• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak zachęcić do korzystania z transportu zbiorowego?

Krzysztof Koprowski
25 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Transport zbiorowy czy indywidualny? Szerokie arterie i wygoda auta  wygrywają walkę z brakiem wygodnych rozwiązań taryfowych, ściskiem i często dłuższym czasem przejazdu. Transport zbiorowy czy indywidualny? Szerokie arterie i wygoda auta  wygrywają walkę z brakiem wygodnych rozwiązań taryfowych, ściskiem i często dłuższym czasem przejazdu.

Dlaczego coraz więcej osób korzysta z auta w polskich metropoliach? Czy nowa technologia może ułatwić lub nawet zmienić sposób poruszania się po mieście? M.in. o tym dyskutowano podczas kongresu Smart Metropolia w Gdańsku.



Co może przekonać do zamiany auta na transport zbiorowy przy codziennych podróżach?

Tegoroczny kongres Smart Metropolia to już piąta edycja tego wydarzenia. Tym razem tematem przewodnim była otwartość i bezpieczeństwo.

Jedna z szeregu debat dotyczyła systemu transportowego jako gwarancji bezpieczeństwa metropolii, choć dyskusja bardziej skupiła się na tym, dlaczego coraz więcej osób korzysta z samochodów.

Czytaj też: Gdańszczanie chętniej podróżują autami i rowerami, rzadziej komunikacją

- Obecnie w Polsce mamy ten sam poziom mentalności i podejścia do kwestii transportowych, jak we Francji czy Niemczech w latach 70. - mówi Andrzej Szarata z Politechniki Krakowskiej.
Jednym z przejawów tego myślenia jest kwestia opłat za parkowanie, które zostały ustalone na poziomie ustawy. Co więcej, sami mieszkańcy opłaty te traktują jako haracz i utrudnianie życia.

- W ścisłym centrum Krakowa parkowanie kosztuje zaledwie 3 zł [to maksymalna opłata za pierwszą godzinę parkowania w całej Polsce wg ustawy - dop. red.], przez co nie można wybudować parkingów podziemnych, bo to się nikomu nie opłaca - zauważa Szarata.
Skoro parkowanie jest tanie, a miasta budują wciąż nowe, szerokie drogi - nieraz tuż obok nowych tras tramwajowych - trudno o zmianę trendu i rosnącego udziału podróży samochodem w tzw. podziale zadań przewozowych.

Na to nakłada się niewiedza samorządowców i brak woli w podejmowaniu decyzji, które mogą zirytować kierowców - wyborców.

Tolerowanie nielegalnych miejsc parkingowych i niskie opłaty sprawiają, że parkingi kubaturowe świecą pustkami, a budowa kolejnych nie ma uzasadnienia ekonomicznego. Tolerowanie nielegalnych miejsc parkingowych i niskie opłaty sprawiają, że parkingi kubaturowe świecą pustkami, a budowa kolejnych nie ma uzasadnienia ekonomicznego.
- W transporcie istnieje wiele paradoksów. Przykładowo, dodanie pasa ruchu do już istniejącego nie zwiększa o 100 procent przepustowości, ale o 30-40 procent. Jeżeli nad rondem zbudujemy estakadę, to korki nie znikną, ale pojawią się na kolejnym skrzyżowaniu - zwraca uwagę Andrzej Szarata.
Skoro mamy ogromną liczbę samochodów, to może warto wykorzystać choć część z nich w ramach wspólnych podróży? Zaletą tego rozwiązania są niewielkie koszty wdrożenia, często w całości pokrywane przez prywatne firmy.

- Twarde rozwiązania infrastrukturalne, typu metro czy węzły przesiadkowe, to kosztowne projekty, których realizacja trwa często dekadami. Trudno dostosować infrastrukturę do szybko zmieniającej się tkanki miejskiej - mówi Kacper Winiarczyk, dyrektor zarządzający Uber Polska.
Jednak oprócz zapewnienia samego środka transportu, ważny jest też lepszy komfort całej podróży. To można z kolei osiągnąć wykorzystując nowoczesne technologie.

- Telefon komórkowy może stać się narzędziem, które pozwoli przekazać pasażerowi ciekawe informacje podczas podróży, a wcześniej wyświetlić w odpowiednim momencie rozkład jazdy i kupić bilet - wylicza Alessandro Reina, prezes Syrius Group, przywołując technologię Beacon, czyli wysyłania danych do telefonów w danej lokalizacji.
- Komórką można dzisiaj nawet płacić. Problemem są jednak często skomplikowanie taryfy przewozowe. Używanie samochodu jest dość proste - jazda, tankowanie na stacji benzynowej, ewentualne opłaty za autostrady i parkowanie. Kupno tylko biletu to wybór odpowiedniego przewoźnika, kategorii pociągu, miejscówki itp. - dodaje Michał Beim, członek zarządu PKP.
Smart Metropolia to wydarzenie, w którym udział biorą co roku urbaniści, urzędnicy, działacze pozarządowi oraz wszyscy zainteresowani problematyką rozwoju miast. Smart Metropolia to wydarzenie, w którym udział biorą co roku urbaniści, urzędnicy, działacze pozarządowi oraz wszyscy zainteresowani problematyką rozwoju miast.
Przywołanie problemu z zakupem biletów nie jest przypadkowe. Od kilku miesięcy trwają prace nad wprowadzeniem jednego systemu sprzedażowego i taryfowego, który obejmie wszystkich przewoźników kolejowych na terenie całego kraju.

Tylko czy na takie działania nie jest za późno? Podczas debaty zwrócono uwagę, że najmłodsze pokolenie, jako środek transportu potrafi dostrzegać nieraz tylko samochód, a podróż transportem zbiorowym np. podczas wycieczki szkolnej bywa dla nich pierwszym zetknięciem z "innym światem".

Czytaj też: Smart Metropolia 2015: Rower przyszłością miast i aglomeracji?

Wydarzenia

Opinie (574) 10 zablokowanych

  • ceny niższe o połowę

    1. ceny niższe o połowę, 2. kolej i autobusy- może przestanie się zarząd kłócić i dzielić? To są pieniądze podatników czyli płaci zdecydowana większość, 3. dłuższe pociągi SKM, REGIO- skandal, że trzeba stać i się tłoczyć 4. cuchnie w transporcie wspólnym

    • 3 0

  • namówić

    za karę, radnego mileckiego na szczekaczce do namawiania żeby jezdzić zkm ,bo policja prowokuje ,podstawia nogi autom,tak że lepiej jechać kom.pub.

    • 0 1

  • Zlikwidować smród, nieświeży oddech itp Ale to nie możliwe więc jadę dalej autem

    • 1 0

  • Mieszkam na Obłużu, pracuję w Nowym Porcie

    nie stać mnie na dojazdy komunikacją 1,5 godziny w jedną stronę. O komforcie nie wspomnę.

    • 9 0

  • "Węzły przesiadkowe"

    Weźcie się walnijcie w puste łby, urzędnicy. Macie ludzi za debili.

    każdy z nas umie liczyć i wie, gdzie chce dojechać ---> w przyzwoitym czasie i wygodnie

    • 4 0

  • Jak zachęcić?

    Rozdać legitymacje poselskie.

    • 3 0

  • Południe i okolice (1)

    Ograniczę się tylko do górnego tarasu ...bo mieszkam w tym rejonie. W godzinach szczytu tramwaje linii 2,6 i 7 jeżdżą ze zbyt małą częstotliwością...wejście do tramwaju na przystanku Pohulanka po godz.15:00 to dramat, znam temat wozokilometrów itd.., ale bez zakupu dodatkowego taboru i jeszcze częstszej siatki połączeń autobusów z pętli Świętokrzyska ludzie nadal będą wybierać auto...więcej połączeń dla linii 255 i 256 !!!

    • 2 0

    • sardynki w puszce :)

      Rano po godz. 7 w kierunku Centrum to samo. Ile razy nie ma szans się wcisnąć do tramwaju, a w następnym nie lepiej...:/

      • 0 0

  • komunikacja miejska zbyt droga

    mieszkam blisko SKM ale dowiezienie dwójki dzieci do szkoły muzycznej we Wrzeszczu SKMką jest 2xdroższe niż samochodem. Więc jezdżę samochodem.

    • 5 0

  • Gdańszczanie upchani jak szczury w klatce

    No cóż władze miasta Gdańsk zdecydowały się, ,, rozwój miasta do wewnątrz'' a więc wyprzedawanie wszystkich wolnych miejskich terenów i zabudowa ich.

    No i mamy korki,korki,korki.....tłok, i będzie jeszcze gorzej.

    • 1 0

  • Czy ktoś wie jak po Gdańsku przemieszcza się pan Prezydent i urzędasy. No bo parkingi to mają za darmo.

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane