• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jaka będzie ta nasza Kolej Metropolitalna?

Michał Brancewicz
2 października 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Odcinek tramwajowy, w porównaniu z ostatnimi planami, ulegnie znacznemu skróceniu. Wcześniej wariant 3a zakładał, ze tramwaj dojedzie aż do lotniska.  Odcinek tramwajowy, w porównaniu z ostatnimi planami, ulegnie znacznemu skróceniu. Wcześniej wariant 3a zakładał, ze tramwaj dojedzie aż do lotniska.

Trwają poszukiwania najlepszego wariantu Kolei Metropolitalnej. Akceptowany przez wszystkie zainteresowane strony pomysł budowy wspólnego odcinka dla tramwajów i pociągów jest cały czas modyfikowany.



Jeszcze niedawno wydawało się, że udało się wypracować kompromis, który zadowoli zarówno stawiającego na połączenie kolejowe marszałka, jak i optujących za budową tramwaju gdańskich urzędników. Miał nim być tzw. wariant trasy 3a, przewidujący, że na odcinku KM od ul. Abrahama, przez ul. Rakoczego, aż do lotniska w Rębiechowie kursować będą wspólnie tramwaje i szynobusy. Wyższość tej koncepcji nad innymi miało potwierdzić studium wykonalności przygotowywane przez niemiecką firmę IVV.

Termin oddania studium przesuwa się jednak z miesiąca na miesiąc – dziś mówi się o grudniu br. - a pomysły wciąż się zmieniają. Aktualna wersja zakłada, że wspólna część trasy zostanie skrócona i będzie przebiegać wyłącznie między pętlą przy ul. Abrahama, a ul. Rakoczego na Morenie. Dalej, do lotniska, pojedzie już tylko pociąg.

- Trasa od przyszłej stacji Rakoczego do Portu Lotniczego ma dłuższe odcinki między przystankami. Średnia prędkość, jaką będzie mógł tam rozwinąć pociąg, będzie znacznie wyższa, niż w przypadku tramwaju – argumentuje Krzysztof Rudziński, dyrektor departamentu koordynacji projektów województwa w Urzędzie Marszałkowskim

Na samym początku istnienia KM (2015 r.) całą trasę obsługiwałby wyłącznie tabor kolejowy. Dopiero 2-3 lata później Gdańsk kupiłby specjalne, budowane na zamówienie, hybrydy tramwajowo-kolejowe.

- Żeby nie obciążać wyłącznie kieszeni miasta takim zakupem, w ramach drugiego etapu rozbudowy Kolei Metropolitalnej moglibyśmy zrobić elektryfikację i zakupić tabor przy współfinansowaniu z Unii Europejskiej – przekonuje dyrektor departamentu.

Czemu nie można od razu puścić hybryd na tory używane przez kolej? Powodem jest brak przepisów umożliwiających koegzystencję obu środków transportu na jednej trasie.

Eksperci z Jaspersa, którzy z ramienia Unii Europejskiej przyglądają się tworzeniu planów KM sugerują, że nawet przez pięć lat nie uda się w Polsce wprowadzić nowych uregulowań pozwalających na poruszanie się tramwajów i pociągów po tych samych torach. - To bzdura – irytuje się dyrektor Rudziński. - Rozmawiałem z prezesem Urzędu Transportu Kolejowego i wiem, że takie przepisy można wprowadzić w przeciągu półtora roku.

Nawet jednak jeśli procedura zmiany przepisów trwałaby dłużej, to i tak do 2015 r. powinna się zakończyć.

Eksperymenty na Kolei Metropolitalnej wciąż trwają. Wydaje się, że stopień skomplikowania tego projektu, a także ścieranie się różnych interesów chwilami przytłaczają urzędników i ekspertów zaangażowanych w tę inwestycję. Oby wybieranie najlepszego wariantu KM nie przeciągnęło sie na tyle, że unijne dofinansowanie do tej niezwykle ważnej inwestycji przejdzie nam koło nosa.

Opinie (168) 10 zablokowanych

  • (6)

    A po co tam wolne tramwaje?

    • 39 10

    • Wolne tzn. niczym nie ograniczone (1)

      nawet śmierdzącą puszką dla śledzi gdyńskich... he,he. Niech żyje wolność!

      • 8 10

      • ale ty wolny nie jesteś...

        tzn. ograniczony, jak twoja wypowiedź.

        • 7 4

    • A co, mają być zniewolone? Wolność dla tramwajów!

      .

      • 1 0

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • Tamwaje mogą być bardzo szybkie.

      Postęp techniki Cię zadziwi, trzeba tylko poczytać :)

      • 0 0

    • by stworzyć komunikację miedzy dzielnicami:) tramwaje jeżdzą czesciej niż kolejki i zatrzymują się w większej ilości miejsc. to nie ma być transport gdynia-lotnisko+ osowa+ jedna dzielnica przy obwodnicy- gdańsk, bo się nigdy nie zwróci- około 90% pasażerów będzie korzystało z przystanków na jasieniu, morenie i niedxwiedniku, by dojechać do torowiska tramwajowego przy abrahama w oliwie. i chętniej wybiora tramwaj, chyba, ze kolejka akurat podjedzie:)

      • 0 0

  • Precz od Klukowa (5)

    No nie... Na wysokości lotniska widać taki łuk torów przebiegający przez Klukowo... Po jaką ch....rę jet ten łuk? Chyba tylko po to, żeby wpienić mieszkańców domków jednorodzinnych w Klukowie dociągająć im tory 200m od domu... To paranoja... Wyprostujcie ten łuk jak najbliżej lotniska...
    Przecież tam są puste pola...
    Jestem za koleją M, ale nie pod ukonami, jeżeli jest miesce żeby ją prościej i taniej poprowadzić...

    • 11 16

    • PRECZ Z MALKONTENTAMI!!! (2)

      i już się nie podoba bo blisko własnego tyłka prawda?
      a Ty chodź na piechotę

      • 7 5

      • "piechotę" to zostawiam dla ciebie.

        • 2 4

      • No przecież racja. Można puścić pociąg w tunelu ze stacją pod terminalem lotniska. Co, w Gdańsku się nie da?

        • 1 2

    • Precz z ta śmierdzącą wiochą!

      Świat idzie do przodu i modernizacja tego terenu będzie czy ci się podoba czy nie.

      • 7 2

    • A ROZWÓJ

      • 2 0

  • Nee jaka bedziesz!

    tylko czy w ogóle będziesz? Oto jest problem.

    • 3 0

  • No to Renoma zaciera Ręce :)

    Lisicki i Adamowicz też :)

    polecą koejne lewe miliony :)

    • 10 7

  • ja na lotnisko autobusem jeżdżę

    • 8 3

  • Tylko kolej ! (1)

    I węzły przesiadkowe na Abrahama i Rakoczego. Proste i logiczne rozwiązanie.

    • 19 1

    • kurde... chyba prorokiem jestem czy cóś.... :)

      • 0 0

  • No chyba mamy ludzi wykształconych, (2)

    nich projektują.Tylko z głową i nie ciąć po kosztach, bo będzie się nam odbijać przez kolejne stulecia.

    • 14 0

    • z głową to budowaliby KM przez Małomiejską (1)

      pomysł z budową KM po uroczym nasypie byłej wąskotorówki zrodził się w głowach romantyków i ma się nijak do aktualnych potrzeb miasta

      studium wykonalności się tak przeciąga bo nie można zamawiającemu wprost powiedzieć, że to bzdura

      Małomiejska zasługuje jedynie na wyburzenie i jest to jedyna logiczna trasa dla KM
      tak przynajmniej uważano za Gierka rezerwując pod jej budowę tereny. No cóż "mądry gospodarz" p. Adamowicz sprzedał te tereny deweloperom i teraz to se można ...

      • 2 1

      • jakiej wąskotorówki wąskomózgi ? przejdź się cała trasą z miarką w niektórych miejscach zostały tory to sobie zmierz ten wąski tor

        • 2 0

  • a może

    a może alternatywnie rozważyć kolej nadziemną?

    • 9 1

  • Anty

    To że kolejki są spóźnione śmierdzące i są totalnym złomem to wina Renomy, to że tak długo remontują peron w Sopocie wina Renomy, Renoma ukradła wiatę w Sopocie, Renoma s****na peronach na ludzi i ziemię a nie jak twierdzą że to gołębie,Renoma torpeduje budowę Kolei Metropolitalnej bo wie że przegra lewy zresztą przetarg na sprawdzanie lewych biletów lewych koleżków...Renoma to zło.Aha jeszcze Budyń ten to w ogóle jest zły jak Renoma.

    • 0 0

  • Proponuję równeległą linię balonową

    Przynajmniej nie będzie kolizji i korków, a i ziarno niepewności dla pasażerów będzie, dokąd to wiatr poniesie tym razem? Naród by walił do gondol "drzwiami i oknami" ;P

    • 14 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane