- 1 Będzie pył, nie będzie premii? (166 opinii)
- 2 Znamy przyczynę wypadku na Wielkopolskiej (316 opinii)
- 3 Podwyżka cen wody i ścieków w Gdyni (195 opinii)
- 4 Chciał być uczciwy, ale z naturą nie wygrasz (76 opinii)
- 5 Okradała drogerie, zmieniając peruki (25 opinii)
- 6 Podwodne progi w Orłowie uchronią klif? (59 opinii)
Jaka będzie ta nasza Kolej Metropolitalna?
Trwają poszukiwania najlepszego wariantu Kolei Metropolitalnej. Akceptowany przez wszystkie zainteresowane strony pomysł budowy wspólnego odcinka dla tramwajów i pociągów jest cały czas modyfikowany.
Jeszcze niedawno wydawało się, że udało się wypracować kompromis, który zadowoli zarówno stawiającego na połączenie kolejowe marszałka, jak i optujących za budową tramwaju gdańskich urzędników. Miał nim być tzw. wariant trasy 3a, przewidujący, że na odcinku KM od ul. Abrahama, przez ul. Rakoczego, aż do lotniska w Rębiechowie kursować będą wspólnie tramwaje i szynobusy. Wyższość tej koncepcji nad innymi miało potwierdzić studium wykonalności przygotowywane przez niemiecką firmę IVV.
Termin oddania studium przesuwa się jednak z miesiąca na miesiąc – dziś mówi się o grudniu br. - a pomysły wciąż się zmieniają. Aktualna wersja zakłada, że wspólna część trasy zostanie skrócona i będzie przebiegać wyłącznie między pętlą przy ul. Abrahama, a ul. Rakoczego na Morenie. Dalej, do lotniska, pojedzie już tylko pociąg.
- Trasa od przyszłej stacji Rakoczego do Portu Lotniczego ma dłuższe odcinki między przystankami. Średnia prędkość, jaką będzie mógł tam rozwinąć pociąg, będzie znacznie wyższa, niż w przypadku tramwaju – argumentuje Krzysztof Rudziński, dyrektor departamentu koordynacji projektów województwa w Urzędzie Marszałkowskim
Na samym początku istnienia KM (2015 r.) całą trasę obsługiwałby wyłącznie tabor kolejowy. Dopiero 2-3 lata później Gdańsk kupiłby specjalne, budowane na zamówienie, hybrydy tramwajowo-kolejowe.
- Żeby nie obciążać wyłącznie kieszeni miasta takim zakupem, w ramach drugiego etapu rozbudowy Kolei Metropolitalnej moglibyśmy zrobić elektryfikację i zakupić tabor przy współfinansowaniu z Unii Europejskiej – przekonuje dyrektor departamentu.
Czemu nie można od razu puścić hybryd na tory używane przez kolej? Powodem jest brak przepisów umożliwiających koegzystencję obu środków transportu na jednej trasie.
Eksperci z Jaspersa, którzy z ramienia Unii Europejskiej przyglądają się tworzeniu planów KM sugerują, że nawet przez pięć lat nie uda się w Polsce wprowadzić nowych uregulowań pozwalających na poruszanie się tramwajów i pociągów po tych samych torach. - To bzdura – irytuje się dyrektor Rudziński. - Rozmawiałem z prezesem Urzędu Transportu Kolejowego i wiem, że takie przepisy można wprowadzić w przeciągu półtora roku.
Nawet jednak jeśli procedura zmiany przepisów trwałaby dłużej, to i tak do 2015 r. powinna się zakończyć.
Eksperymenty na Kolei Metropolitalnej wciąż trwają. Wydaje się, że stopień skomplikowania tego projektu, a także ścieranie się różnych interesów chwilami przytłaczają urzędników i ekspertów zaangażowanych w tę inwestycję. Oby wybieranie najlepszego wariantu KM nie przeciągnęło sie na tyle, że unijne dofinansowanie do tej niezwykle ważnej inwestycji przejdzie nam koło nosa.
Opinie (168) 10 zablokowanych
-
2009-10-02 14:06
ja wiem jaka ona będzie
będzie WIRTUALNA jak 90% zapowiadanych projektów w gdańsku...
- 5 2
-
2009-10-02 14:21
haha
fajnie, że omija większość Gdańska i to tą najbardziej zakorkowaną. brawo!
- 4 0
-
2009-10-02 14:29
Żenuaa (1)
Identycznie jak z tramwajem na Chełm.Jak byłem mały to pobudowali tunele wiadukty poczynili przygotowania.Potem tłumaczyli się ze tramwaj nie podjedzie, nie ma taboru, to to, to tamto i wszystko stanęło.Dlaczego u nas nie można zrobić czegoś od początku do końca.Raz a dobrze.
- 14 3
-
2009-10-02 15:18
bo naszym miastem rządzili i rządza ludzie pokroju Posadzkiego czy Adamowicza.
Pan Szczyt jest doskonałym tego przykłądem. Przyklejony do stołka.
- 8 1
-
2009-10-02 14:52
jak w Polski filmie...
nuda...nic sie nie dzieje, projekty nie dobre...brak akcji..nic się nie dzieje...dłużyzna .No i kto za to płaci?Pan płaci, pani płaci, my płacimy...to są nasze pieniądze.Społeczeństwo płaci. :)
- 8 2
-
2009-10-02 14:57
najlepsze rozwiazanie z wrzeszcza ulica slowackiego :) do samego lotniska
- 4 0
-
2009-10-02 15:17
Mam rozwiązanie!
Niech Budyń puści tam helikoptery a potem już tylko jego uśmiechnięta buzia w tv przez 24 h.
- 8 0
-
2009-10-02 15:33
??!!
Po co tramwaj na lotnisko ........ lepiej usprawnić kolej tzn. skm żeby tam jeździła.... będzie szybciej !
- 6 0
-
2009-10-02 17:10
To co robi teraz adamowicz i jego 'specjaliści' to bardzo niesmaczny żart
Prawda jest taka, że nawet jeśli zmieni się władza to gdańsk bedzie do siebie dochodził długo do siebie - trzeba będzie uporządkować to co teraz nawyprawiały te polityki, potem ustalić na nowo co dzalej i zaczać działać.
Jak dla mnie 5 lat na restart- 7 0
-
2009-10-02 17:25
banda cymbałów!!!
Zastanówcie się nad tym pomysłem! Przecież to absurd, który nie rozwiąże żadnych problemów!!!
- 5 0
-
2009-10-02 17:28
Co to jest to studium i kto za to bierze kasę???
Nad czym tutaj deliberować? Chodzi oczywiście o wydębienie pieniędzy podatników! Tak jak "konsulatanci" "konsultowali" tunel czy halę w Sopocie...Jakie są efekty każdy widzi...
- 10 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.