- 1 Jadowite pająki w porcie w Gdańsku (90 opinii)
- 2 Kopał kobietę po głowie, nie trafił do aresztu (114 opinii)
- 3 Zamkną przystanek SKM na pół roku (121 opinii)
- 4 Strzały z wiatrówki na Siedlcach (50 opinii)
- 5 Duże zmiany czekają gdyńską marinę (169 opinii)
- 6 Szybszy koniec remontu Niepołomickiej (153 opinie)
Jak usprawnić skomunikowanie południowych dzielnic Gdańska z miastem?
Likwidacja linii autobusowej, wydłużenie czasu działania świateł - to tylko niektóre z pomysłów naszego czytelnika, pana Marcina, które miałyby usprawnić skomunikowanie południowych dzielnic Gdańska z centrum.
Problemy komunikacyjne Południa - niekończąca się opowieść
Uruchomienie pętli tramwajowej na skrzyżowaniu ulicy Świętokrzyskiej z aleją Havla
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Po uruchomieniu pętli trasę autobusu 213 skrócono do tejże pętli, więc w efekcie CPR zostało pozbawione bezpośredniego połączenia z centrum (co znacznie wydłuża czas dojazdu do głównego miasta w dni wolne od pracy).
Tymczasem pozostawiono bezpośrednie połączenie na Orunię Dolną, które w obecnej sytuacji jest czymś co najmniej zastanawiającym. Linia nr 113 przebiega z CPR przez osiedle Moje Marzenie, gdzie swego czasu mieszkało sporo osób, które straciły swoje mieszkania w trakcie powodzi w 2001 roku. Tyle że od tego czasu minęło już 11 lat i liczba osób, które z Mojego Marzenia podróżują na Orunię Dolną dramatycznie zmalała. Tymczasem ZTM sztucznie utrzymuje to dziwne połączenie. Połączenie to jest zupełnie zbędne zarówno dla Mojego Marzenia, jak i CPR. Osób, które dziennie podróżują tą trasą jest najwyżej kilka, podczas gdy dla całej rzeszy ludzi ta linia stanowi de facto problem w sprawnym połączeniu do centrum. Problem, bowiem trasę "CPR - pętla" pokonuje niemal dwa razy dłużej, niż autobus 213. Zgodnie z rozkładem jazdy ta różnica powinna wynieść tylko dwie minuty - osiem w przypadku 213, a dziesięć w przypadku 113. Jednak w praktyce nie ma na to szans.
Przeczytaj o rewolucji w komunikacji miejskiej na południu Gdańska
Odcinek od ul. Niepołomickiej
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Ponadto przez to, że 113 jeździ dużo dłuższą trasą niż 213, to często w godzinach szczytu ma spore opóźnienia, a już niejednokrotnie zdarzało się, że nie przyjechał zanim nadjechał kolejny 213. W efekcie dla mieszkańców CPR powstaje często 20-minutowa luka w połączeniu z i do pętli tramwajowej, na dodatek w godzinach szczytu, kiedy pasażerów jest najwięcej. Ktoś powie - 20 minut to niewiele. Może i niewiele, ale gdy weźmie się pod uwagę, że jadąc z centrum na CPR w godzinach szczytu pokona się trasę zamiast w 30, w 50 minut, to wychodzi, że te 20 minut to 67 proc. dłuższy czas dojazdu. Ponadto samochodem można tą samą trasę pokonać w około 20, max 25 minut (można nawet zejść poniżej 20, jeśli pojedzie się przez Borkowo, a na Trakcie Św. Wojciecha
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Jako że nie zależy mi na samym krytykowaniu, a przede wszystkim na rozwiązaniu problemu, mam dwie proste propozycje dla ZTM:
1. Zlikwidować linię 113 i wstawić zamiast tego dodatkowy kurs 213 na CPR i dodatkowy kurs np. 275 na Moje Marzenie - opcja moim zdaniem efektywniejsza, bo zdecydowana większość osób z tych osiedli jeździ do pętli, a potem przesiada się na "korkoodporny" tramwaj. Ponadto pozwoli to zachować odpowiednią częstotliwość połączeń w godzinach szczytu.
2. Puścić 113 do dworca, a nie na Orunię Dolną - CPR odzyska bezpośrednie połączenie do centrum, Moje Marzenie zyska drugie takie połączenie (ma już obecnie jedno w postaci linii 175), a te kilka osób, które muszą pojechać na Orunię Dolną mogą pojechać 113 do Traktu Św. Wojciecha - przystanek Sandomierska, a potem przesiąść się na jeden z autobusów jadących z ul. Sandomierskiej
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Drugi istotny, a może nawet istotniejszy problem w tej okolicy to skrzyżowanie ul. Niepołomickiej z ul. Świętokrzyską. Rano blokuje się z powodu źle ustawionych świateł ul. Niepołomicka, a po południu przede wszystkim blokuje się ul. Świętokrzyska (korki na tej ulicy kończą się przeważnie właśnie na tym skrzyżowaniu), a bardzo często także ul. Niepołomicka.
Moim zdaniem przyczyną są wspomniane światła, które powinny być trójfazowe albo przynajmniej 2,5-fazowe. Rano jest bardzo duży ruch w stronę ulicy Świętokrzyskiej, w związku z czym należałoby wydłużyć czas działania świateł dla samochodów jadących z ulicy Niepołomickiej. Wystarczyłoby coś koło 10-15 sekund więcej, tak żeby przejechały chociaż 2-3 samochody więcej na jednej zmianie i to już może wydatnie zmienić obraz sytuacji na skrzyżowaniu. W godzinach porannych, wbrew pozorom nie ma aż tak dużego ruchu od strony obwodnicy, a przynajmniej nie jest on wcale dużo większy niż ruch na Niepołomickiej, więc to nie wpłynie na sytuację na Świętokrzyskiej, na odcinku do Niepołomickiej. Z kolei po południu Świętokrzyską blokuje lewoskręt w Niepołomicką. Sytuację mogłoby poprawić wydłużenie świateł dla skręcających w lewo. Obecnie jest tak, że samochody jadące do strony obwodnicy dostają czerwone światło kilka sekund wcześniej niż samochody jadące w stronę obwodnicy. Te kilka sekund wystarcza jednak na to, by w lewo zjechały góra trzy samochody, maksimum cztery - dwa się zmieszczą za światłami, dwa
kolejne zjadą, zanim zapali im się czerwone. Tymczasem na tym skrzyżowaniu na każdej zmianie świateł musi być możliwość przejechania przynajmniej 6-7 samochodów w Niepołomicką. W przeciwnym wypadku Świętokrzyska będzie się blokować, bo pas dla skręcających w Niepołomicką mieści góra siedem aut. Co więcej, taki dłuższy lewoskręt w Niepołomicką pozwoli odciążyć samą Niepołomicką, bowiem w tym czasie kilka samochodów więcej może na zielonej strzałce pojechać w prawo z Niepołomickiej w Świętokrzyską. Nawet jeśli moja sugestia nie byłaby w 100% trafiona, to nie ulega wątpliwości, że ktoś odpowiedzialny za ustawianie świateł w mieście powinien się tam udać, poobserwować skrzyżowanie i wyciągnąć odpowiednie wnioski. Do tej pory nie zrobiono w tej kwestii nic, a przynajmniej efekty są zerowe.
Ostatnia sprawa, tym razem związana z bezpieczeństwem - na skrzyżowaniu ulic Niepołomickiej i Przebiśniegowej
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.
Opinie (174) 4 zablokowane
-
2012-07-19 08:12
Opinia faktycznie dość jednostronna - z punktu widzenia CPR, a co z opinią ze strony Oruni? Tutejsza Rada Osiedla z tego co wiem całkiem mocno walczyła o to, żeby linia 113 jeździła częściej i w weekendy, a Panu Marcinowi się nie podoba, to ją ciachnąć tak po prostu? Troszkę szerszy punkt widzenia by się tu przydał.
Natomiast przesiadka na Sandomierskiej to jest maksymalna porażka, ponieważ aby dostać się na przystanek dokładnie naprzeciw, po drugiej stronie Traktu, trzeba przejść dookoła, przez 3 przejścia z sygnalizacją, zupełnie nie skoordynowane. W efekcie tego przebycie kilkunastu metrów zajmuje przynajmniej kilka minut, w ciągu których praktycznie zawsze jakiś autobus ucieka. No ale tak, na górnych dzielnicach mają "drzwi-w-drzwi", to myślą że hop-siup. :D- 11 1
-
2012-07-19 11:51
Racja
Światła do skrętu w lewo w Niepołomicką powinny umożliwiać opuszczenie skrzyżowania większej ilości samochodów, zarówno rano jak i popołudniu. Nie wspominając już, że sama Niepołomicka powinna być wyremontowana bo jeździć się już prawie po niej nie da.
- 0 0
-
2012-07-19 13:56
Oświetlenie
Wydaje mi się, że zanim zaczniemy usprawniać komunikację można by pomyśleć o największym problemie mieszkających przy ulicach Niepołomickiej, czy Starogardzkiej - braku oświetlenia. W nocy nie widać absolutnie NIC a nie oszukujmy się nie są to drogi osiedlowe tylko dwie większe ulice..
Mijanie się w nocy na Niepołomickiej jest koszmarnie niebezpieczne - wszyscy jadą na światłach długich a pełno tam zakrętów i wzniesień. Tylko czekać aż komuś stanie się krzywda.- 1 0
-
2012-07-19 20:06
Gdańsk Południe? kto tam mieszka z własnej woli? (1)
nie dość, że brzydko, kiepska infrastruktura, brak lasu nie mówiąc już o morzu, to jeszcze problem z dotarciem rano do pracy do centrum, a po południu kolejne stanie w korkach. to co oszczędziliście na cenie m2 mieszkania, to teraz tracicie na benzynę.
- 6 0
-
2012-07-19 21:56
E tam, ja nie mam prawa jazdy! ;p Nie kazdy ma 500 tys na mieszkanie w bloku!
- 0 0
-
2012-07-19 21:09
brawo
Brawa dla pomyslodawcy rozwiazania tych problemow, szkoda ze Gdansk cierpi na brak wlasnie takich ludzi w radzie miasta....
- 2 3
-
2012-07-19 21:36
Brawo Panie Marcinie!!!!!!!!!!!!!!!!
Za inicjatywę, za proaktywności sensownie zaproponowane rozwiązania. Podpisuję się w 100 % Sama mieszkam na CPR. Mam wielką nadzieję że ktoś odpowie na Pana pismo.
Cieszę się że są jeszcze ludzie którym się chce coś zmienić i To robią.
Pozdrawiam,
a.- 2 3
-
2012-07-19 21:55
Bardzo dobre pomysly!
Do autora artykułu: Super rozwiązania, bardzo dobrze, że ktoś w końcu o tym pomyslal i zdecydowal sie napisac
- 1 4
-
2012-07-19 22:57
SKANDAL!!!!!
DO PANÓW WŁODARZY!!!!! - Komu przeszkadzała większa ilość połączeń z Górnej Oruni do Centrum, zostawiliście tylko 154 który jeździ co 15 minut i 256 jeden na godzinę, Zapraszam do przejażdżki w godzinach szczytu gdzie wygląda to jak za czasów najgorszej komuny - tłok i ścisk a bilety coraz droższe .
Czy bierzecie kasę tylko za siedzenie w Magistracie ? Czasem warto pomyśleć aby nie szkodzić mieszkańcom - tylko do tego trzeba użyć mózgu którego wam zabrakło buuuuu......- 1 1
-
2012-07-19 23:18
Pan Marcin to dobry cwaniak
tak myśli o usprawnieniach a ile w tym własnego interesu żeby mieć lepszy dojazd
- 2 1
-
2012-07-20 20:10
To jest właśnie przykre
Nie mieszkam na żadnych z tych osiedli, ani nie jeżdżę żadną z tych linii. To na co wszyscy powinni się zrzucić to porządne forum dla klientów ZTM. Takie artykuły jak ten są właśnie po to, aby zwrócić uwagę na problem, i znaleźć najlepsze rozwiązanie. Takie głosy jak ten i te z drugiej strony muszą się pojawiać - tak działa państwo obywatelskie. Zamiast się wyzywać lepiej napisać, jak wygląda ta sprawa z innego punktu widzenia. CZAS DOJRZEĆ! i nie traktować wypowiedzi innych osobiście!
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.