• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak zachęcić do korzystania z transportu zbiorowego?

Krzysztof Koprowski
25 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Transport zbiorowy czy indywidualny? Szerokie arterie i wygoda auta  wygrywają walkę z brakiem wygodnych rozwiązań taryfowych, ściskiem i często dłuższym czasem przejazdu. Transport zbiorowy czy indywidualny? Szerokie arterie i wygoda auta  wygrywają walkę z brakiem wygodnych rozwiązań taryfowych, ściskiem i często dłuższym czasem przejazdu.

Dlaczego coraz więcej osób korzysta z auta w polskich metropoliach? Czy nowa technologia może ułatwić lub nawet zmienić sposób poruszania się po mieście? M.in. o tym dyskutowano podczas kongresu Smart Metropolia w Gdańsku.



Co może przekonać do zamiany auta na transport zbiorowy przy codziennych podróżach?

Tegoroczny kongres Smart Metropolia to już piąta edycja tego wydarzenia. Tym razem tematem przewodnim była otwartość i bezpieczeństwo.

Jedna z szeregu debat dotyczyła systemu transportowego jako gwarancji bezpieczeństwa metropolii, choć dyskusja bardziej skupiła się na tym, dlaczego coraz więcej osób korzysta z samochodów.

Czytaj też: Gdańszczanie chętniej podróżują autami i rowerami, rzadziej komunikacją

- Obecnie w Polsce mamy ten sam poziom mentalności i podejścia do kwestii transportowych, jak we Francji czy Niemczech w latach 70. - mówi Andrzej Szarata z Politechniki Krakowskiej.
Jednym z przejawów tego myślenia jest kwestia opłat za parkowanie, które zostały ustalone na poziomie ustawy. Co więcej, sami mieszkańcy opłaty te traktują jako haracz i utrudnianie życia.

- W ścisłym centrum Krakowa parkowanie kosztuje zaledwie 3 zł [to maksymalna opłata za pierwszą godzinę parkowania w całej Polsce wg ustawy - dop. red.], przez co nie można wybudować parkingów podziemnych, bo to się nikomu nie opłaca - zauważa Szarata.
Skoro parkowanie jest tanie, a miasta budują wciąż nowe, szerokie drogi - nieraz tuż obok nowych tras tramwajowych - trudno o zmianę trendu i rosnącego udziału podróży samochodem w tzw. podziale zadań przewozowych.

Na to nakłada się niewiedza samorządowców i brak woli w podejmowaniu decyzji, które mogą zirytować kierowców - wyborców.

Tolerowanie nielegalnych miejsc parkingowych i niskie opłaty sprawiają, że parkingi kubaturowe świecą pustkami, a budowa kolejnych nie ma uzasadnienia ekonomicznego. Tolerowanie nielegalnych miejsc parkingowych i niskie opłaty sprawiają, że parkingi kubaturowe świecą pustkami, a budowa kolejnych nie ma uzasadnienia ekonomicznego.
- W transporcie istnieje wiele paradoksów. Przykładowo, dodanie pasa ruchu do już istniejącego nie zwiększa o 100 procent przepustowości, ale o 30-40 procent. Jeżeli nad rondem zbudujemy estakadę, to korki nie znikną, ale pojawią się na kolejnym skrzyżowaniu - zwraca uwagę Andrzej Szarata.
Skoro mamy ogromną liczbę samochodów, to może warto wykorzystać choć część z nich w ramach wspólnych podróży? Zaletą tego rozwiązania są niewielkie koszty wdrożenia, często w całości pokrywane przez prywatne firmy.

- Twarde rozwiązania infrastrukturalne, typu metro czy węzły przesiadkowe, to kosztowne projekty, których realizacja trwa często dekadami. Trudno dostosować infrastrukturę do szybko zmieniającej się tkanki miejskiej - mówi Kacper Winiarczyk, dyrektor zarządzający Uber Polska.
Jednak oprócz zapewnienia samego środka transportu, ważny jest też lepszy komfort całej podróży. To można z kolei osiągnąć wykorzystując nowoczesne technologie.

- Telefon komórkowy może stać się narzędziem, które pozwoli przekazać pasażerowi ciekawe informacje podczas podróży, a wcześniej wyświetlić w odpowiednim momencie rozkład jazdy i kupić bilet - wylicza Alessandro Reina, prezes Syrius Group, przywołując technologię Beacon, czyli wysyłania danych do telefonów w danej lokalizacji.
- Komórką można dzisiaj nawet płacić. Problemem są jednak często skomplikowanie taryfy przewozowe. Używanie samochodu jest dość proste - jazda, tankowanie na stacji benzynowej, ewentualne opłaty za autostrady i parkowanie. Kupno tylko biletu to wybór odpowiedniego przewoźnika, kategorii pociągu, miejscówki itp. - dodaje Michał Beim, członek zarządu PKP.
Smart Metropolia to wydarzenie, w którym udział biorą co roku urbaniści, urzędnicy, działacze pozarządowi oraz wszyscy zainteresowani problematyką rozwoju miast. Smart Metropolia to wydarzenie, w którym udział biorą co roku urbaniści, urzędnicy, działacze pozarządowi oraz wszyscy zainteresowani problematyką rozwoju miast.
Przywołanie problemu z zakupem biletów nie jest przypadkowe. Od kilku miesięcy trwają prace nad wprowadzeniem jednego systemu sprzedażowego i taryfowego, który obejmie wszystkich przewoźników kolejowych na terenie całego kraju.

Tylko czy na takie działania nie jest za późno? Podczas debaty zwrócono uwagę, że najmłodsze pokolenie, jako środek transportu potrafi dostrzegać nieraz tylko samochód, a podróż transportem zbiorowym np. podczas wycieczki szkolnej bywa dla nich pierwszym zetknięciem z "innym światem".

Czytaj też: Smart Metropolia 2015: Rower przyszłością miast i aglomeracji?

Wydarzenia

Opinie (574) 10 zablokowanych

  • tanie bilety np. bilet za 1zł dla wszystkich

    • 3 0

  • D (1)

    Darmowa komunikacja to podstawa !! W wileu miastach w Polsce tak jest i jak kiedys autobusy swiecily pustkami tak teraz nie idzie sie wcisnac plus zwiekszyc ilosc przejazdow

    • 5 3

    • jadac pkm rano z kosierzyny do gdynii tez nie idzie sie wcisnac a placic musisz

      • 0 0

  • nigdy nie zrezygnuję z samochodu na rzecz transportu zbiorowego (1)

    autem dojeżdżam gdzie chcę, oszczędzam czas na dochodzeniu do miejsca, w aucie nie muszę znosić nie zawsze pachnących pasażerów, robiąc zakupy nie zastanawiam się czy mi ręce nie odpadną od dźwigania, zawożę dzieci do szkoły i przedszkola na sąsiednią dzielnicę i nie muszę wychodzić "na zegarek" tylko jak mi pasuje, jednego dnia mogę załatwić mnóstwo spraw w różnych częściach miasta czy Trójmiasta... Mogę wymieniać i wymieniać. Pozdrawiam kierowców!

    • 12 1

    • teraz sobie wyobraż ze wszyscy co korzystaja z komunikacji albo nie wystarczy 20-30%

      rezygnuje z komunikacji miejksiej i kupuje sobie auta wystarczy złom za 600 zł i wszystko co mówiłas niebedzie miało sensu bo stac wkorkach bedziesz wszedzie!! nigddzie niezaparkujesz bo miejsc niebedzie albo beda drogie miejsca parkingowe i bedziesz musiała od auta i tak isc na piechote.!!wtedy zmienisz danie bo do tego trzeba by jeszcze dodac szybka ,tańsza komunikacje miejska jesli taka by była.

      • 1 3

  • darmowa (2)

    komunikacja miejska za darmo, może zaryzykuję powrót

    • 7 5

    • Komunikacja nie powinna być za darmo, ale na pewno mogłaby być tańsza

      a taryfy proste, ujednolicone w całym 3mieście i okolicy. To powinno być zrobione już dawno temu, i nie trzeba wcale wymyślać kosmicznych rozwiązań samodzielnie. Niby tacy nowocześni chcemy być na Pomorzu a podstawowych rozwiązań jakie w zachodniej Europie wprowadzano 20 lat temu nie potrafimy u siebie zaaplikować... ciągłe dyskusje, konferencje, projekty, akcje "uświadamiające"... i zero decyzji. Zero wizji. Druga kwestia to inwestycje w nowoczesny tabor - w całym 3mieście jeszcze sporo do zrobienia. Trzecia sprawa - rewizja siatki połączeń i częstotliwości. 3miasto żyje, powstają nowe osiedla, centra usługowe i produkcyjne, tym czasem sieć komunikacyjna wygląda niemal jak 20-30 lat temu, z kosmetycznymi zmianami.

      • 4 0

    • kumpel ma darmowe bilety na komunikacje 3 miesiace wytrzymał i wrócił do auta!!

      powiedział to samo ,tłok strata czasu ,stoi w korkach jak autem przesiadki!!
      sprawna i tanie komunikacja dla urzedasów jest zatrudna do realizacji!!

      • 4 0

  • Przejazd do pracy między przystankami

    Olimpjska - Ukośna trwa w najlepszym przypadku ok 40 min + dojście to wychodzi godzina. Samochodem w dużo większym komforcie max 15 min.
    Poprzednia praca Brzeźno - Cztery Pory Roku czas przejazdu z trzema przesiadkami 1h10 min jak się coś nie wysypało. Czas przejazdu autem ok 30 min.

    Także próba zmuszenia ludzi do przesiadki na KM jest moim zdaniem bez sensu bo wystarczyło by zmienić siatkę połączeń tak aby dla większości mieszkańców czas przejazdu KM a samochodem był mniej więcej równy.

    • 7 0

  • Już przerabiałem transport zbiorowy i dziękuję bardzo. Wychodzę z domu a tramwaj nie przyjechał więc nie zdążę na przesiadkę. A jak zdążę to autobus się spóźni albo w ogóle nie przyjeżdżał i znowu byłem spóźniony. W drodze z pracy to samo plus brak skomunikowania przesiadek więc wysiadałem s jednego autobusu a drugi właśnie odjechał i czekaj człowieku 20minut. Do tego syf, brud, brak ogrzewania. Zamiast tłuc się półtorej godziny przez miasto jade 15minut autem.

    • 9 1

  • W koncu ktos powiedział prawdę Urzedasy są zacofane o 50 lat za zachodem!!Dlatego niszczą nasze dzielnice!!

    Rozwiązania w Gdańsku są właśnie na etapie lat 70 na zachodzie!!Sami rozbijają sie samochodami ,a chcą ludzi namawiać na komunikację!! Sami sobie zaprzeczają !!Na przymorzu niszczą trawniki pod parkingi ,a jednocześnie chcą by ludzie rezygnowali z auta i jechali autobusami!!

    Głupota urzędasów jest nie pojęta.

    Komunikacja miejska jest droższa, niepunktualna,tak samo stoi w korkach niewygodna ,i nieprzyjemna!!I co robią związku z tym urzędasy??

    Przekonują do budowy autostrady przez Park Reagana!!! Tak właśnie przekonują mieszkańców by pozostawili auto!!
    "Obecnie w Polsce mamy ten sam poziom mentalności i podejścia do kwestii transportowych, jak we Francji czy Niemczech w latach 70. - mówi Andrzej Szarata z Politechniki Krakowskiej."

    Pisze i mówię wszędzie dokładnie to samo od wielu lat !!
    Miasto i dzielnice nie sa z gumy nie da sie powiększać ulic w nieskończoność korki będą sie powiększać
    .A marnowanie zieleni na parkingi parterowe to jest zbrodnia!!

    Powinny być budowane właśnie parkingi piętrowe (kubaturowe) ,brak jakiej kol-wiek reakcji na parkujących gdzie popadnie tylko w Polsce tak jest !!

    Urzędasy tylko udają ze promują komunikacje zbiorową ,bo ich działania pokazują zupełnie odwrotnie!! Kupują złom Niemiecki na linie tramwajowe ,Byle jaki autobusy byle by były mercedesa,podnoszą ceny biletów ,i tworzą taryfy których nikt nie ogarnia ,a sami korzystają tylko z samochodów!!

    Samochodów jest coraz więcej i nigdy nie będzie dla nich miejsc parkingowych,a komunikacja miejska jest coraz gorsza jest przeciwnie ludzie rezygnują z komunikacji miejskiej by jechać własnym autem!! Bo jest
    TANIEJ
    SZYBCIEJ
    WYGODNIEJ
    I PRZYJEMNIEJ!!
    Urzędasy które do tego doprowadziły powinny wylecieć z pracy!! To tez zasługa tumanów radnych miejskich i dzielnicowych !!Większość z nich dokładnie tak samo się zachowuje jak urzędnicy są szkodnikami miasta i dzielnic!!

    • 7 1

  • Kalkulacja

    Cisowa Chwaszczyno Auto 15-20min. Komunikacja krajoznawcza ok. 1 godz. Proste wytlumaczenie

    • 4 0

  • Zbiorowo to można wozić prosiaki do rzeżni. Nie po to kupiłem samochód aby tracić czas w

    jakimś obskurnym cuchnącym wagonie czy blaszance. W młodości najeździłem się środkami transportu śmierdzącego cebulą i potem :-))))

    • 4 1

  • (2)

    Nie będę jeździł komunikacją zbiorową, bo nie mam najmniejszej ochoty przebywać w jednym pojeździe z rozmodlonym narodowo-katolickim towarzystwem, lewakami, komuchami, kibolami, starymi babami, durnymi gimbusami wpatrzonymi w smartfony, brodatymi hipsterami.

    • 5 5

    • A ty do jakiej należysz kategorii?;) (1)

      • 1 0

      • on jest ponad tym , jest lepszy

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane