• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Hybrydy" wyjadą na tory? Oferty za ponad 120 mln zł

szym
18 kwietnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (121)
Najnowszy artykuł na ten temat Hybryda wozi pasażerów na linii PKM
Hybrydowe pociągi sprawdzają się na zachodniopomorskich trasach kolejowych.
 Hybrydowe pociągi sprawdzają się na zachodniopomorskich trasach kolejowych.

Poznaliśmy oferty w przetargu na dostawę czterech "hybryd", czyli dwunapędowych, elektryczno-spalinowych pociągów, który Zarząd Województwa Pomorskiego ogłosił w ubiegłym miesiącu. Oferty zostały złożone przez dwóch polskich producentów i opiewają na kwoty od 120 do 127 mln zł.



Jak kursują pociągi? Sprawdź rozkład





Dwie oferty na miliony złotych



Jak oceniasz plany zakupów takich pociągów?

Do przetargu zgłosili się następujący producenci:

  • Newag, który wykonanie zamówienia wycenił na kwotę 127 mln 920 tys. zł (brutto),
  • Fabryka Pojazdów Szynowych H. Cegielski, oferująca cenę 120 mln 244 tys. 800 zł (brutto).

Urzędnicy ocenią teraz złożone oferty według następujących kryteriów:

  • ceny, która stanowi 61 proc. łącznej oceny oferty,
  • długości okresu gwarancji - 10 proc.,
  • terminu dostawy pojazdów - 24 proc.,
  • montażu zewnętrznych drzwi do kabiny maszynisty w pojazdach - 5 proc.

Jak będą wyglądać nowe pociągi?



Pojazdy dostarczone przez zwycięskiego producenta:

  • mają mieć do 65 metrów długości,
  • posiadać co najmniej 135 miejsc siedzących
  • oraz mieć jedną parę drzwi na każdy człon pojazdu,
  • Nowoczesne zespoły trakcyjne będą przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, w tym przewozu wózków inwalidzkich.
  • Będą posiadać miejsca przeznaczone do przewozu rowerów,
  • pojazdy będą wyposażone m.in. w klimatyzację, toalety przystosowane do obsługi osób z niepełnosprawnościami,
  • monitoring wewnętrzny i zewnętrzny,
  • dostęp do bezprzewodowej sieci Wi-Fi,
  • nowoczesny system informacji pasażerskiej, jak również defibrylatory AED.

Pociągi będą jeździć z prędkością nawet do 160 km/h



"Hybrydy" będą osiągać prędkość eksploatacyjną 160 km/h w trakcji elektrycznej oraz 120 km/h przy wykorzystaniu silnika spalinowego - zastosowanie takiego systemu napędowego umożliwi mieszkańcom wygodne i bezprzesiadkowe przejazdy, płynnie łącząc obszary o zróżnicowanej infrastrukturze kolejowej (z siecią trakcyjną i bez niej).

W planach zamówień publicznych na ten rok urząd marszałkowski zarezerwował 98 mln zł na zakup hybryd. Otrzymał na nie dofinansowanie z programu Polski Ład w wysokości 65 mln zł.

szym

Opinie (121) 2 zablokowane

  • że to niby innowacja? (2)

    Technologia przedwojenna

    • 2 10

    • Tak,z przed wojny w Ukrainie (1)

      • 3 3

      • gdańskie głupki, pierwszy statek "diesel-electric" popłynął w 1903 roku

        • 1 1

  • A kiedy tramwaje (2)

    z zasilaniem akumulatorowym o jakiejś kilkukilometrowej autonomii.

    • 3 6

    • W 2126

      • 1 1

    • Wystarczy spuścić jakiegoś starego Konstala z Chełmu bez zaciągniętych hamulców. Autonomicznie zjedzie do centrum, a może i nawet przejedzie Okopową.

      • 2 0

  • Hybrydyzacja ludzkości (2)

    trwa hybrydyzacja i mutantyzacja ludzkości, mamy pokolenie "z próbówki", zaszczepionych aplikacją zmieniającą kod genetyczny, mamy pokolenie młodziezy mutantów podpiętych z mózgami podpiętymi do aplikacji.

    • 1 14

    • ciiiii

      • 2 0

    • widać ,ze leki ci się skończyły ,

      • 6 0

  • W Gdańsku , wszystko żle , wszystko żle ,be (1)

    • 1 6

    • albo konfederat frustrat

      • 1 1

  • Az cztery? Litosci

    • 6 0

  • 4 pociągi to kosztowała fala

    • 6 1

  • Może w Gdańsku tramwaje hybrydowe?

    Nie rzadko zdarza się że jest awaria a tramwaje stoją w długich kilometrowych kolejkach. Hybryda dała by możliwość kontynuacji jazdy pomimo braku zasilania w sieci, albo awari silnika elektrycznego, przełączasz i cyk, jedziesz dalej na silniku dizla, na gazie albo na wodorze. Co mniejsze jednostki mogły by być bardziej "eko" i jeździć w zaprzęgu konnym jako alternatywne źródło lokomocji.

    • 2 4

  • Czemu pociągi mają alternatywę spalinową? (1)

    Przecież kolej ma sprawdzone rozwiązania techniczne stosowane w drezynach. Można by napędzać w ekologiczny sposób z zerowym śladem węglowym, przy użyciu ludzkich mięśni jak za dawnych lat. Maszynista po pierwsze poprawiłby kondycję fizyczną, po drugie zaoszczędził na siłowni, po trzecie przyczyniłby się do ochrony środowiska. Czy to nie jest lepsze rozwiązanie?
    Dodam, że przy okazji mógłby napędzać prądnice które zasilałyby oświetlenie, sieć Wi-Fi, i gniazda do ładowania telefonów i laptopów, aby podróż upłynęła przyjemnie.

    • 1 7

    • Zapomniałeś jeszcze dodać, że obniżyłby się również poziom hałasu :)

      • 0 1

  • Mam nadzieje ze na koncach tych skladow

    Będzie przedział dla ludzi którzy lubią sobie wypic piwko i zapalić papieroska. Powinien być on wyposażony w wyłącznik światła oraz blokadę drzwi

    • 5 3

  • Kolejowa hybryda to przerost formy nad treścią. (3)

    Zamiast kupować takie bezsensowne rozwiązania, lepiej dokończyć elektryfikację i kupować pociągi na prąd.
    A tak kolejne działanie na zasadzie: zrobimy coś, aby było widać że coś robimy.

    • 31 44

    • (2)

      Chciałeś zabłysnąć, a chyba nie znasz realiów. Torami w Polsce z nieliczymi wyjątkami zarządza pkp plk, która ma wieloletnie obsuwy w pracach. Elektryfikacja linii z Kościerzyny (a w zasadzie Bydgoszcz - Gdynia) miała się skończyć równolegle z elektryfikacją PKM, a jak jest widać. Takie składy nadadzą się na niejedną linię w województwie, a jeśli nawet już się wszystko zelektryfikuje (na co się szybko nie zapowiada), to można je odsprzedać dalej.

      • 35 1

      • Mało tego. Jako pierwszy mieli robić odcinek od Gdyni głównej do Łączenia z linią PKM. Tak, żeby do Gdyni jeździły elektryczne, a spalinowe do Kartuz i Kościerzyny. Dzięki temu, składy mógłby by być większe we wszystkich kierunkach. Ale po co? Lepiej zrobić od drugiej strony, żeby Trójmiasto, w którym rządzi opozycja miało gorzej.

        • 13 2

      • Zanim państwowe firmy zbudują wagony

        To już inne państwowe molochy zdążą kable pociągnąć.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane