- 1 Będzie pył, nie będzie premii? (134 opinie)
- 2 Podwyżka cen wody i ścieków w Gdyni (161 opinii)
- 3 Znamy przyczynę wypadku na Wielkopolskiej (304 opinie)
- 4 Chciał być uczciwy, ale z naturą nie wygrasz (72 opinie)
- 5 Podwodne progi w Orłowie uchronią klif? (51 opinii)
- 6 "Mężczyzna z wężem" z zarzutami (146 opinii)
Jaka będzie ta nasza Kolej Metropolitalna?
Trwają poszukiwania najlepszego wariantu Kolei Metropolitalnej. Akceptowany przez wszystkie zainteresowane strony pomysł budowy wspólnego odcinka dla tramwajów i pociągów jest cały czas modyfikowany.
Jeszcze niedawno wydawało się, że udało się wypracować kompromis, który zadowoli zarówno stawiającego na połączenie kolejowe marszałka, jak i optujących za budową tramwaju gdańskich urzędników. Miał nim być tzw. wariant trasy 3a, przewidujący, że na odcinku KM od ul. Abrahama, przez ul. Rakoczego, aż do lotniska w Rębiechowie kursować będą wspólnie tramwaje i szynobusy. Wyższość tej koncepcji nad innymi miało potwierdzić studium wykonalności przygotowywane przez niemiecką firmę IVV.
Termin oddania studium przesuwa się jednak z miesiąca na miesiąc – dziś mówi się o grudniu br. - a pomysły wciąż się zmieniają. Aktualna wersja zakłada, że wspólna część trasy zostanie skrócona i będzie przebiegać wyłącznie między pętlą przy ul. Abrahama, a ul. Rakoczego na Morenie. Dalej, do lotniska, pojedzie już tylko pociąg.
- Trasa od przyszłej stacji Rakoczego do Portu Lotniczego ma dłuższe odcinki między przystankami. Średnia prędkość, jaką będzie mógł tam rozwinąć pociąg, będzie znacznie wyższa, niż w przypadku tramwaju – argumentuje Krzysztof Rudziński, dyrektor departamentu koordynacji projektów województwa w Urzędzie Marszałkowskim
Na samym początku istnienia KM (2015 r.) całą trasę obsługiwałby wyłącznie tabor kolejowy. Dopiero 2-3 lata później Gdańsk kupiłby specjalne, budowane na zamówienie, hybrydy tramwajowo-kolejowe.
- Żeby nie obciążać wyłącznie kieszeni miasta takim zakupem, w ramach drugiego etapu rozbudowy Kolei Metropolitalnej moglibyśmy zrobić elektryfikację i zakupić tabor przy współfinansowaniu z Unii Europejskiej – przekonuje dyrektor departamentu.
Czemu nie można od razu puścić hybryd na tory używane przez kolej? Powodem jest brak przepisów umożliwiających koegzystencję obu środków transportu na jednej trasie.
Eksperci z Jaspersa, którzy z ramienia Unii Europejskiej przyglądają się tworzeniu planów KM sugerują, że nawet przez pięć lat nie uda się w Polsce wprowadzić nowych uregulowań pozwalających na poruszanie się tramwajów i pociągów po tych samych torach. - To bzdura – irytuje się dyrektor Rudziński. - Rozmawiałem z prezesem Urzędu Transportu Kolejowego i wiem, że takie przepisy można wprowadzić w przeciągu półtora roku.
Nawet jednak jeśli procedura zmiany przepisów trwałaby dłużej, to i tak do 2015 r. powinna się zakończyć.
Eksperymenty na Kolei Metropolitalnej wciąż trwają. Wydaje się, że stopień skomplikowania tego projektu, a także ścieranie się różnych interesów chwilami przytłaczają urzędników i ekspertów zaangażowanych w tę inwestycję. Oby wybieranie najlepszego wariantu KM nie przeciągnęło sie na tyle, że unijne dofinansowanie do tej niezwykle ważnej inwestycji przejdzie nam koło nosa.
Opinie (168) 10 zablokowanych
-
2009-10-02 10:48
Gdzie ta sierota Antypolityk? Piewca rowerów i transportu publicznego?
Najlepszy przykład, co robią władze miasta, aby zachęcić mieszkańców do transportu publicznego.
Ja z samochodu nie zrezygnuję. Ale za chwile moje dzieci będą uczyć się w szkołach ponadgimnazjalnych i chciałbym, jestem zainteresowany tym, aby mogły tam dotrzeć z górnego tarasu sensowną komunikacją.
Ale coś mi się wydaje, że będziemy ujeżdżać W-Zkę z przyległościami. Albo Słowaka (jak dożyjemy dolnego odcinka)- 12 0
-
2009-10-02 10:51
pomieszane te projekty...
planujący chcą mieć wszystko na raz, ale jak najmniejszym kosztem. Nie od dziś jednak wiadomo, że coś do wszystkiego jest do niczego.
Nie ma co stawiac różnych środków transportu na jedne tory, kombinowac z połączeniami torów dla nich itp.
Po pierwsze - dwa tory na całej trasie, póki jeszcze można. Potem taka oszczędność się zemści całkowitym zatkaniem tej kolei.
Po drugie - decyzja co do sposobu napędu (prąd / silniki spalinowe): lepiej linie zelektryfikować, bo spalinówka po niej tez pojedzie, a na odwrót nie.
Po trzecie - dopasowanie do istniejących standardów, aby nasza kolej nie była totalnym experymentem
Po czwarte - budować "na wyrost": ten środek komunikacji to przyszłość rozwoju miasta, wokół niego powstawać będą nowe dzielnice i rozwijać sie istniejące. Jak budowano kilkadziesiąt lat temu Podwale Grodzkie po 3 pasy, to też ruch był znikomy...- 22 0
-
2009-10-02 11:02
czy ktoś może mi ot tak PO ludzku wytłumaczyć o co chodzi w tym artykule?? (2)
jakieś koleje, tramwaje, sie nie da, sie da.....
przy śniadaniu mąż mówi do żony
- dziś w nocy, to udawałaś?
- nie, spałam naprawde
dziekuję za uwage- 12 10
-
2009-10-02 12:19
przy śniadaniu sr@lux gada z klawiaturą
- 3 4
-
2009-10-02 13:58
Chodzi o to czy chcemy aglomeracji
czy skupiska prowincjonalnych miasteczek
- 2 0
-
2009-10-02 11:13
Masakra! przez Gdańsk ta kolej nie powstanie nawet do 2020 r.
bo gdańskie urzędasy jak zwykle chcą ugrać coś dla siebie
- 14 2
-
2009-10-02 11:16
Budować budować....
- 2 4
-
2009-10-02 11:23
dobrze, że coś się dzieje
ale widać, idzie jak po grudzie. wiadomo, nie mamy doświadczenia w tego typu inwestycjach, dlatego powinnismy skorzystać z czyjejs pomocy. pozwoli to uniknąc poxniejszych komplikacji, które moga wyniknąc z powodu braku wiedzy.
np. w Wiedniu, połaczone są linie tramwajowe i linie metra (podobnie we Frankfurcie), no i wszystko pieknie smiga.
czekam na pozytywne informacje w zwiazku z tym projektem, bo bedzie to wielki oddech dla okolic trojmiasta.
nowoczesna kolej jest szybka, tania i ekologiczna, wiec spełnia wszystkie obecne normy:)- 4 3
-
2009-10-02 11:24
(1)
"nowoczesna kolej jest szybka, tania i ekologiczna, wiec spełnia wszystkie obecne normy:)"
a konkretnie jakie?
bo wszyscy, to nie muszą NIC, a każdy też nie zawsze:-)- 2 8
-
2009-10-02 12:10
oj stary
normy obecnego świata. musi być szybko, tanio i koniecznie ekologicznie.
understood?:)- 3 1
-
2009-10-02 11:30
podejrzewam
ze pazerne miernoty kloca sie o kase, kto ile wyrwie z unijnego tortu a DOBRO MIASTA, UZYTECZNOSC i PRAKTCZNOSC projektu. Mali zlodziejaszkowie martwia sie wpierw za co kupic auto i dom, pozniej o uczciwosc, madrosc i opinie.
W zadnym duzym, rozwijajcym sie osrodku miejskim na swiecie nie ma eksperymentow tramwajowo - kolejowych. Kolej jest po to by bylo szybko i masowo.
Tramwaj sie buduje tam gdzie nie ma miejsca na kolej, albo sie nie oplaca.
tylko niemcy w ramach jakis dziwnych projketow zbudowali te hybryde, ale czy my musimy ich bezmyslnie kopiowac?
TAm jest potzreban szybko, perspektywiczna kolej a nie tramwaje , ktore na wieki spowolnia komunikacje i ogranicza transport na Kaszuby i Gorny Taras.- 8 1
-
2009-10-02 11:37
"Jaka będzie ta nasza Kolej Metropolitalna?" (2)
bedzie pełna wysokich standardów jak chlebek
spełni wyborcze obietnice jak tusek
bedzie odkrywcza i rewelacyjna jak łucja dorsz
a na koniec czyli przy pętli cmoknijta mnie POd plecamY- 9 7
-
2009-10-02 22:33
widze że polityka główke pierze!
- 0 0
-
2009-10-02 23:25
nie wiem co on bierze, ale nieźle go sponiewierało :)
- 2 0
-
2009-10-02 11:42
K.M.
A miała iść kolej matropolitarna do Babich Dołów przecież tam na trasie mieszka kilkadziesiąt tysięcy ludzi opłacalna by to była inwestycja tym bardziej że tory są.
- 3 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.