- 1 Będzie pył, nie będzie premii? (135 opinii)
- 2 Podwyżka cen wody i ścieków w Gdyni (162 opinie)
- 3 Znamy przyczynę wypadku na Wielkopolskiej (304 opinie)
- 4 Chciał być uczciwy, ale z naturą nie wygrasz (72 opinie)
- 5 Podwodne progi w Orłowie uchronią klif? (51 opinii)
- 6 "Mężczyzna z wężem" z zarzutami (146 opinii)
Jaka będzie ta nasza Kolej Metropolitalna?
Trwają poszukiwania najlepszego wariantu Kolei Metropolitalnej. Akceptowany przez wszystkie zainteresowane strony pomysł budowy wspólnego odcinka dla tramwajów i pociągów jest cały czas modyfikowany.
Jeszcze niedawno wydawało się, że udało się wypracować kompromis, który zadowoli zarówno stawiającego na połączenie kolejowe marszałka, jak i optujących za budową tramwaju gdańskich urzędników. Miał nim być tzw. wariant trasy 3a, przewidujący, że na odcinku KM od ul. Abrahama, przez ul. Rakoczego, aż do lotniska w Rębiechowie kursować będą wspólnie tramwaje i szynobusy. Wyższość tej koncepcji nad innymi miało potwierdzić studium wykonalności przygotowywane przez niemiecką firmę IVV.
Termin oddania studium przesuwa się jednak z miesiąca na miesiąc – dziś mówi się o grudniu br. - a pomysły wciąż się zmieniają. Aktualna wersja zakłada, że wspólna część trasy zostanie skrócona i będzie przebiegać wyłącznie między pętlą przy ul. Abrahama, a ul. Rakoczego na Morenie. Dalej, do lotniska, pojedzie już tylko pociąg.
- Trasa od przyszłej stacji Rakoczego do Portu Lotniczego ma dłuższe odcinki między przystankami. Średnia prędkość, jaką będzie mógł tam rozwinąć pociąg, będzie znacznie wyższa, niż w przypadku tramwaju – argumentuje Krzysztof Rudziński, dyrektor departamentu koordynacji projektów województwa w Urzędzie Marszałkowskim
Na samym początku istnienia KM (2015 r.) całą trasę obsługiwałby wyłącznie tabor kolejowy. Dopiero 2-3 lata później Gdańsk kupiłby specjalne, budowane na zamówienie, hybrydy tramwajowo-kolejowe.
- Żeby nie obciążać wyłącznie kieszeni miasta takim zakupem, w ramach drugiego etapu rozbudowy Kolei Metropolitalnej moglibyśmy zrobić elektryfikację i zakupić tabor przy współfinansowaniu z Unii Europejskiej – przekonuje dyrektor departamentu.
Czemu nie można od razu puścić hybryd na tory używane przez kolej? Powodem jest brak przepisów umożliwiających koegzystencję obu środków transportu na jednej trasie.
Eksperci z Jaspersa, którzy z ramienia Unii Europejskiej przyglądają się tworzeniu planów KM sugerują, że nawet przez pięć lat nie uda się w Polsce wprowadzić nowych uregulowań pozwalających na poruszanie się tramwajów i pociągów po tych samych torach. - To bzdura – irytuje się dyrektor Rudziński. - Rozmawiałem z prezesem Urzędu Transportu Kolejowego i wiem, że takie przepisy można wprowadzić w przeciągu półtora roku.
Nawet jednak jeśli procedura zmiany przepisów trwałaby dłużej, to i tak do 2015 r. powinna się zakończyć.
Eksperymenty na Kolei Metropolitalnej wciąż trwają. Wydaje się, że stopień skomplikowania tego projektu, a także ścieranie się różnych interesów chwilami przytłaczają urzędników i ekspertów zaangażowanych w tę inwestycję. Oby wybieranie najlepszego wariantu KM nie przeciągnęło sie na tyle, że unijne dofinansowanie do tej niezwykle ważnej inwestycji przejdzie nam koło nosa.
Opinie (168) 10 zablokowanych
-
2009-10-02 11:48
zrobić jak naj taniej (3)
Rownie dobrze będzie przekopać kanał bo przecież transport wodny jest najtańszy.Terminy Przeprowadzenia szyn i kopanie kanału to rownież odległe
- 5 1
-
2009-10-02 12:25
kanał na lotnisko?!!!!
uderz się w łeb. za komuny takie durne pomysłu mieli. za poźno sie urodzileś:P
- 1 2
-
2009-10-02 13:10
(1)
Mad Max jesteś bałwan nie poznałeś się na ironii
- 2 1
-
2009-10-02 14:18
jak ja jestem bałwan, to ty jesteś Czomolungma...
- 1 2
-
2009-10-02 11:49
Jest Władza
Brak Lidera
- 6 1
-
2009-10-02 11:59
Jaka będzie ta nasza Kolej Metropolitalna?
Mając takich nieudaczników w Ratuszu będzie beznadziejna jak Adamowicz, Kozłowski , Lisiecki itd.
Tylko wymiana ekipy Ratusza pozwoli naprawdę miastu Gdańsk rozkwitnąć.- 13 2
-
2009-10-02 11:59
To ględzenie o Kolei tzw Metropolitarnej juz mi zaczyna działać na nerwy bo to same tylko gadanie i bicie piany-Ta Kolej
powinna być już budowana od 2 lat i być gotowa na Euro a tu trują o jakiej decyzji co to się przekłada już nie z miesiąca na miesiąc ale chyba latami-i ciągle wątpliwości i ciągle nie wiadomo TO SĄ KPINY Z ROZUMU
- 19 0
-
2009-10-02 12:02
Od projektu do realizacji
Od projektu do realizacji minie sporo czasu.
Adamowicz i jedo ekipa wszystkie inwestycje posuwają tempem żółwim.Ccemy się rozwijać musimy powiedzieć tej ekipie NIE w wyborach 2010- 14 1
-
2009-10-02 13:05
ile razy beda jeszcze ta mapke pokazywali??? czekam az zaczna cos budowac nie chce mapek i planowania przez kolejne 10 lat.
- 9 0
-
2009-10-02 13:11
No szkoda , że ta linia nie prowadzi przez Tczew z Matarni do Wrzeszcza...by żyło się lepiej... (1)
- 8 2
-
2009-10-02 13:19
a moze przez warszafke co?
- 1 0
-
2009-10-02 13:20
Inny przystanek
Powinien być przystanek bliżej ul.Budowlanych. Teraz tam powstała bardzo duża ilość nowych firm i co za tym idzie więcej miejsc prac. Już teraz tam jeździ o wiele większa ilość samochodów niż kiedyś. Tak by ludzie mogli kolejką do pracy dojeżdżać a i ruch by się odkorkował trochę.
- 9 1
-
2009-10-02 13:21
i tak tej kolei nie bedzie
Każdy projekt w Gdańsku to 20 lat, a 70% z nich niegdy nie wchodzi w zycie. Nie ma sie czym ekscytowac
- 12 3
-
2009-10-02 13:39
lepiej niech zaczna budować...
Tak własnie wygląda biurokracja.A kasa się rozpływa.
- 8 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.