• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdyński Węzeł Wzgórze wymaga metamorfozy

Krzysztof Koprowski
20 maja 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wzgórze: kałuże w tunelu po każdej ulewie
Węzeł Wzgórze z pewnością nie należy do wizytówek Gdyni, a swoim wyglądem raczej odstrasza niż przyciąga mieszkańców. Węzeł Wzgórze z pewnością nie należy do wizytówek Gdyni, a swoim wyglądem raczej odstrasza niż przyciąga mieszkańców.

Węzeł Wzgórze wymaga natychmiastowej poprawy estetyki, a docelowo całkowitej metamorfozy wizualnej - takie wnioski płyną z warsztatów, które odbywały się przez ostatnie tygodnie w Wyższej Szkole Administracji i Biznesu w Gdyni w ramach projektu Ekometropolia.



Czy wierzysz, że urzędnicy wezmą sobie do serca opinie uczestników warsztatów?

Warsztaty z mieszkańcami odbyły się trzykrotnie i dotyczyły diagnozy oraz propozycji przekształceń obszaru Węzła św. Maksymiliana (zwanego też Węzłem Wzgórze) zobacz na mapie Gdyni. Uczestnicy (łącznie ok. 50 osób) wykonali też tzw. mapy mentalne tego obszaru, które zawierają ich opinie na temat stanu zagospodarowania konkretnych miejsc.

- Węzeł Wzgórze to kluczowa przestrzeń w Gdyni i węzeł o znaczeniu aglomeracyjnym. Jego rola wkrótce jeszcze bardziej wzrośnie za sprawą będącego w rozbudowie ogromnego centrum handlowego oraz planowanego przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Celem warsztatów było nie projektowanie od zera, a próba "przetworzenia" miejsca przy jednoczesnym trzymaniu się planów zagospodarowania czy struktury własności gruntów - tłumaczy Maciej Zielonka, współorganizator warsztatów.

Organizatorzy podkreślają, że udział w nich wzięły osoby, które stanowią dość reprezentatywną grupę - pojawiła się więc zarówno młodzież, jak i grupa seniorów. Nie brakowało też osób, które korzystają z węzła pieszo, rowerem czy autem i komunikacją miejską.

- Uczestnicy warsztatów byli w pewien sposób ekspertami. I nie chodzi nam tu o wiedzę naukową, a różne doświadczenia i specyficzną wiedzę np. matka z wózkiem, która pod swoim kątem ocenia walory tego węzła. Naszym zamierzeniem było to, aby niczego nie narzucać uczestnikom. Wszystkie opinie i pomysły zostały wypracowane wyłącznie przez uczestników - mówi Marta Gibczyńska, biorąca udział w organizacji warsztatów.

Wynik warsztatów niemalże jednogłośnie wskazuje na to, że najwięcej zastrzeżeń budzi estetyka całego węzła i nie do końca przemyślana jego funkcjonalność.

- Węzeł jest bardzo rozciągnięty, stanowi zespół aż trzech tuneli (pod jezdniami ul. Władysława IV i Świętojańskiej, pod torami kolejowymi i pod jezdniami Drogi Gdyńskiej), gdzie pieszy nie czuje się ani komfortowo, ani bezpiecznie. Wiele osób podkreślało, że nieistniejąca już księgarnia nadawała przestrzeni pewnego "ducha miejsca", a dodatkowo można było odnieść wrażenie, że ktoś dba o tę przestrzeń - dodaje Zielonka.

Nie brakuje też głosów negatywnych ze strony rowerzystów, dla których węzeł jest niewygodny i jednocześnie niezbyt bezpieczny z racji braku wyznaczonej drogi rowerowej. Dodatkowo minusem są bardzo wąskie rampy, gdzie z trudem mija się dwóch rowerzystów, którzy muszą jeszcze lawirować między pieszymi.

Jakie pomysły mają uczestnicy? To przede wszystkim kolorystyka, która powinna zmienić się z mocnej żółci na bardziej stonowane barwy - Praktycznie wszyscy skłaniali ku barwom gdyńskiego modernizmu, a więc bieli i szarości. Sam węzeł jest dodatkowo bardzo słabo oznakowany i nieczytelny dla kogoś, kto słabo zna ten obszar Gdyni. Należy też inaczej zaaranżować strefy wejść, gdyż obecnie zniechęcają do korzystania z tunelu, który z racji uwarunkowań terenowych i technicznych musi istnieć - wylicza Gibczyńska.

Mieszkańcy wymyślili więc koncepcję "tunelu zagłębionego", czyli poszerzenie strefy wejść o place miejsce z lokalami handlowo-usługowymi. Dodatkowo chcą, by w tunelu pojawiły się chociaż schematy umiejscowienia przystanków i wyjść, podobne do tych, jakie przygotował dla innych miejsc tego typu Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej.

Sam tunel mógłby też być miejscem wystaw, wzbogaconą np. o interaktywne, zmienne oświetlenie. Nie brakowało też wniosków o utworzenie parkingów rowerowych, dodatkowe przejście naziemne przez ul. Władysława IV (w miejscu, gdzie auta i tak oczekują na zmianę świateł sygnalizacji) oraz parkingu kiss&ride (czyli miejsca, gdzie można na chwilę zatrzymać się autem celem podwiezienia znajomego). Śmiałą wizją jest natomiast zadaszenie docelowych peronów kolejowych jedną, szklaną kopułą na wzór wrocławskiego dworca lub zachodnioeuropejskich stacji.

- Po ostatniej przebudowie węzła można mieć wrażenie, że sytuacja się pogorszyła, bo próbowano rozwiązać problem tylko ruchu samochodowego. Gdyby nie skupiano się wyłącznie na uzyskaniu przepustowości dla aut, wiele problemów wystąpiłoby w tej przestrzeni w innej skali. Istnieje wyraźna potrzeba reorientacji polityki przestrzennej miasta na ludzi-pieszych, a nie samochody - zwraca uwagę Piotr Kuropatwiński, wiceprezydent Europejskiej Federacji Cyklistów.

W podobnym duchu skupione są też postulaty uczestników. Według nich, projektowanie powinno zaczynać się od potrzeb pieszych, rowerzystów, pasażerów komunikacji miejskiej, a dopiero na końcu kierowców aut.

- Wykonana została świetna praca, ale to właściwie dopiero początek. Być może należałoby się zastanowić jak dalej pokierować tymi pomysłami np. spróbować przenieść je na jeden projekt i sprawdzić jak przekłada się to na konkretne rozwiązania w przestrzeni? - zastanawia się Piotr Lorens, kierownik katedry urbanistyki i planowania regionalnego na wydziale architektury Politechniki Gdańskiej.

Organizatorzy zapowiadają, że wyniki warsztatów umieszczą w Internecie. Planuje się też przeprowadzenie "Święta Wzgórza" wraz z radami dzielnic oraz przejazdu rowerzystów w ramach tzw. mas krytycznych. - Pragniemy podejmować dalsze kroki, by wykorzystać potencjał grupy, która wytworzyła się w trakcie warsztatów. Będziemy się starali przekonać też do pomysłów gdyńskich urzędników, kolej oraz właścicieli centrum handlowego - kończy Maciej Zielonka.

Miejsca

  • WSAiB Gdynia, Kielecka 7

Wydarzenia

Opinie (157) 4 zablokowane

  • im więcej uczonych tym większy syf (1)

    przecież ten węzeł projektowali uczeni inżynierowie co pokończyli po 10 kierunków ale móżdżki mają bardzo małe

    • 15 6

    • nie krytykuj inżynierów

      wykonują polecenia idące z wyższych pięter; powiedz im, że będą mieli nowe zlecenia, a się z nich wywiążą

      • 1 3

  • o (2)

    Trzeba bylo przed budowa pomyslec baniaki

    • 18 3

    • To Urząd Miasta mógł pomyśleć. Przed budową Wezła nie były podejmowane jakiekolwiek konsultacje, postawiono całą Gdynię przed faktem dokonanym. Nie było możliwości by cokolwiek zmienić

      • 10 3

    • Przynajmniej część tego węzła (dróg)

      należało wrzucić pod ziemię, a nie ludzi.

      • 4 2

  • popadalo i wezel jak zwykle zalany :)

    bravo kim gryzon ulu :)

    • 14 6

  • najiększe wrażenie robi --mapa mentalna...:)

    widac fahofcóf od tuneli i rozwiazań przyjaznych matkom z dzieciem...żenada-żenada-żenada..

    • 2 10

  • Tunel albo kladka dla aut pucka-chylońska to jest potrzebne dla aut (2)

    • 23 3

    • (1)

      Lepsza estakada Obwodnica-Hutnicza

      • 3 1

      • Masz na myśli OPAT ? Mimo wszystko na Puckiej też powinien być wiadukt.

        W Sopocie i Gdańsku co ile są wiadukty zarówno pod torami jak i nad nimi ? Nie bardzo sobie wyobrażam aby np. na Pomorskiej i Piastowskiej były szlabany, jak i dalej - wtedy musiałbyś jadać obiadki z termosu stojąc w korkach i przed zaporami.

        • 1 0

  • Jest dobrze bo nie ma tam czego zniszczyć

    Zainwestowanie w ten węzeł oznaczało by zrobienie czegoś co trzeba będzie pilnować w innym przypadku zostanie zniszczone przez Gdyńskich wandali. Ten minimalizm jest naprawdę ok wystarczy raz na jakiś czas pomalować i jest ok po co to komplikować ?

    • 15 4

  • (4)

    Zrobić zdjęcie starego tunelu i twierdzić, że nowy Węzeł Wzgórze odstrasza wyglądem ? To tak wygląda rzetelność dziennikarska ?

    • 14 6

    • (3)

      a nowy to niby lepiej wyglada? zolty, ze az wali po oczach.

      • 2 3

      • (2)

        No i co z tego, że żółty ? Lubię żółty kolor. Węzeł Wzgórze jest bardzo estetyczny i funkcjonalny. Takie dyrdymały jak podpis pod zdjęciem mógł napisać tylko ktoś kto na co dzień tamtędy nie chodzi.

        • 7 7

        • Co ty gadasz.

          Przecież żółty kolor jest niepraktyczny i razi w oczy. Latwo sie brudzi i po roku bedzie mial szare plamy od stale generujacego sie kurzu. Zobacz budynki otynkowane na żółty kolor. Po roku wszystko brudne.

          • 0 0

        • Przecież rok temu była afera

          jak kibic Lechii przez chyba jakąś złość pomazał cały te tunel

          • 0 0

  • jakas firma tunelowa ?????

    od dwóch dni na 3miesciepl-same tematy dot.budowy tuneli....oj jakies to dziwaczne...

    • 5 1

  • "Metamorfoza" -

    cóż za zgrabny eufemizm dla poprawek. No, ale jeśli poprawki, to znaczy że coś zostało schrzanione, a to już rodzi niewygodne pytania - dlaczego i przez kogo? Pozdrowienia dla Redakcji :)

    • 12 1

  • połączenie

    połączyć tunel z INFOBOX emKolejnym koszmarkiem Szczurka

    • 16 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane