• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak hulajnogi elektryczne zmieniają oblicze miast? Badanie na temat mikromobilności

Krzysztof Koprowski
6 lipca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Współcześnie, oprócz rowerów, istnieje szeroka gama innych środków osobistego transportu, które mogą w mieście zastąpić samochód czy komunikację miejską. Współcześnie, oprócz rowerów, istnieje szeroka gama innych środków osobistego transportu, które mogą w mieście zastąpić samochód czy komunikację miejską.

W jaki sposób rozwój hulajnóg elektrycznych i innych środków mikromobilności wpływa na transport i bezpieczeństwo ruchu w mieście? Tym zagadnieniem zajmuje się naukowczyni z Uniwersytetu Gdańskiego. Badanie będzie prowadzone zarówno w formie ankiety internetowej, jak i bezpośrednio w wywiadach na ulicy.



Czy korzystałe(a)ś z pojazdów mikromobilności?

Przez "mikromobilność" na potrzeby badania naukowego należy rozumieć wszystkie środki transportu osobistego, które są alternatywą wobec komunikacji miejskiej i samochodu - hulajnogi, rowery, skutery, deskorolki, rolki, segwaye, hoverboardy itd.

Autorka w ankiecie internetowej pyta m.in. o częstotliwość korzystania z pojazdów mikromobilności, przyczynie wyboru takiego środka transportu, bezpieczeństwie na chodnikach oraz niezbędnych zmianach.

- Jesienią ubiegłego roku badanie to zostało zrealizowane na zasadzie pilotażu przy wsparciu pracowników stowarzyszenia Obszar Metropolitalny Gdańsk - Gdynia - Sopot. Obecnie realizuję jego drugą część na większej próbie respondentów, a badanie jest prowadzone w Gdańsku, Warszawie oraz Berlinie i kierowane zarówno do osób pieszych, jak i użytkowników urządzeń transportu osobistego - wyjaśnia dr Joanna Stępień, adiunkt z Zakładu Geografii Społeczno-Ekonomicznej Wydziału Oceanografii i Geografii na Uniwersytecie Gdańskim.
Wyniki badań zostaną wykorzystane tylko do celów naukowych oraz będą analizowane i prezentowane jedynie w postaci zbiorczych zestawień statystycznych.

Badanie jest częścią projektu finansowanego przez Narodowe Centrum Nauki w Krakowie.

Czytaj też:

Zbadali wpływ izolacji w czasie pandemii



Hulajnogi współdzielone. Jak z nich korzystać? Materiał z września.

Miejsca

Opinie (289) ponad 10 zablokowanych

  • Śmietnik zrobili z miasta

    • 10 1

  • Hulajnoga to najlepszy transport do pracy (2)

    Dojazd do pracy skrócił mi się z 45 na 38 minut. Do tego stabilność jeśli chodzi o czas jazdy jest rewelacyjna - plus/minus dwie minuty, gdzie samochodem jest plus/minus piętnaście. Do tego miesięczny koszt prądu to 5 zł. Odpada paliwo, naprawy auta, ubezpieczenie, wymiana opon na zimowe, serwis klimatyzacji, opłaty parkingowe i wiele innych kosztów związanych z samochodem.

    • 3 4

    • Taniej będzie jak kupisz hulajnogę elektryczną. (1)

      Te z firm wypożyczających nie są tanie.

      • 2 0

      • Tak właśnie zrobiłem

        • 1 0

  • (2)

    Szkoda, że w bardziej oddalonych od centrum dzielnicach nie ma infrastruktury żeby można było się nimi poruszać - chodniki wąskie i nierówne, a drogi dziurawe i zakorkowane

    • 31 10

    • Cytujesz wypowiedź Kacpra.

      On był sprytniejszy od ciebie. Dostał 20 tys.zł. jako bezrobotny prawnik..... założył kancelarię prawniczą. Po 12 miesiącach zamknął .....

      • 4 3

    • masz jeszcze autostrady

      najlepiej lewym pasem

      • 0 0

  • Jak elektryczne hulajnogi zmieniają miasta

    może ktoś je przewozi nocą?

    • 2 0

  • Jak naukowczyni (2)

    To adiunktka, a nie adiunkt.
    A skrót "dr" jest od doktor, więc powinno być a pani jest przecież doktorą albo doktorką, więc powinno być "da"
    Trza być konsekwentnym drogi portalu. :)

    • 7 1

    • doktorka uprawniona profesjonalnie afiliowana,
      w skrocie...

      • 0 0

    • eeeee .... co jest doktorku ?

      • 0 0

  • Jeden wielki złom!!!!!!!

    • 4 0

  • Wszystko co ma napęd inny niz siła mięśni

    Powinno jeździć po drogach publicznych a nie drogach rowerowych.
    Wystarczy,ze rowerzysci musza tolerować rolkarzy,wrotkarzy i narciarzy.

    • 3 1

  • No niestety śmietnik zrobili z miasta

    • 4 1

  • Na ile bezpieczne (1)

    Na ile bezpieczne są hulajnoga radziłbym się zapytać w szpitalu na brązowym. Od kiedy pojawiły się hulajnogi nie ma dnia bez pacjenta, a weekendy to już apogeum.
    Pijani wracaja na hulajnoga do domu.

    • 4 1

    • Aniu, zaszokuję cię, ale winny wielkiej liczbie ofiar hulajnóg np. na Zaspie jest upadek Mevo

      Trochę mieszkałem, studiowalem, nad Renem, wilokrotńie jezdzilem po kilku-kilkunastu piwach. A że łeb mam słaby, jestem chudy, to czasem ledwie doczłapałem do roweru i z wielkim trudem otwierałem prostą kłódkę zapięcia. Ale do domu zwykle było parę kilometrów,, bo tania stancja była poza miastem, to do domu zawsze docierałem trzeźwiuteńki, bo wysiłek czyścił łeb, no i młody metabolizm spalał słabe niemieckie piwo.

      Rower po pijaku jest bezpieczny. Ok, mniej niebezpieczny niż samochód, hulajnoga, porównywalnie bezpieczny do marszu z buta. Nie mówię o elektrykach, tylko o mechanicznych rowerach, ale nawet mevo wymuszało by wysiłek i... trzeźwienie. Nie da się wdepnąc gazu do dechy ile fabryka dała. Hulajnoga elektryczna w tej sytuacji była by zabójcza. no, samobójcza.

      Bo zabójcze to są fury. To jest absolutnie niezrozumiały paradoks, że transport masowy oparto na równie niebezpiecznej technologii.

      • 0 0

  • Jadę samochodem - uważaj na motocyklistów (1)

    Idę pieszo - uważaj na hulajnogi , to jakiś obłęd ( chyba że chodzi o wyeliminowanie starych ludzi )

    • 1 2

    • Najlepiej nie uważac nigdy

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane