• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jaka będzie ta nasza Kolej Metropolitalna?

Michał Brancewicz
2 października 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Odcinek tramwajowy, w porównaniu z ostatnimi planami, ulegnie znacznemu skróceniu. Wcześniej wariant 3a zakładał, ze tramwaj dojedzie aż do lotniska.  Odcinek tramwajowy, w porównaniu z ostatnimi planami, ulegnie znacznemu skróceniu. Wcześniej wariant 3a zakładał, ze tramwaj dojedzie aż do lotniska.

Trwają poszukiwania najlepszego wariantu Kolei Metropolitalnej. Akceptowany przez wszystkie zainteresowane strony pomysł budowy wspólnego odcinka dla tramwajów i pociągów jest cały czas modyfikowany.



Jeszcze niedawno wydawało się, że udało się wypracować kompromis, który zadowoli zarówno stawiającego na połączenie kolejowe marszałka, jak i optujących za budową tramwaju gdańskich urzędników. Miał nim być tzw. wariant trasy 3a, przewidujący, że na odcinku KM od ul. Abrahama, przez ul. Rakoczego, aż do lotniska w Rębiechowie kursować będą wspólnie tramwaje i szynobusy. Wyższość tej koncepcji nad innymi miało potwierdzić studium wykonalności przygotowywane przez niemiecką firmę IVV.

Termin oddania studium przesuwa się jednak z miesiąca na miesiąc – dziś mówi się o grudniu br. - a pomysły wciąż się zmieniają. Aktualna wersja zakłada, że wspólna część trasy zostanie skrócona i będzie przebiegać wyłącznie między pętlą przy ul. Abrahama, a ul. Rakoczego na Morenie. Dalej, do lotniska, pojedzie już tylko pociąg.

- Trasa od przyszłej stacji Rakoczego do Portu Lotniczego ma dłuższe odcinki między przystankami. Średnia prędkość, jaką będzie mógł tam rozwinąć pociąg, będzie znacznie wyższa, niż w przypadku tramwaju – argumentuje Krzysztof Rudziński, dyrektor departamentu koordynacji projektów województwa w Urzędzie Marszałkowskim

Na samym początku istnienia KM (2015 r.) całą trasę obsługiwałby wyłącznie tabor kolejowy. Dopiero 2-3 lata później Gdańsk kupiłby specjalne, budowane na zamówienie, hybrydy tramwajowo-kolejowe.

- Żeby nie obciążać wyłącznie kieszeni miasta takim zakupem, w ramach drugiego etapu rozbudowy Kolei Metropolitalnej moglibyśmy zrobić elektryfikację i zakupić tabor przy współfinansowaniu z Unii Europejskiej – przekonuje dyrektor departamentu.

Czemu nie można od razu puścić hybryd na tory używane przez kolej? Powodem jest brak przepisów umożliwiających koegzystencję obu środków transportu na jednej trasie.

Eksperci z Jaspersa, którzy z ramienia Unii Europejskiej przyglądają się tworzeniu planów KM sugerują, że nawet przez pięć lat nie uda się w Polsce wprowadzić nowych uregulowań pozwalających na poruszanie się tramwajów i pociągów po tych samych torach. - To bzdura – irytuje się dyrektor Rudziński. - Rozmawiałem z prezesem Urzędu Transportu Kolejowego i wiem, że takie przepisy można wprowadzić w przeciągu półtora roku.

Nawet jednak jeśli procedura zmiany przepisów trwałaby dłużej, to i tak do 2015 r. powinna się zakończyć.

Eksperymenty na Kolei Metropolitalnej wciąż trwają. Wydaje się, że stopień skomplikowania tego projektu, a także ścieranie się różnych interesów chwilami przytłaczają urzędników i ekspertów zaangażowanych w tę inwestycję. Oby wybieranie najlepszego wariantu KM nie przeciągnęło sie na tyle, że unijne dofinansowanie do tej niezwykle ważnej inwestycji przejdzie nam koło nosa.

Opinie (168) 10 zablokowanych

  • zrobić jak naj taniej (3)

    Rownie dobrze będzie przekopać kanał bo przecież transport wodny jest najtańszy.Terminy Przeprowadzenia szyn i kopanie kanału to rownież odległe

    • 5 1

    • kanał na lotnisko?!!!!

      uderz się w łeb. za komuny takie durne pomysłu mieli. za poźno sie urodzileś:P

      • 1 2

    • (1)

      Mad Max jesteś bałwan nie poznałeś się na ironii

      • 2 1

      • jak ja jestem bałwan, to ty jesteś Czomolungma...

        • 1 2

  • Jest Władza

    Brak Lidera

    • 6 1

  • Jaka będzie ta nasza Kolej Metropolitalna?

    Mając takich nieudaczników w Ratuszu będzie beznadziejna jak Adamowicz, Kozłowski , Lisiecki itd.
    Tylko wymiana ekipy Ratusza pozwoli naprawdę miastu Gdańsk rozkwitnąć.

    • 13 2

  • To ględzenie o Kolei tzw Metropolitarnej juz mi zaczyna działać na nerwy bo to same tylko gadanie i bicie piany-Ta Kolej

    powinna być już budowana od 2 lat i być gotowa na Euro a tu trują o jakiej decyzji co to się przekłada już nie z miesiąca na miesiąc ale chyba latami-i ciągle wątpliwości i ciągle nie wiadomo TO SĄ KPINY Z ROZUMU

    • 19 0

  • Od projektu do realizacji

    Od projektu do realizacji minie sporo czasu.
    Adamowicz i jedo ekipa wszystkie inwestycje posuwają tempem żółwim.Ccemy się rozwijać musimy powiedzieć tej ekipie NIE w wyborach 2010

    • 14 1

  • ile razy beda jeszcze ta mapke pokazywali??? czekam az zaczna cos budowac nie chce mapek i planowania przez kolejne 10 lat.

    • 9 0

  • No szkoda , że ta linia nie prowadzi przez Tczew z Matarni do Wrzeszcza...by żyło się lepiej... (1)

    • 8 2

    • a moze przez warszafke co?

      • 1 0

  • Inny przystanek

    Powinien być przystanek bliżej ul.Budowlanych. Teraz tam powstała bardzo duża ilość nowych firm i co za tym idzie więcej miejsc prac. Już teraz tam jeździ o wiele większa ilość samochodów niż kiedyś. Tak by ludzie mogli kolejką do pracy dojeżdżać a i ruch by się odkorkował trochę.

    • 9 1

  • i tak tej kolei nie bedzie

    Każdy projekt w Gdańsku to 20 lat, a 70% z nich niegdy nie wchodzi w zycie. Nie ma sie czym ekscytowac

    • 12 3

  • lepiej niech zaczna budować...

    Tak własnie wygląda biurokracja.A kasa się rozpływa.

    • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane