• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak zachęcić do korzystania z transportu zbiorowego?

Krzysztof Koprowski
25 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Transport zbiorowy czy indywidualny? Szerokie arterie i wygoda auta  wygrywają walkę z brakiem wygodnych rozwiązań taryfowych, ściskiem i często dłuższym czasem przejazdu. Transport zbiorowy czy indywidualny? Szerokie arterie i wygoda auta  wygrywają walkę z brakiem wygodnych rozwiązań taryfowych, ściskiem i często dłuższym czasem przejazdu.

Dlaczego coraz więcej osób korzysta z auta w polskich metropoliach? Czy nowa technologia może ułatwić lub nawet zmienić sposób poruszania się po mieście? M.in. o tym dyskutowano podczas kongresu Smart Metropolia w Gdańsku.



Co może przekonać do zamiany auta na transport zbiorowy przy codziennych podróżach?

Tegoroczny kongres Smart Metropolia to już piąta edycja tego wydarzenia. Tym razem tematem przewodnim była otwartość i bezpieczeństwo.

Jedna z szeregu debat dotyczyła systemu transportowego jako gwarancji bezpieczeństwa metropolii, choć dyskusja bardziej skupiła się na tym, dlaczego coraz więcej osób korzysta z samochodów.

Czytaj też: Gdańszczanie chętniej podróżują autami i rowerami, rzadziej komunikacją

- Obecnie w Polsce mamy ten sam poziom mentalności i podejścia do kwestii transportowych, jak we Francji czy Niemczech w latach 70. - mówi Andrzej Szarata z Politechniki Krakowskiej.
Jednym z przejawów tego myślenia jest kwestia opłat za parkowanie, które zostały ustalone na poziomie ustawy. Co więcej, sami mieszkańcy opłaty te traktują jako haracz i utrudnianie życia.

- W ścisłym centrum Krakowa parkowanie kosztuje zaledwie 3 zł [to maksymalna opłata za pierwszą godzinę parkowania w całej Polsce wg ustawy - dop. red.], przez co nie można wybudować parkingów podziemnych, bo to się nikomu nie opłaca - zauważa Szarata.
Skoro parkowanie jest tanie, a miasta budują wciąż nowe, szerokie drogi - nieraz tuż obok nowych tras tramwajowych - trudno o zmianę trendu i rosnącego udziału podróży samochodem w tzw. podziale zadań przewozowych.

Na to nakłada się niewiedza samorządowców i brak woli w podejmowaniu decyzji, które mogą zirytować kierowców - wyborców.

Tolerowanie nielegalnych miejsc parkingowych i niskie opłaty sprawiają, że parkingi kubaturowe świecą pustkami, a budowa kolejnych nie ma uzasadnienia ekonomicznego. Tolerowanie nielegalnych miejsc parkingowych i niskie opłaty sprawiają, że parkingi kubaturowe świecą pustkami, a budowa kolejnych nie ma uzasadnienia ekonomicznego.
- W transporcie istnieje wiele paradoksów. Przykładowo, dodanie pasa ruchu do już istniejącego nie zwiększa o 100 procent przepustowości, ale o 30-40 procent. Jeżeli nad rondem zbudujemy estakadę, to korki nie znikną, ale pojawią się na kolejnym skrzyżowaniu - zwraca uwagę Andrzej Szarata.
Skoro mamy ogromną liczbę samochodów, to może warto wykorzystać choć część z nich w ramach wspólnych podróży? Zaletą tego rozwiązania są niewielkie koszty wdrożenia, często w całości pokrywane przez prywatne firmy.

- Twarde rozwiązania infrastrukturalne, typu metro czy węzły przesiadkowe, to kosztowne projekty, których realizacja trwa często dekadami. Trudno dostosować infrastrukturę do szybko zmieniającej się tkanki miejskiej - mówi Kacper Winiarczyk, dyrektor zarządzający Uber Polska.
Jednak oprócz zapewnienia samego środka transportu, ważny jest też lepszy komfort całej podróży. To można z kolei osiągnąć wykorzystując nowoczesne technologie.

- Telefon komórkowy może stać się narzędziem, które pozwoli przekazać pasażerowi ciekawe informacje podczas podróży, a wcześniej wyświetlić w odpowiednim momencie rozkład jazdy i kupić bilet - wylicza Alessandro Reina, prezes Syrius Group, przywołując technologię Beacon, czyli wysyłania danych do telefonów w danej lokalizacji.
- Komórką można dzisiaj nawet płacić. Problemem są jednak często skomplikowanie taryfy przewozowe. Używanie samochodu jest dość proste - jazda, tankowanie na stacji benzynowej, ewentualne opłaty za autostrady i parkowanie. Kupno tylko biletu to wybór odpowiedniego przewoźnika, kategorii pociągu, miejscówki itp. - dodaje Michał Beim, członek zarządu PKP.
Smart Metropolia to wydarzenie, w którym udział biorą co roku urbaniści, urzędnicy, działacze pozarządowi oraz wszyscy zainteresowani problematyką rozwoju miast. Smart Metropolia to wydarzenie, w którym udział biorą co roku urbaniści, urzędnicy, działacze pozarządowi oraz wszyscy zainteresowani problematyką rozwoju miast.
Przywołanie problemu z zakupem biletów nie jest przypadkowe. Od kilku miesięcy trwają prace nad wprowadzeniem jednego systemu sprzedażowego i taryfowego, który obejmie wszystkich przewoźników kolejowych na terenie całego kraju.

Tylko czy na takie działania nie jest za późno? Podczas debaty zwrócono uwagę, że najmłodsze pokolenie, jako środek transportu potrafi dostrzegać nieraz tylko samochód, a podróż transportem zbiorowym np. podczas wycieczki szkolnej bywa dla nich pierwszym zetknięciem z "innym światem".

Czytaj też: Smart Metropolia 2015: Rower przyszłością miast i aglomeracji?

Wydarzenia

Opinie (574) 10 zablokowanych

  • Dbać o higienę osobistą i nie rozsiadac się na dwa miejsca.

    • 2 0

  • pęd

    Ludzie wybierają samochód, bo daje większą władze nad czasem. Kiedy korzystamy z usług, jesteśmy zdani na łaskę usługodawcy. Usługodawca, który chce mieć klientów, musi sobie wziąć do serca zasadę"nasz klient - nasz pan". Problemem jest czas jaki musimy poświęcić na pozyskanie środków do życia. Składa się na to nie tylko praca, ale czas potrzebny na przygotowanie się do niej i zgranie się z najbliższym otoczeniem. Usługi muszą być błyskawiczne i na zawołanie, żeby opłacało się z nich korzystać.

    • 1 0

  • Pięniądze, które "Miasto" i pan Adamowicz wydał na budowanie "rond" "dróg rowerowych", zwężena Traktu Św Wojciecha

    Wydałby na zakup kolejnych środków transportu publicznego.

    • 2 2

  • nie...dziekuję

    na Kartuskiej zlikwidowano autobusy...jesli mam jechac na poludnie miasyta to tylko z przesiadka,czyli ukryta podwyzka biletów i wydłuzony czas przejazdu.....

    • 2 0

  • Wygonic zaprzyjazniona klike rzadzaca Adamowicza (1)

    UM z Adamowiczem powinien odejsc

    • 1 2

    • Albowiem gdyż?

      • 0 0

  • Gdansk ma jeden problem z brudem i smrodem

    Ludzie zacznijcie myc autobusy i tramwaje oraz zacznijcie sprzatac i myc ulice oraz zacznijcie sie sami myc

    • 0 0

  • Dajmy wszystkim pięćset plus i załatwione..

    a potem będziemy drugą Grecją- ale to nie będzie już kłopot PiS-owców....

    • 2 0

  • Xxxxx

    Czyste tramwaje,autobusy.kursowanie w/g roskladu jazdy.czysci ludzie.tanie bilety.

    • 0 0

  • Jak zachęcić...

    1. Zmniejszyć ilość kursów
    2. Te które zostaną mają zakaz jazdy zgodnej z rozkładem
    3. Zwiększyć ilość awarii tramwajów z 2 do 5 dziennie
    4. W Gdyni nie wprowadzać biletomatów i zakazać sprzedaży biletów przez kierowców
    5. Każdy środek transportu/spółka/miasto powinna mieć własny bilet, różniący się ceną
    6. Czystość w pojazdach to luksus na który nas nie stać
    7. Nie mieszkamy w Afryce, ani na Grenlandii więc ogrzewanie i klimatyzacja są zbędne
    8. Bilety miesięczne powinny być w cenach umożliwiających comiesięczne wyjazdy wszystkich prezesów na Malediwy
    9. Wersje elektroniczne biletów (jako podatne na ataki hackerskie) należy wykluczyć. Tylko ekologiczne papierowe w popularnym formacie A6.
    10. Ograniczyć kursowanie SKM do 1 składu na godzinę między Gdańsk a Gdy, 2 kursy dziennie z /do Wejherowa - tylko w dni robocze.

    • 1 0

  • Ja niezrezygnuje ze samochodem lepiej w komunikacji miejskiej sama dzicz wystarczy popatrzec przy dworcu a podroz matki z dzieckiem katorga

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane