• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak usprawnić ruch tramwajów na Łostowice?

Motorniczy ZKM
3 lipca 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Nowa linia na Łostowice przysparza problemy także motorniczym. Nowa linia na Łostowice przysparza problemy także motorniczym.

Nieprawidłowa częstotliwość tramwajów, sygnalizacja świetlna, która sprawia, że więcej się stoi niż jedzie, niedopasowany do realiów rozkład jazdy oraz opóźnienia - to tylko niektóre z zarzutów, jakie do funkcjonowania nowej linii tramwajowej na Łostowice ma nasz czytelnik - motorniczy ZKM.



Jeden z motorniczych z Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku po kilku tygodniach funkcjonowania nowej linii tramwajowej na Łostowice postanowił podzielić się konkretnymi propozycjami rozwiązania problemów.

Oto jego list

Podstawowe problemy od dłuższego czasu staramy się zmienić poprzez nasze zgłoszenia w Centrali Ruchu ZKM w Gdańsku, która przyjmuje nasze zgłoszenia i przekazuje je odpowiednim służbom, jednak do dziś nie są one rozwiązane. Winę za to ponosi firma Eldro, obsługująca sygnalizację świetlną w Gdańsku, która dotąd nie zrealizowała żadnej z naszych sugestii.

Przystanek Przemyska - istnieje tam sygnalizacja świetlna, która powinna być załączana na żądanie zielonego światła przez pieszych lub rowerzystów, o czym świadczą przyciski na słupkach sygnalizatorów. Tymczasem działa ona w normalnym trybie (pomimo iż ruch pieszy odbywa się w bardzo małym zakresie), tzn. jest światło zielone dla pieszych i rowerzystów, a następnie zapala się światło zielone dla tramwaju. Problem dodatkowo polega na tym, że tylko w jednym kierunku tramwaj dostaje zielone światło. Z przeciwnej strony ma nadal czerwone światło. Sytuacja zmienia się po kolejnym cyklu dla pieszych i rowerzystów, kiedy to z pierwszej strony tramwaj ma światło nadal czerwone, a z drugiej otrzymuje światło zielone. Dobrym rozwiązaniem byłoby wykorzystanie istniejących przycisków z żądaniem zapalenia światła dla pieszych i wprowadzenie stałego światła zielonego dla pojazdów szynowych z obu stron jednocześnie.

Przystanek Wilanowska - sygnalizacja na tym przystanku zapala się bardzo rzadko i na bardzo krótki czas (cykl świetlny w szczycie trwa około 2 min.). W godzinach szczytu tworzą się przez to zatory tramwajowe, powodujące dalsze opóźnienia w realizacji rozkładu jazdy. Rozwiązaniem byłoby zwiększenie do dwóch załączenia zielonego światła dla tramwajów w ciągu jednego cyklu świetlnego.

Czy często korzystasz z nowej linii na Łostowice?

Wyjazd z pętli Łostowice Świętokrzyska - jest poprzedzony pięcioma sygnalizatorami dla tramwajów. Pierwszy znajduje się na przystanku początkowym i ma działanie informacyjne. Kiedy na tym sygnalizatorze zaczyna się odliczanie (od 09 s. do 0), oznacza to, że nastąpi załączenie się pozostałych sygnalizatorów tramwajowych z sygnałem zielonego światła. Problem polega na tym, że odliczanie jest zbyt krótkie (powinno zaczynać się od 30 s. lub nawet 45 s.), gdyż obecnie nie ma możliwości w tym czasie wykonać czynności polegających na zamknięciu drzwi, ruszeniu, pokonaniu ostrego łuku i następnie przejechaniu kolejnych czterech sygnalizatorów. Czas trwania światła zielonego dla tramwajów jest bardzo krótki i w połączeniu z ostrymi łukami, które występują na tej pętli, dystans jest niemożliwy do pokonania w bezpieczny sposób i z zachowaniem rozkładu jazdy.

W ciągu ulicy Marynarki Polskiej, na przystankach Swojska i PGE Arena Gdańsk występuje sygnalizacja wzbudzana dla tramwajów. Problem polega jednak na tym, że aby ją załączyć, tramwaj musi zatrzymać się dokładnie przed sygnalizatorem, gdyż tam pomiędzy torami znajduje się pętla indukcyjna, która wytwarza impuls do zapalenia tego światła. Tramwaj, który ma przystanek za takim skrzyżowaniem, jest narażony na długie odczekiwanie na swoje światło. Powoduje to po raz kolejny duże opóźnienia w realizacji rozkładu jazdy, jak również straty w zużyciu energii elektrycznej. Najlepszym rozwiązaniem tej sytuacji byłoby cofniecie pętli indukcyjnych, które obecnie znajdują się przy samych sygnalizatorach o ok. 100 m przed sygnalizatory, aby już jadący z daleka tramwaj mógł załączyć sobie impuls załączenia zielonego światła.

Kolejnym przykładem jest przystanek Centrum w kierunku Chełmu i z Chełmu do Centrum (skrzyżowanie Armii Krajowej i 3 Maja). Tramwaj jadący od strony przystanku Centrum w kierunku do Chełmu otrzyma zielone światło dopiero w momencie, gdy pantografem przełoży zwrotnicę w kierunku Chełmu. Natomiast jadąc od przystanku Pohulanka do Centrum stanie się tak w momencie najechania na pętlę indukcyjną. Problem polega jednak na tym, iż w godzinach szczytu, aby światło się załączyło, impuls pantografem (od Centrum) i najazd na pętlę indukcyjną (od Pohulanki) musi nastąpić przed zapaleniem się zielonego światła dla samochodów jadących w tym samym kierunku. Gdy wspomniany najazd tramwaju nastąpi chwilę po załączeniu się zielonej sygnalizacji dla samochodów, tramwaj zielonego światła nie otrzyma, po czym jest zmuszony odczekiwać ok. 2 minut na kolejne światło. Tworzą się kolejne bezsensowne opóźnienia i zatory tramwajowe. Po godzinach szczytu taka możliwość istnieje. Rozwiązaniem tego problemu byłoby wprowadzenie zielonego światła dla tramwaju w tych kierunkach na stałe wraz z sygnalizacją zieloną dla samochodów. Jej trwanie i działanie nie zakłóca i nie wydłuża innych cyklów samochodowych i pieszych.

W ciągu ulicy Kartuskiej niedawno przeprowadzony remont generalny torowiska doprowadził do pozostawienia sporych nieporozumień. Polegają one na zasłoniętych przez słupy trakcyjne sygnalizatorach świetlnych dla tramwajów, od strony przystanku Pohulanka do przystanku Skrajna. Pomimo iż zgłaszaliśmy ten problem, jedynie na przystanku Paska został rozwiązany, na pozostałych przystankach tj. Ciasna, Skrajna i przejazd samochodowy przed przystankiem Skrajna, sytuacja nie została poprawiona.

Sprawy te - nie dość, że powodują spore opóźnienia w napiętym rozkładzie jazdy tramwajów - dodatkowo przyczyniają się do dużego zużycia energii elektrycznej z powodu często zbędnych hamowań i kolejnych rozruchów.
Motorniczy ZKM

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (196) 4 zablokowane

  • xxxx (1)

    witam rzecznik ZKM zajmuje sie glupotami...kobieta mloda(wcale nie piekna jak to niektorzy sie podniecaja)a gwiazde z siebie robi...szkoda slow ..mamy takie czasy zeby lepiej isc do mediow oni bardziej pomoga(tzn.wyolbrzymia,dopisza,opublikuja)iiiiii jest efekt:)

    • 7 8

    • Proszę pytać rzecznika ZTM !!!!!!!!!!

      • 4 0

  • Inwestycje drogowe w Gdansku - w miare ok. Poza ta jedna !!!!

    Rondo przy Havla zostalo juz fatalnie ! zaprojektowane. Juz od etapu idei , wizji a dalej projektu zostalo spiep...... Powinien pierszenstwo miec ciag komunikacyjny Orunia - Łostowice a nie jakies dziwne kombinacje.W ten sposob powstaly koszmarne korki ! jest gorzej jak bylo przed inwestycja , i niech urzednicy bajek nie opowiadaja. Rzeczywistosci nie zmienia.

    • 11 4

  • a kiedy wiadukt nad armi krajowej/łostowicką/nową łódzką? (5)

    to skrzyżowanie jest nieprzejezdne. zróbcie coś z tym

    • 11 7

    • niby tak , ale on nic nie da bo korki beda na zjazdach - przesuna sie

      • 2 0

    • Nie da się nic zrobić, podobno nasyp jeszcze osiada xD

      • 0 0

    • Budowa wiaduktu była by zbyt droga i nic by nie dała (1)

      Problem obecnie powstaje jedynie w stronę gdańska, ale budowa wiaduktu przesunęłaby jedynie korek na kolejne skrzyżowanie. Do póki nie będzie przebudowy Gdańska Śródmieście to nie ma sensu robić tam korek.

      • 3 0

      • Jest potrzebny!

        Teraz stoi się zdecydowanie dłużej na tej feralnej krzyżówce (około 10-15 minut w szczycie) niż 'na dole'. Dodatkowe korzyści to:
        -znikną korki w kierunku 'do obwodnicy'
        -polepszy się przepustowość w kierunku N-S (z Havla na Łostowicką, dzięki wydłużeniu fazy zielonej.
        -nie będzie aż taki drogi- jest na niego miejsce, a nie są potrzebne żadne dodatkowe zjazdy/wjazdy (nasypy są już przygotowane)

        • 1 2

    • A kiedy wiadukt ode mnie z pracy do dużego pokoju?

      • 3 0

  • Chamstwo (2)

    Nazwa pętli to niesprawiedliwe chamstwo i kłamstwo. Tereny pod pętlą to tereny Oruni Górnej, a nie łostowic! Do minusujących: Pierwsze popatrz na mapy na gdansk.pl, zobacz w gabloty na obleśnie nazwanej pętli co pisze na czarnym pasku i popatrz że gupote robisz stawiając minusa.

    • 2 13

    • Pieniaczu: co za różnica czy łostowice czy orunia? W szaliku Orunia Górna chodzisz? Lokalny patriota, któremu nazwa, "zaszczyty" i "szacunek" na dzielni najważniejszy?

      LOL

      • 7 1

    • Dobrze wiesz ze pętla jest na styku dzielnic, a bloki koło pętli to Osiedle Orunia Południowa

      natomiast zapytaj sie mieszkańców po drugiej stronie pętli gdzie mieszkają? Kazdy ci powie ze na Łostowicach.

      nie rozumiem o co ten płacz? dla mnie moze nazywac sie i pętla Havla

      • 3 1

  • mm

    Zgadzam się całkowicie z opinią, że więcej się stoi na światłach niż jedzie. Wyjazd z pętli Łostowice Świętokrzyska - jest poprzedzony pięcioma sygnalizatorami dla tramwajów. Proszę ZKM o zainteresowanie się sprawą i artykułem . może w końcu skróci mi się czas dojazdu do pracy:)

    • 19 0

  • kto za co odpowiada?

    czy za to odpowiada P.Dobaczewski????
    hhhhhhh

    • 7 3

  • SYGNALIZACJA NA PRZEMYSKIEJ TO BZDURA DO KWADRATU.

    ma racje motorniczy, tramwaj bezsensu stoi na Przemyskiej przed przejscie dla pieszych! (najwieksze kuriozum), światła na Wilanowskiej/Havla są za długie dla ruchu z Wilanowskiej a za krótkie na Havla i tramwaju, wyjazd z pętli tez trwa niemiłosiernie długo.

    Inną sprawa jest ucieczka tramwaju przed autobusem i odwrotnie, można chyba pouczyć kierowców/motorniczym ze w godzinach poza szczytowych nalezy poczekać na podjeżdzający już autobus, a nie zamykać drzwi 5 sekund przed tym jak dopadnie je pasażer z autobusu. TO NAJBARDZIEJ WKURZA I JEST DO POPRAWY. W konću to wezeł przesiadkowy a nie ucieczkowy!

    • 17 1

  • może najpierw przywrócić trasę obecnej 5 byłej 15

    a nie ludzi rżnąć na biletach i fundować przesiadkę na Strzyży

    • 12 2

  • Najlepiej zrobić trolejbusy jak w Gdyni (1)

    • 2 14

    • Taaa i stac w korkach jak inne autobusy

      • 4 0

  • ta linia jest bez sensu (4)

    zeby dojechac do centrum z przystanku przemyska musze z zona w dwie strony zaplacic ok 10 zl i spedze okolo 30 min lacznie w tramwaju. Samochod w dwie strony spali ok litra a czas przejazdu to poza szczytem ok 7 minut w jedna strone. czyli 10 zl vs 6 i 30 min vs 14 min. Jest to jednym slowem nie ekonomiczne dla nas aby w niedziele wybrac sie tramwajem na spacerek na dluga.

    • 19 7

    • kup sobie sieciówkę

      a samochód odstaw na parking

      • 5 4

    • auto to nie tylko wydatki na paliwo.. (1)

      zapomniałes o doliczeniu innych wydatkow- bezpośrednio i posrednio wpływających na koszt uzytkowania samochodu. Sam jezdze, i nie sa to wydatki rzedu 200czy 300 w skali miesiaca.. ja spokojnie moge liczyc na 1000 czy nawet 1500 jak wlicze remonty, przeglady, myjnie, opony, OC, AC i jeszcze splate raty za auto (a 2 bilety miesieczne na caly Gdansk to bodajze 2x84=168).
      Taka prawda, samochod kosztuje..

      • 7 2

      • straconego czasu w tramwaju/autobusie juz nie odzyskasz

        taka prawda

        • 1 1

    • Szacunek, że żona nie jedzie drugim autem w ogonie

      Ale jak zapakujesz 9 osób i jamnika do malucha, to wyjdzie jeszcze taniej.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane