• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak rozruszać Rębiechowo?

Michał Tusk
18 lutego 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Ryanair jest kolejnym przewoźnikiem, który likwiduje niektóre połączenia z trójmiejskiego lotniska. Ryanair jest kolejnym przewoźnikiem, który likwiduje niektóre połączenia z trójmiejskiego lotniska.

Czasy intensywnego rozwoju gdańskiego lotniska i pojawiających się praktycznie co miesiąc nowych połączeń minęły. Czy port lotniczy oraz lokalne władze robią wszystko, by ten trend odwrócić? - zastanawia się Michał Tusk.




Gdy na świecie panowała gospodarcza euforia, przewoźnicy prześcigali się w ogłaszaniu nowych połączeń z Gdańska. W szczytowym momencie w Rębiechowie praktycznie co kilkanaście minut lądował samolot, a płyta postojowa przed terminalem pękała w szwach.

Sytuacja zmieniła się równo rok temu. Wizz Air, który w Gdańsku ma swoją bazę, zmniejszył liczbę zbazowanych samolotów z trzech do dwóch. A EasyJet wycofał się całkowicie. Potem było już tylko gorzej. Zlikwidowane połączenia miało zrekompensować otwarcie bazy Centralwings. Jednak zaledwie parę miesięcy po podpisaniu z przewoźnikiem listu intencyjnego, LOT, właściciel Centralwingsa, zadecydował o wycofaniu tej linii z rynku przewozów liniowych.

Od tego czasu nowych połączeń praktycznie nie ma. W lecie zeszłego roku ofensywę zapowiedział Ryanair i zgodnie z zapowiedziami parę miesięcy później uruchomił połączenia do Brukseli, Bristolu, Shannon i Liverpoolu. Do dziś nie ostało się żadne z nich.

Kryzys dotyka wszystkich lotnisk. Nowych połączeń wszędzie jest jak na lekarstwo, dotychczasowe znikają. Niektóre porty jednak radzą sobie w tej sytuacji nadzwyczaj dobrze. Wrocław uciekł spod noża Ryanaira, który oszczędził miastu poważnych cięć. Co ważne, równocześnie pojawiło się nowe połączenie do hiszpańskiego Allicante. Jeśli dodamy do tego fakt, że z Wrocławia Ryanair lata także do Barcelony, przeciętnemu mieszkańcowi Trójmiasta, stęsknionemu południowego słońca, nóż się w kieszeni otwiera.

Podobnie jest w Poznaniu. Tam cięcia były niewielkie, a do wspomnianej Barcelony samoloty latają nawet pięć razy w tygodniu! Jest też połączenie z Mediolanem, realizowane przez Wizz Aira.

- Wrocław leży na południu, więc i połączenia rozwijają się tam w kierunku południowym. U nas jest odwrotnie - mówi Tomasz Kloskowski, wiceprezes gdańskiego lotniska.

I rzeczywiście ma rację, bo siatka połączeń z Gdańska do Skandynawii jest bezkonkurencyjna nawet w porównaniu z Warszawą. Czy to znaczy, że powinniśmy zapomnieć o lotach na południe i cieszyć się z możliwości latania do Turku, Goeteborga czy Oslo? Nie.

Co powoduje, że przewoźnicy pojawiają się w danym porcie, a z innego się zwijają? Każde lotnisko, wspólnie z otaczającym je regionem, płaci przewoźnikom za obecność. Forma jest różna - czasem to pieniądze na wspólną promocję, czasem opłata za "obecność" na stronie internetowej danej linii. I choć opłaty teoretycznie wpływają na decyzję przewoźników, z reguły zwycięża ekonomia. Przykład - Bydgoszcz i Rzeszów. Oba ośrodki płacą miliony Ryanairowi, a ten bezpardonowo pozbawił je np. połowy połączeń.

W Trójmieście od lat samorządy współpracują głównie z Wizz Airem, który konsekwentnie rozwija swoją bazę w Gdańsku, dając miejsca pracy pilotom, stewardesom i obsłudze naziemnej. Współpraca skierowana jest praktycznie tylko na Skandynawię. To tam pojawiają się reklamy Trójmiasta. Tam też Wizz Air lata do wielu miast. Może warto rozszerzyć ją o inne państwa, również te bardziej południowe?

- Rozmawiamy z wieloma przewoźnikami. Wizz Air obecnie ma w Gdańsku dwa samoloty, które wykorzystuje w 100 proc. By wprowadzić nowe połączenie, musiałaby do nas trafić kolejna maszyna. To z kolei bardzo trudna decyzja dla przewoźnika - mówi Kloskowski.

Może jednak warto spróbować? Wizz Air lata np. z Budapesztu, Barcelony, Pragi czy Mediolanu. Połączenia do tych miast cieszyłyby się powodzeniem w obu kierunkach.

Na Pomorzu brakuje innego elementu, często obecnego w innych regionach - silnego zaangażowana lokalnych władz, które zachęciłyby przewoźników do większego otwarcia na Trójmiasto, ale nie tylko z północy.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (198) 6 zablokowanych

  • pierwszy!!!! (16)

    w koncu
    moj debiut

    • 24 60

    • heh...

      szczesciarz ! .... zazdroszcze

      • 7 8

    • farciarz, kurde heh

      • 5 6

    • zabawa na poziomie (1)

      niczym dzieci scigajace sie na szkolnym korytarzu ktore szybcie dotknie numerka na drzwiach od sali.... tyle ze dzieci i internet to nie najlepsze polaczenie... uwazajcie na pedofili itp

      • 8 6

      • te szkoda gadac nie znasz sie na zabawie ??? :)

        • 7 3

    • Gratulacje!

      • 7 1

    • Też bym chciał

      • 5 1

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • ale fajno , że sie ciebie udało (1)

      • 5 0

      • do szkoda gadacccc nie bawisz się nie przeszkadzaj!

        • 3 0

    • A nie jest tak,

      że pierwszy stawia?

      • 5 0

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • ...nie byles pierwszy!!!

      zapytaj JEJ ???

      • 1 0

    • Echhh, fajnie, gratulacje...

      Napisz prosze mi na priva jak to jest osiagnac cos takiego, w koncu to nie zdarza sie codziennie. Jedni nawet nie maja co marzyc o tym co Tobie sie udalo a inni zyja w nieswiadomosci ze istnieje tu takie forum, przez co ich zycie nie jest pelne, szkoda ich...

      • 2 0

    • do usuniecia (1)

      JUZ ZGLOSILEM TE TWOJA WYPOWIEDZ DO USUNIECIA :] to proste, wystarczy nacisnac KOSZ. :)

      • 0 1

      • Gratuluje!

        Wspanialy fart!

        • 0 1

    • nieudany :)

      • 0 0

  • Moze dosc tych bajek medialnych ze kryzys jest wokol polski ale w polsce jest ok (8)

    • 15 6

    • Racja wszyscy mowia ze tylko w polsce pkb bedzie na plusie a zlotowka cora nizej,Zenada

      • 5 0

    • Niski zloty ... a nowe miejsca pracy (2)

      Plusy kryzysu dla Polski .... patrząc na złotówkę nic tylko produkować i sprzedawać za granice. Powinnyśmy ściągać z zachodu firmy które szukają oszczędności.dzięki słabej zlotowce firmy te maja szanse się odrodzić w naszym kraju po przez przeniesienie fabryk. Tańsza produkcja (spadek złotego) dobrze wyszkoleni ludzie atuty którymi dysponujemy.Tylko czy nasz kraj i cała biurokracja pozwoli na to ???

      • 3 1

      • Pozory mylą (1)

        Opłaca sie to tylko wtedy kiedy surowce czy podzespoły byłyby w Polsce. Jeśli ich tutaj nie ma to trzeba je sprowadzać doliczając dodatkowe koszta wymiany waluty. Siła robocza może jest i tańsza ale też i mniej wydajna - po prostu zarobki są proporcjonalnie niższe. Zachodnie inwestycje zazwyczaj przyciągało coś innego - niższe lub brak opodatkowania na starcie. Ale to już chyba tylko historia.

        • 0 0

        • Problemem jest brak zrozumienia pojęcia-wydajności pracy. Jeśli pracownikowi stworzy się identyczną bazę jak w zachodniej Europie to i wydajność będzie wyższa. Co z tego kiedy ktoś pracuje 12 godzin obsługując cztery maszyny, kiedy w konkurencyjnej firmie pracownik w ciągu jednej godziny wykona tą samą pracę na jednej maszynie mającej większą wydajność.

          • 0 0

    • Jak rozruszać Rębiechowo?

      Zrobić jakiś zamach, czy mercedesa Jacka K. zostawić przed lotniskiem...

      • 1 0

    • złotówka słabnie (2)

      wiec to powinien byc dobry powód do tego, zeby wiele linii lotniczych otwieralo polaczenia do gdanskie.

      Kochany Pan Premier oczywiscie plan, ktory byl przeciwko spekulantom nt. sprzedazy EURO duzej ilosci, by na rynek wplynelo duzo zlotowek byl poprostu SZCZALEM W DZIESIONTKE, zalamalem sie po tej wiadomosci, momentalnie chwile po tej informacji zlotowka jeszcze bardziej sie pograzyla w swojej bessie, gratuluje panu premierowi wspanialego ciosu - pora na granice 6.00 przy EUR/PLN. spekulanci do boju, premier o was dba! a moze sam inwestuje w waluty i spekuluje a to jego idealny sposob na zarobek? bo ja nie widze w ogole sensu wnoszenia pomyslu, ktory zamyaist interwencji byl przedstawiony a wiadomo, ze takie informacje jeszcze bardziej pograzaja walute. PO-RA-ZKA

      • 0 0

      • w Londynie jest grupa spekulujaca od lata walutami wielu panstw i.. (1)

        Ta grupa posiada majatek wielokrotnie przewyzszajacy caly dochod Polski na najblizsze 10 lat.Teraz gdyby mialo dojsc do oborny zlotowki,ktora zaanonsowal Donald Tusk,to Polska straci te wszystkie pieniadze i na koniec itak pusci zlotego wolnorynkowego.Ta sama grupa pare lat temu polozyla na lopatki po polrocznej walce ze szwedzkimi bankami Szwecje!I tu cos musze wspomniec:informacje na temat ruchow ekonomicznych sa dla bezpieczenstwa ekonomicznego scisle tajne,wiec pan premier "dal ciala" ujawniajac ewentualne zachowania polskich bankow.To chyba laik wie,a premier powinien byc otoczony doradcami finnasowymi.
        Moja prognoza dla polskiego zlotego jest smutna,bedzie spadal niebotycznie do lata.I nawet spadnie mniej gdy rzad nie bedzie interweniowal z wchodzeniem pieniedzy,ktore powinien kierowac w osolone najbiedniejszych.Bo tak straca te sume,jakby ja przelozyli do bezposrednio do kieszeni spekulantow z Londynu.Na czel tej grupy stoi jeden z najbogatszych zydow swiata chyba sie nazywa Soloz(zyd pochadzacy z Wegier).
        Zlotowka spadnie do euro 1 na 7,5 zeby w lato wrocic na 5.
        Slowa o obronie sa jak jakas bajka ze zlego snu!

        • 2 0

        • watpie, zeby spadla az tyle, ale potwierdzam istnienie tej grupy ludzi

          mam jednego znajomego nalezacego do zarzadzania funduszami na europe cee. Ma do dyspozyji dziennie tyle, ile rzad ma teraz do wymiany z funduszy europejskich (2-3 mld). A to jest jeden czlowiek z okolo 10-15 instytucji, ktore moga rozchwiac rynkiem jak chca. Tylko, ze nawet im sie nie oplaca rzucac kasy teraz i zbierac po paru dniach z zyskiem. Teraz sa tansze metody, np podanie usluznym mediom jakiejs wiadomosci, by wywolac run wsrod stadnie dzialajacych Polaków. Taniej, a efekt ten sam.

          • 0 0

  • Uwaga sluzby odsniezajace.Proponuje sledzic prognozy bo znow bedzie jak niespodzianka :)

    • 8 2

  • Panie Michale (13)

    bardzo rozumny artykuł

    • 12 11

    • czy ten ma cos wspolnego z tym Tuskem ?????? (7)

      • 2 2

      • Tak

        • 3 0

      • a jak myślisz ?

        • 4 1

      • (4)

        Tak, ma i to bardzo wiele, ale co to ma do rzeczy.
        Artykuł dobry.

        • 3 3

        • (3)

          Poważnie tak uważasz?
          Moim zdaniem za dużo w nim kolokwializmów, zbyt mało dbałości o szczegóły. Jego forma jest bardzo... prosta, jakby był pisany do gazetki szkolnej. Imho prawie graniczy z obrażaniem powagi czytelnika.

          Oto przykłady:
          "właściciel Centralwingsa","nóż się w kieszeni otwiera","przewoźnicy (...) się zwijają","A EasyJet wycofał się całkowicie."

          Może się czepiam, ale mnie to razi po oczach. Treściowo ok, ale stylistycznie już nie.
          Pozdrawiam :)

          • 5 3

          • (2)

            masz racje, z tym ze "razi w oczy" nie po oczach ;)

            • 0 0

            • (1)

              Dlatego ja nie pisuję artykułów na trojmiasto.pl :P

              • 1 1

              • Ale skalałeś to forum, ty, ty... niegodziwcze :)

                • 0 0

    • (2)

      w sumie takie pitolenie o niczym...rachunek jest prosty: ludzie nie lataja, przewoznik zamyka polaczenie...po co utrzymywac polaczenie, kiedy chetnych jest mniej, niz polowa mozliwosci samolotu...wiem co mowie, sporo latam i slysze co mowia ludzie z tego biznesu...przykre, ale prawdziwe...podoba mi sie jednak wizja lotow do budapesztu...na pewno byloby oblegane

      • 1 0

      • (1)

        ludzie nie lataja,

        skrzydeł nie mamy

        • 0 1

        • hmm

          a jak "lece" samolotem to jak to określisz?
          mówisz, że lecisz do Mediolanu, czy mówisz, że lecisz samolotem do Mediolanu, czy mówisz, że lecisz statkiem powietrznym do Mediolanu,czy może że jedziesz samolotem? :D
          a żeby nie było, że potrzebne są do tego maszyny to obejrzyj sobie: http://www.maxior.pl/film/76175/Latajacy_czlowiek

          • 0 0

    • czy ja wiem? (1)

      zadnych konkretow ani konkluzji.
      do tego styl - niby oficjalny, a wplecione podworkowe trendy odzywki. to nie jest pierwsza liga, niestety.

      • 0 0

      • ...Do dziś nie ostało się żadne z nich.

        albo....

        w danym porcie, a z innego się zwijają?

        albo: wycofaniu tej linii z rynku przewozów liniowych - chyba rejsowych mialo byc ? czy kolowych ? ;)

        • 0 0

  • płyta lotniska pękała w szwach? (1)

    Wydaje mi się ze to nie wróży nic dobrego....

    • 5 2

    • eh

      tak ja mowisz.. wydaje ci sie

      • 0 0

  • Ehhh szkoda (1)

    Ja latam do Bristolu albo na luton i teraz wycofują te połączania a na prawdę dziwie się temu bo zawsze jak lece to samolot jest pełen ludzi... I jest to wina naszych lotnisk które podwyzszają opłaty za korzystanie z naszego lotniska.... Wcale się nie dziwie że wszyscy z tąd uciekają :(

    • 5 4

    • to sie zdziw Aniu,

      oplaty zostaly w koncu zrownane z unijnymi. przez podniesienie oplat lotniskowo-nawigacyjnych cena biletu w przeliczeniu na pasazera moze wzrosnac niecale 5 zlotych czyli dzisiaj jedno Euro. Czemu polskie lotniska maja byc "dymane" przez tanie linie ?!?!? czemu przewoznicy tak placza, skoro koszta rozbijaja na swoich klientach.????

      • 1 1

  • Michał Tusk, a Ty korzystasz z samolotów? Może to droga do rozwoju (3)

    Niech każdy, kto się zastanawia, niech choć raz przeleci się samolotem

    • 4 5

    • pewnie korzysta z "lufthansy" (2)

      • 2 3

      • Na pewno. Zakłada hełm i mundur po dziadku, mówi że jest przyjacielem Angeli

        i ma darmowy lot.

        • 6 5

      • ciebie to nawet przez bramki nie przepuszcza :)))

        • 2 0

  • ludzie zy wy nie rozumiece ze bumm na rynku lotniczym byl wtedy gdy robole z polski jezdzili na wyspy na zmywaki? jak robole (1)

    zaczeli uziekac z wysp to i linie sie zaczely wycofywac, wszytsko jest takie proste....ehhh

    • 21 5

    • proste jak ty:-)

      • 5 2

  • podpis pod zdjęciem :-)

    "Ryanair jest KOLEJNYM przewoźnikiem, który likwiduje KOLEJNE połączenia z gdańskiego lotniska."

    • 4 4

  • zgadzam sie (9)

    z teza syna wielkiego ojca że raz w tygodniu do Mediolanu to byłoby dobre posunięcie

    • 7 3

    • i do Barcy też - chociaż raz w tygodniu (2)

      • 2 0

      • i na orunie

        • 2 0

      • przede wszystkim do barcy

        • 1 0

    • A może....

      ...bezpośrednie połączenie z Maczu Pikczu?! :)

      EKŁADOOR!

      • 2 0

    • Mediolan-Bergamo (1)

      Jestem za tym polaczeniem

      • 1 0

      • Ja też nie rozumiem, dlaczego do Mediolanu można latać

        z Katowic, Wrocławia, Krakowa, Warszawy, Łodzi i Poznania, a z Gdańska to już nie.
        Ryanair ma dużą flotę i w sumie mógłby spróbować, zamiast rzucać się na kolejne północne trasy i usiłować odbierać klientów Wizzair'owi. Klasyczna wtopa: Gdańsk-Liverpool. Po co to było?

        Ciekawe, czy władze lotniska usiłują coś sugerować przewoźnikom, czy tylko bezmyślnie przytakują na wieść o 1500 połączeniu do UK?

        • 1 0

    • Raz w tygodniu jest bez sensu (1)

      Bo eliminuje zupełnie możliwość zrobienia sobie kilkudniowego wypadu.. ale może linie lotnicze nie widzą takiej potrzeby w Polsce

      • 0 0

      • powinni zauważyć.podobna sytuacja miała już miejsce-mam na myśli otwarcie granic-był bum,no trwa,były by loty-lecieli byśmy na wekendy,a może niech się promują inne miasta świata-u nas popularne będą loty jak agroturystyka-mam na myśli nasze lotnisko

        • 0 0

    • Michał Tusk-redaktorek od spraw niepotrzebnych

      Teraz zachwyt nad geniuszem redaktorskim Michałka, a jak tatuś przestanie być premierem to okaże się, ze to zwykły grafoman bez talentu i wiedzy na tematy o których próbuje pisać.Przypomnijcie jedna z córeczek byłego prezydenta.Podobno talent baletowy, że Pani Boniuszko przy niej to guaniara, a jak tatuś paszoł won ze stołka to i dziewczynie talent zagubił się..

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane