• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak zachęcić do korzystania z transportu zbiorowego?

Krzysztof Koprowski
25 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Transport zbiorowy czy indywidualny? Szerokie arterie i wygoda auta  wygrywają walkę z brakiem wygodnych rozwiązań taryfowych, ściskiem i często dłuższym czasem przejazdu. Transport zbiorowy czy indywidualny? Szerokie arterie i wygoda auta  wygrywają walkę z brakiem wygodnych rozwiązań taryfowych, ściskiem i często dłuższym czasem przejazdu.

Dlaczego coraz więcej osób korzysta z auta w polskich metropoliach? Czy nowa technologia może ułatwić lub nawet zmienić sposób poruszania się po mieście? M.in. o tym dyskutowano podczas kongresu Smart Metropolia w Gdańsku.



Co może przekonać do zamiany auta na transport zbiorowy przy codziennych podróżach?

Tegoroczny kongres Smart Metropolia to już piąta edycja tego wydarzenia. Tym razem tematem przewodnim była otwartość i bezpieczeństwo.

Jedna z szeregu debat dotyczyła systemu transportowego jako gwarancji bezpieczeństwa metropolii, choć dyskusja bardziej skupiła się na tym, dlaczego coraz więcej osób korzysta z samochodów.

Czytaj też: Gdańszczanie chętniej podróżują autami i rowerami, rzadziej komunikacją

- Obecnie w Polsce mamy ten sam poziom mentalności i podejścia do kwestii transportowych, jak we Francji czy Niemczech w latach 70. - mówi Andrzej Szarata z Politechniki Krakowskiej.
Jednym z przejawów tego myślenia jest kwestia opłat za parkowanie, które zostały ustalone na poziomie ustawy. Co więcej, sami mieszkańcy opłaty te traktują jako haracz i utrudnianie życia.

- W ścisłym centrum Krakowa parkowanie kosztuje zaledwie 3 zł [to maksymalna opłata za pierwszą godzinę parkowania w całej Polsce wg ustawy - dop. red.], przez co nie można wybudować parkingów podziemnych, bo to się nikomu nie opłaca - zauważa Szarata.
Skoro parkowanie jest tanie, a miasta budują wciąż nowe, szerokie drogi - nieraz tuż obok nowych tras tramwajowych - trudno o zmianę trendu i rosnącego udziału podróży samochodem w tzw. podziale zadań przewozowych.

Na to nakłada się niewiedza samorządowców i brak woli w podejmowaniu decyzji, które mogą zirytować kierowców - wyborców.

Tolerowanie nielegalnych miejsc parkingowych i niskie opłaty sprawiają, że parkingi kubaturowe świecą pustkami, a budowa kolejnych nie ma uzasadnienia ekonomicznego. Tolerowanie nielegalnych miejsc parkingowych i niskie opłaty sprawiają, że parkingi kubaturowe świecą pustkami, a budowa kolejnych nie ma uzasadnienia ekonomicznego.
- W transporcie istnieje wiele paradoksów. Przykładowo, dodanie pasa ruchu do już istniejącego nie zwiększa o 100 procent przepustowości, ale o 30-40 procent. Jeżeli nad rondem zbudujemy estakadę, to korki nie znikną, ale pojawią się na kolejnym skrzyżowaniu - zwraca uwagę Andrzej Szarata.
Skoro mamy ogromną liczbę samochodów, to może warto wykorzystać choć część z nich w ramach wspólnych podróży? Zaletą tego rozwiązania są niewielkie koszty wdrożenia, często w całości pokrywane przez prywatne firmy.

- Twarde rozwiązania infrastrukturalne, typu metro czy węzły przesiadkowe, to kosztowne projekty, których realizacja trwa często dekadami. Trudno dostosować infrastrukturę do szybko zmieniającej się tkanki miejskiej - mówi Kacper Winiarczyk, dyrektor zarządzający Uber Polska.
Jednak oprócz zapewnienia samego środka transportu, ważny jest też lepszy komfort całej podróży. To można z kolei osiągnąć wykorzystując nowoczesne technologie.

- Telefon komórkowy może stać się narzędziem, które pozwoli przekazać pasażerowi ciekawe informacje podczas podróży, a wcześniej wyświetlić w odpowiednim momencie rozkład jazdy i kupić bilet - wylicza Alessandro Reina, prezes Syrius Group, przywołując technologię Beacon, czyli wysyłania danych do telefonów w danej lokalizacji.
- Komórką można dzisiaj nawet płacić. Problemem są jednak często skomplikowanie taryfy przewozowe. Używanie samochodu jest dość proste - jazda, tankowanie na stacji benzynowej, ewentualne opłaty za autostrady i parkowanie. Kupno tylko biletu to wybór odpowiedniego przewoźnika, kategorii pociągu, miejscówki itp. - dodaje Michał Beim, członek zarządu PKP.
Smart Metropolia to wydarzenie, w którym udział biorą co roku urbaniści, urzędnicy, działacze pozarządowi oraz wszyscy zainteresowani problematyką rozwoju miast. Smart Metropolia to wydarzenie, w którym udział biorą co roku urbaniści, urzędnicy, działacze pozarządowi oraz wszyscy zainteresowani problematyką rozwoju miast.
Przywołanie problemu z zakupem biletów nie jest przypadkowe. Od kilku miesięcy trwają prace nad wprowadzeniem jednego systemu sprzedażowego i taryfowego, który obejmie wszystkich przewoźników kolejowych na terenie całego kraju.

Tylko czy na takie działania nie jest za późno? Podczas debaty zwrócono uwagę, że najmłodsze pokolenie, jako środek transportu potrafi dostrzegać nieraz tylko samochód, a podróż transportem zbiorowym np. podczas wycieczki szkolnej bywa dla nich pierwszym zetknięciem z "innym światem".

Czytaj też: Smart Metropolia 2015: Rower przyszłością miast i aglomeracji?

Wydarzenia

Opinie (574) 10 zablokowanych

  • zrobić dokładnie to samo co miasta na Zachodzie zrobiły 20 lat temu

    1. wspólny bilet (karta elektroniczna) na wszelkie środki komunikacji w całej metropolii - przesiadka z PKM do tramwaju nie może kosztować 2 biletów
    2. skoordynowane rozkłady jazdy
    3. opłaty za wjazd do centrum (bramy nad ulicami wjazdowymi) - skanowanie tablic i rachunek do właściciela auta na koniec miesiąca (Sztokholm, Londyn tak robi)
    4. pool-line na bus-pasach - dozwolona jazda samochodem ale z minimum 2 osobami

    • 5 1

  • Zgadnijcie ile uczestników..

    ....przyjechało na konferencje komunikacją zbiorową....

    • 17 1

  • autobus nie będzie alternatywą dla samochodu... skoro autobus bez korków jedzie dajmy na to 15 minut jak samochód to i tak musimy doliczyć czas spędzony na przystanku ok 1-2min w zależności od lokalizacji; mając 10 przystanków mamy 25 minut... więc nikomu się to nie opłaca a dodajmy że samochodem podjadę pod lub 100m od domu a od przystanku czasem nawet 10minut na dojście.. jedyna opcja kolej albo autobusy coś na styl linii pośpiesznych czy sprinterów skm czyli nie na wszystkich przystankach się zatrzymuje żeby jak najmniej czasu tracić np obłuże centrum jako węzeł przesiadkowy i autobusy z hali co 2 przystanek się zatrzymują wymiennie aby każdy miał możliwość dojazdu a nie wszystkie jeden za drugim na każdy przystanek i tak do obłuża ... no i oczywiście dobre przesiadki bo czekanie na mrozie 15 min na skm/ nast autobus zimą nikogo nie przekona szczególnie jak w neoplanach zkm nie grzeją i marzniemy te 30min juz w nim..

    • 4 0

  • Transport

    Jeżeli mam do wyboru dojechać w 10 minut autem a 50 minut autobusem to wybieram auto. Autobusy często się spóźniaja a zima nie przyjeżdżają. Jeszcze zkm zmienił mi trasę autobusu i nie mam bezpośrednio do głównego gdanska tylko musze przesiadac się co wydłuża jeszcze bardziej podróż to ja dziękuję :)

    • 9 0

  • Poproszę tramwaj

    Na wydzielonym torowisku (nie razem z autami) na trasie Dąbrowa - Chylonia i obiecuję że się przesiadam, nawet mogę oświadczyć to na piśmie. Póki jednak na tej trasie jeździ wyłącznie linia X kończąc po 18 to dziękuję, ale jazda przez centrum to marna opcja

    • 5 0

  • dlaczego w ankiecie brak opcji: bezpłatny transport publiczny?

    Tylko to mogłoby mnie przekonać do wyboru komunikacji publicznej i to nie zawsze

    • 5 1

  • Zrobić akcje promocyjną pokazać jak prezudent miasta korzysta z tych super usług

    • 8 0

  • Proponuję zatem więcej wycieczek szkolnych dla dzieci, to oswoją się z transportem publicznym.

    • 2 1

  • Co może "zachęcić" do korzystania z komunikacji miejskiej?

    Wyższe opłaty za parkowanie i mandaty?
    Serio?
    Proponuje od razu karę bezwzględnego więzienia za przyłapanie na prowadzeniu samochodu.
    Ten tekst nie powinien mieć tytułu: "Jak zachęcić do korzystania z transportu zbiorowego?" ale "Jak ukarać za posiadanie auta?".

    Proponuję leczenie psychiatryczne dla autora tekstu oraz ankiety.

    • 8 1

  • darmowy transport

    mnie by przekonał.

    • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane