• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak zachęcić do korzystania z transportu zbiorowego?

Krzysztof Koprowski
25 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Transport zbiorowy czy indywidualny? Szerokie arterie i wygoda auta  wygrywają walkę z brakiem wygodnych rozwiązań taryfowych, ściskiem i często dłuższym czasem przejazdu. Transport zbiorowy czy indywidualny? Szerokie arterie i wygoda auta  wygrywają walkę z brakiem wygodnych rozwiązań taryfowych, ściskiem i często dłuższym czasem przejazdu.

Dlaczego coraz więcej osób korzysta z auta w polskich metropoliach? Czy nowa technologia może ułatwić lub nawet zmienić sposób poruszania się po mieście? M.in. o tym dyskutowano podczas kongresu Smart Metropolia w Gdańsku.



Co może przekonać do zamiany auta na transport zbiorowy przy codziennych podróżach?

Tegoroczny kongres Smart Metropolia to już piąta edycja tego wydarzenia. Tym razem tematem przewodnim była otwartość i bezpieczeństwo.

Jedna z szeregu debat dotyczyła systemu transportowego jako gwarancji bezpieczeństwa metropolii, choć dyskusja bardziej skupiła się na tym, dlaczego coraz więcej osób korzysta z samochodów.

Czytaj też: Gdańszczanie chętniej podróżują autami i rowerami, rzadziej komunikacją

- Obecnie w Polsce mamy ten sam poziom mentalności i podejścia do kwestii transportowych, jak we Francji czy Niemczech w latach 70. - mówi Andrzej Szarata z Politechniki Krakowskiej.
Jednym z przejawów tego myślenia jest kwestia opłat za parkowanie, które zostały ustalone na poziomie ustawy. Co więcej, sami mieszkańcy opłaty te traktują jako haracz i utrudnianie życia.

- W ścisłym centrum Krakowa parkowanie kosztuje zaledwie 3 zł [to maksymalna opłata za pierwszą godzinę parkowania w całej Polsce wg ustawy - dop. red.], przez co nie można wybudować parkingów podziemnych, bo to się nikomu nie opłaca - zauważa Szarata.
Skoro parkowanie jest tanie, a miasta budują wciąż nowe, szerokie drogi - nieraz tuż obok nowych tras tramwajowych - trudno o zmianę trendu i rosnącego udziału podróży samochodem w tzw. podziale zadań przewozowych.

Na to nakłada się niewiedza samorządowców i brak woli w podejmowaniu decyzji, które mogą zirytować kierowców - wyborców.

Tolerowanie nielegalnych miejsc parkingowych i niskie opłaty sprawiają, że parkingi kubaturowe świecą pustkami, a budowa kolejnych nie ma uzasadnienia ekonomicznego. Tolerowanie nielegalnych miejsc parkingowych i niskie opłaty sprawiają, że parkingi kubaturowe świecą pustkami, a budowa kolejnych nie ma uzasadnienia ekonomicznego.
- W transporcie istnieje wiele paradoksów. Przykładowo, dodanie pasa ruchu do już istniejącego nie zwiększa o 100 procent przepustowości, ale o 30-40 procent. Jeżeli nad rondem zbudujemy estakadę, to korki nie znikną, ale pojawią się na kolejnym skrzyżowaniu - zwraca uwagę Andrzej Szarata.
Skoro mamy ogromną liczbę samochodów, to może warto wykorzystać choć część z nich w ramach wspólnych podróży? Zaletą tego rozwiązania są niewielkie koszty wdrożenia, często w całości pokrywane przez prywatne firmy.

- Twarde rozwiązania infrastrukturalne, typu metro czy węzły przesiadkowe, to kosztowne projekty, których realizacja trwa często dekadami. Trudno dostosować infrastrukturę do szybko zmieniającej się tkanki miejskiej - mówi Kacper Winiarczyk, dyrektor zarządzający Uber Polska.
Jednak oprócz zapewnienia samego środka transportu, ważny jest też lepszy komfort całej podróży. To można z kolei osiągnąć wykorzystując nowoczesne technologie.

- Telefon komórkowy może stać się narzędziem, które pozwoli przekazać pasażerowi ciekawe informacje podczas podróży, a wcześniej wyświetlić w odpowiednim momencie rozkład jazdy i kupić bilet - wylicza Alessandro Reina, prezes Syrius Group, przywołując technologię Beacon, czyli wysyłania danych do telefonów w danej lokalizacji.
- Komórką można dzisiaj nawet płacić. Problemem są jednak często skomplikowanie taryfy przewozowe. Używanie samochodu jest dość proste - jazda, tankowanie na stacji benzynowej, ewentualne opłaty za autostrady i parkowanie. Kupno tylko biletu to wybór odpowiedniego przewoźnika, kategorii pociągu, miejscówki itp. - dodaje Michał Beim, członek zarządu PKP.
Smart Metropolia to wydarzenie, w którym udział biorą co roku urbaniści, urzędnicy, działacze pozarządowi oraz wszyscy zainteresowani problematyką rozwoju miast. Smart Metropolia to wydarzenie, w którym udział biorą co roku urbaniści, urzędnicy, działacze pozarządowi oraz wszyscy zainteresowani problematyką rozwoju miast.
Przywołanie problemu z zakupem biletów nie jest przypadkowe. Od kilku miesięcy trwają prace nad wprowadzeniem jednego systemu sprzedażowego i taryfowego, który obejmie wszystkich przewoźników kolejowych na terenie całego kraju.

Tylko czy na takie działania nie jest za późno? Podczas debaty zwrócono uwagę, że najmłodsze pokolenie, jako środek transportu potrafi dostrzegać nieraz tylko samochód, a podróż transportem zbiorowym np. podczas wycieczki szkolnej bywa dla nich pierwszym zetknięciem z "innym światem".

Czytaj też: Smart Metropolia 2015: Rower przyszłością miast i aglomeracji?

Wydarzenia

Opinie (574) 10 zablokowanych

  • dać pięćset + i po kłopocie

    o resztę się nie martwmy.....

    • 3 2

  • Łatwiej panować nad populacją jak będzie mniej inwidualistów w samochodach.

    • 1 2

  • Najgorsza komunikacja w Polsce

    • 3 1

  • Cały czas dba sie głownie jak ułatwic zycie kierowcom ,niszcy sie trawniki !!

    piraci drogowi niszcza trawniki straz wiejska nie reaguje ,apotem wtym miejscu robią miejsca parkingowe !!Tak miasto zachęca na korzystanie komunikacje miejską !!Urzedasysy robicie odwrotnie zachęcacie ale do korzystania z własnego auta!!

    • 2 3

  • Jest tylko jeden sposób (1)

    Musi być:
    a) szybciej niż samochodem
    b) taniej niż samochodem
    Jeżeli oba warunki nie będą spełnione łącznie, to możecie sobie debatować przez następne 20 lat.

    • 5 1

    • szybciej niż samochodem jest rowerem na odległość 5 km

      w godzinach porannego szczytu rowerem dużo szybciej.
      Na większe odległości szybciej niż samochodem jest rowerem i SKM.

      Rower wspomagany elektrycznie jeździ jeszcze szybciej (szybciej przyspiesza) i daje radę pod górkę.

      • 1 1

  • proste jak kij

    zrobcie budyniu eksperyment na kilka miesiecy obnizcie ceny biletów o 50% zobaczycie co sie stanie, po drugie miejsca parkingowe za złotówke w wielkokubaturowych budowlach zobaczycie jakie bedzie obłożenie

    • 2 1

  • zamiast biadolić na sympozjach weźcie się do roboty

    w trójmieście jazda komunikacją pow 10 km jest nieopłacalna i wbijcie to sobie do głowy ... czas zmarnowany na przystankach odpracuję z nawiązką i jeszcze szekle w kieszeni zostaną ... nie traktujcie ludzi jak debili skoro nie ma zainteresowania komunikacją tzn ,że w grę wchodzi czas i ekonomia, a wam brakuje porządnego zarządzania,młodej krwi ,bo mentalnie jesteście w latach 90.

    • 5 1

  • darmowe przejazdy dla zatrudnionych na etat

    na danej trasie dom-praca-dom
    w określonym przedziale godzinowym
    dowolną formą komunikacji (pkp,tram,bus)
    pracodawca zobowiązany do założenia funduszu komunikacyjnego
    tyle wystarczy i nie trzeba wielkich spotkań by na to wpaść...

    • 0 4

  • (1)

    1.Lepsza siatka polaczen i czestrze kursowanie tramwajow i autobusow.
    2. Jak najmniejsza ilosc awarii, a jesli juz sie zdarzy to zeby w max. 5 minut podstawiona byla komunikavja zastepcza a nie jak to teraz bywa zazwyczaj trzeba czekac pol godziny az usuna awarie... i czlowiek spozniony do pracy...
    3. Zakaz wstepu meneli

    • 2 0

    • I buspasy tylko i wylacznie dla autobusow i karetek , strazy pozarnej czy policji

      • 1 0

  • A dlaczego

    nikt nie zastanowi się , że deweloperzy budują osiedla w polu,bez szkół,przedszkoli,sklepów itp i rodzice muszą wozić dzieci do innych dzielnic a potem zdążyć do pracy. Samochodem najłatwiej.Do wybudowanych w polu osiedli dewelopera miasto musi pobudować drogi, na szkoły i przedszkola nie ma miejsca. To jest jedna z przyczyn jazdy samochodem.
    Komunikacja musi być również "mądra" - wybudowanie linii tramwajowej z Moreny do Śródmieścia i zlikwidowanie części autobusów 129 do Wrzeszcza nie jest tego objawem

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane