • Zobaczycie że wywali buspas z obwodnicy Witomina (5)

      Wtedy się całe Kaszuby od Koleczkowo po Szemud przewalą: Trasą Kaszubską, obwodnicą, Chwarznieńską i obw. Witomina. Z buspasem Wiczlino przynajmniej ma sprawną alternatywę a tak to staną w korku na 1.5 km razem z wszystkimi podmiejskimi migrantami a węzeł Cegielskiego to chyba wybuchnie

      I wtedy Bartek powie "ups, miało wyjść inaczej" i wróci do hurtowni mrożonek

      • 4 1

      • No już chodzą słuchy po mieście (1)

        Tutaj bus pas wywalić, na Skwerze parking zrobić (pewnie bezpłatny), teraz ten wiadukt. Dialog to populistyczna partia kierowców. Konfa w przebraniu. Cofną nas do lat 90-tych.

        • 1 1

        • Kocham Gdyński Dialog

          • 0 0

      • to spowoduj aby te "Kaszuby" nie musiały do "metropolii" jeździć... (2)

        Sądzisz, że dla przyjemności ludzie jeżdżą??!
        Dla wątpliwej jakości "rozrywek"?

        Półlitry to geesie też idzie kupić. a kobity zdrowsze i ochotne, bez kiełbi we łbie...

        • 2 1

        • Niech posprzedają swoje rancza z gazobetonu i wracają (1)

          Dzieci przynajmniej depresji nie dostaną od życia na prerii

          • 1 2

          • do czego?

            Chyba na głowę upadłeś...

            • 0 0

    • Mieszkańcy to także kierowcy

      48% mieszkańców Gdyni porusza się zawsze lub prawie zawsze samochodem. To dane sprzed pandemii, myślę że luźniutko pękło już 50%, ale stare władze nie kwapiły się do powtórzenia badań mobilności.

      • 0 0

  • Gdynianie nie potrzebują tego mostku

    A komu jest potrzebny, niech zapłaci ze swoich.

    • 7 9

  • Polecam rower (1)

    Ja się przekonałem

    • 1 6

    • Kto pytał?

      • 1 0

  • niech sie lepiej dogadaja (2)

    bo przy tej szybkosci powstawania nowych mieszkan korki beda wieksze i wieksze i wieksze

    • 7 2

    • to niech ta siedzą, a nie przyjeżdżają do miasta.... (1)

      • 1 1

      • a ty gdzie siedzisz dzbanie ?

        • 1 0

  • Glupota, zachęcanie do wyprowadzek (1)

    • 5 2

    • Austen mówił w wywiadzie w GW że będzie przeciwdziałał rozlewaniu się miasta

      No to voilla

      • 3 0

  • Gregor

    Robić dwa pasy i rondo bo światła jeszcze bardziej korkują, a wojt Kosakowa wystarczy że zrobi bez kolizyjny zjazd w stronę Pierwoszyna i korki zginą między dwoma rondami koło gminy ale przecież żeby wpaść na taki pomysł to trzeba mieć 7 fakultetów bo inaczej nie da rady

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane