• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak usprawnić ruch tramwajów na Łostowice?

Motorniczy ZKM
3 lipca 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Nowa linia na Łostowice przysparza problemy także motorniczym. Nowa linia na Łostowice przysparza problemy także motorniczym.

Nieprawidłowa częstotliwość tramwajów, sygnalizacja świetlna, która sprawia, że więcej się stoi niż jedzie, niedopasowany do realiów rozkład jazdy oraz opóźnienia - to tylko niektóre z zarzutów, jakie do funkcjonowania nowej linii tramwajowej na Łostowice ma nasz czytelnik - motorniczy ZKM.



Jeden z motorniczych z Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku po kilku tygodniach funkcjonowania nowej linii tramwajowej na Łostowice postanowił podzielić się konkretnymi propozycjami rozwiązania problemów.

Oto jego list

Podstawowe problemy od dłuższego czasu staramy się zmienić poprzez nasze zgłoszenia w Centrali Ruchu ZKM w Gdańsku, która przyjmuje nasze zgłoszenia i przekazuje je odpowiednim służbom, jednak do dziś nie są one rozwiązane. Winę za to ponosi firma Eldro, obsługująca sygnalizację świetlną w Gdańsku, która dotąd nie zrealizowała żadnej z naszych sugestii.

Przystanek Przemyska - istnieje tam sygnalizacja świetlna, która powinna być załączana na żądanie zielonego światła przez pieszych lub rowerzystów, o czym świadczą przyciski na słupkach sygnalizatorów. Tymczasem działa ona w normalnym trybie (pomimo iż ruch pieszy odbywa się w bardzo małym zakresie), tzn. jest światło zielone dla pieszych i rowerzystów, a następnie zapala się światło zielone dla tramwaju. Problem dodatkowo polega na tym, że tylko w jednym kierunku tramwaj dostaje zielone światło. Z przeciwnej strony ma nadal czerwone światło. Sytuacja zmienia się po kolejnym cyklu dla pieszych i rowerzystów, kiedy to z pierwszej strony tramwaj ma światło nadal czerwone, a z drugiej otrzymuje światło zielone. Dobrym rozwiązaniem byłoby wykorzystanie istniejących przycisków z żądaniem zapalenia światła dla pieszych i wprowadzenie stałego światła zielonego dla pojazdów szynowych z obu stron jednocześnie.

Przystanek Wilanowska - sygnalizacja na tym przystanku zapala się bardzo rzadko i na bardzo krótki czas (cykl świetlny w szczycie trwa około 2 min.). W godzinach szczytu tworzą się przez to zatory tramwajowe, powodujące dalsze opóźnienia w realizacji rozkładu jazdy. Rozwiązaniem byłoby zwiększenie do dwóch załączenia zielonego światła dla tramwajów w ciągu jednego cyklu świetlnego.

Czy często korzystasz z nowej linii na Łostowice?

Wyjazd z pętli Łostowice Świętokrzyska - jest poprzedzony pięcioma sygnalizatorami dla tramwajów. Pierwszy znajduje się na przystanku początkowym i ma działanie informacyjne. Kiedy na tym sygnalizatorze zaczyna się odliczanie (od 09 s. do 0), oznacza to, że nastąpi załączenie się pozostałych sygnalizatorów tramwajowych z sygnałem zielonego światła. Problem polega na tym, że odliczanie jest zbyt krótkie (powinno zaczynać się od 30 s. lub nawet 45 s.), gdyż obecnie nie ma możliwości w tym czasie wykonać czynności polegających na zamknięciu drzwi, ruszeniu, pokonaniu ostrego łuku i następnie przejechaniu kolejnych czterech sygnalizatorów. Czas trwania światła zielonego dla tramwajów jest bardzo krótki i w połączeniu z ostrymi łukami, które występują na tej pętli, dystans jest niemożliwy do pokonania w bezpieczny sposób i z zachowaniem rozkładu jazdy.

W ciągu ulicy Marynarki Polskiej, na przystankach Swojska i PGE Arena Gdańsk występuje sygnalizacja wzbudzana dla tramwajów. Problem polega jednak na tym, że aby ją załączyć, tramwaj musi zatrzymać się dokładnie przed sygnalizatorem, gdyż tam pomiędzy torami znajduje się pętla indukcyjna, która wytwarza impuls do zapalenia tego światła. Tramwaj, który ma przystanek za takim skrzyżowaniem, jest narażony na długie odczekiwanie na swoje światło. Powoduje to po raz kolejny duże opóźnienia w realizacji rozkładu jazdy, jak również straty w zużyciu energii elektrycznej. Najlepszym rozwiązaniem tej sytuacji byłoby cofniecie pętli indukcyjnych, które obecnie znajdują się przy samych sygnalizatorach o ok. 100 m przed sygnalizatory, aby już jadący z daleka tramwaj mógł załączyć sobie impuls załączenia zielonego światła.

Kolejnym przykładem jest przystanek Centrum w kierunku Chełmu i z Chełmu do Centrum (skrzyżowanie Armii Krajowej i 3 Maja). Tramwaj jadący od strony przystanku Centrum w kierunku do Chełmu otrzyma zielone światło dopiero w momencie, gdy pantografem przełoży zwrotnicę w kierunku Chełmu. Natomiast jadąc od przystanku Pohulanka do Centrum stanie się tak w momencie najechania na pętlę indukcyjną. Problem polega jednak na tym, iż w godzinach szczytu, aby światło się załączyło, impuls pantografem (od Centrum) i najazd na pętlę indukcyjną (od Pohulanki) musi nastąpić przed zapaleniem się zielonego światła dla samochodów jadących w tym samym kierunku. Gdy wspomniany najazd tramwaju nastąpi chwilę po załączeniu się zielonej sygnalizacji dla samochodów, tramwaj zielonego światła nie otrzyma, po czym jest zmuszony odczekiwać ok. 2 minut na kolejne światło. Tworzą się kolejne bezsensowne opóźnienia i zatory tramwajowe. Po godzinach szczytu taka możliwość istnieje. Rozwiązaniem tego problemu byłoby wprowadzenie zielonego światła dla tramwaju w tych kierunkach na stałe wraz z sygnalizacją zieloną dla samochodów. Jej trwanie i działanie nie zakłóca i nie wydłuża innych cyklów samochodowych i pieszych.

W ciągu ulicy Kartuskiej niedawno przeprowadzony remont generalny torowiska doprowadził do pozostawienia sporych nieporozumień. Polegają one na zasłoniętych przez słupy trakcyjne sygnalizatorach świetlnych dla tramwajów, od strony przystanku Pohulanka do przystanku Skrajna. Pomimo iż zgłaszaliśmy ten problem, jedynie na przystanku Paska został rozwiązany, na pozostałych przystankach tj. Ciasna, Skrajna i przejazd samochodowy przed przystankiem Skrajna, sytuacja nie została poprawiona.

Sprawy te - nie dość, że powodują spore opóźnienia w napiętym rozkładzie jazdy tramwajów - dodatkowo przyczyniają się do dużego zużycia energii elektrycznej z powodu często zbędnych hamowań i kolejnych rozruchów.
Motorniczy ZKM

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (196) 4 zablokowane

  • BEZEDURA

    To nie jest normalne , że ruszając autobusem z pętli Świętokrzyska na zielonym świetle na środku skrzyżowania mam już żółte i opuszczam je na czerwonym . Cykl zielonego trwa kilka sekund.

    • 17 0

  • Motorniczy

    List jest spoko napisany ale czy same światła dadzą radę ? Fakt, że strasznie opóźniają i działają bez sensu, jakby nie wiadomo jaki ruch panował. Czy Firma ZKM Gdańsk źle działa ? chyba nie, wykonuje tylko przewozy, którymi zarządza ZTM więc nie rozumiem was ludzie o czym wy piszecie.
    Szkoda, że osoba która pisała ten list nie dopisała, że jeszcze więcej czasu traci na rozmowę z pasażerami, wydawaniem reszty i sprzedażą biletów.
    Raczej ZKM to nie to samo co ZTM, ZDIZ, bo to przez ich urzędników jest to co jest

    Po rak kolejny apel do ZTM weźcie się w końcu za robotę.

    • 19 3

  • (1)

    Czyżby artykuł pisany przez pewnego zwolnionego najpierw z ZKM a później z ZTM byłego motorniczego o inicjałach KWL? Bo tak to wygląda.

    • 5 16

    • Czyżby odpowieedź tzw, kabla ?

      • 7 0

  • (4)

    Rzeczywiście, straszliwe wręcz problemy.
    Tragiczny stan torowiska, zrujnowane najazdy na most Siennicki, fatalny stan taboru obsługujacego linie 3 i 8, notoryczne spóźnienia na tych liniach, tramwaje-widma, obecne tylko w rozkładach jazdy, za mała częstotliwość kursów.
    To są problemy. Szkoda, że nie dyskutuje się otym, jak je rozwiązać!

    • 11 4

    • (1)

      napisz list - ktoś Ci broni?

      • 4 3

      • A wiesz, Anonimie, wysłałem kilka do ZDiZ, dodałem do każdego sporo zdjęć przedstawiających co "lepsze" odcinki. No i zgadnij, co to dało. Tak, masz rację, nie doczekałem się ŻADNEJ odpowiedzi. Nawet przysłowiowego "pocałuj nas w odwłok"

        • 2 0

    • nie będę za Ciebie przedstawiać Twoich problemów

      • 1 1

    • a w Etiopii ludzie głodują....to są problemy.

      wyregulowanie świateł na Przemyskiej na pewno nie bedzie miało wpływu na stan mostu na Siennickiej (bardzo fatalnego to fakt).

      • 2 0

  • Niestety, take cyrki związane z tramwajami będą sie działy tak długo jak długo dyrektorem ZTMu będzie Dobaczewski a jego zastępcą Zomkowski zajmujący sie układaniem tych porąbanych rozkładów, rzekomo miłośnik a niemający czasami pojęcia nawet z ilu torów postojowych składają sie poszczególne pętlę. Kolejną sprawą jest ZDiZ, kompletni ignoranci w swoich obowiązkach, m.in niejaki Wawrzonek, ale o nim za dużo by pisać, dzwoniąc do nich potrafią powiedzieć tylko że "to nie jest pana sprawa" i rozłaczają rozmowe, zastanawiam sie tylko kto w tym mieście jest dla kogo? Trasa na Łostowice, tam panuje totalna spychologia, nikt niejest winny i odpowiedzialny za fuszerke, osoba odpowiedzialna za odbiór techniczny "odebrała bo musiała", ciekawe co na to UE, która wyłożyła część kasy na budowe?

    • 16 7

  • A co z dzwiękiem szlifowania szyn na łuku havla (1)

    Przejazd każdego przejeżdżającego tamtędy tramwaju sprawia wrażenie jakby za każdym razem szlifowane były szyny ...czy jest szansa, że ten pisk ustanie i czy to normalne??

    • 13 2

    • na Witosa przy pętli...

      też nie jest cicho. Minimalny łuk torów a pisk nie daje już rano spać. Najpierw piski na pętli a teraz na niby prostym odcinku.
      Wkurza mnie też syntezator mowy zapowiadający przystanki np. Brama Oliwska? z akcentem jak przy pytaniu. Gratulacje dla tramwajarzy!!!

      • 1 0

  • A (1)

    Jak usprawnić ruch tramwajów na Przeróbke i Stogi ? Choć nieee, przecież rozpadające sie torowiska sa dobra atrakcją !

    • 13 1

    • adventure

      to taka dodatkowa atrakcja miasta, podnieść ceny biletów na tym odcinku

      • 1 1

  • Jak usprawnić ruch tramwajów na Łostowice???Urzedasy biorą kupe kasy za to!!

    A teraz sie okazuje ze ludzie którzy placą podatki na ich wypłaty maja im powiedziec co zrobić!!W Takim razie wywalic ich zroboty na zbity pysk!
    Teraz codziennie na portalu szuka sie odpowiedzi na setki pytań Urzedasów wychodzi nato ze raz ze są niekompetetnii i nic nierobią bo sa wybierani na stanowiska tylko dzieki POlitycznej przynależnosci i koslesiostwu!! To jeszcze my mamy im doradzac za darmo a oni potem sobie i tak przypiszą wszystko co zostało zrobione i ogłoszą jako własny sukces!!

    • 7 1

  • Zlikwidować tramwaje i nie będzie korków

    • 1 7

  • A linia na Przeróbkę? Tam juz praktycznie nie ma torowiska.

    • 10 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane