• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Hybrydowy autobus testowany między Gdańskiem a Sopotem

Michał Jelionek
6 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Autobus Volvo 7700 testowany na linii 122 łączącej Gdańsk z Sopotem.



Hybrydowy model Volvo 7700, mogący zabrać 89 pasażerów, od kilku dni można spotkać na trasie linii 122 Wrzeszcz PKP - Sopot Kamienny Potok. Testuje go pracująca dla gdańskiego ZTM-u firma Warbus.



Autobus Volvo 7700 może pomieścić do 89 pasażerów. Autobus Volvo 7700 może pomieścić do 89 pasażerów.
Volvo 7700 Hybrid od kilku miesięcy odwiedza kolejne polskie miasta: był już we Wrocławiu, po drodze do Trójmiasta odwiedził m.in. Lublin, Tarnobrzeg, Siedlce i Warszawę. Od 1 marca, przez kolejne dziesięć dni, jego wady i zalety będą poznawać mieszkańcy Gdańska i Sopotu.

Seryjna produkcja hybrydowych modeli Volvo 7700 od blisko trzech lat prowadzona jest we wrocławskich zakładach Volvo Polska.

Czym charakteryzuje się napęd hybrydowy? Połączeniem standardowego silnika spalinowego z napędem elektrycznym. Pozwala to na zbalansowanie i wzajemne uzupełnianie zapotrzebowań silników: wysokoprężnego Volvo D5E oraz silnika elektrycznego.

Najważniejsza cecha autobusów miejskich to:

Czytaj także: Nowe autobusy w Gdyni

- W środku nie ma w zasadzie żadnych różnic, ale faktycznie autobus chyba porusza się ciszej niż inne. Generalnie sympatycznie się prezentuje - ocenia pan Mariusz z Sopotu, z którym rozmawialiśmy podczas przejażdżki testowanym autobusem.

Jak zapewnia producent autobusów - główny nacisk kładziony jest na ochronę środowiska. Skandynawowie do głównych atrybutów swojego produktu zaliczają przede wszystkim redukcję zużycia paliwa sięgającego 30 proc., zaś redukcję emisji szkodliwych zanieczyszczeń do blisko 50 proc.

- Autobus jak autobus, jednak jeśli jest tańszy w eksploatacji i korzystniej wpływa na środowisko, to oby więcej tego typu autobusów na naszych drogach - zauważa z kolei pan Paweł z Gdańska.

Hybrydowa technologia efektywnie znajduje swoje zastosowanie w pojazdach, które bardzo często zatrzymują się i ruszają. Stąd też przy każdym krótkotrwałym postoju na przystankach czy światłach - silnik spalinowy wyłącza się na rzecz elektrycznego. Powrót pracy diesla następuje po osiągnięciu prędkości 15 km/h. Technologia równoległa działa również z korzyścią dla pasażerów, dla których w znacznym stopniu ograniczono hałas oraz wdychanie szkodliwych spalin.

Dzisiaj modele Volvo 7700 Hybrid można spotkać w wielu europejskich krajach, m.in. Norwegii, Danii, Luksemburgu, Austrii czy Holandii.

Miejsca

Opinie (111) 3 zablokowane

  • :)

    od czegoś sie zaczyna, nawet od jednej sztuki, ważny jest cel jaki chce się osiągnąc, przecież całej floty nie wymienią.

    Niemiecki sposób na ekologię w mieście:
    1. Sprawny transport publiczny : kolej, autobus, tramwaj, ew,metro tj:
    - nowoczesny tabor,
    - punktualność,
    - dostosowanie rozkładu do potoków pasażerów,
    - bliskość przystanków / umiejscowienie dogodne,
    - ograniczenia ruchu pojazdów w centrum,
    - parkingi Park&Ride na przedmieściach,
    - zakaz ruchu ciężarówek w tranzycie,

    2. Niskie ceny biletów / współmierne do średnich zarobków mieszkańców

    3. Komunikacja całą dobę
    4. Brak "luk transportowych" na mapie miasta
    5. Tworzenie węzłów przesiadkowych.

    I nie nazwałbym tego NIEMIECKIM, a może racjonalnym transportem... Testuję go prawie codziennie i nie narzekam.

    Przy powyższych założeniach eko pojazdy mają 100 % uzasadnienie, a ich emisja spalin rzeczywiście ogranicza zatrucie powietrza w mieście.

    • 5 2

  • Z tą wszędobylską ekologią to jakaś masakra jest.

    Ludzi nie stać normalne życie, a "mądrym głowom" wydaje się, że ekologia spędza to sens naszego życia. Bogate kraje, bogaci ludzie nie mają co robić to wymyślają takie pier...y.

    • 1 3

  • 122 ach to ta linia eksperyment Karnosiowo Budyniowy (8)

    nie wiem kto planuje trase przebiegu linii autobusowych chyba prezydent ale poprowadzenie tej linii przy hali na granicy Gdańska i Sopotów to pomyłka do kwadratu

    • 5 4

    • linia 122 jeżdzi od 20 lat a jesli jeżdzi teraz obok ergo areny to tylko sie cieszyc (2)

      • 2 5

      • Jesteś : albo za młody, albo za słabo poinformowany. (1)

        Linia 122 jeździ od 1963 roku - czyli już 50 lat ! Początkowo spod Grand Hotelu skręcała w ul. Goyki, gdzie był przystanek "na żądanie", potem ul. 20-tego Października do ul. Sikorskiego i w górę do ul. Armii Czerwonej, a potem do Oliwy aż do ZOO. W każdym autobusie był konduktor, a i tak trafiali się gapowicze.

        • 1 0

        • linia 122 jest jeszcze starsza

          ponieważ wcześniej jeździła Bohaterów Monte Cassino do góry / tak tak Monciak nie zawsze był deptakiem/

          • 1 0

    • slabo dbaja o Trojmiasto (1)

      KGB = karnos + gryzon + budyn

      • 0 0

      • powino byc gdynia sopot gdans tak jak byl autobus A

        • 0 1

    • (2)

      To linia finansowana częściowo przez Sopot - mieszkańcy chcieli mieć połączenie po ul. Łokietka, to zmieniono trasę. Gdańska część trasy biegnie po staremu

      • 2 0

      • i słusznie że na łokietka jest autobus (1)

        tylko że można było tamtedy poprowadzic linię 143 i to własnie podważam. ze tego nie zrobiono a wytyczono trase 122 jakimis wygibasami

        • 2 1

        • A pracownicy Hestii to maja z buta popylać

          Bo jakiemuś sopociakowi coś w dekiel uderzyło?

          • 0 0

  • Nikt nie bierze pod uwagę tego ze

    do czasu wymiany baterii technologia się zmieni i będziemy mieli znacznie lepsze parametry użytkowe.

    • 1 1

  • REDAKTORZE

    Autobus ten w dniach od 19 lutego do 27 lutego był testowany w Gdyni oraz w Sopocie (na linii 181 czy S). Żadna to nowość, jeżeli chodzi o informację. Dobrze byłoby też dopisać, że po drodze do Gdańska był właśnie w Gdyni.

    PS. No i mieszkańcy Sopotu testują go od 19 lutego.

    • 7 2

  • Po co hybrydowe

    skoro na całym świecie już są elektryczne EV, nawet po Chinach już takowe autobusy EV jeżdżą.

    • 2 3

  • badziew!!! wszystkie hybrydy to kicha totalna

    albo na CNG czyli gaz ziemny albo choc na LPG byłby 10 razy lepszy i tańszy w eksploatacji, albo 100% elektryczny a nie ten badziew

    • 4 2

  • Jak w jezdził w Gdyni to nic nie pisaliscie (1)

    A teraz wielka podnieta

    • 3 2

    • bo ci co siedza w gdyni to d...y a nie redakcja

      o OPAT tez nic nie pisza jak rowniez o samej Gdyni malo pisza

      • 3 1

  • paczę artykuł...

    bo myślałem, że to faktycznie jaka straszna hybryda, a to zwykły autobus... kontrowersyjny tytuł artykułu panie Redaktorzu... Redaktorza nazwisko też kontrowersyjnie zaciąga...

    • 1 2

  • w tym blocie jakie sypiecie zima na drogi to ten autobus szybko zgnije wiec szkoda kasy najpierw stop dla blota

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane