• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak zachęcić do korzystania z transportu zbiorowego?

Krzysztof Koprowski
25 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Transport zbiorowy czy indywidualny? Szerokie arterie i wygoda auta  wygrywają walkę z brakiem wygodnych rozwiązań taryfowych, ściskiem i często dłuższym czasem przejazdu. Transport zbiorowy czy indywidualny? Szerokie arterie i wygoda auta  wygrywają walkę z brakiem wygodnych rozwiązań taryfowych, ściskiem i często dłuższym czasem przejazdu.

Dlaczego coraz więcej osób korzysta z auta w polskich metropoliach? Czy nowa technologia może ułatwić lub nawet zmienić sposób poruszania się po mieście? M.in. o tym dyskutowano podczas kongresu Smart Metropolia w Gdańsku.



Co może przekonać do zamiany auta na transport zbiorowy przy codziennych podróżach?

Tegoroczny kongres Smart Metropolia to już piąta edycja tego wydarzenia. Tym razem tematem przewodnim była otwartość i bezpieczeństwo.

Jedna z szeregu debat dotyczyła systemu transportowego jako gwarancji bezpieczeństwa metropolii, choć dyskusja bardziej skupiła się na tym, dlaczego coraz więcej osób korzysta z samochodów.

Czytaj też: Gdańszczanie chętniej podróżują autami i rowerami, rzadziej komunikacją

- Obecnie w Polsce mamy ten sam poziom mentalności i podejścia do kwestii transportowych, jak we Francji czy Niemczech w latach 70. - mówi Andrzej Szarata z Politechniki Krakowskiej.
Jednym z przejawów tego myślenia jest kwestia opłat za parkowanie, które zostały ustalone na poziomie ustawy. Co więcej, sami mieszkańcy opłaty te traktują jako haracz i utrudnianie życia.

- W ścisłym centrum Krakowa parkowanie kosztuje zaledwie 3 zł [to maksymalna opłata za pierwszą godzinę parkowania w całej Polsce wg ustawy - dop. red.], przez co nie można wybudować parkingów podziemnych, bo to się nikomu nie opłaca - zauważa Szarata.
Skoro parkowanie jest tanie, a miasta budują wciąż nowe, szerokie drogi - nieraz tuż obok nowych tras tramwajowych - trudno o zmianę trendu i rosnącego udziału podróży samochodem w tzw. podziale zadań przewozowych.

Na to nakłada się niewiedza samorządowców i brak woli w podejmowaniu decyzji, które mogą zirytować kierowców - wyborców.

Tolerowanie nielegalnych miejsc parkingowych i niskie opłaty sprawiają, że parkingi kubaturowe świecą pustkami, a budowa kolejnych nie ma uzasadnienia ekonomicznego. Tolerowanie nielegalnych miejsc parkingowych i niskie opłaty sprawiają, że parkingi kubaturowe świecą pustkami, a budowa kolejnych nie ma uzasadnienia ekonomicznego.
- W transporcie istnieje wiele paradoksów. Przykładowo, dodanie pasa ruchu do już istniejącego nie zwiększa o 100 procent przepustowości, ale o 30-40 procent. Jeżeli nad rondem zbudujemy estakadę, to korki nie znikną, ale pojawią się na kolejnym skrzyżowaniu - zwraca uwagę Andrzej Szarata.
Skoro mamy ogromną liczbę samochodów, to może warto wykorzystać choć część z nich w ramach wspólnych podróży? Zaletą tego rozwiązania są niewielkie koszty wdrożenia, często w całości pokrywane przez prywatne firmy.

- Twarde rozwiązania infrastrukturalne, typu metro czy węzły przesiadkowe, to kosztowne projekty, których realizacja trwa często dekadami. Trudno dostosować infrastrukturę do szybko zmieniającej się tkanki miejskiej - mówi Kacper Winiarczyk, dyrektor zarządzający Uber Polska.
Jednak oprócz zapewnienia samego środka transportu, ważny jest też lepszy komfort całej podróży. To można z kolei osiągnąć wykorzystując nowoczesne technologie.

- Telefon komórkowy może stać się narzędziem, które pozwoli przekazać pasażerowi ciekawe informacje podczas podróży, a wcześniej wyświetlić w odpowiednim momencie rozkład jazdy i kupić bilet - wylicza Alessandro Reina, prezes Syrius Group, przywołując technologię Beacon, czyli wysyłania danych do telefonów w danej lokalizacji.
- Komórką można dzisiaj nawet płacić. Problemem są jednak często skomplikowanie taryfy przewozowe. Używanie samochodu jest dość proste - jazda, tankowanie na stacji benzynowej, ewentualne opłaty za autostrady i parkowanie. Kupno tylko biletu to wybór odpowiedniego przewoźnika, kategorii pociągu, miejscówki itp. - dodaje Michał Beim, członek zarządu PKP.
Smart Metropolia to wydarzenie, w którym udział biorą co roku urbaniści, urzędnicy, działacze pozarządowi oraz wszyscy zainteresowani problematyką rozwoju miast. Smart Metropolia to wydarzenie, w którym udział biorą co roku urbaniści, urzędnicy, działacze pozarządowi oraz wszyscy zainteresowani problematyką rozwoju miast.
Przywołanie problemu z zakupem biletów nie jest przypadkowe. Od kilku miesięcy trwają prace nad wprowadzeniem jednego systemu sprzedażowego i taryfowego, który obejmie wszystkich przewoźników kolejowych na terenie całego kraju.

Tylko czy na takie działania nie jest za późno? Podczas debaty zwrócono uwagę, że najmłodsze pokolenie, jako środek transportu potrafi dostrzegać nieraz tylko samochód, a podróż transportem zbiorowym np. podczas wycieczki szkolnej bywa dla nich pierwszym zetknięciem z "innym światem".

Czytaj też: Smart Metropolia 2015: Rower przyszłością miast i aglomeracji?

Wydarzenia

Opinie (574) 10 zablokowanych

  • Jakie są zalety tramwaju?

    Pytam na poważnie. Tabor dużo droższy. W przypadku awarii stoi wszystko. Autobus może jeździć po wydzielonych bus pasach, a potem skręcić w osiedla. Autobusy w dzisiejszych czasach też mogę być elektryczne.

    • 8 2

  • proste

    umyc smierdzieli lub won z pojazdu

    • 5 1

  • zacznijcie budować linie kolejowe

    Szkoda ze autorzy pomysłów nie wspomną o tym co daje rozebranie linii kolejowej. Dzięki temu mieszkaniec ma do wyboru PKS albo swoje auto wybiera to drugie. Szeroka droga, obwodnica autostrada zaprowadzą go wprost pod rogatki punktu docelowego. Tutaj zaczynają się schody bo wielkie bilbordy tudzież znaki informacyjne witają w mieście! Potem dziwimy się że tyle aut jeździ po ulicach. Brak alternatywy powoduje właśnie takie skutki. Popatrzcie jaki ruch generuje Obwodnica Trójmiasta ile posiada zjazdów które wręcz ułatwiają wjazd do dużych dzielnic

    • 0 2

  • Jak zachęcić ?

    1. oferować dobrą usługę
    2. kazać pracownikom korzystać z własnych usług - zabrać SuperB i kierowcę prezesowi

    • 6 1

  • Buhaha

    Tymi rozpadajacymi sie tramwajami????ciagle awarie i to pare razy dziennie.ktos powinien odpowiedziec

    • 3 2

  • TYLKO 500+ zachęty dla każdego i po sprawie...

    będą jeździć bez przerwy, nawet całą dobę.

    • 5 1

  • Sonda jest rewelcja (1)

    Sonda jest rewelacja tak samo jak tendencja "władzy" My tak chcemy i zmusiły was do komuny i transportu zbiorowego!

    Wolę stać w korku niż stać w śmierdzącym napchanym pociągu! Samochodem do Gdańska rano o 5 jadę komfortowo 40 minut a śmierdzącą przeładowaną SKM ką około 1.5 godziny! Nie ma szans żebym dobrowolnie zaczął jeździć przepełniona śmierdząca komunikacją miejską!

    No ale cóż tendencja jest taka żeby ludzi tyranizowac i zmuszać!

    • 3 4

    • Przy tak wczesnych godzinach pracy można sobie pozwolić na samochód.

      Ale nie wyobrażam sobie dzień w dzień jeździć samochodem kilkanaście km w jedną stroną w godzinach szczytu. Należy też mieć na uwadze, że nawet jeśli pociąg jedzie dłużej, to prawie cały czas jazdy można spożytkować na inne czynności, np. czytanie lub drzemka.

      • 2 2

  • Win

    • 0 2

  • I love my car

    zamiast zmuszać do transportu zbiorowego lepiej usprawnić ruch dla pojazdów. Więcej dróg mostów tuneli i parkingów w mieście tanich lub darmowych piętrowych i zadaszonych dotowanych przez miasto :-) ( w samym centrum ) No co cuda sie zdarzają. Zamiast zmuszać do jazdy w zatłoczonych autobusach czy tramwajach.

    • 6 5

  • Niższe ceny (2)

    Można zobaczyć jak zrobili to w Nysie i czy i dlaczego opłaciło im się zrobić darmowe przejazdy. U nas wystarczyłoby zamiast podwyżek cen biletów zrobić obniżki np. o 50 % lub więcej . Bilety niestety są za drogie. Można przeciez zarabiać na obrocie towarem a nie na jego cenie.

    • 5 6

    • Wiesz dlaczego bilety w Gdańsku są takie drogie (1)

      Bo dla dzieciatych rodzin 500 + zrobili darmowe przejazdy i aby ktoś mógł mieć coś za darmo ktoś inny musi za to płacić.

      • 6 3

      • Nie dla 500+ tylko dla wielodzietnych

        to znaczna różnica

        • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane